Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO - rozp. o środkach dydakt i rzeczoznawcach
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar01-12-2003 18:56:40   [#01]

W witrynie OSKKO zamieszczam otrzymany dziś i świeżo zeskanowany:

Projekt rozporz. w sprawie warunków i trybu zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych, a także warunków jakie musza, spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców oraz warunków i trybu skreślania z listy

Proszę o udział w konsultacji - każdy uczestnik forum ma do niej prawo. Rozporządzenie dotyczy także bardzo nowoczesnych środków.

RomanG01-12-2003 19:08:33   [#02]

§ 3. Środek dydaktyczny powinien:
(...)
9) przestrzegać zasady równego statusu dziewcząt i chłopców oraz kobiet i mężczyzn

A gdzież inne Wartości?
Prawda, Dobro i Piękno, Wolność, Równość, Braterstwo?

W tak doniosłym akcie prawnym brak odwołań do tych arcyważnych wartośći?!

PawełR01-12-2003 20:17:15   [#03]

Romanie

Masz rację z tymi wartosciami, ale dziwię się, że nie napisano:

10. Nie moze obrażać uczuć religijnych (skoro jest kwestia feminizmu, to dlaczego nie religii, co też ma jakieś umocowania konstytucyjne.

Gaba01-12-2003 20:20:57   [#04]

ile mamy czasu?

 

- to jest coś, co mnie interesuje...qrna

Marek Pleśniar01-12-2003 20:23:44   [#05]

to jest ciekawe rozporządzenie. Z tydzień mamy gaba

w poniedziałek chcę wysłac najlepiej,

Proszę o głosy. BARDZO mi zalezy byśmy porządnie to skonsultowali.

PawełR01-12-2003 20:49:12   [#06]

§ 14. l. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla środek dydaktyczny z odpowiedniego wykazu, o którym mowa w § 11, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, posiadającej tytuł prawny do środka dydaktycznego lub z urzędu- w przypadku, gdy środek dydaktyczny utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, a także w przypadku, gdy jest niedostępny na rynku przez jeden rok i producent lub dystrybutor nie przewiduje wznowienia sprzedaży. (jak sprawdzić, że jest niedostępny jeden rok? kto ma to robić? może lepiej tak, jak ja to poniżej podałem) 

2. W przypadku, gdy środek dydaktyczny utracił przydatność dydaktyczna, skreślenie z wykazu następuje na podstawie zleconych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania dwóch opinii rzeczoznawców. (minister nie powinien śledzić, czy coś jest przydatne czy nie, to producent powinien co jakiś czas potwierdzać przydatnosć swego środka dydaktytcznego)

3. Koszty recenzji, o których mowa w ust. 2, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. (a gdyby w ust. 2 nakazano producentowi co jakiś czas pozytywnie opiniować swój środek , to ministerstwo nie ponosiłoby kosztów recencji)

Tak mi się nasunęło, ze lepiej aby co jakiś określony czas producent potwierdzał u rzeczoznawców swój środek, ale sam nie wiem, bo może to znmów by za bardzo obciążało producentów?

Gaba06-12-2003 10:44:41   [#07]

przeczytałam

W naszej opinii wg mnie należy poszerzyć listę rekomendujących rzeczoznawców o stowarzyszenia nauczycielskie i głos praktyków, a także co najmniej kilkumiesięczny wymóg pracy z prototypem danego środka dydaktycznego. Teoretycy  nie są w stanie przewidzieć, jak zachowa się dany środek w konkretnej sytuacji szkolnej.

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1)

z dnia............................... 2003r.

w sprawie warunków i trybu zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych, a także warunków jakie muszą spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców oraz warunków i trybu skreślania z listy

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§1.1 Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe warunki i tryb zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, w tym do kształcenia specjalnego;

2) warunki, jakie muszą spełnić osoby wpisywane na listę rzeczoznawców oraz warunki i tryb skreślania z listy.

- tu bym dodała przedstawicieli środowiska nauczycielskiego, praktyków o uznanym dorobku zawodowym, nauczycieli dyplomowanych itp.

2. Warunki i tryb zalecania środków dydaktycznych dla szkół artystycznych regulują odrębne przepisy.

§ 2. Przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności: tablice, mapy, fotogramy (zbiory tablic, map i fotogramów), portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy, fazogramy, modele, okazy, programy komputerowe i multimedialne, nagrania magnetofonowe i gramofonowe, filmy i programy na wideokasetach / DVD oraz innych nośnikach elektronicznych, środki manipulacyjne i montażowe, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia przystosowane do celów dydaktycznych, pracownie  przedmiotowe w komplecie, zwane dalej środkami dydaktycznymi, zaleca do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadajacej osobowości prawnej, zwanej dalej „wnioskodawcą".

§ 3. Środek dydaktyczny powinien:

1) być opracowany i przystosowany pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania dla określonego etapu edukacyjnego;

2) być poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym i językowym;

3) uwzględniać najnowszy stan wiedzy naukowej i metodycznej;

4) w przypadku środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych - umożliwiać wykorzystanie w podstawowym lub rozszerzonym zakresie kształcenia;

5) umożliwiać uczniom uzyskanie osiągnięć określonych w obowiązującej podstawie programowej kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach albo kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego;

6) nie zagrażać bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów;

7) cechować się wysoką jakością techniczną oraz estetyką wykonania;

8) nie zawierać treści niezgodnych z Konstytucją RP oraz ratyfikowanymi przez Polskę konwencjami: Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie z dnia 4 listopada 1950 r. ( Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962), Konwencją o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U z 1991r. Nr 120, poz. 526);

9) przestrzegać zasady równego statusu dziewcząt i chłopców oraz kobiet i mężczyzn.

10) być sprawdzonym jako prototyp w wyznaczonych szkołach np. rzeczoznawcy nauczycielskiego

§ 4. Wniosek o zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego powinien określać dane wnioskodawcy, nazwę, rodzaj i opis środka dydaktycznego z uwzględnieniem wskazówek metodycznych i instrukcji użytkowania, etapy edukacyjne, dla których środek ma być zalecany, nazwy przedmiotów nauczania, ścieżek edukacyjnych, modułów zgodnych z odpowiednią podstawą programową oraz bloku przedmiotowego, zastosowanie i przewidywane osiągnięcia ucznia w związku z zastosowaniem środka dydaktycznego, rodzaj opakowania oraz jego wymiary, rok rozpoczęcia produkcji i cenę wyrobu. Do wniosku należy dołączyć opinie rzeczoznawców wpisanych na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych, oświadczenie wnioskodawcy, że posiada tytuł prawny do środka dydaktycznego oraz nie narusza praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich oraz zgodę osoby fizycznej na publikowanie danych osobowych.

§ 5.1 Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego środka dydaktycznego przeznaczonego do wychowania przedszkolnego, kształcenia zintegrowanego, jednego przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, modułu z zakresu kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodzie albo kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego, w tym kształcenia specjalnego, jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii rzeczoznawców, wybranych z listy rzeczoznawców środków dydaktycznych. dydaktycznych, o których mowa w § 7 ust. 2 i 4. oraz opinii rzeczoznawcy praktyka

2. Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego środka dydaktycznego przeznaczonego do bloku przedmiotowego jest uzyskanie pozytywnych opinii rzeczoznawców, o których mowa w ust. l, po jednej odnoszącej się do każdego z głównych przedmiotów wchodzących w skład bloku przedmiotowego.

3. Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego encyklopedii multimedialnej jest uzyskanie po jednej opinii rzeczoznawcy, o którym mowa w ust. l, do każdej dziedziny wiedzy zawartej w encyklopedii oraz ujawnienie nazwisk jej wcześniejszych recenzentów.

4. W przypadku wystąpienia rozbieżności w opiniach rzeczoznawców minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zwrócić się do wnioskodawcy o przedstawienie dodatkowych opinii rzeczoznawców lub zlecić opracowanie takich opinii.

§ 6.1 Opinie rzeczoznawców powinny zawierać dane wnioskodawcy, nazwę środka dydaktycznego, rodzaj, opis środka i etap edukacyjny, do którego środek ma być zalecany, nazwy przedmiotów nauczania, ścieżek edukacyjnych, modułów, zgodnych z odpowiednią podstawą programową, oraz bloku przedmiotowego, ocenę zgodności z podstawą programową, przewidywane osiągnięcia ucznia w związku z zastosowaniem środka dydaktycznego, ocenę poprawności merytorycznej i językowej, szczególne walory merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze wskazujące uzasadnienie wniosku, ocenę instrukcji, wskazówek metodycznych, komentarza, bezpieczeństwa użytkowania, jakości technicznej środka dydaktycznego, estetyki środka i jego opakowania. Opinia powinna być zakończona stwierdzeniem o pozytywnym lub negatywnym zaopiniowaniu wniosku.

2. Opinia dotycząca wideokasety/płyty DVD, poza danymi, o których mowa w ust. l, powinna wskazywać - zawartość wideokasety/płyty DVD, czas projekcji filmów, tytuł, imię i nazwisko autora scenariusza, imię i nazwisko realizatora, nazwę wytwórni, rok produkcji, edycję, treść filmu, ocenę wartości artystycznej filmu, ocenę techniczną warstwy obrazowej i dźwiękowej.

3. Opinia dotycząca programu komputerowego lub multimedialnego, poza danymi o których mowa w ust. l, powinna zawierać - wymagane umiejętności informatyczne ucznia i nauczyciela, ocenę sposobu instalacji i uruchamiania, ocenę interfejsu użytkownika, ocenę możliwości korzystania ze stron internetowych wnioskodawcy i pomocy on-line, ocenę możliwości wykorzystania na zajęciach edukacyjnych przy obowiązujących ramowych planach nauczania, zasadność zastosowania technologii komputerowej, ocenę oprawy graficznej programu i estetyki opakowania.

4. Wyboru rzeczoznawców z list, o których mowa w § 7 ust. 2 i. 4, dokonuje wnioskodawca.

5. Koszty opinii ponosi wnioskodawca.

§ 7.1. Rzeczoznawcami uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego , mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie oraz odpowiedni dorobek naukowy i dydaktyczny, zarekomendowane przez stowarzyszenia naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, Polską Akademię Umiejętności, szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli oraz upoważnione przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania komitety główne olimpiad przedmiotowych oraz stowarzyszenia nauczycielskie o charakterze ogólnopolskim, kuratorów oświaty

2. Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. l, są wpisywani na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanego na podstawie wniosku kandydata na rzeczoznawcę przedłożonego wraz z rekomendacją, o której mowa w ust. l. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.

3. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. l, uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego mogą być osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe magisterskie, przygotowanie dydaktyczne oraz uznane osiągnięcia zawodowe, zarekomendowane przez ministrów właściwych dla zawodów, szkoły wyższe i instytucje naukowe, stowarzyszenia zawodowe, samorządy gospodarcze oraz inne organizacje gospodarcze, kuratorów oświaty, a także ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

4. Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. 3, są wpisywani na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanego po rozpatrzeniu wniosku kandydata na rzeczoznawcę przedłożonego wraz z rekomendacją, o której mowa w ust. 3. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.

5. Przed wpisaniem na listę, o której mowa w ust. 2 i 4, rzeczoznawca wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

6. Nie może opiniować środka dydaktycznego rzeczoznawca, który jest autorem lub współautorem konkurencyjnego wyrobu przeznaczonego do nauczania w tym samym zakresie i na tym samym etapie edukacyjnym.

§8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:

1) skreśla rzeczoznawcę z listy:

a) na j ego wniosek,

b) w przypadku śmierci,

c) w przypadku stwierdzenia naruszenia zasady opisanej z punkt 6

2) może skreślić rzeczoznawcę z listy, jeżeli na podstawie dodatkowej opinii. opracowanej przez innego rzeczoznawcę wskazanego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zostanie stwierdzone, że środek dydaktyczny zalecony do użytku szkolnego zawiera błędy merytoryczne, dydaktyczne lub językowe w zakresie opracowanej przez rzeczoznawcę opinii.

§ 9. Zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po wyrażeniu opinii przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 1999 r. Nr 30, poz. 286 ).

§ 10. Zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego może dotyczyć wyłącznie gotowego wyrobu i odnosić się do danej oraz kolejnych niezmienionych serii produkcyjnych. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego przechowuje wnioskodawca.

§ 11.1 Środki dydaktyczne wpisuje się do wykazów środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego:

1) przeznaczonych do wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

2) przeznaczonych do kształcenia w zawodzie;

3) przeznaczonych do kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego.

2. Wykazy środków dydaktycznych są powszechnie dostępne.

§ 12. Wykazy środków dydaktycznych zaleconych do użytku szkolnego przeznaczonych do wychowania przedszkolnego, do kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodzie oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego powinny zawierać:

1) numer zalecenia;

2) nazwę/tytuł środka dydaktycznego;

3) etap edukacyjny: wychowanie przedszkolne, klasy I - Ul - kształcenie zintegrowane, klasy IV - VI - szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum i szkoła policealna, zasadnicza szkoła zawodowa;

4) rodzaj środka dydaktycznego;

5) nazwę i adres producenta /dystrybutora.

2. Wnioskodawca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w wykazie, o którym mowa w ust. l, w przypadku zmiany danych, o których mowa w § 4.

§ 13.1. Producent/dystrybutor środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 11 ust. l pkt l, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęły dla danej grupy wyrobów informację: "środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego do nauczania......... dla etapu........ (gramatyka i styl) na podstawie opinii rzeczoznawców:......... rekomendowanych przez: ......... Numer zalecenia.........".

2. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w §11 ust. l pkt 2 zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: "środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach .......... do nauczania......... dla etapu......... na podstawie opinii rzeczoznawców:......... rekomendowanych przez............................... Numer zalecenia.........".

3. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 11 ust. l pkt 3 zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: "środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w liceach profilowanych w profilach kształcenia ogólnozawodowego ......... do nauczania......... na podstawie opinii rzeczoznawców:......... rekomendowanych przez................................. Numer zalecenia.........".

§ 14. l. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla środek dydaktyczny z odpowiedniego wykazu, o którym mowa w § 11, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, posiadającej tytuł prawny do środka dydaktycznego lub z urzędu- w przypadku, gdy środek dydaktyczny utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, a także w przypadku, gdy jest niedostępny na rynku przez jeden rok i producent lub dystrybutor nie przewiduje wznowienia sprzedaży.

2. W przypadku, gdy środek dydaktyczny utracił przydatność dydaktyczną, skreślenie z wykazu następuje na podstawie zleconych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania dwóch opinii rzeczoznawców.

3. Koszty recenzji, o których mowa w ust. 2, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

§ 15. W procesie kształcenia mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne niewpisane do wykazów, o których mowa w § 11, zgodne z podstawą programową, jeżeli ich stosowanie nie zagraża bezpieczeństwu oraz zdrowiu uczniów i jest odpowiednie do zakresu zadań szkoły.

§ 16.1. Środki dydaktyczne zalecone do użytku szkolnego na podstawie dotychczasowych przepisów, podlegają z urzędu wpisowi do odpowiednich wykazów, o których mowa w § 11. 2.Środki dydaktyczne zalecone wyłącznie dla szkół ponadpodstawowych ulegają wykreśleniu z urzędu z wykazów środków dydaktycznych z dniem 31 sierpnia 2004r.

 – nie zgadzam się z takim stanowiskiem, można dać okres przejściowy dwóch lat i obowiązek weryfikacji, nawet środki wyrazu się zmienią, panują swoiste mody, które powinny w pewien sposób odpowiadać trendom designu

 

§ 17. Do wniosków o zalecenie do użytku szkolnego środków dydaktycznych, złożonych i nierozpatrzonych (pisownia łączna) do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe przepisy.

§ 18. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz. U. Nr 69, poz.635).

§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

 

 

Środki dydaktyczne nie powinny być wpisywane na listę na stałe, powinny mieć swój okres ważności, zmienia się stan wiedzy, następuje stały rozwój cywilizacyjny, powinno się np. co ok. 5 lat występować o 1 opinię utrzymującą/prolongatę na okres 5 lat dla środków już wpisanych.

 

- minister Edukacji Narodowej i Sportu

l) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § l ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia l lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz.866).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. ?41, poz. 362,Nr 1133, poz.984. Nr 141, poz.1185 i Nr 200, 1683 oraz z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176 i Nr 137, poz. 1304.

 

Marek Pleśniar06-12-2003 15:02:35   [#08]

dzięki gaba! :-)

wieczorem poczytam dokładniej - teraz uchwały

bogna08-12-2003 16:57:54   [#09]

§ 7.1. Rzeczoznawcami uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego , mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie oraz odpowiedni dorobek naukowy i dydaktyczny, zarekomendowane przez stowarzyszenia naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, Polską Akademię Umiejętności, szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli oraz upoważnione przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania komitety główne olimpiad przedmiotowych.

2. Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. l, są wpisywani na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanego na podstawie wniosku kandydata na rzeczoznawcę przedłożonego wraz z rekomendacją, o której mowa w ust. l. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.

3. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. l (to chyba jakieś pomyłkowe wpisanie??), uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego mogą być osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe magisterskie, przygotowanie dydaktyczne oraz uznane osiągnięcia zawodowe, zarekomendowane przez ministrów właściwych dla zawodów, szkoły wyższe i instytucje naukowe, stowarzyszenia zawodowe, izby zawodowe, samorządy gospodarcze oraz inne organizacje gospodarcze, kuratorów oświaty, a także ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

4. Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. 3, są wpisywani na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanego po rozpatrzeniu wniosku kandydata na rzeczoznawcę przedłożonego wraz z rekomendacją, o której mowa w ust. 3. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.

Nie rozumiem dlaczego rzeczoznawca od kształcenia ogólnego będzie wpisywany na listę na podstawie wniosku, a rzeczoznawca od ksztalcenia zawodowego po rozpatrzeniu wniosku?

Marek Pleśniar08-12-2003 17:03:37   [#10]

o, jak ładnie dziewczyny pracują;-) Nie zapomniałem o Was i podglądam, lecz na jutro wypuszczamy konsultację subwencji a potem do środy idzie to.

A już czeka nowe rozporządzenie:-))))

Renata08-12-2003 19:48:00   [#11]

Bardzo podobają mi się uwagi Gaby, zwłaszcza włączenie do konsultacji stowarzyszeń nauczycielskich.:)

Do tego wszystkiego proponowałabym jeszcze uwzględnienie nie tylko określonego etapu edukacyjnego ale także potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych, czy dzieci ze specyficznymi potrzebami.

Jakoś nigdzie nie widzę treści uwzględniających tę specyfikę.


Wiadomo, że uwzględnienie tychże potrzeb podnosi koszty wnioskodawcy i producenta, ale powinny być one tu sprecyzowane.

O dostosowaniu zwłaszcza programów komputerowych do potrzeb tych uczniów mówi się nie od dziś. 

Poza tym uważam, że środek dydaktyczny nim zostanie zatwierdzony, czy też poddany opinii rzeczoznawcy powinien podlegać jeszcze konsultacjom, tak jak wpisałam w § 3.10), podobnie jak wpisała to Gaba.

---------------------------------------

§ 3. Środek dydaktyczny powinien:

1) być opracowany i przystosowany pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania dla określonego etapu edukacyjnego z uwzględnieniem specyficznych trudności, możliwości  i potrzeb uczniów  niepełnospranych;

2) być poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym i językowym;

3) uwzględniać najnowszy stan wiedzy naukowej i metodycznej;

4) w przypadku środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych - umożliwiać wykorzystanie w podstawowym lub rozszerzonym zakresie kształcenia;

5) umożliwiać uczniom uzyskanie osiągnięć określonych w obowiązującej podstawie programowej kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach albo kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego;

6) nie zagrażać bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów;

7) cechować się wysoką jakością techniczną oraz estetyką wykonania;

8) nie zawierać treści niezgodnych z Konstytucją RP oraz ratyfikowanymi przez Polskę konwencjami: Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie z dnia 4 listopada 1950 r. ( Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962), Konwencją o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U z 1991r. Nr 120, poz. 526);

9) przestrzegać zasady równego statusu dziewcząt i chłopców oraz kobiet i mężczyzn.

10) podlegać konsultacji pod kątem wykorzystania jako środek dydaktyczny z wysoko wykwalifikowanym nauczycielem danej dziedziny wiedzy, a także twórczym nauczycielem wraz ze swoimi uczniami.

10) być sprawdzonym jako prototyp w wyznaczonych szkołach np. rzeczoznawcy nauczycielskiego

 

------------------------------

§ 7.1. Rzeczoznawcami uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego , mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie oraz odpowiedni dorobek naukowy i dydaktyczny, zarekomendowane przez stowarzyszenia naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, Polską Akademię Umiejętności, szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli oraz upoważnione przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania komitety główne olimpiad przedmiotowych oraz stowarzyszenia nauczycielskie o charakterze ogólnopolskim, kuratorów oświaty

2. Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. l, są wpisywani na listę rzeczoznawców środków dydaktycznych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanego na podstawie wniosku kandydata na rzeczoznawcę przedłożonego wraz z rekomendacją, o której mowa w ust. l. Lista rzeczoznawców jest powszechnie dostępna.

3. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. l, uprawnionymi do opiniowania środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia w zawodach oraz kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego mogą być osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe magisterskie, przygotowanie dydaktyczne oraz uznane osiągnięcia zawodowe, zarekomendowane przez ministrów właściwych dla zawodów, szkoły wyższe i instytucje naukowe, stowarzyszenia zawodowe, stowarzyszenia nauczycielskie o charakterze ogólnopolskim, samorządy gospodarcze oraz inne organizacje gospodarcze, kuratorów oświaty, a także ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Marek Pleśniar08-12-2003 20:35:09   [#12]

a kto by to pozbierał razem? Słuchajcie? Podejmie się ktos?

Bo ja zajety tematami konferencji i 500 listami do Was;-)

RomanG08-12-2003 20:37:20   [#13]

Nic na ten temat nie gadacie...

Serio podoba Wam się zapis o tym równym statusie kobiet i mężczyzn?
I ten o dziewczętach i chłopcach też?

To jakby nie tę materię ma taki akt prawny regulować.

zgredek08-12-2003 20:46:20   [#14]

RomanieG

?????????????
Renata08-12-2003 20:58:35   [#15]

Rozdz. II Art. 33.Konstytucji RP

masz rację Romanie

skoro

8) nie zawierać treści niezgodnych z Konstytucją RP...

to 9) zbędna

RomanG08-12-2003 21:16:38   [#16]

ano

nie cierpię bałaganu prawnego, obniżania rangi konstytucyjnych czy ustawowych przepisów przez powtarzanie ich w uregulowaniach prawnych niższego rzędu, nie cierpię przegadanych aktów prawnych wreszcie.

brr!

proszę o uwzględnienie w podsumowaniu postulatu o wykreślenie tego zapisu.

Gaba09-12-2003 03:18:15   [#17]

myślę se... że czasem to Kopernik była kobietą

oni się chcieli podlizać UE, to takie na topie i jeszcze być może trzeba napisać, że równość grup poszkodowanych wykluczeniem społecznym, itp. ale... Niestety dla wielu Konstytucja jest ustawą dla tych normalnych (jak ja nie lubię tego słowa, kto jest bowiem normalny, a kto nie... ;-)), niech rzuci kamieniem... )

 

Masz rację - masz absolutną rację - nie trzeba się aż tak podlizywać kobietom - wystarczy, że będziemy szanować Konstytucję i robić z niej na co dzień ustawę zasadniczą, a nie rozmywaną dopiskami - tam jest wszystko to, co chroni kobiety, słabszych - ale, bo boję się, że należysz do tej rzadkiej grupy ludzi, którzy tak myślą.

 

Co chciał podkreślić ustawodawca, dopisując - równy status kobiet oraz mężczyzn... nie wiem, na czym miałaby polegać nierówność pomocy naukowej... treści czy formy.

- że film będzie o roli mężczyzn w historii, czy co... w zestawie będą trójkąty a teraz to kółeczka bardziej modne (jakoś mi tak "Seksmisją zapachniało" ).

- to niech se przeprowadzą uczciwe badania na temat "gender" w podręcznikach (a takich mają rekomendowanych rzeczoznawców),  3/4 podręczników (WSZYSTKICH) jest do wyrzucenia, bardzo przepraszam za pryncypialność, pisałam o tym już w roku 2001 na forum eduseeka, wiele podręczników to motanie się w stereotypach kulturowych. Tak śledzono błedy, a błedy są na poziomie elementarnym w podręcznikach - opierają się na stereotypach!

 

a ja jakoś się nie czuję nierówno traktowana - wręcz przeciwnie, chciałabym być miej równo - ale to zdaje się już inna bajeczka o księżniczkach.

 

a problem pozostaje - podkreślić treść czy nie?

Marek Pleśniar09-12-2003 08:19:35   [#18]

jak chcesz "równo" to nie chciej "o księżniczkach" ;-) Albo podrywamy albo szturchamy łokciem i klepiemy po plecach.

no jak to jaka nierówność pomocy naukowych? Pomoce powinny byc pomalowane w niebiesko-różowe pasy w proporcjach 1:1 oraz być estetyczne ale i technokratyczne z wyglądu;-) No ale to zapewnia § 3 p7:

7) cechować się wysoką jakością techniczną oraz estetyką wykonania;

;-))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]