Forum OSKKO - wątek

TEMAT: gimnazjum 2012/2013
strony: [ 1 ][ 2 ]
zemi16-03-2012 19:41:21   [#51]

#33 Dyrek

o jakie godziny zawodoznawcze w gimnazjum chodzi?


mariz16-03-2012 20:39:49   [#52]
to tylko przykładowe godziny, o które może wnioskować dyrektor do OP 
Ala16-03-2012 21:18:36   [#53]
to te z #29 ;-)
mariz17-03-2012 09:05:12   [#54]
takie z gddd dla klas III prowadzone przez nauczycilea- doradcę zawodowego- 0,5 h na rok :)))
Ala17-03-2012 10:16:48   [#55]

w nowych ramówkach nie ma takiej możliwości

mogą być tylko z godzin od OP

albo w ramach karcianych

siaba18-03-2012 15:48:46   [#56]

Jeśli chodzi o gdd w nowym zapisie to jakieś.... żarty. Dzięki rzewa za wyliczenie, jednak  zastanawiam się nad powodem tak skomplikowanego zapisu w ramowym planie nauczania dla gimnazjum: 

"3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 

lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między: 

  1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin 

określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się

obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,

   2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1."

Czy ten zapis oznacza, że w każdym roku będziemy symulować inną liczbę godzin do wyliczenia wynikająca z faktycznej liczby tygodni, w których odbywają się zajęcia?  Wynik tego liczenia wpływa przecież na cały cykl edukacyjny (około 2 godziny na cykl a nie w każdym roku nauki). 

Komu potrzebne takie wygibasy? Jak to zrobicie, gimnazjaliści? 

Jacek18-03-2012 20:04:33   [#57]
normalnie... jest 2 godz. do dyspozycji dyrka i już.. a wzór sobie daruj
DYREK18-03-2012 20:29:50   [#58]

W nowym rozporządzeniu godziny do dyspozycji dyrektora są inaczej zdefiniowane,

nie należy ich mylić z godzinami ze starego rozporządzenia.

Nowa definicja nas myli.

Nie mamy już puli godzin jak w starym rozporządzeniu.

Moja rada;-):

Przy układaniu szkolnego planu nauczania należy zapomnieć o godzinach do dyspozycji dyrektora.

I

w gimnazjum i sp dzielimy przez 32

w LO dzielimy przez 30

II

w SP  mamy 2 "wolne" godziny dla klas I-III

w SP mamy także 2 "wolne" godziny dla klas IV-VI

w gimnazjum mamy 2 "wolne" godziny

w LO mamy 1 "wolną" godzinę

Danusia18-03-2012 20:35:08   [#59]
O tych dwóch godzinach najlepiej już od początku budowania szkolnego planu nauczania zapomnieć. Ja już zapomniałam. Nigdzie ich nie wliczam, bo najlepiej jeśli zostaną na różne nieprzewidziane okoliczności w różnych przedmiotach. Planuję tygodniowy wymiar dla klas zgodnie z rozporządzeniem, idę po prośbie do OP na te możliwe do przyznania 3 godziny (może się uda) i... koniec mojej arytmetyki. Te dwie godziny są prawie wirtualne. W realu nijak je  rozparcelować.
noe1918-03-2012 20:37:36   [#60]

#Danusia

ale musisz je przydzielić, przecież masz sztywną ilość godzin tygodniowo

G - 29,30,31 więc czymś musisz te godziny zapełnić - więc je rozparcelujesz :) 

Danusia18-03-2012 20:44:03   [#61]
;) Pewnie,że tak, ale nie przywiązuję się zbytnio do terminu "dyrektorskie", bo one teraz co innego znaczą niż w starej :) "nowej" ramówce.Życie wszystko zweryfikuje, mam nadzieję. 
siaba18-03-2012 21:03:41   [#62]

EUREKA! - ale sterowana :))  warto rzeczywiście skorzystać z kalkulatora (wymiana plików). Wszystko się wyjaśnia - gdd trzeba przydzielić, któreś przedmioty wskazać w zwiększonym wymiarze godzin (łącznie 2 godz.) by wyszło 90 w cyklu kształcenia, a ten algorytm z rozporządzenia potrzebny, żeby dostosować siatkę w trzech latach do ilości realnych tygodni .... 

Dzięki za udostępnienie kalkulatora! Nagroda MEN  dla Autora! 

DYREK18-03-2012 21:08:23   [#63]

kalkulator :

http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1916:
kalkulator-do-budowy-szkolnych-planow-nauczania&catid=168:
ramowe-plany-nauczaniaaktualnoci&Itemid=1641

DYREK18-03-2012 21:15:07   [#64]
Co do zasady dyrektor opracowuje szkolny plan nauczania, a nauczyciel program nauczania na cały etap edukacyjny (np. III etap edukacyjny - gimnazjum).

W/g mnie godziny tzw. "wolne" należy rozdysponować na etapie sporządzania szkolnego planu nauczania (czyli teraz).

Jak nauczyciel może opracować program nauczania jeżeli do końca nie zna liczby godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu ?

AnJa27-03-2012 20:21:14   [#65]

poreklamuję trochę:

organizacja gimnazjum i szkoły podstawowej

 

Ala27-03-2012 23:12:05   [#66]

a ja jeszcze bardziej

http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=46:szkolne-plany-nauczania&Itemid=992

marmar4928-03-2012 16:05:13   [#67]

a tak z zupełnie innej beczki

czyż nie można było zrobić tej ramówki prostszej

tyle i tyle godzin  w siatce + godziny dyrektorskie

siedzę nad projektem i:

- nie podoba mi się sztywny podział godzin w poszczególnych latach - ogranicza zupełnie niepotrzebnie,

- już widzę te godziny od OP - oglądają każdą złotówkę po tysiąc razy z każdej strony,

- po raz kolejny nikt nawet nie mrugną okiem nad małą liczbą godzin przeznaczonych na biologię, geografię, fizykę i chemię, 

naszła mnie taka myśl, marzenie

Czy pojawi się kiedyś w rozporządzenie (w naszym przypadku MEN-u) nad którym nie będziemy musieli się tyle "doktoryzować" i precyzować zapisy z cyklu "co autor miał na myśli" 

Życie nie jest proste ale można go sobie nie utrudniać (okrutny banał)

AnJa28-03-2012 16:14:02   [#68]

np. tak: biologia -4 godz.tygodniowo, nie mniej niż 130 godzin na etapie kształcenia?

no- chyba byłaoby prościej a na to samo wychodziło

ile godzi powinno przypadać na każdy z wymienionych przedmiotów? i wymiar których należałoby zmniejszyc?

marmar4928-03-2012 16:48:26   [#69]

a może tak?  - na podstawie wielu lat praktyki


III ETAP EDUKACYJNY

klasy

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

I

II

III

Razem

1.

język polski

5

5

5

15

3.

język obcy I

5

5

5

15

6.

język obcy II

0

0

0

7.

muzyka

1

0

0

1

2.

plastyka

1

0

0

1

5.

historia

2

2

2

6

4.

wiedza o społeczeństwie

1

1

1

3

9.

geografia

2

1

2

5

8.

biologia

1

2

2

5

10.

chemia

1

2

2

5

11.

fizyka

1

2

2

5

12.

matematyka

5

5

5

15

13.

informatyka

1

1

1

3

14.

wychowanie fizyczne

2

2

2

6

15.

edukacja dla bezpieczeństwa

0

0

0

0

16.

zajęcia artystyczne

0

0

0

0

17.

zajęcia techniczne

0

0

0

0

18.

godziny z wychowawcą

1

1

1

3

Razem obowiązkowe

29

29

30

88

19

Religia/Etyka

1

1

1

3

Razem

30

30

31

plus GDD

3

AnJa28-03-2012 17:11:01   [#70]

pasuje mi

ale mam i zastrzeżenia

2 godziny łacznie w cyklu na zajęcia artystyczne (plastyka i muzyka)? a po co? grezdu-mezdu wystarczyłoże robili w podstawówce

a dlaczego tylko 3 godziny na wos a aż 5 na geografię????

2 godziny wf? przecież dzieciaki i tak ruchu maja aż nadto w domu. a przecież i tak zwolnienia załatwiają

 

marmar4928-03-2012 17:36:27   [#71]

muzyki i plastyki można się pozbyć na rzecz języka lub matematyki (mają zdać z niej maturę)

wiele tematów z wos można omówić na historii

5 godzin geografii (w tym co najmniej 2 godziny o Polsce) a reszta o krajach świata, podstawach geologii, klimat, ect. a nie nauka obliczania np. wysokości słońca 17 lutego w Pernambuco o godzinie 16:02

przypominam Ci, że w obecnej ramówce jest 4 godziny wf i uczniowie mają się z czego zwalniać i chętnie to robią 

AnJa28-03-2012 17:50:22   [#72]

no

czyli wywalamy plastykę, technikę, wf i wos

a te godziny na geografięczy może jednak biologię?

bo i tu i tu do wykucia jest sporo

marmar4928-03-2012 18:23:23   [#73]
Ty jesteś dyrektorem Ty decydujesz
AnJa28-03-2012 18:37:54   [#74]

nie pozwoliłoby mi na to prawo

chyba, ze na gdd one poszłyby

no, ale jeśłi tak to proponuję taki oto układ - jak w niepublicznych:

III ETAP EDUKACYJNY

klasy

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

I

II

III

Razem

1.

język polski

3.

język obcy I

6.

język obcy II

7.

muzyka

2.

plastyka

5.

historia

4.

wiedza o społeczeństwie

9.

geografia

8.

biologia

10.

chemia

11.

fizyka

12.

matematyka

13.

informatyka

14.

wychowanie fizyczne

15.

edukacja dla bezpieczeństwa

16.

zajęcia artystyczne

17.

zajęcia techniczne

18.

godziny z wychowawcą

GDD

91

19

Religia/Etyka

2

2

2

6

Razem

97

marmar4928-03-2012 19:02:58   [#75]
AnJa nie widzę cyferek
kizak28-03-2012 19:08:47   [#76]
marmar49 nie widzisz?? GDD 91
rzewa28-03-2012 20:05:25   [#77]

nie zapominajcie o UoSO - niektórych rzeczy nie da się zmienić rozporządzeniem -> zmniejszenie tygodniowej liczby godzin wf wymaga zmiany ustawy: art 13a ust 2

i tak dla ścisłości: przepis ten dotyczy jednakowo szkół publicznych i niepublicznych dla młodzieży

jxg31-03-2012 18:45:23   [#78]

jaki jest konieczny minimalny wymiar godzin II języka obcego,

aby zrealizować podstawę programową z tego języka?

Jacek31-03-2012 19:48:15   [#79]
nie ma nigdzie określenia tego w przepisach.. ale realnie to nie sądzę by przeznaczyć mniej niż 5-6 godzin
rzewa31-03-2012 23:07:35   [#80]
hm... analizując ramowe plany nauczania dochodzę do wniosku, że ten minimalny wymiar to 4 godziny tygodniowo (130 godzin w cyklu)
AnJa01-04-2012 00:32:52   [#81]

analizowac możesz

ale jeśli wnioskujesz- podaj tok rozumowania prowadzący od zapisu do wniosku

bez tego- tak jak napisał jacek - z tym, że powinno sie pojawić odwołanie do programu nauczania

nie ramówki

rzewa01-04-2012 01:15:39   [#82]

na IV etapie edukacyjnym sprawa jest prosta - ramówka dla zsz przewiduje 130 godz na realizację podstawy programowej języka obcego, która jest tożsama z podstawa programową języka obcego w zakresie podstawowym (odpowiednio dla poziomu IV.0 i IV.1) -> zatem wystarczy przeznaczyć na drugi język w liceum czy w technikum130 godz

można też zastosować to rozumowanie do gimnazjum - skoro w zsz wystarczy 130 godz dla realizacji podstawy programowej na poziomie IV.0 (zakres podstawowy), to powinno wystarczyć również w gimnazjum na realizację podstawy na poziomie III.0

jxg01-04-2012 23:09:48   [#83]

dzięki,

bardzo mi odpowiada "to rozumowanie"

AnJa02-04-2012 07:51:44   [#84]
logiczne to jest:-)
tardeli02-04-2012 13:38:27   [#85]

Chcę aby w klasie I gimnazjum było koło matematyczne.

 Można to zrobić tylko na podstawie pargagrafu 3 ust.1 pkt b rozporządzenia ("Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (...) w danym roku szkolnym na: realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania uczniów: a) (...) b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć  został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.")?

Czy istnieje jeszcze inna możliwość przydzielenia takiego koła? 

rzewa02-04-2012 15:32:38   [#86]

koło możesz zrobić po nowemu tylko z godzin "karcianych"

OP nie może, po nowemu, dać godzin na zajęcia pozalekcyjne (może to zrobić tylko na drodze innowacji pedagogicznej, ale trochę karkołomne to jest)

AnJa02-04-2012 16:49:00   [#87]

własciwie to może- ale pod warunkiem, że na to koło będą uczęszczać wszyscy uczniowie oddziału

i tu nie jestem pewiemn- a jeśłi to nie dla oddziału a dla grupy międzyoddziałowej?

rzewa03-04-2012 07:26:15   [#88]
hm... nie tylko będą uczęszczać wszyscy uczniowie, ale jeszcze będą na tych zajęciach oceniani...
kulka27-08-2012 19:45:30   [#89]

Tylko się upewniam!

Poprawiam arkusz, tj.tworzę aneks i mam wiele wątpliwości. Liczę godziny dyrektorskie ze starej, nowej i najnowszej ramówki i niestety, liczba tych godzin mi się nie zgadza. Trudno mi tak wstecz dojść, gdzie jest błąd.

W tej najnowszej ramówce (4SP i I Gim) : zajęcia typu kółko wyrównawcze lub zajęcia rozwijające dla uczniów zdolnych TYLKO z art.42KN??? Tylko?? Nie ma innej możliwości?? To załamujące. 

cynamonowa27-08-2012 20:09:51   [#90]

Nie ma....niestety.

W klasach IV i Igim- tylko na zajęcia obowiązkowe...

kulka05-01-2013 12:24:47   [#91]

Dzieciaki wykruszają się z wdż  w jednej klasie I  oraz w jednej  III gimnazjum. Wdż zaplanowano w każdej klasie. I jest problem: dwie godziny dla nauczyciela "wypadają" od przyszłego semestru, a jest to nauczyciel zatrudniony przez poprzedniego dyrektora na niecałe pól etatu wdż. Czy ktoś z Was ma/miał podobny problem? Jak sobie z nim poradził?  Chodzi mi zarówno o kwestię nauczyciela, jak i tych dwóch godzin w kontekście uczniów- w kl.I ich po prostu nie będzie, a w kl.III mogę na coś "zamienić"?

KaPi05-01-2013 15:26:03   [#92]

U nas pojawił się podobny problem. Rozwiązaliśmy go w taki sposób, że pani od wdż dostaje zastępstwa w ramach tej godziny - nie trzeba było zmieniać umowy. Mam nadzieję, że tak może być...

kulka06-01-2013 16:22:55   [#93]

Czyli np.zamiast  2 godz wdż ma u Ciebie dwie godziny zastępstw doraźnych, które już nie są dodatkowo płacone?

W klasie I gim w nowej nowej ramówce wdż jest poza wszelkimi godzinami, więc zamienić ich na nic nie mogę. A w klasie III??? Gdyby nauczyciel zgodził się na zmianę umowy za porozumieniem stron i tą godzinę wdż przeznaczyć na kólko wyrównawcze? Można? Bardzo proszę doświadczonych kolegów o odpowiedź.

dariuszn707-01-2013 14:07:08   [#94]

2 klasy to mniej więcej 1h dla nauczyciela, poza tym rodzice mogą nie wyrazić zgody na uczęszczanie na wdż w jakimś konkretnym terminie. Sposób wstaw im wdz do środka, jak nie będą mogli wcześniej iść do domu lub później przyjść to się kilku chętnych znajdzie, problemem może być zapewnienie pozostałym zapewnienie opieki świetlicowej, ale to już w Twojej gestii.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ]