Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Tworzerzenie zespołów szkół
strony: [ 1 ]
Japartka12-02-2004 14:35:52   [#01]

Czy można tworzyć zespoły szkół bez opinii rodziców?

Jak zrozumieć ideę tworzenia zespołu szkoły podstawowej i gimnazjum, gdy dopiero co były rozdzielane? Jak Wy radzicie sobie z opiniowaniem tego typu pomysłów, czy u Was się to sprawdza i czy możecie podać argumenty na "nie", bo ja tak uważam. U mnie funkcjonują dwie wszkoły w jednym budynku, ale fizycznie rozdzielone.

Marek z Rzeszowa12-02-2004 15:17:41   [#02]

Coś takiego znalazłem na stronie Podkarpackiego Kuratora. Jest tam również o zespołach.

Marek

 

Informacja

dotycząca procedury likwidowania, przekształcania szkół/placówek, trybu tworzenia zespołów.

Uzyskiwanie opinii Podkarpackiego Kuratora Oświaty w sprawie uznania regionalnego charakteru szkół/placówek.

 

 

Likwidacja szkoły/placówki

 

Podstawa prawna:  art. 58 i 59 ust. 1-5 ustawy o systemie oświaty (Dz. U.               z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).

 

Tryb postępowania:

 

1.      Organ prowadzący szkołę publiczną (rada gminy, powiatu) podejmuje uchwałę o zamiarze likwidacji szkoły i przekazuje ją kuratorowi oświaty co najmniej na 6 miesięcy przed końcem roku szkolnego w celu uzyskania opinii.

2.      Co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji organ prowadzący zawiadamia w sposób skuteczny rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły.

3.      W ciągu 14 dni od daty doręczenia uchwały Kurator Oświaty powinien wyrazić opinię przedstawioną w formie postanowienia w sprawie likwidacji szkoły. Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za pośrednictwem kuratora oświaty w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Szkołę można zlikwidować po uzyskaniu pozytywnej opinii. Opiniowanie projektów likwidacji szkół odbywa się po wnikliwym rozpoznaniu przez kuratora następujących problemów:

a)     zasadność projektowanych zmian – racjonalizacja sieci szkolnej (przede wszystkim jakość edukacji – potem dopiero względy ekonomiczne),

b)    zgodność działań podejmowanych przez organ prowadzący z zapisami ustawy o systemie oświaty (art. 58 i 59), w tym w szczególności terminowe powiadomienie o planowanych zmianach zainteresowanych rodziców i kuratora oświaty,

c)     prognozy demograficzne w perspektywie co najmniej 6-cio letniej,

d)    warunki w jakich uczniowie będą się uczyć po likwidacji szkoły w tym:

·        organizacja pracy szkoły (liczebność klas, zmianowość),

·        warunki lokalowe,

·        baza i wyposażenie placówki,

·        zaplecze sportowo-rekreacyjne,

·        organizacja świetlicy,

·        organizacja żywienia,

·        kwalifikacje kadry,

e)     Organizacja dowożenia uczniów do szkoły:

·        czas dojazdu,

·        zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki podczas dowożenia,

·        droga dziecka do przystanku,

·        czas oczekiwania uczniów na zajęcia szkolne po przyjeździe do szkoły i po zakończeniu lekcji, warunki oczekiwania,

·        ogólny czas pobytu dziecka poza domem,

·        środek transportu i organizacja transportu,

f)      losy zawodowe nauczycieli:

·        skala zwolnień nauczycieli lub ich przenoszenia w stan nieczynny w wyniku projektowanych zmian,

·        możliwość zatrudnienia nauczycieli w innych placówkach,

g)     społeczne reperkusje likwidacji szkoły,

h)     czynnik ekonomiczny – koszty utrzymania szkół.

 

Prosi się aby do uchwały o zamiarze likwidacji szkoły dołączyć informację na przedstawione problemy zawarte w pkt. a-h.

 

4.      Ostateczne podjęcie uchwały po otrzymaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o likwidacji szkoły. Powyższa uchwała powinna być podjęta              w terminie umożliwiającym przeprowadzenie procesu likwidacji                       a w szczególności zwolnienia pracowników.

5.      Likwidacja szkoły feryjnej następuje z dniem 31 sierpnia danego roku szkolnego.

 

 

 

Przekształcenie szkoły/placówki

 

 

Podstawa prawna:  art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty (Dz. U.               z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).

 

Przekształcenie szkoły/placówki oznacza jej zmiany organizacyjne z wyjątkiem wyłączenia z zespołu niektórych szkół/placówek, włączenia do zespołu innych szkół, rozwiązania za zgodą kuratora zespołu (art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Typowymi przykładami przekształcenia szkoły/placówki jest: obniżenie stopnia organizacyjnego szkoły, likwidacja szkoły filialnej, likwidacja oddziałów zamiejscowych gimnazjum, likwidacja internatu lub świetlicy.

 

Na podstawie art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty w przypadku przekształcenia szkoły/placówki stosuje się przepisy art. 58 i 59 ust. 1-5 ustawy. Obowiązuje ten sam tryb postępowania jak przy likwidacji szkoły/placówki.

 

Uwaga: przekształcenie szkoły/placówki feryjnej następuje z dniem 1 września danego roku szkolnego

 

 

Tryb tworzenia zespołów

 

 

Podstawa prawna:  art. 62 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r.           Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami).

 

1.      Organ prowadzący dokonuje czynności połączenia szkół w zespół na podstawie aktu założycielskiego, który powinien być uprzednio zaopiniowany przez Rady Pedagogiczne łączonych szkół. Utworzonemu zespołowi nadaje się statut, którego postanowienia regulujące niektóre sprawy, w sposób odmienny niż czyniły to statuty połączonych szkół, zastępują odpowiednie postanowienia tych statutów.

2.      Kompetencje dotyczące tworzenia zespołów szkół/placówek należą do organu prowadzącego, z tym, że akt założycielski zespołu wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne łączonych placówek.

3.      Połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową         i gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty.

W celu uzyskania opinii kuratora organ prowadzący winien przedłożyć następujące dokumenty:

·        uchwałę rady gminy w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę (art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty),

·        uzasadnienie potrzeby łączenia w zespół szkół,

·        projekt aktu założycielskiego łączonych w zespół placówek,

·        projekt statutu zespołu szkół,

·        opinie rad pedagogicznych łączonych szkół,

·        prognozy demograficzne w perspektywie 6-cio letniej,

·        opis bazy szkoły (ilość sal lekcyjnych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych, szatni, zmianowość),

·        uwarunkowania społeczne (opis),

·        czynniki ekonomiczne,

4.      Nadanie aktu założycielskiego powinno odbyć się w terminie umożliwiającym rozpoczęcie właściwego funkcjonowania zespołu w nowym roku szkolnym.

 

 

 

Opiniowanie zespołów szkół

założonych przed dniem 1 września 2003r.

 

 

Zgodnie z art. 15 ust. 2 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304) istniejące w dniu wejścia        w życie ustawy zespoły:

·        przedszkola i szkoły podstawowe,

·        przedszkola i gimnazja,

·        szkoły podstawowe i gimnazja,

·        przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja

mogą funkcjonować nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2005 r., chyba że przed tym dniem uzyskają pozytywną opinię, o której mowa w art. 62 ust. 5b ustawy       o systemie oświaty.

 

         W celu uzyskania opinii kuratora oświaty w sprawie dalszego funkcjonowania wymienionych wyżej zespołów organ prowadzący winien przedłożyć następujące dokumenty:

·        uchwałę rady gminy w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę (art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty),

·        uzasadnienie potrzeby dalszego funkcjonowania zespołu szkół,

·        akt założycielski zespołu szkół,

·        statut zespołu szkół,

·        prognozy demograficzne w perspektywie 6-cio letniej,

·        opis bazy szkoły (ilość sal lekcyjnych, pracowni komputerowych, sal gimnastycznych, szatni, zmianowość),

·        uwarunkowania społeczne (opis),

·        czynniki ekonomiczne.

 

 

 

 

Uzyskanie opinii kuratora oświaty w sprawie uznania regionalnego charakteru szkół i placówek

 

 

 

Podstawa prawna: art. 11 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz                     o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 27 czerwca 2003 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 1304), art. 11 pkt 2 i art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U.               z 2001 r. Nr 142, poz. 1590).

 

     Samorządowi województwa może być przekazane prowadzenie tylko tych szkół       i placówek, mających znaczenie co najmniej regionalne, które były przejęte przez samorząd powiatowy z dniem 1 stycznia 1999 r..

Tryb postępowania:

 

1.      Organ prowadzący szkołę lub placówkę przedstawia kuratorowi oświaty wniosek          w celu otrzymania opinii w sprawie uznania regionalnego charakteru szkoły lub placówki wraz z uzasadnieniem, że wykonuje ona zadania nie tylko ponadpowiatowe, ale co najmniej wojewódzkie, w szczególności wynikające ze strategii rozwoju województwa.

2.      Do wniosku należy dołączyć:

·        statut szkoły lub placówki,

·        wykaz uczniów spoza powiatu według wzoru:

 

Lp.

Nazwa powiatu

Typ szkoły/placówki

Kierunek kształcenia

Klasa

Liczba uczniów

Uwagi

 

 

 

 

 

 

ellys12-02-2004 21:34:49   [#03]
Byłam w b. podobnej sytuacji - rok temu utworzyliśmy zespół sp i gim, ale my go chcieliśmy.Chcieli go wszyscy - n-le, rodzice, samorząd. Nie było więc protestów. Do KO wskazywaliśmy zalety zespołu. Skoro dzieci z podstawówki i gimnazjaliści są w jednym budynku, to po co je sztucznie dzielić? Nie sposób uniknąć wpływu jednych na drugich. Korzystne wg nas jest i to, że ucząc dziecko przez 3lata+3lata + kolejne 3 gimnazjalne istnieje większa szansa poznania go, śledzenia jego rozwoju i wsparcia, gdy tego potrzebuje. Sama byłam kiedyś wychowawczynią klasy, którą objęłam gdy byli po kszt. zintegrowanym - od kl. IV do VI, potem utworzyli gimnazja i nadal ich prowadziłam przez kl. I - III. To kawał czasu, przez który nie tylko zżyliśmy się, wytowrzyły się b. dobre relacje z rodzicami, ale i wiedząc o wychowankach wszystko mogłam w razie potrzeby pomóc. Taka ciągłość wychowawcza to nic złego. Trzy lata w gim to zbyt krótko na poznanie ucznia, który będąc w tym wieku, robi wszystko, żeby nie dać się poznać z dobrej strony. Drugi rok jestem dyr w zespole, czasem myślę, że dużo prościej byłoby tylko w sp, ale nie żałuję. Powodzenia.
Tadek13-02-2004 14:01:27   [#04]
A co sadzicie o takim zwspole: SP + G (uczniowie z 4 SP)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]