Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
doktorant ponownie- pytanko male |
beera | 07-12-2003 19:15:09 [#01] |
---|
2. Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego 9 miesięcy. Po konsultacjach z eh interpretacja nasza brzmi tak: Przychodzi kontraktowy do szkoły i się zatrudnia Pisze wniosek o staż 9 miesięcy ( bo chce). Dyrektor zatwiedza ( jesli spelnione są wymagania przepisow dotyczące konstruowania planow) Po 9 miesiacach doktorant stara sie o uzyskanie stopnia awansu. Czy tak? Wynika z tego, ze dyrektor niewiele ma do powiedzenia w kwestii dlugości stazu, jedyne co może, to ocenic negatywnie po tych 9ciu miesiącach? |
AnJa | 07-12-2003 19:24:25 [#02] |
---|
W wrześniu wydawało mi się inaczej - teraz już nie. Tzn. tak, niewiele ma. Bo najważniejsze to jasno się wysławiać:-) |
AnJa | 07-12-2003 19:25:39 [#03] |
---|
Tyle, że doktor, nie doktorant oczywiście :-) |
beera | 07-12-2003 19:29:18 [#04] |
---|
no:-)) Doktor- jasne:-) po prostu taki tytuł kiedys gaba dala i mi się wszczepił jak implant:-)) To durny zapis- nie uwazasz? Kiedy pierwszy raz go przeczytalam sadziłam, ze dyrektor ma coś, po drugim czytaniu wyszlo, ze nic:-) boję się czytać raz trzeci! |
ewa | 07-12-2003 19:30:26 [#05] |
---|
asia nie czytaj 3 raz ;-) |
Leszek | 07-12-2003 19:36:14 [#06] |
---|
Jeszcze Asiu może nieco pomarudzić przy zatwierdzeniu planu rozwoju, jeśli widzi jego mankamenty... Pozdrawiam |
beera | 07-12-2003 19:36:16 [#07] |
---|
;-)) TY tez nie czytaj;-)))) |
beera | 07-12-2003 19:37:27 [#08] |
---|
Leszku... wiesz jak to z tymi palnami.. w zasadzie zatwierdzić trzeba- choćby nawet sie nie widziało możliwosci realizacji. Do kitu ten awans... |
AnJa | 07-12-2003 19:39:10 [#09] |
---|
Uważam - durnawy, ale w dobrym towarzystwie Na logikę,przez analogię z podyplomowcami lub znaczącymi osiągnięciami zresztą: mógł w ciągu 9 miesięcy ktoś, kto miał historię i zrobił podyplomówkę zaoczną z pedagogiki op.wych w 2 semestry, dlaczego taki doktor, co musiał coś tam jednak wydumać i napisać, ma nie móc? Czytaj - ja czytałem ze 6 razy,2 razy mi dużo , od 3 włącznie cały czas że nic wychodzi :-) A implant z doktoranta - no, no :-))) |
beera | 07-12-2003 19:45:08 [#10] |
---|
wiesz.. temu ze znaczącymi osiągnięciami dyrektor może ale nie musi. Tu nie ma nic do gadania. To mi sie nie podoba, bo tak!!!! ;-))) |
Leszek | 07-12-2003 19:50:48 [#11] |
---|
Dyrektor szkoły ma prawo wymagać, aby plan rozwoju zawodowego zawierał zadania w szczególności wynikające odpowiednio z zapisów § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporz. o awansie zawodowym. Bowiem jeśli nauczyciel otrzyma od Ciebie konkretne zalecenia do uzupełnienia stażu i nie zdąży złożyć planu uzupełnionego w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć to niestety minie mu termin zatwierdzenia i nie może rozpocząć stażu. A zalecenia - patrz na rozporz. o nadzorze: § 3 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania: 1) opracowuje organizację mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki, w zakresie wymienionym w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonywania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników, 2) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki, uwzględniając zadania, o których mowa w § 2 ust. 2, 3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły lub placówki oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego, 4) przekazuje raport o jakości pracy szkoły lub placówki, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu, 5) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki, wykorzystując wyniki mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki, 6) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu zadań nadzoru pedagogicznego współpracuje z organami, o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy. 2. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do szkół i placówek niepublicznych. Pozdrawiam
|
AnJa | 07-12-2003 20:06:53 [#12] |
---|
Miałem na myśli precedens z 2000 roku: 2. Nauczyciele ... mogą złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po odbyciu stażu: 1) 9 miesięcy - w przypadku nauczycieli posiadających III stopień specjalizacji zawodowej lub kwalifikacje trenerskie klasy mistrzowskiej, stopień doktora lub doktora habilitowanego, ukończone studia podyplomowe zgodne z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów albo uznany dorobek zawodowy,
(Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw) Wg niej uznany dorobek jest: " potwierdzony otrzymaniem nagrody ministra, kuratora oświaty lub równorzędnej albo Medalu Komisji Edukacji Narodowej" czyli był automat, a nie umniejszając roli wielu takimi wyróżnieniami docenionych, w początkach lat 80- tych to te nagrody z KO i urzędów Wojewódzkich za rózne czasami rzeczy się dostawało. Stąd też, zgadzając się co do zasady, doktora bym się jednak nie czepiał aż tak bardzo:-) |
beera | 07-12-2003 20:22:37 [#13] |
---|
ok 2000 był i ni ma;-))) Ja myślalam o tym: KN Art. 9a 3. Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 4. Uznany, znaczący- cós innego jakby;-))) Nie chce się czepiadoktora- chyba, że przystojny i bogaty ;-)) chodzi mi o logikęw tym wszystkim i o rolę dyrektora- fajnie byloby jakby dyrek mając odpowiedzialnośc mial i narzędzia. No i żeby z tych narzedzi, co to je ma potrafil korzystac :-) jesli doktor ma miec automat 9 miesięcy, to znaczy, ze zadania na dyplomowanego MOŻNA zrealizowac w ciągu 9ciu miesięcy. To dla mnie oznacza w konsekwencji danie dyrektorowi mozliwości skrocenia stazu do 9ciu miesięcy nauczycielom, którzy są świetni, a nie są doktorami. I do Leszka W zasadzie rozporządzenie jasno precyzuje jakie sa wymagania w stosunku do n-li starających się o kolejny stopień awasnu. Się zastanawiam na ile dyrektor moze tu- nawet korzystajac z tego rozporzadzenia nadzorowego ingerować we WŁASNY plan rozwoju n-la. Rozumiesz, o co mi chodzi? n-l w planie ściśle zawiera zadania wynikajace z wymagań rozporzadzenia awansowego i wcale nie korzysta z planu rozwoju szkoły. Myslisz, ze decyzja dyrektora odrzucająca taki plan mialaby umocowanie prawne? Nie umocowanie zwyczajowe, a prawne wlasnie? Tu w ogole problem- bo przy takiej Twojej interpretacji zupelnie niezasadne sa rozpoczęcia stażu podczas krotkotrwalego zastępstwa, czy kontynuacja stażu w kolejnej placowce. |
Leszek | 07-12-2003 20:38:35 [#14] |
---|
Asiu, patrzę czysto indywidualnie i tak należy rozpatrywać każdą z tych spraw, nie ma tu gotowych wzorów. Kiedy dyrektor zatwierdza plan rozwoju nauczyciela to staje się on dokumentem w świetle prawa oświatowego, a nie czymś należącym tylko do wytwórcy planu. Poza tym Ty nie odrzucasz planu, ale wskazujesz czego w nim brak, w świetle potrzeb placówki oświatowej , którą kierujesz. Jeśli brak to należy uzupełnić, a nie puszczać niedoróbki. A nauczyciel jeśli chce abyś zatwierdziła musi to zrealizować... i wszystkie zalecenia na piśmie z potwierdzeniem przyjęcia... Nie ma trybu odwoławczego od niezatwierdzenia planu. Nie zależy przecież dyrektorowi konkretnie umiejscowionej szkoły na wydumanych, fantastycznych, a oderwanych od rzeczywistości szkolnej planach rozwoju. rozporz. o awansie - § 3. 1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym: a) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, b) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy, 2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu, i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia, 3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone, 4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. rozporz. o awansie - § 4.
1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły, 2) samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe, 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. rozporz. o awansie - § 5. 1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, 2) uczestniczyć w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe, 3) samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Jak czytamy, jest czego wymagać... Natomiast w pozostałych podanych przez Ciebie przypadkach - uważam, że należy je rozpatrywać indywidualnie, mając pełne rozeznanie w sytuacji. pozdrawiam |
beera | 07-12-2003 21:11:23 [#15] |
---|
jasne:-) Leszku- , chcę zebys wiedział, przede wszystkim: Nie chcę tu szukać dziury w calym i się jakoś zapierac jak koza, po prostu chętnie z Toba pogadam:-)) Widzisz, czytam KN i rozporządzenie o awansie. Wymagania okreslone w rozporzadzeniu sa rzeczywiście bardzo szerokie i tak skonstruowane, ze potrzeby szkoły spokojnie mozna w nich zmiescić i znaleźć.
Dla mnie w zasadzie tu się kończy rola dyrektora. On analizuje WŁASNY plan rozwoju n-la i stwierdza zgodnośc z wymaganiami rozporzadzenia. Nie twierdzę, że taki sposób myslenia o awansie n-li w mojej szkole jest mi bliski. Mam wrażenie, ze awans zbyt jest "przyczepiony" do n-la, za malo zaś do szkoły. ( tego efektem jest np. to, co opisalam poprzednio- awans podczas 3miesięcznego zastępstwa) I jeszcze jedno, co napisaleś mnie poruszyło- W takim jak twoje spojrzenie na awans dyrektor może stać się autentycznym partnerem n-la w jego drodze ku awansowi. Jednak tego w przepisach jakby mniej:-( |
Leszek | 07-12-2003 22:29:07 [#16] |
---|
Zgadzam się z Tobą na temat zawartości przepisów o awansie. Miło mi , że chcesz ze mną pogadać (i wcale nie myślę, że szukasz tu dziury w całym). Poza tym wspaniale jest wymieniać różne zapatrywania na tematy tak ważne, dochodzimy często do nowych spojrzeń na tematykę często przepisami odczłowieczoną... a staramy się znaleźć w tym jakąś cząstkę normalności... Żałuję tylko, że ostatnio dodatkowe zajęcie , które wziąłem sobie na barki ogranicza mnie czasowo w zaglądaniu na strony OSKKO. Pozdrawiam | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|