Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Statut
strony: [ 1 ]
GrażynaD10-02-2004 14:32:10   [#01]
Koleżanka zostala dyrektorem. Wierzę, że jej pomożecie, bo ja chyba nie potrafię... W 1999r. utworzono Zespół Szkół w skład którego wchodzi szkoła podstawowa (już istniejąca) i gimnazjum. Dyrekcja wspólna. Rada Gminy nadała zespołowi statut. Czy obecnie szkoła podstawowa i gimnazjum mają mieć swoje odrębne statuty? Jeżeli tak, to czy wystarczy, że rada pedagogiczna zaktualizuje statut SP? A co z gimnazjum? Czy obie jednostki obowiązuje statut zespołu?
fredi10-02-2004 16:54:35   [#02]
najlepiej miec wspólny statut
violka10-02-2004 18:35:34   [#03]
zespół to tak jak jedna placówka - jedna dyrekcja, jeden statut
AnJa10-02-2004 18:57:57   [#04]

Zaraz, bo jakoś po feriach z kojarzeniem mam kłopoty:

Tzn. że teraz w każdej szkole wchodzącej w skład zespołu masz 2 równoległe statuty(np. w gimnazjum obowiązuje i statut sprzed połaczenia i statut zespołu)?

Na pewno w tym nowym statucie nie ma żadnej wzmianki o tym, że zastępuje on 2 poprzednie ( z gimnazjum i SP)?

Tak na marginesie to i nie wiem, czy taka wzmianka jest niezbedna, bo mi sie raczej automtycznie odejście w niebyt tamtych kojarzy.

A co jest zapisane w tym nowym - np. co do organizacji RP czy innych organów - wspólne czy odrębne?

Jeśli w tym nowym jest zapis o wspólnej Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły to nowelizować powinno sie ewentualnie statut zespołu (ten przez gmine nadany), jesli są odrębne to sytuacja mocno dziwaczna.

Podrzuc trochę konkretów, nawet na priva, akurat część naszych szkoł miejskich to przerabiała, moge popytać.

GrażynaD11-02-2004 11:48:30   [#05]

Rada pedagogiczna wspólna (może obradować oddzielnie w zespołach dla SP i G). Uchwału podjęte w zespołach podlegają zatwierdzeniu na posiedzeniach plenarnych. Rady rodziców i samorządy szkolne - oddzielne. W statucie ZS jest zapis: "Ich kompetencje określaja Statuty tych szkół"(?). Odrębne regulaminy szkół, każda jednostka ma swój sztandar. Zgadzam się, że sytuacja jest dziwaczna... Mają uchwały RG z 1999r. w sprawie przekształcenia szkoły podstawowej (na 6 letnią), w sprawie założenia gimnazjum, w sprawie utworzenia Zespołu Szkół.  W każdej z tych uchwał jest zapis "Organizację ......(placówki) określi statut." A Statut został nadany uczwałą RG (1999) tylko zespołowi... Już dostaję kręćka.... Nowa dyrekcja chciałaby te sprawy wyprostować.

Maryśka211-02-2004 13:08:43   [#06]

a co na to UoSo?

w art. 62:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie;

"1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.",

I jakoś trudno w związku z tym wyobrazić sobie mogę współistnienie trzech statutów.

AnJa11-02-2004 14:10:20   [#07]

Ujednolicic Statut Zespołu, dać w nim rozdziały zawierające uregulowania prawne dla obu placówek. Zdanie"Ich kompetencje określaja Statuty tych szkół" wyglada na tzw. barabolca, zapisy:" Organizację... określi Statut" w uchwałach z  1999 nalezy  chyba rozumieć, ze Statut Zespołu ( zwłaszcza jeśli on tez z tego roku).

Wynika z tego, tak na oko, ze przez parę lat funkcjonowały jakies dziwaczne, nie wiadomo jak powstałe statuty gimnazjum i SP. Bo w momencie przekształcania 8 letniej SP  w 6 letnią i zakładania gimnazjym organ prowadzący nadał im statut - jak rozumiem Zespołu - skąd się więc wzieły statuty placówek? Też organ?

Antoni Jeżowski11-02-2004 18:58:38   [#08]

Ja tam nie kierowałbym się...

...wyczuciem czy doświadczeniem, ale poczytał ustawę nie w kawałkach lecz w całości, do tego zaglądnął do orzecznictwa. Wtedy sprawy wyglądają czasem inaczej. Cztery pierwsze ustępy przywoływanego art. 62 uoso brzmią dokładnie tak:

 

1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. [...]

2. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy.

3. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne.

4. W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek. [...]

 

Tak więc:

1.       jest statut zespołu (ust. 1) i są nadal statuty połączonych szkół (ust. 4). Wszak połączone szkoły pozostają nadal szkołami i uczniowie szkoły podstawowej realizują programy i plany nauczania podstawówki, a uczniowie gimnazjum – odpowiednio gimnazjum. Otrzymują także świadectwa ukończenia tych szkół a nie zespołu. W przypadku rozwiązania zespołu lub wyłączenia z niego konkretnej szkoły – „wraca” ona do swojego pierwotnego statutu, gdyż organ nie może jej nadać nowego, bo nie jest to jej pierwszy statut, a rada szkoły nie miałaby czego nowelizować;

2.      dyrektor zespołu jest dyrektorem w rozumieniu ustawy (ust. 2), ale zespół nie jest szkołą w rozumieniu ustawy;

3.      zespół jest pracodawcą dla nauczycieli, ale miejscem świadczenia pracy jest konkretna szkoła (niżej wyrok Sądu Najwyższego);

4.      także klasyfikacja budżetowa rozgranicza plany dochodów i wydatków poszczególnych szkół a nie zespołu;

 

Reasumując: statut zespołu szkół reguluje po nowemu to co jest wspólne, pozostawiając w poszczególnych szkołach to, co jest odmienne. Zwykle sugeruję, by w zespole: podstawowa z gimnazjum rozdzielne były samorządy uczniowskie (to ze względu na dysproporcje wieku i dojrzałości obywatelskiej), a wspólna np. rada pedagogiczna czy rodziców. Inne też są na ogół zasady rekrutacji czy sylwetka absolwenta. Poza tym różnic bywa o wiele więcej – np. w gimnazjum w określonych przypadkach można skreślić ucznia z listy uczniów (pow. 18 roku życia), a w podstawówce raczej nie, itd...

 

Nie wydaje mi się natomiast, by warto było tworzyć statutową hybrydę pokazującą różne rozwiązania w różnych szkołach w jednym akcie prawnym. Ustawa nie przewidziała statutu ramowego zespołu, a więc pozostaje orzecznictwo sądowe (znów vide niżej)...

 

Tak więc w zespole szkół jest statut zespołu, który pokazuje to co wspólne i nadal funkcjonują dotychczasowe statuty połączonych w zespół szkół ciągle ważne w tym zakresie, co dla nich odmienne, osobliwe, szczególne i charakterystyczne...

 

PS.

1.      Zespół szkół składający się ze szkoły podstawowej i gimnazjum, utworzony na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jednolity tekst: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.), jest pracodawcą dla nauczycieli wykonujących pracę w obu tych placówkach. (wyrok SN z 4 lipca 2001 r., I PKN 523/00 OSNP 2003/10/246)

 

2.      Przy wykładni pojęcia rozwiązania zespołu szkół (art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty) nie można pomijać treści art. 60 ustawy, określającej w szczególności, co powinien określać statut szkoły lub placówki publicznej. Oczywistym jest na tle wskazanej normy prawnej, że w statucie powinny się znaleźć postanowienia dotyczące nie tylko nazwy i typu szkół, ale ich cele i zadania, organy szkoły i ich kompetencje, organizację szkoły lub placówki, zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki, zaś kurator oświaty wyposażony został w kompetencję uchylenia statutu szkoły lub placówki publicznej albo niektórych jego postanowień, jeżeli są sprzeczne z prawem.

Sąd nie podziela poglądu, że jeśli ustawa nadaje uprawnienia do rozwiązania zespołu, to - a maiori ad minus - można hipotetycznie dopuścić możliwość "przekształcenia". Rozwiązanie zespołu szkół (a nie jego likwidacja) w istocie nie ingeruje w zakres edukacji zrzeszonych placówek i nie jest uprawniona teza, że tego rodzaju czynność prawna jest dalej idąca od "przekształcenia" ingerującego, czy też – inaczej mówiąc – modyfikującego (rozszerzająco bądź zawężająco) zakres edukacji. (wyrok NSA w Warszawie z 20 kwietnia 2001 r., I SA 2751/00 LEX nr 55327)

zgredek11-02-2004 22:23:23   [#09]
.
GrażynaD12-02-2004 12:36:09   [#10]

Po rozmowie z zainteresowaną tematem (szkoda, że nie ma ona stałego dostępu do internetu - przedstawiłaby Wam sprawę dokładniej) sprawa wygląda następująco: organ prowadzący nadał statut tylko Zespołowi Szkół (utworzyli gimnazjum-powstała I klasa- i dlatego powstał zespół z istniejącą już szkołą podstawową przekształconą na 6 letnią z ostatnią klasa VIII). Nie było żadnego nadania statutu gimnazjum...  SP i G korzystały więc ze Statutu Zespołu Szkół. Czy Rada Pedagogiczna ma takie kompetencje aby na podstawie statutu ZS utworzyć statuty SP i G? Czy można to potraktować jako nowelizację obowiązującego statutu ZS?... (chyba sama nie wierzę w to co mówię...) 

Przepraszam, może trochę namieszałam, ale sytuacja jest niejasna.

Przekonuje mnie wyjaśnienie p. Antoniego Jeżowskiego dotyczące trzech statutów (więcej papierów, ale jasność co do sensu ich istnienia) - w sytuacji, gdy obie połączone placówki mają swoje statuty.

stan12-02-2004 12:43:08   [#11]

Pytanie do Pana Jeżowskiego.
Jak modelowo powinna być rozwiązana sprawa w Zepole Szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych, który składa się z jedenastu szkół? 5 ponadgimnazjalnych i 6 ponadpodstawowych. Problemy podobne lub takie same. Wszystcy w tej samej bazie dydaktycznej. Są nauczyciele, którzy uczą we wszystkich 11-tu "szkołach" i tacy co kilku.

Pozdrawiam
stan

AnJa12-02-2004 15:39:53   [#12]

Też

Argumenty p.Jeżowskiego mnie przekonały.

Jednak przy ponadgimnazjalnych mam 1 Statut Zespołu.Mimo, że mam też szkołę zaoczną - kiedyś były 2 statuty, po jakieś kontroli z 10 lat temu kazano to zebrać do kupy.

Szopki pojawiają się, gdy powstaje nowa szkoła - np. liceum profilowane.

Antoni Jeżowski12-02-2004 16:47:23   [#13]

...a może pogadamy na Zjeździe...

...choć teraz pokrótce odpowiem tak:

1) GrażynaD: coś nie bardzo chcę wierzyć, ze SP i Gimn. nie miały statutów - SP miała go od 1992 w nowej postaci, a Gimn. w momencie utworzenia musiał mieć nadany statut, no, chyba że zawaliła rada gminy, nadzór wojewody i kuratora. Poszę o kontakt na pywatny adres - spróbuję pomóc;

2) stan i AnJa: wszystko zależy od przeszłości (jak to często bywa w życiu, nie?); jeśli konkretny zespół szkół istniał przed 1992 rokiem przypuszczam, że ma tylko statut zespołu z 1992 r. Na razie niczego bym nie ruszał, chyba, że organ nadzoru znajdzie podstawę wydania zalecenia, ale nie bardzo w to wierzę. Natomiast w przypadku wyłączenia którejkolwiek ze szkół z zespołu - rada szkoły (pedagogiczna) może w niej uchwalić nowy tekst statutu, bo nie będzie to statut nadany nowo tworzonej szkole. Natomiast każda szkoła włączana teraz w skład zespołu zachowuje swój statut w takim zakresie, w jakim nie jest on sprzeczny ze statutem zespołu.
Jeśli chodzi o zatrudnienie nauczycieli to jest pewien kłopot - ale w ostatnich latach "organy" kazały przypisywać ich do konkretnych szkół. I chodzi tu nie tylko o wyliczanie rzeczywistych kosztów kształcenia w poszczególnych typach szkół (choć też!!!), ale przede wszystkim o to, że moja "ukochana" Karta nauczyciela nie przewiduje zatrudnienia nauczyciela w zespole (sprawdźcie jej art. 1) - tak więc ludzie zatrudnieni w "zespole" nie nabywają praw i nie podlegają obowiązkom określonym w tym, pardone, akcie... :)

Ale do tematu chętnie wrócę w jakiejś bezpośredniej dyskusji...
GrażynaD13-02-2004 15:06:36   [#14]

Do Pana Jeżowskiego

Mają statut SP(ponieważ SP istnieje od dawna i miała już swój statut) i zespołu (nadany w 1999r.), nie mają nadanego przez organ prowadzący statutu gimnazjum(powstało ono w tym samym czasie co zespół, więc prawdopodobnie organ prowadzący nadał statut "jednostce nadrzędnej"). Pozwoliłam sobie na podanie e-maila do Pana, dziękuję za dotychczasową pomoc. Ciekawa jestem efektu dyskusji po Zjeździe.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]