to jest tu: ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 56, poz. 498) wprowadzająca zmiany w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162, poz. 1118 z późn. zm.). fRAGMENT PEWNEGO ARTYKULU: Zgodnie z nią waloryzacja rent i emerytur będzie miała charakter cenowo-płacowy. Jej wartość zostanie ustalona na podstawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku, powiększonego co najmniej o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w tym samym czasie. Oznacza to, że waloryzacja emerytur i rent nie będzie już uzależniona od planowanych na dany rok wskaźników, ale od wskaźników faktycznych z poprzedniego roku kalendarzowego. Zastosowano także mechanizm ochrony świadczeniobiorców. Od 1 marca 2004 r. będzie obowiązywać nowa kwota bazowa wynosząca 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, pomniejszonego o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne. Kwota bazowa zostanie wyliczona dopiero po ogłoszeniu przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatu w „Monitorze Polskim”. Komunikat ten powinien być ogłoszony na początku lutego każdego roku. Do tego czasu obowiązuje stara kwota bazowa, obecnie wynosząca 1862,62 zł. i WRZUCAM UZASADNIENIE uSTAWY"
Wysokość przyznawanych obecnie emerytur ustalana jest w oparciu o metodę zdefiniowanego świadczenia, co oznacza, że kwotę należnej emerytury wylicza się według z góry ustalonego wzoru uwzględniającego staż i dochód ubezpieczonego. Jednym z istotnych składników tego wzoru jest kwota bazowa, która zgodnie z art. 19 ustawy o emeryturach i rentach wynosi 100 % przeciętnego wynagrodzenia w kwartale kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji, pomniejszonego o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenie społeczne Przyznane świadczenia poddawane są okresowo waloryzacji. Co do zasady, możliwy jest wybór dwóch metod waloryzacji - dostosowywanie świadczeń bądź to do poziomu przeciętnych płac, bądź też do poziomu cen określających koszty utrzymania. Zgodnie z art. 88 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, emerytury podlegają waloryzacji w celu zachowania co najmniej ich realnej wartości w odniesieniu do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Ustalenie wysokości zwaloryzowanej emerytury polega na pomnożeniu kwoty emerytury przez wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik waloryzacji ustalany jest w ustawie budżetowej. W sytuacji, gdy wskaźnik waloryzacji emerytury ustalony w ustawie budżetowej wyniesie co najmniej 110 %, emerytury są waloryzowane dwukrotnie w roku - od 1 marca i od 1 września. W tym przypadku ustala się jednakowe wskaźniki dla każdego terminu waloryzacji. Jeżeli wskaźnik waloryzacji emerytury i rent wyniesie mniej niż 100%, emerytury są waloryzowane raz w roku - od 1 czerwca. Uchwalona w dniu 25 października 1996 r. ustawa o waloryzacji emerytur i rent oraz zmianie niektórych ustaw przewidywała zachowanie przez emerytury i renty co najmniej ich realnej wartości w odniesieniu do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Ponadto ustawa ta oparła wskaźnik waloryzacji na rocznej prognozie wzrostu cen liczonej dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów. Na podstawie wprowadzonych w/w ustawą zasad waloryzacji, emerytury miały podlegać corocznej waloryzacji nie płacowej, lecz cenowej. Miało to służyć zachowaniu ich realnej wartości w odniesieniu do wzrostu cen i towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Waloryzacja obejmowała emerytury przyznane przed dniem określonym jako termin waloryzacji. Podwyższenie świadczeń następowało z urzędu. Ustalenie wysokości zwaloryzowanej emerytury polegało na pomnożeniu podstawy wymiaru, podwyższonej wskaźnikiem waloryzacji, przez wskaźnik wymiaru świadczenia. Wskaźnik waloryzacji emerytur dla każdego terminu waloryzacji ustalano w ustawie budżetowej. Wskaźnik wymiaru świadczenia uzyskiwano, dzieląc kwotę emerytury przez kwotę podstawy wymiaru świadczenia. Stosowanie waloryzacji cenowej prowadziło do znacznie wolniejszego wzrostu świadczeń, niż rosły płace. Zmiana ta spowolniła dynamikę wzrostu nominalnej i realnej wartości emerytur i rent, co stopniowo zwiększało ich dystans w stosunku do płac. W efekcie doszło do stopniowego obniżania stopy zastępowalności zarobku przez świadczenia oraz do tworzenia się tzw. ?starych portfeli? na skutek tego, że nowoprzyznawane emerytury (od takich samych zarobków) są wyższe niż emerytury wcześniej przyznane i waloryzowane. Należy zauważyć, iż obecnie przyznawane świadczenia są o około 40% wyższe od świadczeń ?starego portfela? emerytów i rencistów, którym świadczenia ustalono przed 1996 roku w oparciu o zbliżone wskaźniki wysokości podstawy wymiaru świadczenia oraz staż pracy. Zagadnienie to ma niezmiernie doniosłe znaczenie społeczne, gdyż obejmuje liczbę około 5 milionów emerytów i rencistów. Taki stan prawny świadczy o nierównym traktowaniu przez przepisy prawa emerytów i rencistów, uzależniając wysokość ich świadczeń nie od długości stażu pracy oraz osiąganych zarobków, lecz od faktu w którym roku ustalono świadczenie emerytalne bądź rentowe. Wysokość świadczenia emerytalnego i rentowego zależna jest bowiem faktycznie od czasu jego przyznania. W obecnym stanie prawnym istnieje następująca zależność - im nowsze świadczenie, tym jest ono wyższe. Taki stan prawny w państwie prawa, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej, nie może mieć miejsca. Stąd też zachodzi konieczność uchwalenia niniejszego projektu ustawy. Przyznawanie świadczeń według tych zasad doprowadziło do powstania dużych rozbieżności pomiędzy wartością emerytur i rent tych osób, których świadczenia ustalono przed 1996 r. i tych, których świadczenia emerytalne i rentowe ustalono po 1996 r. Nie zachowano przy tym podstawowej zasady, która rządzi filozofią ubezpieczeń społecznych, która stwierdza, że emerytura winna być pochodną płacy oraz stażu pracy. Można dodatkowo zauważyć, iż niemały wpływ na powstanie zaistniałej dysproporcji w dochodach emerytów i rencistów miało także obniżenie wskaźnika kwoty bazowej do 91% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i wstrzymanie jego przywracania na poziomie 93 % w roku 1995 dla starszego pokolenia emerytów i rencistów. Kolejne Rząd,y nie dotrzymały warunku dofinansowania Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z prywatyzacji majątku narodowego, czym miano wyrównać nie uwzględnienie udziału emerytów i rencistów w prywatyzacji. Dalsze utrzymywanie tego stanu rzeczy prowadzi wprost do pogłębiania się różnic, jakie istnieją w wysokościach i sile nabywczej świadczeń nowoprzyznawanych oraz świadczeń przyznanych przed 1996 r. Przedmiotowy projekt ma na celu powstrzymanie tego procesu, który oceniany jest przez wszystkich negatywnie, aczkolwiek pozostaje się jedynie na etapie krytyki. Nie prowadzi się żadnych działań zaradczych. Przedmiotowy projekt ma na celu rozwiązanie tego pilnego i ważkiego problemu społecznego dla około 5 miliona emerytów i rencistów. Stan finansów publicznych nie pozwala na przywrócenie wszystkim emerytom i rencistom wskaźnika kwoty bazowej opartego na 100% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i wprowadzenia waloryzacji świadczeń opartej na wzroście wynagrodzeń. Prawa do takiej waloryzacji zostali pozbawieni emeryci i renciści, których świadczenia ustalono przed 1996 roku. Jak pierwotnie zakładano taki stan prawny miał obowiązywać jedynie przez rok, a co najwyżej przez okres dwuletni. Tymczasem okazało się to rozwiązaniem trwałym, niosącym za sobą wskazane powyżej negatywne skutki społeczne. Uwzględniając zatem możliwości finansowe budżetu Państwa, proponuje się w przedmiotowym projekcie ustawy nowelizującej ustawę o emeryturach i rentach z FUS, przyjęcie określonych mechanizmów, które przy braku nakładów budżetowych, bądź też niewielkim ich nakładzie, pozwolą na likwidację dysproporcji istniejących pomiędzy ?starym portfelem? emerytur i rent, a świadczeniami przyznanymi po roku 1996 r. Uwzględnienie założeń zawartych w przedłożonym projekcie doprowadzi do likwidacji istniejących już w obecnym stanie prawnym 11 portfeli świadczeń emerytalno - rentowych. W tym celu należy wprowadzić mechanizm stopniowego wyrównywanie wysokości świadczeń, począwszy od l marca 2004 r. przez sześć kolejnych lat do marca 2009 r. Mechanizm ten zostanie oparty na konieczności corocznego przeliczania wysokości świadczeń emerytalno - rentowych, przyznanych przed 1996 r., w oparciu o kwoty bazowe przyjęte dla danego roku. Przeliczeniu będą podlegać wyłącznie te świadczenia, których wysokość nie będzie przekraczać w każdym roku określonej kwoty, wskazanej w projekcie ustawy na dzień 1 marca lub dzień 1 września danego roku, jeżeli wskaźnik cen towarów i usług wyniesie co najmniej 110%, bądź też na dzień 1 czerwca danego roku, jeżeli wskaźnik cen towarów i usług wyniesie mniej niż 110%. Zgodnie z założeniami, przyjęcie powyższego rozwiązania doprowadzi do zrównania wysokości wszystkich świadczeń, przyznanych w oparciu o zbliżone podstawy, w 2009 r. |