Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Konsultujemy Rozporz. - rodzaje placówek i zasady pobytu dzieci |
Marek Pleśniar | 04-01-2004 11:00:43 [#02] |
---|
i tu pokrzyczę czy są wśród nas dyrektorzy i nauczyciele:
a) placówek oświatowe - wychowawczych: 1) placówki wychowania pozaszkolnego; 2) szkolne schroniska młodzieżowe. b) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, c) ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, hm? |
Karolina | 04-01-2004 12:45:40 [#03] |
---|
Marek - nie krzycz;-) Ja nie jestem, żadną z tych wymienionych ale postudiuję to rozporzdzenie - obiecuje - choć chciałabym tu podyskutować z tymi, którzy już podobne ośrodki prowadzą - jestem ciekawa jak jest teraz a jakie mają być zmiany. Mogę na to spojrzeć własnym okiem tylko;-) |
Maelka | 04-01-2004 13:23:29 [#04] |
---|
Pewnie są... ale o 1:11 czasami sypiają... Teraz mogą poczytać... ;-) |
gosienka | 04-01-2004 14:34:13 [#05] |
---|
§ 37. W przypadku, gdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dysponuje wolnymi miejscami, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego wychowanka, oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, za zgodą organu prowadzącego, dyrektor ośrodka może przyjąć dziecko, na określone zajęcia. - nie bardzo rozumiem co to znaczy na określone zajęcia . Przecież przyjmuję do Ośrodka i w związku z tym na wszystkie zajęcia / oczywiście specjalistyczne w zależności od wskazań / |
mazdan | 07-01-2004 10:19:30 [#06] |
---|
klika uwag dotyczących SOSW dla upośledzonych umysłowo Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1) z dnia............................................2003 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późn. zm2) zarządza się, co następuje: § l. Określa się ramowy statut: § 37. W przypadku, gdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dysponuje wolnymi miejscami, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego wychowanka, oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, za zgodą organu prowadzącego, dyrektor ośrodka może przyjąć dziecko, na określone zajęcia. Trzeba to dokładniej sprecyzować zasady uczestniczenia w takich zajęciach (np. doprowadzanie dzieci, bhp, odpowiedzialności cywilnej), zasady oceniania, a być może także dodatkowego wynagradzania nauczycieli § 40. l. W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, do każdej grupy wychowawczej w internacie, w skład której wchodzą uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem oraz uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, uczęszczający do klas I-IV szkoły podstawowej specjalnej, zatrudnia się pomoc wychowawcy. W uzasadnionych przypadkach, np. gdy dzieci są mało sprawnie manualnie, ruchowo lub są słabo uspołecznione - pomoc nauczyciela powinno zatrudniać się także w klasach V-VI, a nawet w gimnazjum ( w tej chwili przepisy dopuszczają taką możliwość w oddziałach szkolnych) 2. Dla zapewnienia opieki wychowawczej w porze nocnej w specjalnym ośrodku szkolno - wychowawczym zatrudnia się wychowawcę. Powinno się tu określić na jaką liczbę wychowanków przypada opiekun nocny. Są bowiem ośrodki, gdzie jest 40 wychowanków i są takie gdzie jest 250. Do tej pory można było także zatrudniać pracownika niepedagogicznego jako opiekuna nocnego. Dlaczego nie może być tak nadal? § 45. l. Specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym kieruje dyrektor. 3. W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczy zatrudnia się również pedagogów, psychologów, logopedów i innych specjalistów. Tutaj również powinno się określić liczbę etatów dla pedagogów, psychologów, logopedów, bibliotekarzy oraz innych specjalistów w zależności od liczby wychowanków. Pozdrawiam Marek z Jarosławia |
gosienka | 07-01-2004 19:48:35 [#07] |
---|
Ja jednak dalej swoje . Mazdan ,co to znaczy " na określone zajęcia".Tylko na język polski i matematykę , czy tylko na rewalidację i logopedię? A w sytuacji uczniów w zespołach edukacyjno - terapeutycznych? Ten zapis jest dla mnie w ogóle nieczytelny. A jak się ma do tego klasyfikacja? |
gosienka | 07-01-2004 19:49:28 [#08] |
---|
Z innymi uwagami Mazdana się zgadzam |
BUKA | 07-01-2004 22:34:10 [#09] |
---|
Jestem dyrektorem placówki oświatowo - wychowawczej - placówki wychowania pozaszkolnego - ogniska pracy pozaszkolnej. Uważam, że część rozporządzenia dotyczące prowadzonej przeze mnie działalności jest ok. Określa wszystko to, co robimy na co dzień. Pozdrawiam i przepraszam, że dopiero teraz się odzywam, ale nie miałam dostępu do kompa. |
BUKA | 07-01-2004 22:36:39 [#10] |
---|
I mogę dodać jeszcze, że godzin tygodniowo mamy tyle, że moglibyśmy być pałacem młodzieży, ale nie mamy swojego własnego lokalu :)) |
Marek Pleśniar | 08-01-2004 00:01:09 [#11] |
---|
to co? Do końca tygodnia pozbieramy komentarze i spróbujemy je zebrac. fajnie że jesteście:-) |
Maelka | 08-01-2004 00:02:42 [#12] |
---|
Mam pytanie OSWS (przynajmniej niektóre) do tej pory były placówkami nieferyjnymi. Czy § 43.1 ostatecznie zmienia ten stan rzeczy? A może ośrodki o których mówię, do tej pory działały niezgodnie z przepisami? Z tego, co wiem feryjność i nieferyjność placówek pociąga za soba skutki finansowe. W projekcie o którym wspomina mazdan nic na ten temat nie znalazłam, jedyna wzmianka na ten temat jest w projekcie, który Marek przedstawił do konsultacji. A może coś pomieszałam? |
mazdan | 08-01-2004 08:38:52 [#13] |
---|
Gosienko, sądzę, że pod pojęciem "określone zajęcia", o których jest mowa w projekcie rozporządzenia należy rozumieć sytuację taką, że rodzice dziecka, które otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w szkole macierzystej, a nie specjalnej. Z tego co wiem, szkoły masowe nie mają możliwości (lub zdarza się to bardzo rzadko) organizowania zajęć logopedycznych, usprawniania technik szkolnych, terapeutycznych itp). Prawdopodobnie więc kochany MENiS próbuje znaleźć furtkę i udaje, że tego typu zajęcia mogą być zafundowane wszystkim dzieciom, które tego potrzebują. Osobiście jednak nie wyobrażam sobie, jak to organizacyjne ustalić. Maelka, wg mojej wiedzy, aktualnie wszystkie SOSW są placówkami feryjnymi i nie ma w nich tzw "opieki całkowitej" wychowankom. Jest zapewniona tylko "opieka częśćiowa". Wydaje mi się jednak, że akurat w tej sprawie MENiS poszedł w dobrym kierunku bo § 43 ust. 2 daje dodatkową możliwość zorganizowania zajęć w okresie ferii np. dzieciom, których rodzicom sąd ograniczył lub odebrał prawa rodzicielskie i nie ma możliwosci umieszczenia tych dzieci w domu dziecka, pogotowiu opiekńczym. Na pewno powinno to zdarzyć się tylko w wyjątkowych sytyuacjach, gdyż koszty takiej działalności będą ogromne. Marek |
mazdan | 08-01-2004 08:43:23 [#14] |
---|
Spieszę się na naradę i widzę, że z powodu pośpiechu tekst nie jest zbyt poprawny stylistycznie i gramatycznie. Wybaczcie. Marek |
Maelka | 09-01-2004 06:22:06 [#15] |
---|
Mazdan, dzięki za odpowiedź. Zgadzam sie, że kierunek (nieferyjnośc placówek) jest słuszny. Niestety, dla organu prowadzącego placówki, o których mówię, taniej jest utrzymywać właśnie taki status (nieferyjność) prowadzonych przez siebie placówek. Próby zmiany statusu budzą gorące sprzeciwy i dramatyczne konflikty. Jasna i klarowna podstawa prawna rozwiązałaby ten konflikt ostatecznie. Co zatem będzie taką podstawą? Czy § 43.1 i § 43. 2 wystarczą? A może przegapiłam coś innego, równie klarownego? |
Ewa z Rz | 09-01-2004 06:36:06 [#16] |
---|
taki drobiazg W temacie nie siedzę i zajeta jestem niemożebnie, ale rzucił mi sie w oczy pewien drobiazg. Mianowicie rozporz ądzenie mówi o tym, że musi byc prowadzona pewna minimalna liczba godzin zajęć w tygodniu by dana placówka mogła miec określony status. A troszkę dalej informuje, że zajęcia trwaja 45 minut (nie mogę tego wkleić bo mi się stona oskko teraz nie otwiera, a zaraz wyjeżdżam do Łodzi). I znowu będzie dylemat, czy te ilości godzin tygodniowo to po 60 czy po 45 minut, oraz dlaczego tak sztywno została uregulowana organizacja zajęć skoro nawet w szkołach jest pewna dowolność... Uważam, że zapis o tym, że zajęcia trwaja 45 minut powinien być z rozporządzenia usunięty zupełnie (można doprecyzować o jakie godziny chodziło wczesniej, jeśli autorowi rozp chodzi o "godziny lekcyjne" - choć w to wątpię), natomiast sprawa ta powinna być rozstrzygnięta w ramowych statutach placówek i to z pewną dowolnością. Za tym usunięciem przemawia również fakt, że jest to zapis, który nie dotyczy wszystkich placówek - np. schronisk, a umieszczenie go tak jak to jest w projekcie sugeruje, że dotyczy wszystkich (objetych rozporządeniem). |
grażka | 09-01-2004 06:56:39 [#17] |
---|
Czekamy, czekamy! |
Marek Pleśniar | 13-01-2004 11:29:18 [#18] |
---|
wklejam za kolegów z MOW Malbork, dnia 12.01.2004. Dyrektorzy Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych z województwa warmińsko – mazurskiego oraz pomorskiego na spotkaniu w dniu 12 stycznia 2004 roku dokonali analizy następujących dokumentów i w związku z tym proponują: projektu Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu . Rozdział III
w paragrafie 16 – brak informacji dotyczącej wieku wychowanków Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze są prowadzone dla dzieci i młodzieży w wieku od 13 do 18 lat, z możliwością przedłużenia, w uzasadnionych przypadkach sytuacją szkolną, środowiskową i rodzinną, nie dłużej jednak niż do 21 roku życia. w paragrafie 18 ust. 3
Proponujemy aby liczba uczniów w szkole zorganizowanej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym wynosiła - od 10 do 16 wychowanków Liczba wychowanków w grupie w internacie powinna liczyć ·w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych - od 8 do 12 – w szczególnie uzasadnionych przypadkach stan grupy można zwiększyć lub zmniejszyć o dwóch wychowanków. W przypadku, gdy u co najmniej jednego wychowanka w grupie wychowawczej występują niepełnosprawności sprzężone, liczbę wychowanków można obniżyć dodatkowo o dwie osoby. w paragrafie 20 ust. 2 Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy organizuje opiekę w porze nocnej. Opiekę tę sprawuje pracownik pedagogiczny, który może mieć do pomocy, w zależności od potrzeb co najmniej jednego pracownika niepedagogicznego. w paragrafie 23 ust. 3 Zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym organizuje się w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej. w paragrafie 23 ust. 4 Zajęcia o których mowa w ustępie 3 prowadzi psycholog , pedagog lub inny specjalista posiadający odpowiednie kwalifikacje. w paragrafie 23 ust. 5 Proponujemy skreślenie tego punktu. ------------------------------- Zespół opracowujący: Dyrektor MOW Malbork – mgr Adam Wilczyński Dyrektor MOW Kwidzyn - mgr Marian Pietrusiak Dyrektor MOW Lidzbark Warmiński – mgr Tomasz Wrześniewski Dyrektor MOW Kamienica Elbląska - mgr Ryszard Kaszczyc z- ca dyrektora MOW Kamienica Elbląska – mgr inż. Emilian Tomczyński |
Ewa z Rz | 14-01-2004 12:53:05 [#19] |
---|
chodziło mi o: Paragrafy 7 i 8 projektu jak w tytule wątku: § 7.Placówkami wychowania pozaszkolnego są: 1) pałace młodzieży, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 200 godzin tygodniowo; 2) młodzieżowe domy kultury, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 90 godzin tygodniowo; 3) międzyszkolne ośrodki sportowe, które prowadzą, zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 54 godzin tygodniowo; 4) ośrodki politechniczne, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 40 godzin tygodniowo; 5) ogniska pracy pozaszkolnej, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 30 godzin tygodniowo; 6) ogrody jordanowskie, które prowadzą zajęcia rekreacyjne w wymiarze co najmniej 30 godziny tygodniowo; 7) pozaszkolne placówki specjalistyczne, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo. § 8. l. W placówce wychowania pozaszkolnego prowadzone są zajęcia stałe, a także inne formy aktywności dla dzieci i młodzieży. 2. Zajęcia stałe są organizowane w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo, w grupach dla co najmniej 12 wychowanków. 3. Za zgodą organu prowadzącego placówkę wychowania pozaszkolnego, liczba wychowanków uczestniczących w zajęciach stałych może być niższa od liczby określonej w ust 2. 4. Organizację zajęć stałych określa tygodniowy plan zajęć placówki wychowania pozaszkolnego. 5. Czas trwania zajęć stałych wynosi 45 minut. Widzę tu pole do interpretacji (różnych), niekończące się dyskusje o jaką godzinę chodzi w §7, bo w §8 pewnie o lekcyjną... Co też nie jest do końca pewne... A i nie wiem jak rozumieć ust 5 §8?... Ze nie można mieć zajęć trwających np. 60 czy 90 minut? Nie mówiąc juz o tym, że takie szczegóły to powinien rozstrzygać statut placówki, bo bardzo ważny jest również charakter tych zajęć... Szkoły mają pewną swobodę w organizowaniu zajęć, dlaczego takiej swobody pozbawiać placówki wychowania pozaszkolnego? Zajrzę jeszcze do ramowych statutów... | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|