Forum OSKKO - wątek

TEMAT: OSKKO konsultuje "Wyprawkę Szkolną 2004"
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar25-01-2004 10:48:57   [#01]

zamieszczam projekt rozporządzenia, projekt rządowego programu - wyprawki szkolnej - załącznik do uchwały RM - Rządowy program wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów "Wyprawka Szkolna"

zapraszam do konsultacji

beera25-01-2004 11:31:03   [#02]

na bardzo gpraco

 Z uzasadnienia:
Pomoc, o ktorej mowimy  będzie przyznawana w formie wyprawki szkolnej obejmującej: komplet podręczników szkolnych oraz dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego. W  uzasadnionych przypadkach została przewidziana możliwość przyznania części wyprawki tylko w formie podręczników szkolnych.


 Z rozporządzenia:
Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia ..................... 2004 r.w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkól podstawowych w roku szkolnym 2004/2005.

§4.1. W skład wyprawki, o której mowa w § 2 ust. l wchodzą podręczniki szkolne o wartości do 100 zł.

Z programu:
RZĄDOWY PROGRAM WYRÓWNYWANIA WARUNKÓW STARTU SZKOLNEGO UCZNIÓW W 2004 r. "WYPRAWKA SZKOLNA"

Zgodnie z art. 8 i art. 14 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych ( Dz.U. Nr 228, póz. 2255), osobom uprawnionym do otrzymywania zasiłku rodzinnego przysługuje dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, przeznaczony na częściowe pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem w  szkole nowego roku szkolnego.

W związku z powyższym jednorazowo, we wrześniu 2004 r. wszystkim dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole, na które wypłacany jest zasiłek rodzinny, wypłacony zostanie dodatek pieniężny w wysokości 90 zł. Dodatek ten w przypadku dzieci 7 - letnich zastąpi część wyprawki, na którą w latach 2002 i 2003 składały się; przybory szkolne, tornister, i strój gimnastyczny - realizowaną przez pomoc społeczną.

Sprawa organizacyjne jest dośc jasna. Wyprawkę w częsci obejmującej plecak, itp maja zakupić rodzice.

Powiem szczerze- sądzę, ze w okolo 50% rodzin, pieniądze te nie zostaną przeznaczone na przybory uczniowskie dziecka.

Uważam, ze powinno to być rozwiązane inaczej, tak by mozna bylo nadzorować wydatkowanie tych 90 zlotych.

Nie jestem za tym, by odbierac rodzinie jej prawa, ale z doswiadczenia wiem swoje.

Zdając sobie sprawę , ze zakupy plecakow, itp były klopotliwe  i tak uważam, ze było to rozwiązanie lepsze niż obecnie proponowane, bowiem dawalo 100% celowośc wydawania pieniędzy.

Nie wiem, może GOPSY powinny rodzinom te pieniadze zwracać po przedlożeniu rachunkow? Tak, czy tak, to rozwiązanie nie podoba mi się...

Gaba25-01-2004 11:50:57   [#03]

jestem aboslutnie przeciwko dawaniu rodzicom pieniędzy do ręki, prawie wszytskie dodatkki z mopsu dane do ręki zostały przepsite, a rodzce przychodzili dalej po pomoc do... szkoły i myśmy z naszych uzbieranych pieniędzy kupowali ponownie.

 

- dać talon - niewymiennialny na pieniądze, gdzie jest skierowanie do księgarni o z listą podrecznikó ze szkoły niech robią zakupy...

+ plecaczek + przybory, kapciuszki na talon.

Trzeba organizować biblioteki podręczników - dawanie podręczników( nie ćwiczeń( jest szastaniem pieniędzmi). Moi najbiedniejsci mają problemy z uszanowaniem ksiązek, ale te zbiblioteki a mamy trochę pilnuję i już.

Marek Pleśniar25-01-2004 12:02:26   [#04]

mówisz jednym głosem z asią - czyli głosy praktyków.

że przepiją a dzieci nie zobaczą ani grosza z tego i szkoła znów pomoże:-)

Trochę marnie bo o tej pomocy to zdaje się zapadło w listopadzie. Nalezy to koniecznie oprotestować.

Ponadto najskuteczniej jest organizować pomoc - z uzyciem tych 90zł na poziomie szkoły/gminy. Wtedy z 90zł gotówką zrobi się 120zł w towarze hurtem.

Dziwne że w rządzie nie wiedzą ludzie - jakby natychmiast - po zostaniu politykami zapominali po ile są bułki.

Gaba25-01-2004 12:16:15   [#05]

mówiąc o ludziach, którzy mają  zasiłek rodzinny mówimy o jakiej kwocie, bo ja nie wim, chyba z 10 lat nie mam już...

= mówimy o ludzaich, którzy z racji swojego położenia nie potrafią poradzić sobie z faktem posiadania banknotu, nie myślą racjonalnie:

-  a wie pani jak wezmę ten obiad Konradka do domu, to sprawdzę, czy się Konradek modli... - racjonalizacja, albo - wy mi tu wypier... po moją decyzję, nieroby jedne - to pod adresem nauczycieli - powiedziła pewna bezrobotna mama.

Leszek25-01-2004 12:44:34   [#06]

Czytając projekt całkowicie zgadzam się z Wami.

Podręczniki zakupić do biblioteki i wypożyczyć potrzebującym (za rok i  w kolejnych latach, następnym potrzebującym).

Podobno są problemy z budżetem państwa - to jedno z propozycji oszczędnościowych (będzie procentowało).

Także jestem przeciw przekazaniu do rąk gotówki na wyprawkę... może z różnych względów nie trafić na to co potrzebne (przepraszam jeśli kogoś uraziłem, ale "różne względy" to także uzasadnione pilniejsze potrzeby życiowe w sensie pozytywnym).

Tak myślę, że sprawa jest pozytywna tylko realizację trzeba poprowadzić tak jak tu radzą dyrektorzy i nauczyciele z naszego forum.

Pozdrawiam

Janusz Pawłowski25-01-2004 13:15:08   [#07]

Jest pewna różnica między wyprawką, a 90-cio złotowym dodatkiem do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia kolejnego (ale i pierwszego) roku nauki w szkole.

90-cio złotowy dodatek do zasiłku jest przyznawany na mocy nowej ustawy o zasiłkach rodzinnych - do konsultacji tej ustawy nikt OSKKO niestety nie zapraszał - to akt wydany przez sejm.
Wszelkie więc uwagi do tego rozwiązania należałoby kierować do sejmu (być może za pośrednictwem ministerstw rozmaitych).
Potem droga legislacyjna ... - przygotowanie projektu zmiany, siedemnaście czytań, sejm, senat, prezydent - znaczy przez mękę i nie do zrobienie w krótkim czasie.

Sama wyprawka, zaś ma być wprowadzona na drodze rozporządzenia - do którego konsultacji OSKKO zostało zaproszone.
I tu można sporo zaproponować - i różne niedoskonałości mogą być usunięte.

Myślę więc, że w opinii należy się skupić przede wszystkim na tym co można zmienić w samym rozporządzeniu - czyli wyprawce.
Problem 90-złotowego dodatku może zostać poruszony i opisany, ale chyba nie należy wiązać go w jakiś pakiet, wzajemnie uzależnionego, kompleksowego, rozwiązania "na już", bo wprowadzenie zmian tu nie leży w mocy Rady Ministrów - ona co najwyżej może to opracować i przesłać propozycje do sejmu.

Marek Pleśniar25-01-2004 13:47:08   [#08]

dlatego oprotestujmy - bo wskazywać to co nam się widzi niedobrym trzeba.

A co do możliwości konsultowania - no jasne, róbmy swoje.

Leszek25-01-2004 14:17:32   [#09]

Januszu, czyżbyś uczestniczył w tworzeniu projektu rozporządzenia o awansie zawodowym, w którym w § 11 ust. 3 mówi się o "odrzuceniu ocen skrajnych"?

:-)

Pozdrawiam

Janusz Pawłowski25-01-2004 14:21:25   [#10]

?

Nie jarzę Leszku o czym piszesz - wyjaśnij proszę.
Qrna ... trzeźwy jestem ... a qmacja szwankuje. ;-)))
Uśka25-01-2004 14:52:25   [#11]

Również jestem przeciw przekazywaniu pieniędzy rodzicom ( opiekunom). Z doświadczenia wiem, że tak jak pisze asia -w dużym % pieniądze te nie są wydatkowane na dziecko. Powinno to byc realizowane zbiorczo przez gminę.

Uważam za b. dobre rozwiązanie: wyposażyć biblioteki (poza tym  dzieci też zmieniają szkołę i wtedy takie rozwiązanie tym bardziej  jest przydatne).

Adaa25-01-2004 15:02:58   [#12]

Przekazywanie podreczników do biblioteki szkolnej a nie bezposrednio dla ucznia jest bez sensu gdyz w 95% podreczniki te, ze wzgledu na ich strukturę i tak nie nadaja się do ponownego ich wykorzystania,wiec po co?

Jestem za przekazaniem  pieniędzy rodzicom z okresleniem szerszej listy potrzebnych pomocy szkolnych( aby ograniczyc wydatkowanie tych pieniedzy na inny cel uwazam,że  pomysł talonu  celowego jest ok.).Wielokrotnie rodzice narzekali,że własciwie to zamiast stroju gimn., bo niektóre dzieci go mają ,przydałoby sie cos innego np. cos z bielizny osobistej.

Macia25-01-2004 15:09:41   [#13]

A co

z wyprawką dla dzieci obowiązanych odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Wygląda na to że znów zostały pominięte.
Gaba25-01-2004 15:14:06   [#14]

Ada'o, u nas, w moje szkole, miałoby sens  takie przekazywanie, bo podręczniki mamy stałe... - lista jest dopięta, tu się zgodzę z Tobą.

beera25-01-2004 15:59:22   [#15]

Jasne, ze mamy do konsultacji rozporządzenie, a tam rzecz tylko o podręcznikach.

W procesie konsultacji możemy zaproponować brzmienie takie samo jak w latach poprzednich- gdzie wyprawka skladała się z dwoch częsci.

Oczywiście propozycję tę będziemy skladali ze swiadomościa, iz z niej guzik, bowiem druga częśc wyprawki jest wynikiem Ustawy.

generalnie- moim zdaniem w projekcie wyprawki nie bardzo jest sens wiele mieszać, bowiem tam oczywistości są.

Zatrzymalam się tylko w samym projekcie rozporzadzenia na tym:

2. Wniosek, o którym mowa w ust. l, składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu ucznia, z zastrzeżeniem ust. 3, lub w szkole podstawowej, do której uczeń będzie uczęszczał. Wniosek złożony w szkole przekazuje się do właściwego ośrodka pomocy społecznej.

3. W przypadku gdy uczeń czasowo przebywa w innej gminie niż gmina stałego pobytu, wniosek składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce czasowego pobytu ucznia.

Brak tu terminow skladania wniosku, sa rózne okreslone w harmonogramie Rzadowego programu, ale tam nie ma tez tego.

Nie wiem, czy bez okreslenia terminow nie będzie tu balaganu, choć z drugiej strony w poprzednio obowiazujacych rozporządzeniach tego terminu także i nie było i jakoś hulało..

 

Natomiast jeśli chodzi o rzecz dla nas najwazniejszą, czyli o nieprzekazywanie pieniędzy na drugą częśc wyprawki bezposrednio rodzicom - pewnie najlepszym byloby tu odniesienie się do Rzadowego programu wyrownywania szans i wyrażenie opinii na temat omawianego zagadnienia w odniesieniu do projektu uchwaly RM.

Zgadzam się z Januszem, ze wiele się tu w tym roku nie wskóra, jednak warto zapisy Rządowego Programu  w tym zakresie oprotestować.

No i odnosząc się do wypowiedzi Maci- pamiętam szumne plany o objeciu pomocą sześciolatki ( czyli dzieci odbywające roczne przygotowanie w przedszkolu) wyglada na to, ze nic z tego

Leszek25-01-2004 17:10:13   [#16]

Januszu, odpowiadam na twoje pytanie -

pozwól mi (jak się inni zgodzą, to nam) przy konsultacjach nieco wybiegać poza projekt,

jedyna okazja aby nieco ponarzekać na przepisy, których nikt z nami inną drogą nie będzie konsultował...

stąd o odrzucaniu skrajności...

:-)

pozdrawiam

Janusz Pawłowski25-01-2004 17:12:18   [#17]
Zezwalam. ;-)))
beera25-01-2004 18:00:10   [#18]

;-))

ufff

:-))

Leszek25-01-2004 20:11:06   [#19]

dziękuję...

:-)

pozdrawiam

Marek Pleśniar26-01-2004 14:32:25   [#20]

wklejam roboczy materiał asi (zazwyczaj to robiłem ale tym razem nie obędzie się bez pomocy) - będący zarysem pisma

Proszę o włączenie się w pracę i wspólne sformułowanie myśli.

PISMO OSKKO

W odpowiedzi na pismo ........................................................................ w sprawie  projektu  Rozporządzenia  Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkól podstawowych w roku szkolnym 2004/2005, oraz  projekt rządowego programu - wyprawki szkolnej - załącznika do uchwały RM - Rządowy program wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów "

 

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty informuje, że:

akceptujemy i popieramy cel strategiczny programu, jakim jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów podejmujących naukę szkolną w klasie pierwszej szkoły podstawowej w 2004 r.

jednocześnie jednak stowarzyszeni w OSKKO zwracają uwagę, że zmiany dotyczące § 4 Rozporządzenia:

§4.1. W skład wyprawki, o której mowa w § 2 ust. l wchodzą podręczniki szkolne o wartości do 100 zł.
Brzmienie poprzednie:
§ 4. 1. W skład wyprawki szkolnej, o której mowa w § 2 ust. 1, wchodzą:

1) część obejmująca: plecak, kostium gimnastyczny, przybory szkolne - o łącznej wartości 90 zł,

2) część obejmująca podręczniki szkolne - o wartości do 100 zł.

 

wynikające z rozdzielenia wyprawki szkolnej na:

-         podręczniki szkolne –  §4 Rozporządzenia  Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu  udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkól podstawowych w roku szkolnym 2004/2005

-         dodatek pieniężny - Art. 8 i art. 14 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych

 

są zmianami niekorzystnymi, bowiem nie dają 100% pewności, iż środki finansowych przekazane rodzinom w formie dodatku pieniężnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, przeznaczonego na częściowe pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem w szkole nowego roku szkolnego, zostaną wydatkowane celowo.
  Istnieją  uzasadnione obawy, wynikające z doświadczeń dyrektorów szkół, że przyznane  środki finansowe , wobec wielorakich, częstokroć uzasadnionych życiowo, potrzeb rodzin, zostaną w części bądź nawet całości, przeznaczone na inne cele.


Jednocześnie stowarzyszeni zwracają uwagę na siłę nabywczą 90 złotych, która to różni się podczas dokonywania zakupów detalicznych i hurtowych-  to trzeba rozwinąć

 

 

W związku z tym OSKKO zgłasza zastrzeżenie do Rządowego programu wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów w 2004 r., załącznik do uchwały Nr / 2004 Rady Ministrów, w części dotyczącej rozdzielenia pomocy dla pierwszoklasistów na wyprawkę szkolnej obejmującą komplet podręczników szkolnych oraz dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, proponując powrót do ubiegłorocznych zasad obejmowania uczniów wyprawką szkolną, bądź stworzenie mechanizmów kontroli nad wydatkowaniem przyznanych rodzinom świadczeń finansowych.

 

beera26-01-2004 14:42:26   [#21]

a co z tym?

2. Wniosek, o którym mowa w ust. l, składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu ucznia, z zastrzeżeniem ust. 3, lub w szkole podstawowej, do której uczeń będzie uczęszczał. Wniosek złożony w szkole przekazuje się do właściwego ośrodka pomocy społecznej.

3. W przypadku gdy uczeń czasowo przebywa w innej gminie niż gmina stałego pobytu, wniosek składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce czasowego pobytu ucznia.

naprawdę nie potrzeba? jak sadzicie?

gminy maja do 15 mraca podane terminy na wystosowanie informacji o potrzebach, a wnioski jakoś bezterminowo tu?

Leszek21-03-2004 13:34:37   [#22]

a oto wersja podpisana przez prezesa RM

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2004/2005

Na podstawie art. 91 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.1)) oraz art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe zasady i tryb udzielania w 2004 r. pomocy uczniom objętym Rządowym programem wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów w 2004 r. "Wyprawka szkolna", ustanowionym uchwałą nr 27/2004 Rady Ministrów z dnia 24 lutego 2004 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów w 2004 r. "Wyprawka szkolna";

2) warunki i kryteria dochodowe, uprawniające ucznia do pomocy, o której mowa w pkt 1.

§ 2.

  1. Pomoc w formie wyprawki szkolnej, zwana dalej "wyprawką", przysługuje uczniowi, który w roku szkolnym 2004/2005 podejmuje naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej lub ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, zwanej dalej "szkołą podstawową", z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  2. Wyprawkę przyznaje się uczniom z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej, z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności z powodów, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej, wyprawka może być przyznana również uczniom z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 110% kryterium dochodowego, o którym mowa w ust. 2.
  4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, szkolna komisja do spraw pomocy materialnej może przyznać wyprawkę uczniowi nie spełniającemu kryteriów, o których mowa w ust. 2 i 3.

§ 3.

  1. Wyprawkę przyznaje się na wniosek rodziców ucznia, jego opiekuna prawnego, rodziców zastępczych, a także dyrektora szkoły, nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu ucznia, z zastrzeżeniem ust. 3, lub w szkole podstawowej, do której uczeń będzie uczęszczał. Wniosek złożony w szkole przekazuje się do właściwego ośrodka pomocy społecznej.
  3. W przypadku gdy uczeń czasowo przebywa w innej gminie niż gmina stałego pobytu, wniosek składa się w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce czasowego pobytu ucznia lub w szkole podstawowej, do której uczeń będzie uczęszczał.

§ 4.

  1. W skład wyprawki wchodzą podręczniki szkolne o wartości do 100 zł.
  2. Kierownik ośrodka pomocy społecznej sporządza listę dzieci uprawnionych do otrzymania wyprawki.
  3. Szkolna komisja do spraw pomocy materialnej, na podstawie listy uczniów otrzymanej z ośrodka pomocy społecznej, przyznaje wyprawkę, jako zasiłek losowy w formie rzeczowej.

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

pozdrawiam

Jolanta Szuchta21-03-2004 21:37:48   [#23]

Leszku

czy ja dobrze przeczytałam? to tych 90 zeta juz nie będzie?

Tylko do  100 złotych na podręczniki?

Marek Pleśniar21-03-2004 22:02:53   [#24]
ano... nie całkiem taką krytykę dodatków podejmowaliśmy;-)
Leszek21-03-2004 22:10:03   [#25]

teraz już

USTAWA z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255)

Art. 14. 1. Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, a także osobie uczącej się na częściowe pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem w szkole nowego roku szkolnego.

2. Dodatek wypłaca się jeden raz w roku, we wrześniu, w wysokości 90,00 zł na dziecko.

Art. 15. 1. Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, a także osobie uczącej się na częściowe pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły.

2. Dodatek przysługuje przez 10 miesięcy w roku w okresie pobierania nauki, od września do czerwca następnego roku kalendarzowego.

3. Wysokość dodatku wynosi 80,00 zł miesięcznie na dziecko.

pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]