Forum OSKKO - wątek

TEMAT: doktorant ponownie- pytanko male
strony: [ 1 ]
beera07-12-2003 19:15:09   [#01]

2. Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego 9 miesięcy.

Po konsultacjach z eh interpretacja nasza brzmi tak:

Przychodzi kontraktowy do szkoły i się zatrudnia
Pisze wniosek o staż 9 miesięcy ( bo chce).
Dyrektor zatwiedza ( jesli spelnione są wymagania przepisow dotyczące konstruowania planow)
Po 9 miesiacach doktorant stara sie o uzyskanie stopnia awansu.

Czy tak?

Wynika z tego, ze dyrektor niewiele ma do powiedzenia w kwestii dlugości stazu, jedyne co może, to ocenic negatywnie po tych 9ciu miesiącach?

AnJa07-12-2003 19:24:25   [#02]

W wrześniu wydawało mi się inaczej - teraz już nie.

Tzn. tak, niewiele ma.

Bo najważniejsze to jasno się wysławiać:-)

AnJa07-12-2003 19:25:39   [#03]
Tyle, że doktor, nie doktorant oczywiście :-)
beera07-12-2003 19:29:18   [#04]

no:-))

Doktor- jasne:-)

po prostu taki tytuł kiedys gaba dala i mi się wszczepił jak implant:-))

 

To durny zapis- nie uwazasz?
Kiedy pierwszy raz go przeczytalam sadziłam, ze dyrektor ma coś, po drugim czytaniu wyszlo, ze nic:-)
boję się czytać raz trzeci!

ewa07-12-2003 19:30:26   [#05]

asia

nie czytaj 3 raz ;-)
Leszek07-12-2003 19:36:14   [#06]

Jeszcze Asiu może nieco pomarudzić przy zatwierdzeniu planu rozwoju, jeśli widzi jego mankamenty...

Pozdrawiam

beera07-12-2003 19:36:16   [#07]

;-))

TY tez nie czytaj;-))))
beera07-12-2003 19:37:27   [#08]

Leszku...

wiesz jak to z tymi palnami..

w zasadzie zatwierdzić trzeba- choćby nawet sie nie widziało możliwosci realizacji.

Do kitu ten awans...

AnJa07-12-2003 19:39:10   [#09]

Uważam - durnawy, ale w dobrym towarzystwie

Na logikę,przez analogię z podyplomowcami lub znaczącymi osiągnięciami  zresztą: mógł w ciągu 9 miesięcy ktoś, kto miał historię i zrobił podyplomówkę zaoczną z pedagogiki op.wych w 2 semestry, dlaczego taki doktor, co musiał coś tam jednak wydumać i napisać, ma nie móc?

Czytaj - ja czytałem ze 6 razy,2 razy mi dużo , od 3 włącznie cały czas  że nic wychodzi :-)

A implant z doktoranta - no, no :-)))

beera07-12-2003 19:45:08   [#10]

wiesz..

temu ze znaczącymi osiągnięciami dyrektor może ale nie musi.

Tu nie ma nic do gadania.
To mi sie nie podoba, bo tak!!!!

;-)))

Leszek07-12-2003 19:50:48   [#11]

Dyrektor szkoły ma prawo wymagać, aby plan rozwoju zawodowego zawierał zadania w szczególności wynikające odpowiednio z zapisów § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporz. o awansie zawodowym.

Bowiem jeśli nauczyciel otrzyma od Ciebie konkretne zalecenia do uzupełnienia stażu i nie zdąży złożyć planu uzupełnionego w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć to niestety minie mu termin zatwierdzenia i nie może rozpocząć stażu.

A zalecenia - patrz na rozporz. o nadzorze:

§ 3
1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:
1) opracowuje organizację mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki, w zakresie wymienionym w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonywania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
2) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki, uwzględniając zadania, o których mowa w § 2 ust. 2,
3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły lub placówki oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
4) przekazuje raport o jakości pracy szkoły lub placówki, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu,
5) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki, wykorzystując wyniki mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki,
6) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach.
1. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu zadań nadzoru pedagogicznego współpracuje z organami, o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy.
2. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do szkół i placówek niepublicznych.


Pozdrawiam

AnJa07-12-2003 20:06:53   [#12]

Miałem na myśli precedens z 2000 roku:

2. Nauczyciele  ...  mogą złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po odbyciu stażu:
1) 9 miesięcy - w przypadku nauczycieli posiadających III stopień specjalizacji zawodowej lub kwalifikacje trenerskie klasy mistrzowskiej, stopień doktora lub doktora habilitowanego, ukończone studia podyplomowe zgodne z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów albo uznany dorobek zawodowy,

(Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw)

Wg niej uznany dorobek jest: " potwierdzony otrzymaniem nagrody ministra, kuratora oświaty lub równorzędnej albo Medalu Komisji Edukacji Narodowej" 

czyli był automat, a nie umniejszając roli wielu takimi wyróżnieniami docenionych, w początkach lat 80- tych to te nagrody z KO i urzędów Wojewódzkich za rózne czasami rzeczy się dostawało.

Stąd też, zgadzając się co do zasady, doktora bym się jednak nie czepiał aż tak bardzo:-)

beera07-12-2003 20:22:37   [#13]

ok

2000 był i ni ma;-)))

Ja myślalam o tym:

KN Art. 9a
3.
Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w  szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 4.

Uznany, znaczący- cós innego jakby;-)))

Nie chce się czepiadoktora- chyba, że przystojny i bogaty ;-)) chodzi mi o logikęw tym wszystkim i o rolę dyrektora- fajnie byloby jakby dyrek mając odpowiedzialnośc mial i narzędzia. No i żeby z tych narzedzi, co to je ma potrafil korzystac :-)
jesli doktor ma miec automat 9 miesięcy, to znaczy, ze zadania na dyplomowanego MOŻNA zrealizowac w ciągu 9ciu miesięcy. To dla mnie oznacza w konsekwencji danie dyrektorowi mozliwości skrocenia stazu do 9ciu miesięcy nauczycielom, którzy są świetni, a nie są doktorami.

I do Leszka

W zasadzie rozporządzenie jasno precyzuje jakie sa wymagania w stosunku do n-li starających się o kolejny stopień awasnu.

Się zastanawiam na ile dyrektor moze tu- nawet korzystajac z tego rozporzadzenia nadzorowego ingerować we WŁASNY plan rozwoju n-la.

Rozumiesz, o co mi chodzi?

n-l w planie ściśle zawiera zadania wynikajace z wymagań rozporzadzenia awansowego i wcale nie korzysta z planu rozwoju szkoły. Myslisz, ze decyzja dyrektora odrzucająca taki plan mialaby umocowanie prawne? Nie umocowanie zwyczajowe, a prawne wlasnie?

Tu w ogole problem- bo przy takiej Twojej interpretacji zupelnie niezasadne sa rozpoczęcia stażu podczas krotkotrwalego zastępstwa, czy kontynuacja stażu w kolejnej placowce.

Leszek07-12-2003 20:38:35   [#14]

Asiu,

patrzę czysto indywidualnie i tak należy rozpatrywać każdą z tych spraw, nie ma tu gotowych wzorów.

Kiedy dyrektor zatwierdza plan rozwoju nauczyciela to staje się on dokumentem w świetle prawa oświatowego, a nie czymś należącym tylko do wytwórcy planu.

Poza tym Ty nie odrzucasz planu, ale wskazujesz czego w nim brak, w świetle potrzeb placówki oświatowej , którą kierujesz. Jeśli brak to należy uzupełnić, a nie puszczać niedoróbki.

A nauczyciel jeśli chce abyś zatwierdziła musi to zrealizować... i wszystkie zalecenia na piśmie z potwierdzeniem przyjęcia...

Nie ma trybu odwoławczego od niezatwierdzenia planu.

Nie zależy przecież dyrektorowi konkretnie umiejscowionej szkoły na wydumanych, fantastycznych, a oderwanych od rzeczywistości szkolnej  planach rozwoju.

rozporz. o awansie - § 3.
1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji,
b) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy,
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu, i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia,
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli
- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

rozporz. o awansie - § 4.

1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły,
2) samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe,
3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły
- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
rozporz. o awansie - § 5.
1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy,
2) uczestniczyć w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe,
3) samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Jak czytamy, jest czego wymagać...

Natomiast w pozostałych podanych przez Ciebie przypadkach - uważam, że należy je rozpatrywać indywidualnie, mając pełne rozeznanie w sytuacji.

pozdrawiam

beera07-12-2003 21:11:23   [#15]

jasne:-)

Leszku- , chcę zebys wiedział, przede wszystkim:

Nie chcę tu szukać dziury w calym i się jakoś zapierac jak koza, po prostu chętnie z Toba pogadam:-))

Widzisz, czytam KN i rozporządzenie o awansie. Wymagania okreslone w rozporzadzeniu sa rzeczywiście bardzo szerokie i tak skonstruowane, ze potrzeby szkoły spokojnie mozna w nich zmiescić i znaleźć.

Dla mnie w zasadzie tu się kończy rola dyrektora. On analizuje WŁASNY plan rozwoju n-la i stwierdza zgodnośc z wymaganiami rozporzadzenia.

Nie twierdzę, że taki sposób myslenia o awansie n-li w mojej szkole jest mi bliski. Mam wrażenie, ze awans zbyt jest "przyczepiony" do n-la, za malo zaś do szkoły. ( tego efektem jest np. to, co opisalam poprzednio- awans podczas 3miesięcznego zastępstwa)

I jeszcze jedno, co napisaleś mnie poruszyło- W takim jak twoje spojrzenie na awans dyrektor może stać się autentycznym partnerem n-la w jego drodze ku awansowi. Jednak tego w przepisach jakby mniej:-(

Leszek07-12-2003 22:29:07   [#16]

Zgadzam się z Tobą na temat zawartości przepisów o awansie.

Miło mi , że chcesz ze mną pogadać (i wcale nie myślę, że szukasz tu dziury w całym).

Poza tym wspaniale jest wymieniać różne zapatrywania na tematy tak ważne, dochodzimy często do nowych spojrzeń na tematykę często przepisami odczłowieczoną... a staramy się znaleźć w tym jakąś cząstkę normalności...

 

Żałuję tylko, że ostatnio dodatkowe zajęcie , które wziąłem sobie na barki ogranicza mnie czasowo w zaglądaniu na strony OSKKO.

Pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]