podstawową zmianą KN, powinna byc jej likwidacja, a jak nie to - zmiana okresów wypowiedzeń. Jak można zaplanować liczbę klas w w kwietniu, potem zrobić nabór - wynik naboru jest jakiś tam i... nie móc zwolnić pracowników, którzy nie będą potrzebni w produkcji. To jest ewenement, kuriozum. W październiku pojawią się znowu błagale posty - co mam zrobi ć z nauczycielem, który powrócił, a nie mam godzin (zawsze przewrotnie sobie odpowiadam - udusić...), Ewa odpowie - w świetle obowiązującego prawa płacimy... Wróżbiarstwo i cudotwórstwo jest podstawowym zajęciem dyrektora szkoły - zajmowanie się rzeczami niemozliwymi (proszę iść do dyrektora on jest władny decydować np. o kółkach - po czym nie daje się ani grosza na te kółka). Podchodzę do wielu spraw z przymrużeniem oka - żaden z kierowników, menedżerów, dyrektorów nie ma tak fajnie jak dyrektor szkoły. - określenie potrzeb + kierunki rozwoju firmy wiosna, w lecie wersyfikacja planów, kiedy nie ma pracowników (pomijam wiosenne wróżbiarstwo - ile będzie miał dyplomowanych, ile będzie mial klas, jak liczne...) - i brutalna prawda w lipcu, albo niekiedy w sierpniu - a tu kupa ludzi, którzy maj a pretensję, żes się nie starał. Myślę, że jedno, czego mnie nauczyła KN - to ogromna ostrożność w podejmowaniu jakiegokolwiek kroku, nauczyłam się, że w oświacie nie ma nic pewnego - każdy się na niej zna, każdy może zalecić. Brzmi mi w uszach Markowe zdanie - są różne podejcia do dyrektora szkoły - twarde i miękkie, twarde - nakaz, miękkie - proszę to ponownie sprawdzić wg kompetencji, ale ono pozostaje w zgodzie z kpa. co daje takie skonstruowanie terminów - ostrożność, orgomną odpowiedzilność za podejmowanie decyzji, niestety - przebiegłość, bywa, że obmyslanie 3 wariantów (mmiał przyjść kiedyś taki trudny pracownik obsługi po długiej prerwie, a w ręce miałam trzy warianty dokumentów w zależności od rozwoju sytuacji), myślenie wieloletnie czyli perspektywnicznie - skutek jednej decyzji nawet kadrowej będzie nieraz odczuwany przez długie, długie lata. Pracodawcy w przemyśle wymusili niektóre zmiany w KP ze względu na recesję, my nie możemy żadnych, bo zmiany idą z pominięciem żywotnych interesów nowoczesnego zarządzania placówką oświatową - Janusz pisał już o podejśiu całościowym do szkoły, nie będę pisac o tym. Szkoła w chwili obecnej przypomina socjalistyczny zakład produkcji wg wzorców socjalizmu francuskiego. |