Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja OSKKO - statut ramowy: gimnazjum publiczne
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar05-05-2010 09:38:17   [#01]

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów ...

gimnazjum publiczne

(wersja skierowana do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych)

Treść projektu rozporządzenia

Treść uzasadnienia

Załącznik nr 3



Kropka IP: 83.28.213.23 (83.28.213.23) 05-05-2010 08:45:09   [#02]

"Dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, może utworzyć stanowisko wicedyrektora..." trochę mnie niepokoi ten zapis. Do tej pory OP także mógł wyrazić zgodę na utworzenie takiego stanowiska w szkole, w której było mniej niż dwanaście oddziałów; nie wiem ile szkół z tego skorzystało ale wiem, że gdyby nie zapis o dwunastu oddziałach to u nas pewnie wicedyrektorów byśmy nie mieli. 

Może warto zostawić jakiś próg bezpieczeństwa

Bogdan P IP: 87.116.242.70 (87.116.242.70) 05-05-2010 09:27:53   [#05]

Mam 13 oddziałów, nie mam v-ce dyrka i (póki co) nie chcę mieć (choć powinienem). Znam szkołę w której dyrektor i v-ce skupiają swoje działania na wzajemnym podkopywaniu swoich kompetencji i podkładaniu świń - ot, jajko chce być mądrzejsze od kury... :-)

Dla mnie ten zapis ("Dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, może utworzyć stanowisko wicedyrektora...") jest bardziej sensowny! Żadnych progów bezpieczeństwa, bo z reguły progi mają to do siebie, że można się na nich wyp... :-)

Zał.3, par.11








post został zmieniony: 05-05-2010 09:49:43
Marek Pleśniar05-05-2010 09:41:24   [#02]
ddorota IP: 83.28.174.178 (83.28.174.178) 05-05-2010 09:40:23   [#06]

Ja mam 12 oddziałów i pewnie gdyby nie istniejący zapis to ie miałabym wicedyrektora.

To że istnieje szkoła w której wice i dyrektor nie może się dogadać to nie argument za tym aby nie było pewnych progów, a za tym aby dyrektor odwołał wicedyrektora.

Ja jestem za pozostawieniem zapisu o 12 oddziałach, mam takie same obawy jak Kropka

Gaba05-05-2010 11:38:33   [#03]
To, że ktos się z kims kłoci nie powinno byc dowodem, żeby ich stanowiska zlikwidować. Nie wyobrażam sobie prowadzenia szkoły bez stanowiska wice. wyobrażam sobie dośc realne zagrożenie, że OP nie wyrażą zgody na utworzenie stanowisk. I tak juz miewaja dośc dziwne pomysły. 
ewa06-05-2010 16:54:45   [#04]

podobnie jak asia proponuję od razu


Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Gimnazjum

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO











Uwagi dodatkowe

1.

Agasko06-05-2010 17:29:34   [#05]

Myślę, że to dobry moment na ustalenie maksymalnej liczby uczniów w oddziale gimnazjum ogólnodostępnego- było o tym wiele razy (że trzeba by).

Dlatego proponuję zamiast: &3.2 "Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale ustala organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust.3. i 4." zapis np.: " Maksymalna liczba uczniów w oddziale w gimnazjum ogólnodostępnym wynosi 25, z zastrzeżeniem ust.3. i 4." 

anmar06-05-2010 20:45:31   [#06]
Agasko=- zgadzam się z Tobą. Zresztą, w świetle propobnowanych zmian i konieczności diagnozowania i wspierania rozwoju dzieci oraz prowadzenia "słynnych " kart świadczeń i potrezeb liczba 25 jest i tak zbyt dużą
rzewa06-05-2010 21:00:03   [#07]
nie ma się co łudzić - taki zapis nie przejdzie, bo to by zbyt ograniczało samorząd oraz dawało podstawę do żądań jakim nie tylko nie można sprostać, ale i nie powinno się...
ddorota06-05-2010 21:30:40   [#08]
ale skoro zaproszono nas do konsultacji to powinniśmy spróbować - propozycja zapisu o maksymalnej liczbie uczniów wydaje mi się uzasadniona biorąc pod uwagę zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Agasko06-05-2010 21:47:51   [#09]
Ja nie widzę niczego niestosownego w tym, że klasa gimnazjalna powinna mieć wskazaną liczebność maksymalną. Ja mam w 15- oddziałowym gimnazjum 4 klasy o liczebności ponad 30 osób i zapewniam, że w gimnazjum to koszmar. Chodzi przecież o warunki pracy dzieci, nauczycieli, a w świetle ww. rozporządzenia o pomocy pp- wręcz konieczność. Nie wiem też, dlaczego miałoby to ograniczać samorząd- chyba tylko w tym, żeby nie przepełniać klas (#7)
Nassssy07-05-2010 09:25:13   [#10]

Każdy limit w rozporządzeniu wymaga wyliczenia skutków finansowych. I jeśli taki skutek się pojawi to zaczyna się sieganie do budżetu a to już wykracza poza kompetencje MEN. Bądźmy realistami.

Jeśli się maja pojawić nowe pieniądze w systemie niech idą na pensję bo to przełoży się na pozyskiwanie lepszych specjalistów niedorabiających w trzech szkołach. (no i jeszcze potrzebna jest zmiana KN żeby tego kiepskiego zwolnic).

OP ponosi odpowiedzialność przed wyborcami. Jeśli pozwala na przeładowanie zespołów i niesie to rzeczywiste skutki społeczne to obowiązkiem dyrektora jest uświadomienie wyborcom kto ponosi odpowiedzialność. Najlepiej tuz przed wyborami.

Jacek17-05-2010 23:01:54   [#11]

jestem za pozostawieniem dotychczasowego prawa do wicedyrektora przy minimum 12 oddziałach ale można to i zapisać inaczej czyli tak jak niżej w tabeli proponuję. Nie powoduje to skutków finansowych w stosunku do dotychczasowego brzmienia rozporządzenia ale daje też OP-kom i dyrektorowi możliwości uznania, że wicek będzie np. przy 13-14 czy więcj oddziałach lub idąc w dół przy niższej niż 12 liczba oddziałów. Pozostawienie zapisu bez limitu tak jak w projekcie może doprowadzić do tego, że OP wedle własnego uznania może dowolnie sobie tym sterować. Proponuję zatem by zapis był taki:

 

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Gimnazjum

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

§ 11. Dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.

Proponujemy zapis:

„§ 11. 1. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor gimnazjum w zależności od potrzeb może, w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego, tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów niż określona
w ust. 1.”

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dane gimnazjum lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danego gimnazjum będzie stanowił liczbę oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe, a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb wskazywanych przez dyrektora gimnazjum nie odbierając organowi prowadzącemu gimnazjum roli decydującej oraz odpowiedzialnej za decyzję w przypadku odmowy mimo wskazywanych potrzeb przez dyrektora.



post został zmieniony: 17-05-2010 23:06:12
ddorota19-05-2010 17:47:23   [#12]
dobra robota Jacku
Jacek19-05-2010 21:28:56   [#13]

Ponieważ uwagi dla gimnazjum sa niemal takie same jak i te, które wystepują w sp to pozwoliłem sobie przekopiować je z poprawieniem własciwej numeracji dla załącznika dla gimnazjum i wygląda to tak:

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Gimnazjum

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

§ 3. ust. 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

 

„§ 3. ust. 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.”

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

§ 9 ust. 3  W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

„§ 9 ust. 3. W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

§ 10. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 9 ust. 4.

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub „lekcja”.   

§ 11. Dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.

Proponujemy zapis:

„§ 11. 1. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor gimnazjum w zależności od potrzeb może, w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego, tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów niż określona
w ust. 1.”

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dane gimnazjum lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danego gimnazjum będzie stanowił liczbę oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe, a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb wskazywanych przez dyrektora gimnazjum nie odbierając organowi prowadzącemu gimnazjum roli decydującej oraz odpowiedzialnej za decyzję w przypadku odmowy mimo wskazywanych potrzeb przez dyrektora.

§ 12. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem tworzą zespół

„§ 12. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z grupą oddziałową, grupą międzyoddziałową lub grupą międzyklasową.”

Proponowany  zapis eliminuje dwuznaczność dotyczącą tworzenia zespołu nauczycieli pracujących z każdym uczniem.

ewa19-05-2010 21:43:19   [#14]

i dobrze, zrobiłam to razem (załącznik nr 2,3,4 i 5), ale fajnie że napisałeś tak :-) 

Kropka20-05-2010 14:45:10   [#15]

myślę o tym limicie, jeśli chodzi o liczbę uczniów w oddziale; proponuje się limity w szkołach specjalnych i ogólnodostępnych ale - w oddziałach specjalnych; przecież dzieci z podobnymi problemami uczą się w szkołach, gdzie nie ma takich oddziałów, na dodatek bywa, że w takiej klasie jest 30. uczniów a w tym uczniowie z różnymi opiniami lub/i  orzeczeniami o kształceniu specjalnym.

W naszych szkołach mamy dzieci z niedosłuchem, niedowidzące, upośledzone w stopniu lekkim; może w takich przypadkach udałoby się ustalić jakiś w miarę rozsądny limit

MorskaKrystyna29-05-2010 23:02:08   [#16]

a jak wygląda sprawa Statutu dla zespołu szkół? Nic nie znalazłam w tej materii. Czy będzie tak jak dotychczas czyli

statut Zespołu Szkół?

Wydaje mi się,że tworzenie Statutu Zespołu Szkół było "niepisanym" prawem wynikającym z przeoczenia .

MorskaKrystyna29-05-2010 23:07:14   [#17]
a jeszcze zerówki w szkole podstawowej - feryjne! zgodnie z wyrokiem SN, który mamy w wymianie plików.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]