Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Arkusz w zakresie profilaktyki - wyrażamy opinię
strony: [ 1 ][ 2 ]
AnJa20-01-2010 22:16:31   [#01]

Poniżej zarys stanowiska OSKKO - prosimy o uwagi.

W związku ze zobowiązaniem przez niektórych Kuratorów Oświaty przedszkoli i szkół do wypełnienia druku Arkusz sprawozdania z realizacji działań z zakresu profilaktyki w 2009 roku” przedstawiamy stanowisko OSKKO w sprawie obciązania szkół działaniami natury sprawozdawczo - badawczej, których można uniknąć.

Ww. ankieta ma, zdaniem środowiska kadry kierowniczej wady: nie jest dobrze merytorycznie przygotowana i stanowi zbędne obciażenie organizacyjne szkół, co w dobie deklarowanego ograniczania biurokratycznych barier i obciążeń nie jest na miejscu.

Wnioskujemy o nieobarczanie placówek oświatowych takimi zadaniami, gdyż mają niską wartość merytoryczną, przeczą kulturze organizacyjnej ku której powinniśmy zmierzać, zniechęcają do prawdziwie istotnych zadań sprawozdawczych.

Uzasadnienie:

Naszym zdaniem dane zebrane przy pomocy arkusza są wyłącznie statystyczne, w żaden sposób nie odnoszą się do stopnia zorganizowania procesów i skuteczności oddziaływań profilaktycznych szkoły - a tym samym ich zebranie nijak nie służy poprawie jakości pracy szkoły i całego systemu oświaty w tym zakresie.

Określony w arkuszu zakres czasowy (rok kalendarzowy) oraz merytoryczny (szczegółowe dane ilościowe) nakładają na dyrektorów dodatkowe obowiązki- analizy i podsumowania pracy szkół dokonuje się bowiem w cyklu lat szkolnych i w odniesieniu do zakładanych i osiągniętych efektów. Podjęcie tych obowiązków byłby uzasadnione, gdybyśmy widzieli sens takiej pracy oraz mieli wystarczający czas na jej wykonanie- tymczasem dyrektorzy poznali arkusze najwcześniej 14 stycznia z terminem odesłania ustalonym na 20 stycznia 2010 r

Ponadto mamy szereg wątpliwości co do zawartości merytorycznej arkusza oraz jego strony technicznej i formalnej, w szczególności:

1. Arkusz wymaga wypełniania pól danymi dostępnymi z kolejnych edycji SIO.

2. Wymagane jest wypełnianie arkusza odrębnie dla każdej szkoły, tymczasem w przypadku zespołów szkół pewne kategorie odbiorców programu (zwłaszcza pracownicy szkoły, środowisko, często rodzice, a w szkołach ponadgimnazjalnych także uczniowie) obejmowani są działaniami profilaktycznymi tylko raz – kilkakrotne ich wyszczególnianie zafałszowuje obraz sytuacji.

3. W arkuszu wyodrębniono różne typy szkół i placówek – zakres i układ zbieranych danych w przypadku każdej z nich pozostawiono niezmieniony – skutkuje to np. zbieraniem informacji na temat liczby przedszkolaków przeszkolonych z zakresu zagrożenia wirusem HIV.

4. Zakres zbieranych zadań jest nadmiernie szczegółowy – wymaga wykazania ich w ujęciu miesięcznym, bez uzasadnienia, w jaki sposób miesiąc realizacji wpływa na ocenę stopnia realizacji podejmowanego w szkole działania.

5. Wymienione w arkuszu kategorie działań oraz konkretne programy, w połączeniu z nakazem ich wypełnienia w określony sposób sugerują, że mają one charakter obligatoryjny – tymczasem prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek realizacji programu profilaktyki – właściwego dla tej konkretnej szkoły i wynikającej z jej zdiagnozowanych potrzeb oraz podlegającego ewaluacji i modyfikacjom.

6. Realizowane w szkole działania profilaktyczne mają zazwyczaj charakter wielotematyczny, trudno jest je jednoznacznie dostosować do klasyfikacji wymaganej Arkuszem. Wskazany w aneksie sposób wykazywania uczestników takich działań zaowocuje zafałszowanie wyników- gdyż adresat jednego działania będzie wykazany kilkakrotnie.

7. Wskazanie w cz.III Arkusza nazwy programów profilaktycznych, w części komercyjnych, nosi znamiona ich reklamy.

7. Arkusz ma format pliku tekstowego, w niektórych przypadkach szkoły otrzymują do w formacie pdf – wydaje się, że zważywszy na stopień informatyzacji szkół i umiejętności ich pracowników powinien być to format bardziej przyjazny użytkownikom, w tym osobom scalającym dane.



post został zmieniony: 20-01-2010 22:31:40
Marek Pleśniar20-01-2010 22:19:24   [#02]
prosimy o uwagi dot pktu:

7. Wskazanie w cz.III Arkusza nazwy programów profilaktycznych, w części komercyjnych, nosi znamiona ich reklamy.

być może to niepotrzebna uwaga

co Wy na to?

Adaa20-01-2010 22:24:48   [#03]

Nie uwazam by punkt ten był potrzebny

Moim zdaniem znamion reklamy nie nosi ...

Zreszta gdzies juz widziałam takie zestawienie - typowo informacyjne.

Mysle, ze mozna sobie ta uwage darować.

beera20-01-2010 22:29:55   [#04]

tak, bylaby to reklama, gdyby jakis program profilaktyki nie został umieszczony na liście

a wygląda na to, ze każdy na niej jest.

Chyba, ze któregoś brakuje.

Marek Pleśniar20-01-2010 22:31:08   [#05]
to sobie darujmy punkt ów
JarTul20-01-2010 22:34:05   [#06]
1. Sądzę, że któregoś nie ma.
2. Wystarczyło zostawić rubryki na wpisanie realizowanych.
3. Jest to jednak sugestia, które można/wskazane jest realizować.
JarTul20-01-2010 22:35:07   [#07]
Arkusz w części wymaga wypełniania pól danymi dostępnymi z kolejnych edycji SIO.
JarTul20-01-2010 22:37:57   [#08]
8. Danych, które należy wykazać w ankiecie w dużej mierze nie można zgromadzić w sposób obiektywny/rzetelny.
Marek Pleśniar20-01-2010 22:41:40   [#09]
może spróbuj to wpasować w 6 ?
JarTul20-01-2010 22:46:36   [#10]
Realizowane w szkole działania profilaktyczne mają zazwyczaj charakter wielotematyczny, trudno jest je jednoznacznie dostosować do klasyfikacji wymaganej Arkuszem. Wskazany w aneksie sposób wykazywania uczestników takich działań zaowocuje zafałszowanie wyników - gdyż adresat jednego działania będzie wykazany kilkakrotnie. W przypadku większych placówek oświatowych można wręcz stwierdzić, że danych, które należy wykazać w ankiecie w dużej mierze nie można zgromadzić w sposób obiektywny i rzetelny, ponieważ mają one w rzeczywistym funkcjonowaniu tych jednostek charakter niepoliczalny.
post został zmieniony: 20-01-2010 22:47:15
jerzyk20-01-2010 22:47:48   [#11]

”W związku ze zobowiązaniem przez niektórych Kuratorów Oświaty przedszkoli i szkół do wypełnienia druku Arkusz sprawozdania z realizacji działań z zakresu profilaktyki w 2009 roku”

 

 

Przecież tego kuratorzy nie wymyśli. Toż piszą:

 

 

http://www.kuratorium.szczecin.pl/index.php/komunikaty-ko/1805-dziaania-profilaktyczne-realizowane-w-przedszkolachinnych-formach-wychowania-przedszkolnego-szkoachplacowkach-na-terenie-wojewodztwa-zachodniopomorskiego

 

 

 

„W związku z pismem Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącym prac Głównego Inspektoratu Sanitarnego związanych z realizacją zadań Programu Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce w 2009 r. proszę o nadesłanie informacji o zakresie działań profilaktycznych realizowanych w kierowanych przez Państwa przedszkolach/innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach/placówkach w roku 2009.”

 

 

http://kuratorium.kielce.pl/6134/komunikat-w-sprawie-sprawozdania-z-realizacji-dzialan-z-zakresu-profilaktyki-przez-szkole-placowke-w-2009-r

 

 

 

„W związku z obowiązkiem przygotowania do MEN sprawozdania z realizacji działań profilaktyki w województwie ....”

 

 

 

Dziwne że we wszystkich KO ta sama ankieta.

 

 

Kuratorzy zostali zobowiązani, to zobowiązują nas. Ankieta do nich przyszła z góry. To może lepiej bezpośrednio, że takie zobowiązanie Kuratorów  powoduje to co napisano?

 

 

 

JarTul20-01-2010 22:59:31   [#12]

Dodałbym:

Strona redakcyjna ankiety, jej opracowanie techniczne i strona estetyczna, odbiega znacznie od przyjętych standardów w zakresie redagowania dokumentów tekstowych, co jednoznacznie wskazuje na brak poszanowania twórców ankiety dla odbiorców.

[Choć w zasadzie należałoby napisać krótko i węzłowato: Ankieta przygotowana jest niechlujnie i narusza godność odbiorców.]


post został zmieniony: 20-01-2010 23:10:38
Marek Pleśniar20-01-2010 23:29:30   [#13]

:-)))

--

już niech będzie brzydko ale zeby z sensem:-))))


jak mawiał pewien strażak do szpetnej kucharki na wychodnym:"panno Maniu, ja pluję na twarz, patrzę w serce"


post został zmieniony: 20-01-2010 23:30:57
JarTul20-01-2010 23:34:23   [#14]

Oczekuję, żeby było i ładnie i z sensem.
Inaczej musiałbym uznać, że to czego uczę uczniów nie ma sensu i to na co uczulam koleżanki i kolegów, to moje natręctwo [pewnie trochę].

Dla mnie forma tej ankiety, to tak jakby ktoś w podanie zawinął pasztetową i później to podanie mi przyniósł jako formalne pismo. 


post został zmieniony: 20-01-2010 23:36:15
Adaa20-01-2010 23:42:42   [#15]

forma jest nie taka jaka powinna byc - to fakt , ale to akurat problem mniej istotny w tym ambarasie 

dla mnie ta ankieta to sprzeniewierzenie sie zasadom rzetelnego, obiektywnego i profesjonalnego zbierania danych

a skoro tak jest to jej przydatnośc jest zerowa

nie tylko dyrektorzy zmarnuja czas ale zmarnuja tez czas osoby, które to bedą musiały opracować

a skoro sie to opracuje (bubel sie opracuje) to wyjdzie zafałszowany obraz sytuacji

potem tym obrazem uraczy się społeczeństwo - bo jest to w pewnym sensie statystyka publiczna

czyli same ofiary

 czyli ankieta ta jest działaniem na szkodę

............................

Marek, za nic nie kumam kontekstu tego z kucharka i strazakiem - czyli, ze co?

:-)



post został zmieniony: 20-01-2010 23:46:58
beera20-01-2010 23:45:58   [#16]

i mozna to dodać

że to działanie szkodliwe podważające wiarygodnosć ekspertów od profilaktyki, którzy sądząc po ankiecie nie znają się na przedmiocie zagadnienia

wiarygodnosć szkół - bo żadna szkoła nie ejst w stanie podac danych wymaganych przez twórców ankiety rzetelnie

i wiarygodnosc MEN, żądającego fikcji "z założenia"

bo się zgadzam z Jerzykiem,m ze tu KO, to akurat jest ofiarą, jak dyrektorzy, a nie sprawcą.

Adaa20-01-2010 23:50:34   [#17]

a KO to swój rozum ma?

nie wie, że przed rozpyleniem takiego cuda trzeba na nie spojrzeć by wiedziec czego dotyczy?

nie ma tak, ze winien jest tylko ten kto ostatni kopnał króliczka:-)

Marek Pleśniar20-01-2010 23:57:52   [#18]

jak można mieć rozum jak się jest urzędnikiem ze zleconym "zadaniem odgórnym"?

albo rozum albo instynkt samozach. ;-)

Gaba21-01-2010 05:44:16   [#19]

Można i powinno się oczekiwać rozsądnej krytyki średniego szczebla tak, by takie dokumenty nie widziały światła dziennego, by nie zmuszać dyrektorów do takiego ruchu. To rola KO.

W tej ankiecie poraża mnie "unaukowienie", zgubne przeświadczenie autora/badacza, iż osiągnął badawczą pewność. Pytam więc o badawczy sens.

Proszę ew. zadać pytanie - jaki pożytek ma mieć szkoła, która wypełni to cudo?

Marek Pleśniar21-01-2010 08:15:29   [#20]

gabo - to nie jest wina ko - gdy winne jest MEN przeciez co widać jak na dłoni

--

co do pytania o przydatności pytań dla szkoły, nie zadawałbym go, bo MEN ma prawo prowadzić badania

Marek Pleśniar21-01-2010 08:16:29   [#21]

dodam o winie men a nie ko:

"śmieci na wejściu dają śmieci na wyjściu" jak mawiają informatycy

Adaa21-01-2010 08:42:31   [#22]

Nie w przypadku recyclingu np. :-)

nie rozgrzeszałabym tak KO za bardzo, bo instynkt samoz., bo sila wyższa

tak jak Gaba napisała :Można i powinno się oczekiwać rozsądnej krytyki średniego szczebla

beera21-01-2010 09:24:07   [#23]

co do pytania o przydatności pytań dla szkoły, nie zadawałbym go, bo MEN ma prawo prowadzić badania

skoro się prowadzi badania -to mamy prawo pytac, jaka jest jego przydatnosc, czyli po co i co z tego wynika.

I pewnie, ze się powinno oczekiwać krytyki, ale chodzi o kierunek pisma

Bogdan P21-01-2010 09:50:35   [#24]

Tak sobie myślę, przy okazji tej rozdętej ankiety.

Główny Inspektorat Sanitarny chce pokazać wszem i wobec, jak wiele robi dla zdrowia ludzi, zwłaszcza młodych. Chce więc udowodnić, że jego istnienie jest nieodzowne. Skończyła się "świńska grypa", która miała nas zdziesiątkować, a której najbardziej znanym i potwierdzonym przypadkiem jest "ześwinienie" się rzecznika praw obywatelskich. Według mnie kolejność działań była ( a tych ostatnich - będzie) następująca:

  1. Urzędnicy w Głównym Isnpektoracie - musimy sprawdzić, jak zostały zrealizowane w szkołach/placówkach zadania Programu Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w 2009 r. - wyślijmy pismo do MEN, niech sprawdzą, co podległe im szkoły zrobiły.
  2. Urzędnicy w MEN - skoro mamy sprawdzić, co szkoły zrobiły w tym zakresie, to sprawdźmy wszystkie działania szkół z zakresu profilaktyki - opracujmy ankietę czy arkusz (wszystko jedno, jak zwał) i roześlijmy stosowne pismo do kuratoriów - pismo DZSE-TSZ-045-1/10 Pana Zbigniewa Włodkowskiego, Podsekretarza Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej.
  3. Kuratorzy Oświaty - MEN chce, więc przekażemy informacje do dyrektorów szkół - niejedną głupią ankietę nieprzydatną nikomu już wypełnili, więc i tę wypełnią.
  4. Dyrektorzy szkół - odczytają informację, przeczytają ankietę (arkusz), popsioczą na forum, zlecą zadanie zebrania informacji np. pedagogom (jeśli ich mają), a potem ... wypełnią ankietę i wyślą do kuratoriów.
Tak sobie myślę, ale mogę się mylić :-) Jedno jest pewne - zwrócić uwagę MEN na obciążanie dyrektorów szkół pierdołami bezwzględnie należy!
AnJa21-01-2010 09:55:25   [#25]

snanepid, MEN i KO- czyli co i jak można:

Panie/Panowie
Dyrektorzy szkół i placówek
w województwie podlaskim

        W związku z koniecznością przygotowania sprawozdania z realizacji zadań Programu Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce w 2009r. uprzejmie proszę o przygotowanie informacji z realizacji zadań Programu pn. „Zapobieganie paleniu tytoniu przez dzieci i młodzież oraz programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży propagujące modę na niepalenie”. W celu sprawnego zebrania informacji powstał elektroniczny formularz dostępny na stronie http://www.tyton.kuratorium.bialystok.pl
        W związku z powyższym proszę o zalogowanie się w terminie do 25 stycznia 2010r. na stronie Kuratorium Oświaty w Białymstoku i wypełnienie formularza.

wlazłem- ok.20 danych potrzebuję, z ktorych 10 mam w głowie, 5 w spraozdaniu pedagoga, 3 wymagają wykonania operacji matematycznej na podstawie danych a pozostałe ma pedagog

u nas, na wschodzie, to jednak jest cywilizacja:-)

beera21-01-2010 09:57:44   [#26]
to tym bardziej:
przeredaguj pismo, wskaż ewentualne dobre przykłady i dzisiaj slemy w załaczniku dając to dzieło od którego się zaczęlo w pełnej krasie ;)
Marek Pleśniar21-01-2010 10:13:41   [#27]
krasa jest wielka
slos21-01-2010 18:22:44   [#28]
Anja, na Zachodzie jest podobnie, tylko co nam z takiej ankietowej cywilizacji. Tak na marginesie ankiety - to tylko dane statystyczne, a temuż miało służyć SIO, bezustannie dublowane przez mnogość różnych sprawozdań. Kwestia SIO wymaga chyba jasnego przedstawienia i uporzadkowania, a coraz bardziej staje się sztuką dla sztuki bo organa (może nie umieją, może błąd tkwi w konstrukcji programu i dostępności) słabo zeń korzystaja.  
AnJa21-01-2010 20:53:07   [#29]

przeredagowałem, dobrych przykładów nie podaję, bo nie wiadomo jak odczytane będą

po poprawkach drobnych i mniej drobnych:

W związku ze zobowiązaniem przez niektórych Kuratorów Oświaty przedszkoli i szkół do wypełnienia  druku Arkusz sprawozdania z realizacji działań z zakresu profilaktyki w 2009 roku” prosimy o wyjaśnienie, jakie są powody nałożenia na dyrektorów tego zadania i jaki jest cel zbierania danych wyszczególnionych w arkuszu.
Naszym zdaniem dane zebrane przy pomocy arkusza są wyłącznie statystyczne, w żaden sposób nie odnoszą się do stopnia zorganizowania procesów i skuteczności oddziaływań profilaktycznych szkoły - a tym samym ich zebranie nijak nie służy poprawie jakości pracy szkoły i całego systemu oświaty w tym zakresie.
Określony w arkuszu zakres czasowy (rok kalendarzowy) oraz merytoryczny (szczegółowe dane ilościowe) nakładają na dyrektorów dodatkowe obowiązki- analizy i podsumowania pracy szkół dokonuje się bowiem w cyklu lat szkolnych i w odniesieniu do zakładanych i osiągniętych efektów. Podjęcie tych obowiązków  byłby uzasadnione, gdybyśmy widzieli sens takiej pracy oraz mieli wystarczający czas na jej wykonanie- tymczasem dyrektorzy  otrzymali na jego wypełnienie około 5 dni.

Ponadto mamy szereg wątpliwości co do zawartości merytorycznej arkusza oraz jego strony technicznej i formalnej, w szczególności:

1. Arkusz w części wymaga wypełniania pól danymi dostępnymi z kolejnych edycji SIO.

2. Wymagane jest wypełnianie arkusza odrębnie dla każdej szkoły, tymczasem w przypadku zespołów szkół pewne kategorie odbiorców programu (zwłaszcza pracownicy szkoły, środowisko, często rodzice, a w szkołach ponadgimnazjalnych także uczniowie) obejmowani są działaniami profilaktycznymi tylko raz – kilkakrotne ich wyszczególnianie zafałszowuje obraz sytuacji.

3. W arkuszu wyodrębniono różne typy szkół i placówek – zakres i układ zbieranych danych w przypadku każdej z nich pozostawiono niezmieniony – skutkuje to np. zbieraniem informacji na temat liczby przedszkolaków przeszkolonych z zakresu zagrożenia wirusem HIV.

4.  Zakres zbieranych zadań jest nadmiernie szczegółowy – wymaga wykazania ich w ujęciu miesięcznym, bez uzasadnienia, w jaki sposób miesiąc realizacji wpływa na ocenę stopnia realizacji podejmowanego w szkole działania.

5.  Wymienione w arkuszu kategorie działań oraz konkretne programy, w połączeniu z nakazem ich wypełnienia w określony sposób sugerują, że mają one charakter obligatoryjny – tymczasem prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek realizacji programu profilaktyki – właściwego dla tej konkretnej szkoły i wynikającej z jej zdiagnozowanych potrzeb oraz podlegającego ewaluacji i modyfikacjom.

6.  Realizowane w szkole działania profilaktyczne mają zazwyczaj charakter wielotematyczny, trudno jest je jednoznacznie dostosować do klasyfikacji wymaganej Arkuszem. Wskazany w aneksie sposób wykazywania uczestników takich działań zaowocuje zafałszowanie wyników - gdyż adresat jednego działania będzie wykazany kilkakrotnie. W przypadku większych placówek oświatowych można wręcz stwierdzić, że danych, które należy wykazać w ankiecie w dużej mierze nie można zgromadzić w sposób obiektywny i rzetelny, ponieważ mają one w rzeczywistym funkcjonowaniu tych jednostek charakter niepoliczalny..

 7.  Arkusz zasadniczo ma format pliku tekstowego, w niektórych przypadkach szkoły otrzymują do w formacie pdf –  wydaje się, że zważywszy na stopień informatyzacji szkół i umiejętności ich pracowników powinien być to format bardziej przyjazny użytkownikom, w tym osobom scalającym dane.

 

 

 

 

 

 


post został zmieniony: 21-01-2010 20:58:28
Adaa21-01-2010 21:51:54   [#30]

Sorry Anja, że dopiero teraz, ale co poeta ma na mysli tu :

7.  Arkusz zasadniczo ma format pliku tekstowego, w niektórych przypadkach szkoły otrzymują do w formacie pdf –  wydaje się, że zważywszy na stopień informatyzacji szkół i umiejętności ich pracowników powinien być to format bardziej przyjazny użytkownikom, w tym osobom scalającym dane.

dosyc dwuznaczne:

- stopień informatyzacji kiepski, umiejetności też, format bardziej przyjazny uzytkownikowi to format A4 papieru

lub

- stopien informatyzacji wysoki, umiejetnosci też, format bardziej przyjazny uzytkownikowi to np.xls


napisz może tak :

7. Arkusz nie został stworzony w jednolitym, przyjaznym użytkownikowi formacie co w znacznym stopniu utrudnia jego edycję, bądź ją zupełnie uniemożliwia.


i starczy




JarTul21-01-2010 22:08:30   [#31]

W posiadanych przeze mnie egzemplarzach Ankiety - pkt 4 nie ma miejsca - brak rozbicia miesięcznego. 


post został zmieniony: 21-01-2010 22:08:58
JarTul21-01-2010 22:09:39   [#32]

W związku ze zobowiązaniem przez niektórych Kuratorów Oświaty przedszkoli i szkół do wypełnienia druku Arkusz sprawozdania z realizacji działań z zakresu profilaktyki w 2009 roku” prosimy o wyjaśnienie jaki jest cel zbierania danych wyszczególnionych w "Arkuszu".

Naszym zdaniem dane zebrane przy pomocy "Arkusza" są wyłącznie statystyczne, a w przypadku większych placówek oświatowych w zasadzie niemożliwe do rzetelnego obliczenia i w zasadzie w żaden sposób nie odnoszą się do stopnia zorganizowania procesów i skuteczności oddziaływań profilaktycznych szkoły - a tym samym ich gromadzenie nie służy poprawie jakości pracy przedszkola czy szkoły, a także całego systemu oświaty w tym zakresie.

Określony w "Arkuszu" zakres czasowy (rok kalendarzowy) oraz merytoryczny (szczegółowe dane liczbowe) nakładają na dyrektorów dodatkowe obowiązki - analizy i podsumowania pracy szkół dokonuje się bowiem w cyklu lat szkolnych i w odniesieniu do zakładanych i osiągniętych efektów. Podjęcie tych obowiązków byłoby uzasadnione, gdybyśmy widzieli sens takiej pracy, mieli możliwość zgromadzenia rzetelnych danych (co niestety, o czym wspominano wyżej, w przypadku dużych placówek jest w zasadzie niemożliwe) oraz mieli wystarczający czas na jej wykonanie - tymczasem dyrektorzy otrzymali na jego wypełnienie około zwykle od 2 do 5 dni.

Ponadto mamy szereg wątpliwości co do zawartości merytorycznej "Arkusza" oraz jego strony technicznej i formalnej, w szczególności:

1.  "Arkusz" w części wymaga wypełniania pól danymi dostępnymi z kolejnych edycji SIO.

2.  Wymagane jest wypełnianie "Arkusza" odrębnie dla każdej szkoły, tymczasem w przypadku zespołów szkół pewne kategorie odbiorców programu (zwłaszcza pracownicy szkoły, środowisko, często rodzice, a w szkołach ponadgimnazjalnych także uczniowie) obejmowani są działaniami profilaktycznymi tylko raz – kilkakrotne ich wyszczególnianie zafałszowuje obraz sytuacji.

3. W "Arkuszu" wyodrębniono różne typy szkół i placówek – zakres i układ zbieranych danych w przypadku każdej z nich pozostawiono niezmieniony – skutkuje to np.: zbieraniem informacji na temat liczby przedszkolaków przeszkolonych z zakresu zagrożenia wirusem HIV.

4. Wymienione w "Arkuszu" kategorie działań oraz konkretne programy, w połączeniu z nakazem ich wypełnienia w określony sposób sugerują, że mają one charakter obligatoryjny – tymczasem prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek realizacji programu profilaktyki – właściwego dla tej konkretnej szkoły i wynikającej z jej zdiagnozowanych potrzeb oraz podlegającego ewaluacji i modyfikacjom.

5. Realizowane w szkole działania profilaktyczne mają zazwyczaj charakter wielotematyczny, trudno jest je jednoznacznie dostosować do klasyfikacji wymaganej „Arkuszem”. Wskazany w aneksie sposób wykazywania uczestników takich działań zaowocuje zafałszowaniem wyników - gdyż adresat jednego działania będzie wykazany kilkakrotnie. W przypadku większych placówek oświatowych można wręcz stwierdzić, że danych, które należy wykazać w ankiecie w dużej mierze nie można zgromadzić w sposób obiektywny i rzetelny, ponieważ mają one w rzeczywistym funkcjonowaniu tych jednostek charakter niepoliczalny.

6. "Arkusz" nie został stworzony w jednolitym, przyjaznym użytkownikowi formacie, co w znacznym stopniu utrudnia jego edycję, bądź ją zupełnie uniemożliwia.

7. Strona redakcyjna ankiety, jej opracowanie techniczne i strona estetyczna, odbiega znacznie od przyjętych standardów w zakresie redagowania dokumentów tekstowych.


post został zmieniony: 21-01-2010 22:20:09
Adaa21-01-2010 22:21:43   [#33]

Pozwolilam sobie na poprawki lekkie (literówki i troche inne:-)

Teraz wygladałoby to tak :

Gdy odświeżyłam zobaczyłam Jarka ...no nic...wklejam swoje:-)

.........................................

W związku informacją niektórych Kuratorów Oświaty zobowiązującą poszczególne przedszkola i szkoły do wypełnienia  druku Arkusz sprawozdania z realizacji działań z zakresu profilaktyki w 2009 roku” prosimy o wyjaśnienie, jakie są powody nałożenia na dyrektorów tego zadania i jaki jest cel zbierania danych wyszczególnionych w arkuszu.

Naszym zdaniem dane zebrane przy pomocy arkusza będą miały charakter wyłącznie statystyczny, w żaden sposób nie odnoszący się do stopnia zorganizowania procesów i skuteczności oddziaływań profilaktycznych szkoły.
Tym samym ich zebranie w żaden sposób nie będzie służyło poprawie jakości pracy szkoły i całego systemu oświaty w tym zakresie.

Określony w arkuszu zakres czasowy (rok kalendarzowy) oraz merytoryczny (szczegółowe dane ilościowe) nakładają na dyrektorów dodatkowe obowiązki - analizy i podsumowania pracy szkół dokonuje się w cyklu lat szkolnych i w odniesieniu do zakładanych i osiągniętych efektów.

Wypełnienie ankiety  byłoby uzasadnione, gdybyśmy widzieli sens takiej pracy oraz mieli wystarczający czas na jej wykonanie (dyrektorzy  otrzymali na jej wypełnienie około 5 dni)

Ponadto mamy szereg uwag i wątpliwości co do zawartości merytorycznej arkusza oraz jego strony technicznej i formalnej, w szczególności:

1. Arkusz (w części) wymaga wypełniania pól danymi, które są dostępne w kolejnych edycjach SIO.

2. Wymagane jest wypełnianie arkusza odrębnie dla każdej szkoły, tymczasem w przypadku zespołów szkół pewne kategorie odbiorców programu (zwłaszcza pracownicy szkoły, środowisko, często rodzice, a w szkołach ponadgimnazjalnych także uczniowie) obejmowani są działaniami profilaktycznymi tylko raz. Kilkakrotne ich wyszczególnianie zafałszowuje obraz sytuacji.

3. W arkuszu wyodrębniono różne typy szkół i placówek. Zakres i układ zbieranych danych w przypadku każdej z nich pozostawiono niezmieniony co skutkuje np. zbieraniem informacji na temat liczby przedszkolaków przeszkolonych z zakresu zagrożenia wirusem HIV.

4. Zakres zbieranych zadań jest nadmiernie szczegółowy.

5. Wymienione w arkuszu kategorie działań oraz konkretne programy, w połączeniu z poleceniem określenia ich realizacji, lub nie, sugeruje, że mają one charakter obligatoryjny – tymczasem prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek realizacji programu profilaktyki – właściwego dla tej konkretnej szkoły i wynikającego z jej zdiagnozowanych potrzeb oraz podlegającego ewaluacji i modyfikacjom.

6. Realizowane w szkole działania profilaktyczne mają zazwyczaj charakter wielotematyczny, trudno jest je jednoznacznie dostosować do klasyfikacji wymaganej arkuszem. Wskazany w aneksie sposób wykazywania uczestników takich działań zaowocuje zafałszowaniem wyników (adresat jednego działania będzie wykazany kilkakrotnie). W przypadku większych placówek oświatowych można wręcz stwierdzić, że danych, które należy wykazać w ankiecie w dużej mierze nie można zgromadzić w sposób obiektywny i rzetelny, ponieważ mają one w rzeczywistym funkcjonowaniu tych jednostek charakter niepoliczalny.

 7. Arkusz nie został stworzony w jednolitym, przyjaznym użytkownikowi formacie co w znacznym stopniu utrudnia jego edycję, bądź ją zupełnie uniemożliwia.

8.Strona redakcyjna ankiety, jej opracowanie techniczne i strona estetyczna, odbiega znacznie
         od standardów w zakresie redagowania dokumentów.


AnJa21-01-2010 22:28:19   [#34]

powinna pojawic sięmogolna uwaga- nie wiem gdzie:

Z informacji umieszczonych na stronach kuratorów oraz uzyskanych od dyrektorów szkół wynika, że w poszczególnych województwach różna jest technika  zbierania danych, ich zakres i stopień  uszczegółowienia.W opinii Stowarzyszenia będzie to skutkowało niemożnoscią scalenia danych na szczeblu Ministerstwa i rodzi przypuszczenie, że Arkusz nie służy w istocie pozyskaniu wiedzy, a jest wypełnieniem nieznanego nam obowiązku formalnego, kosztem czasu pracy dyrektorów i pracowników szkól i placówek.

julka0421-01-2010 22:44:19   [#35]

No cóż, mnie juz chyba żadna ankieta, ktora jest przeslana przez KO, nie zaskoczy. Aczkolwiek ta jest jedyna w swoim rodzaju.

Nie mialam czasu jej dokładnie przejrzec, bo dopiero dziasiaj ją otrzymałam. W zasdzie to nie dotarla do mnie. (środkowa Polska a nie dotarło!?)Dowiedziałam się z sąsiedniej szkoły, że takie dziwo istnieje i poprosiłam o przeslanie. Teraz żaluję, że to zrobiłam, bo moze nie musialabym sie w nią wdrażać, a widzę, że trzeba porządnie sie wdrażać.

Tez się dziwię, czemu ma to służyć. Zabierzemy sieęza nią, ąle bez przekonania, bo nie wierzę w jej użyteczność. Prowadzimy szeroką działalnośc profilaktyczną /jesteśmy gimnazjum, ktore w tym roku będzie w wojewodzkiej sieci szkól promujących zdrowie oraz kończymy realizację innowacji ped w zakresie eduk prozdrowotnej/, ale  takich programów raczej nie znamy. Wydaje mi się, że wystarczyłoby napisac jakie realizuje dana szkoła. Dużo robimy z zakresu profilaktyki, ale ankieta sprawia wrazenie jakby była kierowana do szkól o profilu  priofilaktyki /nawet fajnie brzmi/, ktore specjalizują się  w zakresie profilaktyki w szerokim tego słowa znaczeniu.

A tak na marginesie, to chyba nie otrzymałam z KO aniekiety, ktora byłaby skonstruowana w sposób prosty, zrozumiały. Treści sa tak zawiłe, ze można je interpretowac na różne sposoby. Stwierdzam, ze "góra" nie zna zasad dobrej ankiety i nie umie poprawnie ich stworzyć. Razi mnie jeszcze fakt, że zazwyczaj sa one "na wczoraj." Rzucaj wszystko człowieku i wypelniaj, najczęściej, bzdury. Drażni mnie również ton, ktory nie jest prośbą, ale raczej żądaniem natychmiastowego wykonania roboty. "O" szacunku dla odbiorcy a tym samym wykonawcy. Mam swoją opinię na temat KO  do jednostek podleglych. Chętnie bym kiedys zółci ulała na ten temat i podzieliła się uwagami.

Gaba21-01-2010 22:45:34   [#36]
...kosztem czasu pracy potrzebnego dzieciom... - bo samy kosztem pracy, to dobrze.
Adaa21-01-2010 22:46:37   [#37]

Dodatkowo, z informacji umieszczonych na stronach Kuratoriów Oświaty oraz uzyskanych od dyrektorów szkół wynika, że w poszczególnych województwach różna jest technika  zbierania danych, ich zakres i stopień  uszczegółowienia.

W opinii Stowarzyszenia będzie to skutkowało niemożnoscią scalenia danych na szczeblu Ministerstwa i rodzi przypuszczenie, że arkusz nie służy w istocie pozyskaniu wiedzy, a jest wypełnieniem nieznanego nam obowiązku formalnego, kosztem czasu pracy dyrektorów i pracowników szkól i placówek.

Biorąc pod uwagę powyższe Stowarzyszenie postuluje by Twórcy arkusza, po zapoznaniu się z naszymi uwagami, zweryfikowali jego zakres merytoryczny i formalny.

..............

zapomnialam dodać:-)

dalabym w/w na samym końcu


post został zmieniony: 21-01-2010 22:48:00
AnJa21-01-2010 22:49:21   [#38]

o-Adaa zrobiła z tego cudnej urody dzieło:-)

czyli #33 i 37 do scalenia i wysłania

Marek Pleśniar21-01-2010 23:22:10   [#39]

adaa dzieło zrobiła urody przecudnej faktycznie

to jest ok

Adaa21-01-2010 23:29:52   [#40]

czekam jeszcze az mnie prezeska pochwali

;-))

Marek Pleśniar22-01-2010 00:40:08   [#41]

a może złoty medal i Puchar Z Kartofla jeszcze, co?

Adaa22-01-2010 09:01:55   [#42]
to nie jest fajne ...
Marek Pleśniar22-01-2010 09:32:23   [#43]

to odszczekiwam, nie miało być niefajne

naprawdę napisałaś zas fajowe adoo tam powyżej

beera22-01-2010 09:45:39   [#44]

w tej sytuacji nie wiem, jakie zająć stanowisko:)

===

Pismo fajne - wczoraj dzwoniła w jego sprawie GP (tak swoją drogą)

===

Rozumiem, Marek - że ślesz?

Gaba22-01-2010 10:42:26   [#45]

Dodatkowo, z informacji umieszczonych na stronach Kuratoriów Oświaty oraz uzyskanych od dyrektorów szkół wynika, że w poszczególnych województwach różna jest technika zbierania danych, ich zakres i stopień uszczegółowienia. W opinii Stowarzyszenia będzie to skutkowało niemożnoscią scalenia danych na szczeblu Ministerstwa, co rodzi przypuszczenie, że arkusz nie służy w istocie pozyskaniu wiedzy, a jest wypełnieniem nieznanego nam obowiązku formalnego, kosztem czasu pracy dyrektorów i pracowników szkól i placówek. Biorąc pod uwagę powyższe, Stowarzyszenie postuluje, by Twórcy arkusza, po zapoznaniu się z naszymi uwagami, zweryfikowali jego zakres merytoryczny i formalny.

- no to ja chociaż 3 przecinki wstawię jako magister od przecinków - hihihi


post został zmieniony: 22-01-2010 10:43:06
Adaa25-01-2010 12:36:17   [#46]

Z prasy :

Absurdalne ankiety dla dyrektorów szkół

Maria2927-01-2010 19:41:49   [#47]
Witam. Własnie dziś otrzymałam pismo z KO Poznan dotyczące arkusza w zakresie profilaktyki - termin do 8 lutego. Więc czas zabrac się do pracy.
dyrlo27-01-2010 21:04:12   [#48]
Też dostałam dziś, sekretariat na domowy komputer mi przesłał... a już myślałam, że nas to ominie. "Nadzieja matką głupich"
Adaa27-01-2010 21:18:49   [#49]

czy to oznacza, żesmy sobie tylko potupali?

a moze odesłac ankiete z pismem przewodnim w postaci opinii OSKKO?

nie namawiam do buntu, bo to jest indywidualna decyzja każdego, ale może warto powiedzieć w końcu STOP


biurokracja w oświacie osiagnela juz takie rozmiary, ze ignorowanie jej moze tylko pomóc, na pewno nie zaszkodzi

Natka27-01-2010 22:15:31   [#50]
Na naszej stonie KO też pojawiła się informacja, że mamy wypełnić, a że jestem na urlopie ...., jeżeli każą po urlopie, to się zapoznam... 
strony: [ 1 ][ 2 ]