Coś takiego znalazłem na stronie Podkarpackiego Kuratora. Jest tam również o zespołach.
Marek
Informacja
dotycząca procedury likwidowania, przekształcania szkół/placówek, trybu tworzenia zespołów.
Uzyskiwanie opinii Podkarpackiego Kuratora Oświaty w sprawie uznania regionalnego charakteru szkół/placówek.
Likwidacja szkoły/placówki
Podstawa prawna: art. 58 i 59 ust. 1-5 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).
Tryb postępowania:
1. Organ prowadzący szkołę publiczną (rada gminy, powiatu) podejmuje uchwałę o zamiarze likwidacji szkoły i przekazuje ją kuratorowi oświaty co najmniej na 6 miesięcy przed końcem roku szkolnego w celu uzyskania opinii.
2. Co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji organ prowadzący zawiadamia w sposób skuteczny rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły.
3. W ciągu 14 dni od daty doręczenia uchwały Kurator Oświaty powinien wyrazić opinię przedstawioną w formie postanowienia w sprawie likwidacji szkoły. Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za pośrednictwem kuratora oświaty w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Szkołę można zlikwidować po uzyskaniu pozytywnej opinii. Opiniowanie projektów likwidacji szkół odbywa się po wnikliwym rozpoznaniu przez kuratora następujących problemów:
a) zasadność projektowanych zmian – racjonalizacja sieci szkolnej (przede wszystkim jakość edukacji – potem dopiero względy ekonomiczne),
b) zgodność działań podejmowanych przez organ prowadzący z zapisami ustawy o systemie oświaty (art. 58 i 59), w tym w szczególności terminowe powiadomienie o planowanych zmianach zainteresowanych rodziców i kuratora oświaty,
c) prognozy demograficzne w perspektywie co najmniej 6-cio letniej,
d) warunki w jakich uczniowie będą się uczyć po likwidacji szkoły w tym:
· organizacja pracy szkoły (liczebność klas, zmianowość),
· warunki lokalowe,
· baza i wyposażenie placówki,
· zaplecze sportowo-rekreacyjne,
· organizacja świetlicy,
· organizacja żywienia,
· kwalifikacje kadry,
e) Organizacja dowożenia uczniów do szkoły:
· czas dojazdu,
· zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki podczas dowożenia,
· droga dziecka do przystanku,
· czas oczekiwania uczniów na zajęcia szkolne po przyjeździe do szkoły i po zakończeniu lekcji, warunki oczekiwania,
· ogólny czas pobytu dziecka poza domem,
· środek transportu i organizacja transportu,
f) losy zawodowe nauczycieli:
· skala zwolnień nauczycieli lub ich przenoszenia w stan nieczynny w wyniku projektowanych zmian,
· możliwość zatrudnienia nauczycieli w innych placówkach,
g) społeczne reperkusje likwidacji szkoły,
h) czynnik ekonomiczny – koszty utrzymania szkół.
Prosi się aby do uchwały o zamiarze likwidacji szkoły dołączyć informację na przedstawione problemy zawarte w pkt. a-h.
4. Ostateczne podjęcie uchwały po otrzymaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o likwidacji szkoły. Powyższa uchwała powinna być podjęta w terminie umożliwiającym przeprowadzenie procesu likwidacji a w szczególności zwolnienia pracowników.
5. Likwidacja szkoły feryjnej następuje z dniem 31 sierpnia danego roku szkolnego.
Przekształcenie szkoły/placówki
Podstawa prawna: art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).
Przekształcenie szkoły/placówki oznacza jej zmiany organizacyjne z wyjątkiem wyłączenia z zespołu niektórych szkół/placówek, włączenia do zespołu innych szkół, rozwiązania za zgodą kuratora zespołu (art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Typowymi przykładami przekształcenia szkoły/placówki jest: obniżenie stopnia organizacyjnego szkoły, likwidacja szkoły filialnej, likwidacja oddziałów zamiejscowych gimnazjum, likwidacja internatu lub świetlicy.
Na podstawie art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty w przypadku przekształcenia szkoły/placówki stosuje się przepisy art. 58 i 59 ust. 1-5 ustawy. Obowiązuje ten sam tryb postępowania jak przy likwidacji szkoły/placówki.
Uwaga: przekształcenie szkoły/placówki feryjnej następuje z dniem 1 września danego roku szkolnego
Tryb tworzenia zespołów
Podstawa prawna: art. 62 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).
1. Organ prowadzący dokonuje czynności połączenia szkół w zespół na podstawie aktu założycielskiego, który powinien być uprzednio zaopiniowany przez Rady Pedagogiczne łączonych szkół. Utworzonemu zespołowi nadaje się statut, którego postanowienia regulujące niektóre sprawy, w sposób odmienny niż czyniły to statuty połączonych szkół, zastępują odpowiednie postanowienia tych statutów.
2. Kompetencje dotyczące tworzenia zespołów szkół/placówek należą do organu prowadzącego, z tym, że akt założycielski zespołu wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne łączonych placówek.
3. Połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową i gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty.
W celu uzyskania opinii kuratora organ prowadzący winien przedłożyć następujące dokumenty:
· uchwałę rady gminy w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę (art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty),
· uzasadnienie potrzeby łączenia w zespół szkół,
· projekt aktu założycielskiego łączonych w zespół placówek,
· projekt statutu zespołu szkół,
· opinie rad pedagogicznych łączonych szkół,
· prognozy demograficzne w perspektywie 6-cio letniej,
· opis bazy szkoły (ilość sal lekcyjnych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych, szatni, zmianowość),
· uwarunkowania społeczne (opis),
· czynniki ekonomiczne,
4. Nadanie aktu założycielskiego powinno odbyć się w terminie umożliwiającym rozpoczęcie właściwego funkcjonowania zespołu w nowym roku szkolnym.
Opiniowanie zespołów szkół
założonych przed dniem 1 września 2003r.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304) istniejące w dniu wejścia w życie ustawy zespoły:
· przedszkola i szkoły podstawowe,
· przedszkola i gimnazja,
· szkoły podstawowe i gimnazja,
· przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja
mogą funkcjonować nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2005 r., chyba że przed tym dniem uzyskają pozytywną opinię, o której mowa w art. 62 ust. 5b ustawy o systemie oświaty.
W celu uzyskania opinii kuratora oświaty w sprawie dalszego funkcjonowania wymienionych wyżej zespołów organ prowadzący winien przedłożyć następujące dokumenty:
· uchwałę rady gminy w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę (art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty),
· uzasadnienie potrzeby dalszego funkcjonowania zespołu szkół,
· akt założycielski zespołu szkół,
· statut zespołu szkół,
· prognozy demograficzne w perspektywie 6-cio letniej,
· opis bazy szkoły (ilość sal lekcyjnych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych, szatni, zmianowość),
· uwarunkowania społeczne (opis),
· czynniki ekonomiczne.
Uzyskanie opinii kuratora oświaty w sprawie uznania regionalnego charakteru szkół i placówek
Podstawa prawna: art. 11 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 27 czerwca 2003 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 1304), art. 11 pkt 2 i art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590).
Samorządowi województwa może być przekazane prowadzenie tylko tych szkół i placówek, mających znaczenie co najmniej regionalne, które były przejęte przez samorząd powiatowy z dniem 1 stycznia 1999 r..
Tryb postępowania:
1. Organ prowadzący szkołę lub placówkę przedstawia kuratorowi oświaty wniosek w celu otrzymania opinii w sprawie uznania regionalnego charakteru szkoły lub placówki wraz z uzasadnieniem, że wykonuje ona zadania nie tylko ponadpowiatowe, ale co najmniej wojewódzkie, w szczególności wynikające ze strategii rozwoju województwa.
2. Do wniosku należy dołączyć:
· statut szkoły lub placówki,
· wykaz uczniów spoza powiatu według wzoru:
Lp. |
Nazwa powiatu |
Typ szkoły/placówki
Kierunek kształcenia |
Klasa |
Liczba uczniów |
Uwagi |
|
|
|
|
|
| |