Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ocena opisowa
strony: [ 1 ]
Tadek13-02-2004 08:49:05   [#01]
Jak u was wyglada problem oceny opisowe (kl I-III), czy nie warto by było sie zastanowic i wrocic do tradycyjnego oceniania. N pisze opisuje a rodzic czyta, slucha a w koncu pyta - to na jaka ocene moja pociecha zasluguje. podobnie ze swiadectwem!
hania13-02-2004 20:45:54   [#02]

dużo było już tu

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=4452
S Wlazło13-02-2004 23:36:44   [#03]
Naprawdę, omówiliśmy to we wszelkich możliwych aspektach, wystarczy sięgnąć do poprzednich wątków. A tym nauczycielom, którzy postulują przywrócenie 1-6 w klasach mlodszych, gdyż zapewne sądzą, że to jest sposób na lepszą naukę,to proponuję im, aby zanim powrócą do tracyjnych stopni wystawianych dzieciom, wpierw wprowadzili system 1-6 w ocenie ich pracy w szkole jako nauczycieli. A przy okazji często mnie zadziwia, jak krytykujemy rodziców za to, że z nami nie współdziałają, nie akceptują naszych mądrych działań i natychmiast chwalimy ich, gdy mówią coś głupiego wręcz, ale wygodnego dla nas.A gdyby proponowali karę chłosty - to też wprowadzimy? Zdenerwowałem się, przepraszam, ale ileż razy można powracać do średniowiecza w edukacji?
Karolina14-02-2004 12:30:57   [#04]
Można też zapytać tych nauczycieli, którzy uwielbiają oceniać - czy może dobrze byłoby wprowadzić do awansu ocenianie - nauczyciel z różnicą w ocenie miałby zamkniętą lub nie drogę do awansu a każda ocena pozytywna byłaby inaczej rozliczana w płacach...
RomanG14-02-2004 16:15:48   [#05]

Tyle że

dziecko to nie mały dorosły.

Nie wnikam w meritum, ale porównywanie dziecka do dorosłego uważam za niecelowe.
Karolina14-02-2004 16:39:25   [#06]

Czasem dorośli zachowują się gorzej niż dzieci....;-)

Roman - myslisz, że ocenianie dorosłych a ocenianie dzieci... powinno odbywać się na innych zasadach? Ocena pracy a ocena nauki.... czy to naprawdę coś diamteralnie innego? Lekko inne może tak..ale czy tak skrajnie, że nie można tego przyrównać?

RomanG14-02-2004 17:28:26   [#07]
Motywowanie dzieci rządzi się innymi regułami niż motywowanie dorosłych.

W ogóle postępowanie wobec dzieci rządzi się innymi regułami niż postępowanie z osobami dorosłymi.

Choćby dlatego, że dorośli kierują się generalnie w dużym stopniu motywacją wewnętrzną, u dzieci natomiast motywację wewnętrzną trzeba dopiero kształtować w procesie wychowania, przechodząc do niej stopniowo od bardzo często stosowanej motywacji zewnętrznej.
violka14-02-2004 17:34:23   [#08]

pochwała opisowa

słyszeliście o czymś takim (ksiązka "jak mówić, żeby dzieci nas słuchały")

nie mów jak świetnie malujesz - dziecko dobrze wie że nie jest genialnym malarzem

opisz co widzisz (podobają mi się kolory - ładnie dobrane itp.) - dziecko pochwali się samo

ja też wolę usłyszeć ładnie ci w tym niebieskim sweterku, niż świetnie wygląsz (od razu zastanawiam się ja można świetnie wyglądać przy np. przy nadwadze)

ocena opisowa jest z pewnością trudniejsza, ale popatrzmy na to ze strony odbiorcy - jak sposób wyrażania oceny wpływa na niego - zamyka czy otwiera rozwój

tak naprawdę wiek nie ma wiele do rzeczy - uczucia jakie budzi ocena są takie same i u dużysz i u małych

Karolina14-02-2004 18:10:14   [#09]

"tak naprawdę wiek nie ma wiele do rzeczy - uczucia jakie budzi ocena są takie same i u dużysz i u małych"

Dlatego nie myslę aby trzeba się obruszać, iż proponuję podobne oceniać  nauczycieli. Może wówczas lepiej by nam poszło spojrzenie właśnie z pozycji odbiorcy.

RomanG14-02-2004 18:14:25   [#10]
Są różne aspekty sprawy.

Z jednej strony oceny opisowa jest bardziej szczegółowa, pochwała opisowa lepsza niż pochwała zdawkowa.

Z drugiej strony wielu rodziców naciska na ocenę cyfrową i bałbym się im powiedzieć, że mówią coś głupiego. Może trzeba by się dowiedzieć, czemu im na tym zależy? Może - jak pisał kiedyś Janusz - w opisie osiągnięć dziecka brakuje im odniesienia do wymagań wobec niego na danym etapie? Dodaje w zakresie dwudziestu? Świetnie (bo inne w tym wieku dodają w zakresie dziesięciu), albo nie bardzo świetnie, bo powinien nie tylko dodawać, ale również odejmować w danym zakresie. Może stąd pytania rodziców; jak pani powie, że piątka, to raczej pewne, że jest świetnie, jak pani powie: trójka, to znaczy różowo nie jest. A tak to w obu przypadkach ślipię na to z mozołem przez panią napisane "dodaje w zakresie dziesięciu" i guzik wiem, co o tym sądzić. Głaskać po głowie, czy zdejmować pas? ;-))

Generalnie jestem za oceną opisową. Drażni mnie tylko w jej obronie porównywanie dziecka do osoby dorosłej.
Jeśli już to osoby dorosłe także są w społeczeństwei oceniane, i to wcale nie opisowo, lecz cyfrowo. Na studiach.
RomanG14-02-2004 18:15:56   [#11]
Ocena pracy nauczyciela też nie jest oceną opisową przecież - mylę się?
Adaa14-02-2004 22:25:58   [#12]

mylisz sie Romanie

Ocena pracy nauczyciela nauczyciela zawiera uzasadnienie, popatrz sobie na przykladowe karty oceny.

Mysle,ze nie bedziesz polemizował z tym ,ze uzasadnienie to pewna forma opisu:-)

Wracając do ocen opisowych w szkole, uwazam,że niektórzy rodzice naciskaja na ocene cyfrowa tylko z tego powodu,ze sami byli oceniani na takich zasadach. To kwestia głeboko zakorzenioego przyzwyczajenia.

To tak jak stary i nowy zł, nie wszyscy szybko sie nauczyli przeliczania tego na konkretną wartość.:-)

zgredek14-02-2004 22:32:50   [#13]
Czy pytając nauczyciela o ocenę nie wystarczy Ci odpowiedź:
- wyróżniająca -

czy pytasz go jeszcze o uzasadnienie?

(no może o to kto go oceniał;-))
Adaa14-02-2004 22:42:38   [#14]

hm..

kogo zgredku pytasz?

Bo ja jakas głupia dzis jestem:-))))

Karolina14-02-2004 23:14:10   [#15]
Adaa..? Ja chyba też..;-) Ale walentynki, to se mogę zgłupieć ;-)
Adaa14-02-2004 23:15:43   [#16]

fajnie:-)))

nie ma jak to dwie głupie na jednym watku:-))))))
Adaa14-02-2004 23:18:53   [#17]

zaraz dostaniemy:-)

ocenę opisową;-))
Karolina14-02-2004 23:21:53   [#18]

;-)))

Najwyżej - postaramy się ją ze zrozumieniem potraktować ;-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]