przykładowe pytania Bazą konkursu była „rycerskość, jako jeden z najstarszych motywów w kulturze”, a tekstem źródłowym „Rękawiczka” niemieckiego poety Szyllera (2 bite strony A-4 trudnego tekstu, którego, prawdę mówiąc, nie miałam cierpliwości ani raz dokładnie przeczytać.....). Czas – 60 minut. Dla wyjaśnienia, jako kompletny laik i na dodatek umysł ścisły podaję przykładowe pytania.
- Uzupełnij schemat przebiegu akcji w powyższym tekście. W tym celu odtwórz przebieg zdarzeń i zapisz je w formie równoważników zdań, w odpowiednich miejscach wykresu.
(i tu była narysowana jedna, długa linia prosta) No i dzieciaki główkują, jak z tej linii zrobić wykres, gdzie są te „odpowiednie miejsca” wykresu ???? Niektóre (chyba też umysły zbyt ścisłe...), na końcu tej linii rysowały strzałkę, dzieliły ją kreseczkami na kawałki, próbowały zrobić z niej oś i jednocześnie powpisywać na niej to co trzeba...... Powychodziły im cuda – wszystkie (po zaglądnięciu do klucza) na 0 punktów.........
- W formie równoważników zdań odtwórz przebieg zdarzeń i zapisz je na schemacie:
( i tu był narysowany schemat, który mi się nie wkleił...)
No i tu wreszcie był przynajmniej „schemat” , na którym umieszczały to co trzeba, ale niekoniecznie chronologicznie (tak chciał klucz ). No to dzwoni gdzie trzeba moja polonistka i mówi: · Proszę pana, mam przed sobą „Klucz odpowiedzi do zadań w konkursie interdyscyplinarnym dla uczniów gimnazjów z języka polskiego”, w którym jest to i to........ · A wtedy ten pan zaczyna ją normalnie ochrzaniać (sama słyszałam), czy Ona nie wie, że to jest „konkurs przedmiotowy” a nie „interdyscyplinarny” ??? · No to Ona grzecznie, że wie jaki to jest konkurs, a tytuł klucza po prostu dokładnie przeczytała, bo ma go przed sobą..... (ha, ha, ha!!!!!) · Facet się deczko zmieszał i stwierdził, że to pomyłka w druku....., nawet nie przeprosił... · A Ona pyta, o jaki wykres chodzi w zadaniu pierwszym ??? · Na to on, że o żaden wykres, że na tej linii należało po prostu wypisać z przecinkami te informacje I JUŻ !!! Natomiast fragment o „wykresie” dotyczył już zadania drugiego, czyli tego „schematu” NO TO JA SIĘ PYTAM, DLACZEGO TO POLECENIE NIE BRZMIAŁO PO PROSTU TAK „Wypisz z tekstu to i owo” – za krótkie, za proste jak na konkurs ??? A tak w ogóle i tak nic z tego nie rozumiem, nie jestem za bardzo „gramatyczna”, a protestuję wyłącznie przeciwko tak sformułowanym pytaniom. To jest tylko przykład, polonistki mówiły dużo więcej, ale to jest dla mnie za trudne, no i te brzydkie słowa, których nawet nie potrafię powtórzyć, jakieś „anafory”.................. Przypomina mi się takie zadanie z matematyki, które kiedyś wkleił Marek........ |