Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ramówka dla technikum
strony: [ 1 ][ 2 ]
fredi12-02-2012 20:52:09   [#01]

rozszerzenia matematyka i geografia

jakie przedmioty uzupełniające powinny być i w jakiej ilości godzin ?

fredi12-02-2012 20:53:01   [#02]
kalkulator w wymianie dla technikum chyba zawiera błedy
AnJa12-02-2012 20:54:28   [#03]
historia i społeczeństwo- 120
fredi12-02-2012 20:59:16   [#04]

i tylko to ?

a faktycznie dzięki

kalkulator nie sumuje klasy 4 jeżeli wybrano rozszezr z matmy

AnJa12-02-2012 21:05:27   [#05]

no - masz 240+180+120- czyli limit wyczerpany

fredi12-02-2012 21:07:14   [#06]
co najmniej 540
hania112-02-2012 21:34:34   [#07]
Fredi, popraw kalkulator, jeśli umiesz. Ja nie mam tej wersji Excella i wprawy w dodawaniu plików też nie mam.
fredi12-02-2012 21:35:49   [#08]
jutro może coś wrzucę.
hania120-02-2012 18:51:24   [#09]

Zaczęliśmy układać własną ramówkę dla technika hotelarstwa i od razu pułapka. Co zrobić z praktyką zawodową. W podstawie jest 320 godzin praktyki, czyli 8 tygodni. 160 odliczam, a kolejne 160 odejmuję od 735 z puli przedmiotów praktycznych. Tylko nie wiem, co zrobić z resztą, bo jest niepodzielna przez 30? Jakieś kosmiczne ułamki...

bogna20-02-2012 20:19:02   [#10]

kształcenia praktycznego, po odjęciu godzin na dodatkowe tygodnie praktyki, zostaje 

735 - 160 = 575

po podzieleniu przez 30 - wychodzi 19 z kawałkiem;

jeśli część tych godzin planujesz dać w klasie maturalnej, to będzie bezpieczniej przyjąć 20 godz. tygodniowo w cyklu nauczania;

jeśli zdecydowana większość będzie w klasach 1-3, to wystarczy przyjąć 19 godzin tygodniowo

bosia20-02-2012 21:07:12   [#11]

niekoniecznie od kształcenia praktycznego

rozporządzenie określa tylko, ze odliczasz praktykę powyżej 4 tyg. od kształcenia zawodowego

logika podpowiada, że raczej od praktycznego, między innymi równiez z powodów pensum nauczycielskiego

to tak dla uzupełnienia:-)

hania, możesz wziąć 165 godzin na praktykę i wtedy podzielisz przez 30 (5,5h)

dałabym tę praktykę raczej w II semestrze klasy III

można praktykę realizować np. 1 dzień w tygodniu

bo dyrektor szkoły może rozłożyć w czasie praktykę powyżej 4 tygodni

parkerpl20-02-2012 21:26:07   [#12]
A teraz z innej beczki ale nadal w związku z ramówkami. Przymierzyłem się do kolejnej wersji ramówki i po rozdzieleniu wszystkich 3960 godzin na poszczególne klasy wyszło mi, że w jednej z nich w tygodniu zajęć nie będzie tyle ile wynika z rozporządzenia (tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi 35 a ja mam 34 i brakuje mi 1 godziny). Czy to oznacza, że mogę sobie dowolnie przydzielić tę godzinę ale wtedy przekraczam limit czy też pozostawiam tak jak jest i zachowuję łączną liczbę 3960 godzin? 
bogna20-02-2012 21:32:01   [#13]

ta godzina to prawdziwy skarb dyrektorski,

możesz ją dowolnie przydzielić :)

bosia20-02-2012 21:39:41   [#14]

bład w obliczeniach

w technikum jest 3990 godzin w cyklu

stąd zrobiła Ci się godzina, zabrakło 30 godzin

parkerpl20-02-2012 21:42:54   [#15]
No takie skarby to ja lubię :-) cieszę się bardzo, że aż 1 godzinkę mam nadto i że ramówka mi się składa. Dziękuję oczywiście za podpowiedź.
bogna20-02-2012 21:47:03   [#16]

a widzisz, nie sprawdziłam podliczenia

i w ciemno sobie dopowiedziałam, ze w technikum jest 1 taka godzina- skarb

jak w LO;

a to jednak nie ma tak pięknie - zawodowym zawsze wiatr w oczy :(

parkerpl20-02-2012 21:52:33   [#17]
Zacząłem szperać po wszystkich materiałach jakie otrzymałem na konferencjach w sprawie ramówek i mam dwie wersje: 3960 i 3990. Uwielbiam całą tę reformę :-) Czyli jak problem był tak jest i nadal.
post został zmieniony: 20-02-2012 21:52:58
bosia20-02-2012 22:01:44   [#18]

to wyrzuć te materiały i policz sam

133x30=3390

bosia20-02-2012 22:03:35   [#19]

33+35+34+31=133

już wiem skąd Ci się wzięło za mało godzin

kształcenie ogólne 1950+540= 2490

735+735=1470-tak jest w rozporzadzeniu o ramówkach

czyli 2490+1470=3960

natomiast kształcenie zawodowe zwiększamy, bo się nie dzieli 735 przez 30, a oprócz tego jeśli zostawisz 1470 to nie bedzie Ci się zgdzała ilośc godzin w klasach

więc możesz zrobić 750+750-1500 kształcenie zawodowe


post został zmieniony: 20-02-2012 22:09:10
bogna20-02-2012 22:07:02   [#20]

bez uwielbiania czegokolwiek, jako niedowiarek, podliczyłam godziny z ramówki:

kształcenie ogólne + godz. wych. =  1950

kształcenie zawodowe = 1470

rozszerzone i uzupełniające = 540

to razem jest - 3960 h

----------

klasa 1 - 33

klasa 2 - 35

klasa 3 - 34

klasa 4 - 31

------------

to razem jest 133 h * 30 tyg. = 3990 h

---------

więc jeśli się nie pomyliłam - to jednak jest 1 godzina-skarb :)


bosia20-02-2012 22:11:11   [#21]
no to napisałyśmy to samo:-)
anialec20-02-2012 22:18:44   [#22]
mam takie zapytanie? Ile przeznaczyć godzin na JOZ? Czyjest to gdzieś unormowane?Bo napewno musi to być osobny przedmiot w przedmiotach zawodowych teoretycznych - tak mi sie wydaje
hania120-02-2012 22:26:33   [#23]

Ja jeszcze raz o te godziny w hotelarce - Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Czytam "praktyki zawodowe", czyli nie "zajęcia praktyczne" - źle? Zajęcia praktyczne chciałam dać poza praktyką, dodatkowo. 

Jak zrobić 165 godz praktyki. Dodać jeden dzień praktyki 5-godzinnej? To 4 tygodnie i 1 dzień? Chaos mam

hania120-02-2012 22:32:59   [#24]

I jeszcze jedno. W dotychczasowym programie był przedmiot (7 godz. w cyklu)ekonomia i prawo w hotelarstwie. Przeczytaliśmy dokładnie z nauczycielem podst. programową i wygląda na to, że cały ten przedmiot nie ma racji bytu, bo treści nie występują w zagadnieniach do kwalifikacji. To samo z marketingiem - zaledwie odrobina, a było naprawdę dużo. Toż to rewolucja! rozłożyliśmy przedmioty na teoretyczne i praktyczne i wyszło około 10 przedmiotów zawodowych. Czarno to widzę - zamęczymy uczniów i nikt do nas nie przyjdzie.

Kiedy będą te programy z Koweziu?

Donia49720-02-2012 22:47:47   [#25]
Witam! ja rozpoczynam dopiero pracę z rozdzielaniem godzin na kształcenie zawodowe  ( mam też technika hotelarza). Proszę powiedzcie skąd brać nazwy przedmiotów zawodowych?  Czy treści wspólne dla zawodów i wspólne dla danego obszaru włączyć w przedmioty zawodowe (oczywiście oprócz JOZ). Czy utworzyć nowe przedmioty zawodowe np: BHP? Pomóżcie bo nie wiem jak się do tego zabrać.

post został zmieniony: 20-02-2012 22:55:32
parkerpl20-02-2012 22:49:09   [#26]

Ta dodatkowa 1h na pewno mi się przyda bo mam kolejną zagwozdkę: w ramowych planach na kształcenie zawodowe przewidziane jest 1470h. Natomiast w podstawie dla naszego zawodu jest wskazane:
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz  dla zawodów w ramach obszaru: 350h
Kwalifikacja 1: 420h
Kwalifikacja 2: 420h
Praktyka zawodowa: 8 tygodni czyli 320h.

Razem wszystko daje 1510h.

Czyli o 40h za dużo. Nawet jeśli zwiększę pulę godzin na kształcenie zawodowe o tę dodatkową jedną godzinę dyrektorską to mam 1500h i brakuje mi 10h. W podstawie jest dodatkowo zaznaczone: "W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie." Skąd w takim razie mam wziąć te dodatkowe jeszcze 10h żeby zachować liczbę godzin z podstawy? Czyżbym znowu błądził, proszę o podpowiedź :-)



Donia49720-02-2012 23:02:52   [#27]

Z tego co pisała wyżej bogna zrozumiałam, że 4 tygodnie praktyki czyli 160 godzin musisz odjąć od godzin przeznaczonych na kształcenie praktyczne ( czyli 735 - 160 )

Z tego wynika 420g + 420g + 350g = 1190g (w tym jest już 160 g praktyki)

1190g + 160g (kolejne 4 tygodnie praktyki) = 1350g i to jest minimum, które musisz zrealizować.


post został zmieniony: 20-02-2012 23:11:08
bogna20-02-2012 23:04:40   [#28]

ja inaczej rozumiem zapisy ramowego planu dla technikum:

kształcenia zawodowe teoretyczne - 735

+ kształcenie zawodowe praktyczne - 735

+ praktyki zawodowe - 4 tygodnie (160 godzin)

tygodnie te są uwzględnione - godziny ramówki przeliczamy na 30 tygodni w roku szkolnym ( a nie np. na 32 jak w zsz, w których praktyk nie ma)

----

a w zawodzie, o którym napisałeś potrzeba:

efekty wspólne + K1 + K2 = 1190 h

+ dodatkowe 4 tygodnie praktyki = 160 h

co daje razem 1350 godz.

w zał. 8 napisano :

W przypadku praktyk zawodowych realizowanych dłużej niż przez 4 tygodnie, dalsze tygodnie ich trwania dyrektor technikum przelicza na godziny i organizuje w ramach godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe


post został zmieniony: 20-02-2012 23:07:36
hania120-02-2012 23:28:57   [#29]
Zgadzam się, ale czy, tak jak sugeruje Bosia, można praktykę zawodową realizować jako zajęcia praktyczne? Ten zapis, który powyżej cytuje Bogna to wyklucza czy umożliwia?
Donia49720-02-2012 23:45:13   [#32]
norma wyjaśnij co oznaczają cyferki np. Organizacja pracy w hotelarstwie 1 735 36 787 23?
Donia49721-02-2012 00:03:25   [#34]
dziękuję za odpowiedź. Może uda Ci się wkleić tabelkę? 
bosia21-02-2012 09:13:29   [#35]

anialec #22 

na JOZ przeznaczasz tyle godzin ile potrzebujesz, po napisaniu programu nauczania - szkoły najczęściej przewiduja 1-2 godziny (tak było do tej pory również)

hania #23

dobrze czytasz: rozróżniając praktyki i zajęcia praktyczne

jednak obecnie praktykę zawodową  ponad 4 tygodnie umieszczasz w ramówce i pozornie wygląda jak zajęcia praktyczne, jednak jest realizowana w inny sposób i wg innego programu

praktykę 4 tygodnie na dotychczasowych zasadach i wtedy równiez uśredniasz etaty nauczycielom

natomiast tą powyżej umieszczasz w ramówce-musisz więc ja przeliczyc na godziny w tygodniu

natomiast możesz realizować np. 1 dzien w tygodniu-bo rozporządzenie dopuszcza rozłożenie je w czasie (wtedy sposób trochę przypomina zajecia praktyczne u pracodawcy)

możesz też wysłać uczniów na 4 tygodnie, ale po powrocie musisz zmienić plan lekcji i oddać nauczycielom te godziny z tych przedmiotów, które powinny być zrealizowane w czasie praktyki, po wyrównaniu wracasz do poprzedniego

nie uśredniasz wówczas etatów

bosia21-02-2012 09:21:42   [#36]

parkerpl #26

w zawodzie w waszej szkole masz tak: 350+420+420=1190 minimum na wszystkie  efekty

na kształcenie zawodowe jest 1470 zgodnie z rozporządzeniem o ramówkach

to samo rozporządzenie określa, że tylko ponad 4 tygodnie uwzględniasz w ramowym planie

czyli mając 8 tygodni praktyk, 4 tygodnie na dotychczasowych zasadach poza ramówką, a 4 tyg. = 160 godzin i to dodajesz do efektów z podstwy programowej

1190+160=1350

czyli zostaje Ci jeszcze 120 godzin luźnych, które możesz dodać do dowolnego przedmiotu w kształceniu zawodowym, pamiętając o proporcjach 735/735 (choć raczej zrobiłabym 750/750)


bosia21-02-2012 09:27:20   [#37]

hania #24

nie musicie miec 10 przedmiotów zawodowych

można zmniejszyć ich ilość, ważna jest realizacja podstawy programowej, można połaczyć treści

jednego przedmiotu nie musi uczyc ciagle ten sam nauczyciel

robiłam już tak wcześnie, że jednego przedmiotu uczyło dwóch nauczycieli, nawet w tym samym roku

podobnie zresztą bywało na zajęciach praktycznych: każdego działu uczył inny nauczyciel, a były trzy działy określone godzinowo


rzewa21-02-2012 09:40:11   [#38]

zwracam uwagę na mylenie pojęć - różne nazwy w rozporządzeniach oznaczają różne rzeczy... i tak:

rozp. w sprawie PNZ ustala, że praktyczna nauka zawodu to zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa

natomiast rozp. w sprawie ramowych planów nauczania mówi o zawodowym kształceniu teoretycznym i zawodowym kształceniu praktycznym

zatem praktyczna nauka zawodu, to jak najbardziej zawodowe kształcenie praktyczne, ale nie każda godzina zawodowego kształcenia praktycznego jest praktyczną nauką zawodu

wobec tego godziny praktyk (te ponad 4 tyg) o jakie należy zmniejszyć liczbę godzin kształcenia zawodowego dotyczy właśnie kształcenia praktycznego

.........
uważam też, że JOZ niekoniecznie musi być realizowany na osobnych zajęciach - wszystko zależy od realizowanego programu nauczania... w niektórych zawodach to wręcz jest niewskazane

bosia21-02-2012 10:28:57   [#39]

czy możesz wskazac zapis w roporządzeniu wskazujący na takie rozumienie?

bo ja widzę tylko to:

3. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie
programowej kształcenia w zawodach, w klasie ustalonej przez dyrektora technikum.
W przypadku praktyk zawodowych realizowanych dłużej niż przez 4 tygodnie, dalsze
tygodnie ich trwania dyrektor technikum przelicza na godziny i organizuje w ramach
godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe.
(jedna godzina zegarowa praktyki
zawodowej odpowiada jednej godzinie lekcyjnej). Dyrektor technikum może rozłożyć
w czasie przebieg praktyk zawodowych realizowanych dłużej niż przez 4 tygodnie.

i jeszcze na podstawie czego ten wniosek, który zapis i w którym rozporządzeniu o tym mówi:

zatem praktyczna nauka zawodu, to jak najbardziej zawodowe kształcenie praktyczne, ale nie każda godzina zawodowego kształcenia praktycznego jest praktyczną nauką zawodu

bosia21-02-2012 10:34:41   [#40]

i dalej, żeby nie mieszać:

JOZ był do tej pory oddzielnym przedmiotem

nie bardzo widze właczenie go w przedmioty nauczania, nawet nie widze tego na poziomie pisania programów nauczania

a na pewno w kwalifikacjach nauczycielskich-ilu nauczycieli przedmiotów zawodowych może uczyć języka obceg0?

raczej JOZ dzieliłabym na dwa języki nauczane w szkole i uczeń mógłby wybrać, na który się decyduje

oczywiscie nauczyciel język opracowuje program w porozumieniu z nauczycielami zawodu-tak do tej pory robilismy, np. w hotelarstwie

JOZ nie będzie na egzaminie na kwalifikacje, w związku z tym, można go nawet umieścić w ramówce po egzaminach, czyli w II semestrze klasy IV, bo wiem, zę w niektórych zawodach jest problem przez ten sztywny przydzaił godzin w klasach


parkerpl21-02-2012 12:26:55   [#41]
JOZ nie musi być oddzielnym przedmiotem. Treści są na tyle podstawowe, że można je wpleść w normalne zajęcia z języka obcego (zależy tylko ile uda nam się zrealizować i na jakich grupach pod względem poziomu będziemy pracować). Takie rozwiązanie jest korzystne jeśli nie chcemy zdejmować niczego z godzin na kształcenie zawodowe i w pełni wykorzystać 1470h dla zawodowców. Wyodrębnienie JOZu jako przedmiotu spowoduje uszczuplenie o 30-60h puli na kształcenie zawodowe dla zawodowców bo języka obcego będzie musiał uczyć językowiec a nie zawodowiec. Poza tym rozwiązaniem jest również wybór przez uczniów rozszerzenia z języka- wtedy bez problemu realizujemy treści JOZu na przedmiocie i mamy całą pulę 1470h dla zawodu. Podobnie ma się z przedmiotem BHP- w wielu zawodach chyba nie ma zbyt wielkiego sensu dawać go jako oddzielny przedmiot bo przecież treści są realizowane na wielu innych przedmiotach szczególnie zajęciach praktycznych. Ale oczywiście każde rozwiązanie jest dobre i zależy tylko od tego, które z nich jest najlepsze dla szkoły i uczniów. 
aleksandra200821-02-2012 13:53:26   [#42]

Witam

w technikum ekonomiście zostalo 80 godzin na praktyke zawodową. Jak ja rozpisać to w szkolnym planie , bo 80 nie dzieli sie na 30 tyg. Proszę o jakies przyklady rozwiazań. Dzięki z góry.

anialec22-02-2012 01:54:09   [#43]

skąd wiadomo,że JOZ-u nie będzie na egzaminach na kwalifikacje? też uwaam,ze szkoda godzin zawodowych na osobny przemiot w ramach godzin zawodowych, tym bardziej, ze na przykład w zawodzie technik lesnik, technik architektury krajobrazu, czy ochrony środowiska nie jest to takie konieczne jak np. technik hotelarstwa

 

Toska22-02-2012 09:26:48   [#44]

Czy jestescie pewni ze JOZ-u nie bedzie na egzaminach zawodowych do tej pory?

byl w hotelarstwie i w tym roku zapowiada sie w obsludze turystycznej


 Ponieważ jest nowa podstawa czy wtedy nie wyniknie nagle że częśc zawodów np logistyk czy informatyk maja na egzaminie zawodowym tresci z JOZ!


Jeżeli powstała nowa podstawa programowa to chyba egzaminy tez ulegna zmianie? 


post został zmieniony: 22-02-2012 09:27:26
Toska22-02-2012 09:28:32   [#45]
20-02-2012 22:07:02 [#20] czy aby na pewno przeliczamy godziny w 4 latach na 30 tygodni?
bosia22-02-2012 15:25:48   [#46]

Chyba zaczęliście bardzo kombinować z tym językiem obcym ukierunkowanym zawodowo

po pierwsze JOZ wpisany jest w efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, musi być z godzin na kształcenie zawodowe-tak jest w podstawie programowejia w zawodach

po drugie, nie można nauczycielowi języka obcego (przedmiot ogólnokształcący) dopisywać treści z JOZ, te godziny z rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania są przeznaczone na realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego

JOZ z efektów wspólnych nie będzie na egzaminie-choć bezpieczniej poczekac na podpisane rozporządzenie-w projekcie nie ma go ujętego

natomiast w niektórych zawodach w jednostce efektów kształcenia jest wpisana umiejętność związana z językiem obcym-to na pewno będzie na egzaminie na kwalifikacje

np. technik logistyk, kwalifikacja A.31

pierwsza jednostka efektów kształcenia

8) sporządza dokumentację transportową w języku polskim i języku obcym;

druga jednostka efektów kształcenia

6) sporządza i gromadzi dokumentację środków technicznych w języku polskim i języku
obcym;





bosia22-02-2012 15:29:36   [#47]

aleksandra #42

dobrze byłoby realizowac te 80 godzin przez 10 tygodni po 8 godzin dziennie, wtedy 1 dzień mają praktyki, pozostałe lekcje (wymiar godzin w tygodniu zmniejszony o 8)

natomiast zastanawiam się jak to technicznie wpisać w ramówkę

aleksandra200822-02-2012 21:18:24   [#48]

Witam


Właśnie bosiu w tym też problem jak to rozpisać w ramówce i potem w arkuszu. Dzięki za zainteresowanie .Pozdrawiam może coś się uda wymyśleć.

hania122-02-2012 22:12:27   [#49]

Może ktoś już ma jakąś wizję praktyki odejmowanej z puli godzin praktycznych. Jeśli ogółem jest 320, z czego 160 godzin z ramówki, to nie da się tego wpisać do siatki. Dotychczas było pod siatką w klasie drugie i trzeciej wpisana ilość tygodni praktyki. Czy warto robić zajęcia praktyczne przy takiej ilości praktyk zawodowych?

hania126-02-2012 19:18:49   [#50]

Tak myślę, może by to zebrać w całość?

Podział na grupy:

- języki i komputery - powyżej 24 osób
- w-f - powyżej 26 osób (chłopcy i dziewcz. nie muszą być osobno)
- wdż - powyżej 28 osób (chłopcy i dziewcz. muszą być osobno)
- zawodowe - powyżej 30 osób

 Wszystkie opcje, czy coś pominęłam albo poplątałam?
strony: [ 1 ][ 2 ]