Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Przygot. do życia w rodzinie
strony: [ 1 ]
KrystynaP12-02-2004 13:41:43   [#01]
Czy te zajęcia trzeba koniecznie zorganizować dla dzieci w danym roku szkolnym?Czy są rozporządzenia dokładnie to regulujące?W których klasach dzieci muszą mieć te zajęcia?Czy w każdej (IV,V,VI),czy też dany rocznik może je odbyć np.będąc w kl.VI?
zgredek12-02-2004 14:50:12   [#02]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 12 sierpnia 1999 r.

w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego

(Dz. U. Nr 67, poz. 756, z 2001 r. Nr 79, poz. 845 oraz z 2002 r. Nr 121, poz. 1037)

obowiązuje od dnia 25 sierpnia 1999 r.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie", zwanych dalej "zajęciami".

2. Zajęcia realizowane są w klasach V i VI szkół podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkołach zawodowych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i w dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych, w tym specjalnych, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.

§ 2. Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:

1) wspierać wychowawczą rolę rodziny,
2) promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności,
3) kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

§ 3. 1. Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania następującą liczbę godzin w roku szkolnym:

1) w klasach V i VI szkół podstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, z godzin do dyspozycji dyrektora - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,
2) we wszystkich klasach gimnazjów realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin przewidzianych na realizację zajęć edukacyjnych "Wiedza o społeczeństwie" - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,
3) w szkołach ponadgimnazjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 9-11 i 13 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,
4) w klasach I-III techników realizujących ramowy plan nauczania, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,
5) w szkołach ponadpodstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 15, 16 i 19-23 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, w ramach zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie" - po 10 godzin w każdej klasie; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Na zajęcia w publicznych szkołach ponadpodstawowych specjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 27-29 i 32-37 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - w ramach zajęć "Przygotowanie do życia w rodzinieo lub z godzin do dyspozycji dyrektora - przeznacza się w szkolnym planie nauczania 1 godzinę tygodniowo w każdej klasie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.

§ 3a. Na realizację zajęć w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych należy przeznaczyć liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidzianą w § 3 dla szkoły publicznej danego typu.

§ 4. 1. Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.

2. Na udział w zajęciach uczniów niepełnoletnich zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie, po spełnieniu przez szkołę warunków określonych w § 5 ust. 1. Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie.

3. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

4. (skreślony).

§ 5. 1. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych.

2. Za przeprowadzenie spotkań, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

§ 6. (skreślony).

§ 7. (skreślony).

§ 8. (pominięty).
EwaKa12-02-2004 16:24:23   [#03]

krótko mówiąc:

  • wdż jest tylko w V i VI
  •  przeznacza sie na nie 14 godzin dla ucznia , 19 dla nauczyciela ( 9 razem chłopcy i dziewczęta i po 5 osobno), taka ilośc godzin wystarcza na jeden semestr
  • może nauczać kazdy nauczyciel, nie koniecznie po kursie kwalifikacyjnym, lub dyplomówce
  • rodzice składaja pisemną deklarację o uczestnictwie w zajęciach, dlatego najwygodniej umieszczać te zajęcia na pierwszych lub ostatnich godzinach lekcyjnych
  •  obecnie nawet na swiadectwie nic sie nie wypisuje o uczestnictwie w zajęciach

pozdrawiam EwaKa

KrystynaP12-02-2004 19:19:47   [#04]
Czy jest jakaś podstawa prawna na to,że może nauczać każdy nauczyciel?
Jolanta Szuchta12-02-2004 21:28:25   [#05]

Wydaje mi się

że powinien uczyc nauczyciel do przedmiotu przygotowany.

Ja wysłałam na studia podyplomowe jedna z moich nauczycielek.

Zajęcia prowadzi zgodnie z rozporzadzeniem.Zawsze w 2 semestrze w zamian za kólka,które odbywały sie w semestrze pierwszym.

EwaKa13-02-2004 08:25:56   [#06]

podaję dwa rozporzrądzenia

Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 12 sierpnia 1999 r.

w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z 1995 r. Nr 66, poz. 334, z 1996 r. Nr 139, poz. 646, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 i Nr 157, poz. 1040 oraz z 1999 r. Nr 5, poz. 32) zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. Treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie", zwanych dalej "zajęciami".
  2. Zajęcia realizowane są w klasach V i VI sześcioletnich szkół podstawowych, w VIII klasach dotychczasowych ośmioletnich szkół podstawowych, gimnazjach i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych, w tym specjalnych, publicznych i niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych.

§ 2

Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi szkoły, a w szczególności:

1) wspierać wychowawczą rolę rodziny,
2) promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności,
3) kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

§ 3

  1. Na realizację zajęć przeznacza się w szkolnym planie nauczania następującą liczbę godzin w roku szkolnym:

1) w klasach V i VI sześcioletniej szkoły podstawowej, w przypadku realizacji ramowego planu nauczania, określonego w załącznikach nr 1 oraz 7 - 9 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 128 i Nr 41, poz. 415), z godzin do dyspozycji dyrektora po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

2) w klasach V i VI sześcioletniej szkoły podstawowej, w przypadku realizacji ramowego planu nauczania, określonego w załącznikach nr 2, 11 - 13,16 - 21, 24 i 25 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, oraz w klasie VIII dotychczasowej ośmioletniej szkoły podstawowej, jako zajęcia dodatkowe po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

3) w każdej klasie gimnazjum, z godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na realizację zajęć edukacyjnych "Wiedza o społeczeństwie" po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

4) w szkołach ponadpodstawowych, w przypadku realizacji ramowych planów nauczania, w których przewidziane są godziny do dyspozycji dyrektora, w ramach tych godzin, a w pozostałych przypadkach jako zajęcia dodatkowe po 10 godzin; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, zajęcia mogą być realizowanie z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,
- z zastrzeżeniem ust. 2.

  1. W szkołach, w których przepisy o ramowych planach nauczania w szkołach publicznych przewidują zajęcia edukacyjne "Przysposobienie do życia w rodzinie", realizacja treści, o których mowa w § 1 ust. 1, odbywa się w ramach tych zajęć, w wymiarze określonym w tych przepisach.

§ 4

  1. Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.
  2. Na udział w zajęciach uczniów niepełnoletnich zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie, po spełnieniu przez szkołę warunków określonych w § 5 ust.1.
    Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie. W przypadku uczniów pełnoletnich z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim o udziale w zajęciach decydują rodzice lub prawni opiekunowie.
  3. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
  4. W przypadku udziału ucznia w zajęciach fakt ten odnotowuje się na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem "uczestniczył(a)".

§ 5

  1. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych.
  2. Za przeprowadzenie spotkań, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

§ 6

Zajęcia mogą być prowadzone przez osoby posiadające kwalifikacje do nauczania w danym typie szkoły oraz ukończone studia wyższe w zakresie nauk o rodzinie albo studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne zgodne z treściami programowymi zajęć.

§ 7

  1. Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli prowadzących zajęcia "Wychowanie do życia w rodzinie" należy do zadań placówek doskonalenia nauczycieli.
  2. Koordynowanie dokształcania i doskonalenia nauczycieli, o których mowa w ust. 1, w tym opiniowanie programów tego dokształcania i doskonalenia, prowadzi Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie.

§ 8

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej

Prof. dr hab. Mirosław Handke

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

z dnia 19 lipca 2002 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z 1995 r. Nr 66, poz. 334, z 1996 r. Nr 139, poz. 646, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 i Nr 157, poz. 1040, z 1999 r. Nr 5, poz. 32 oraz z 2001 r. Nr 154, poz. 1792) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 67, poz. 756 i z 2001 r. Nr 79, poz. 845) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zajęcia realizowane są w klasach V i VI szkół podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkołach zawodowych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i w dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych, w tym specjalnych, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.";

2) w § 2 po wyrazach "działaniami wychowawczymi" dodaje się wyrazy "i profilaktycznymi";

3) § 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania następującą liczbę godzin w roku szkolnym:

1) w klasach V i VI szkół podstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142), z godzin do dyspozycji dyrektora - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

2) we wszystkich klasach gimnazjów realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin przewidzianych na realizację zajęć edukacyjnych «Wiedza o społeczeństwie» po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

3) w szkołach ponadgimnazjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 9-11 i 13 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

4) w klasach I-III techników realizujących ramowy plan nauczania, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców,

5) w szkołach ponadpodstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 15, 16 i 19-23 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, w ramach zajęć «Wychowanie do życia w rodzinie» - po 10 godzin w każdej klasie; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Na zajęcia w publicznych szkołach ponadpodstawowych specjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 27-29 i 32-37 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - w ramach zajęć «Przygotowanie do życia w rodzinie» lub z godzin do dyspozycji dyrektora - przeznacza się w szkolnym planie nauczania 1 godzinę tygodniowo w każdej klasie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.";

4) po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:

"§ 3a. Na realizację zajęć w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych należy przeznaczyć liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidziana w § 3 dla szkoły publicznej danego typu.";

5) w § 4:

a) w ust. 2 skreśla się zdanie trzecie,

b) skreśla się ust. 4;

6) skreśla się § 6 i 7.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2002 r.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka

 

  prawdę mówiąc to jest świetny przedmiot dla dyrektora!

ewa13-02-2004 09:26:48   [#07]

tak sobie patrzę na to rozporządzenie. Nie pisze, że jest ono w sprawie tego kto może uczyć przedmiotu podobnie jak np. nie ma specjalnego rozporządzenia okreslającego kto może uczyć matematyki, czy też np. historii.

Te uregulowania zawarte są w rozporządzeniu o kwalifikacjach, a tam nie znalazłam żadnego pragrafu, że WDŻR może uczyć każdy nauczyciel. Czyli jak dla mnie zgodnie z prawem uczyć powinien nauczyciel spełniający wymagania zapisane w rozporządzeniu o kwalifikacjach...

KrystynaP13-02-2004 15:47:13   [#08]

A jakie mogą być konsekwencje nie zorganizowania tych zajęć,np.z powodu braku nauczyciela?Jak wtedy się zabezpieczyć jakimiś "papierami"?

Tadek13-02-2004 16:54:57   [#09]
mnie to interesuje
Jolanta Szuchta13-02-2004 19:10:46   [#10]

Trudno to nazwać

zabezpieczeniem,ale zapewne masz na myśli spotkanie z wizytatorem.Jednym chyba może byc udokumentowanie,ze treści przedmiotu realizowane sa np.na lekcjach wychowawczych,biologii w przypadku szkół ponadpodstawowych,przyrodzie.

Innym może dowód ze szukałaś nauczyciela i nie znalazłaś z odpowiednimi kwalifikacjami,a żaden z Twouch nie chcial iśc na dokształt.

A chyba najpewniejszym to,że zrobiłas spotkanie z rodzicami i oni nie wyrazili chęci posyłania dzieci na w/w przedmiot.

§ 4

  1. Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.
  2. Na udział w zajęciach uczniów niepełnoletnich zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie, po spełnieniu przez szkołę warunków określonych w § 5 ust.1.
    Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie. W przypadku uczniów pełnoletnich z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim o udziale w zajęciach decydują rodzice lub prawni opiekunowie.

 

Bo jak widzisz,aby przedmiot byl prowadzony to:patrz wyżej cytowane rozporządzenie.

KrystynaP13-02-2004 19:38:02   [#11]
Dzięki za informacje.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]