Forum OSKKO - wątek

TEMAT: autobus szkolny
strony: [ 1 ]
bes4015-11-2003 15:39:57   [#01]

BOSS (biuro obsługi szkół samorządowych), któremu podlega kierowca autobusu szkolnego nie wyraża zgody na przywóz (godz.16.00) i odwóz (godz. 19.00) dzieci do szkoły na zabawę andrzejkową (pomiędzy 16.20 a 18.50 kierowca siedzi w domku i odpoczywa).

Pani twierdzi, że kierowca może pracować do 9 godzin.

Kierowca za kierownicą pracuje codziennie w godzinach: 7.00 - 10.00, 12.00 - 15.30. To popołudnie to raptem 2, 3 razy w roku.

Jak panią przekonać, że nie ma racji (chyba, że ją ma).

Proszę o przepisy, które regulują pracę kierowców autobusów szkolnych.

Wcześniej przez lata całe nie było z tym problemu, a teraz BoSS twierdzi, że przepisy zmieniły się. Jeśli tak, to nie bedę mogła organizować żadnych imprez po południu (nawet tych 2, 3 w roku).

Z góry dziękuję za podpowiedzi.

RomanG15-11-2003 18:04:22   [#02]
Na gorąco, zanim znajdę przepisy:

Mój znajomy (kierowca, szef firmy przewozowej realizującej m.in. dowozy) twierdzi, że wpuszczają Cię w kanał.
Limit dzienny dla kierowcy wynosi 9 godzin pracy za kierownicą. Mniej więcej dwa razy w tygodniu może to być nawet 10 godzin, z dłuższą potem przerwą na odpoczynek.
Jest jeszcze coś takiego, jak tygodniowy limit godzin pracy autokaru: z pamięci - chyba 90 godzin jazdy.

No chyba, że jest coś, o czym nie wiemy. Może dowóz dzieci to nie cała praca tego kierowcy.
RomanG15-11-2003 18:25:20   [#03]
CZAS PRACY KIEROWCY

Seria tragicznych wypadków w transporcie samochodowym, szczególnie podczas przewozu osób, była powodem wniesienia przez rząd do rozpatrzenia w trybie pilnym projektu ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców. Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców ma na celu skrócenie terminu jej wejścia w życie (z dnia 01 stycznia 2003 roku na dzień 01 października 2002 roku). W uchwalonej przez Sejm ustawie dodano art. 38a umożliwiający stosowanie do 31 grudnia br. karty drogowej w pojazdach, które nie były wyposażone w przyrządy kontrolne. Pozytywne stanowisko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury zostało poparte przez Senat.

Nowa ustawa od dnia 1 października 2002 r. określa maksymalny okresu prowadzenia pojazdu i obowiązkowego odpoczynku. Ponadto ustawa określa pojęcia:

odpoczynek - każdy nieprzerwany okres co najmniej jednej godziny, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem,

czas prowadzenia - czas kierowania pojazdem od momentu uruchomienia silnika do momentu jego zatrzymania, z uwzględnieniem chwilowych postojów, w szczególności zatrzymania się pojazdu na światłach, na przejeździe kolejowym.

Ustawa ma zastosowanie do kierowców zatrudnionych w ramach stosunku pracy wykonujących transport drogowy rzeczy pojazdami, których dmc przekracza 3,5 tony oraz wykonujących transport osób pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu więcej niż 9 osób.


Podstawowe zasady dla kierowców:

Ž  Po cztero i półgodzinnym okresie prowadzenia pojazdu kierowca musi wykorzystać 45-minutową przerwę, która  może być podzielona na przerwy, co najmniej 15 minutowe, wykorzystywanymi w trakcie cztero i półgodzinnego prowadzenia pojazdu lub natychmiast po tym okresie.

Ž  Maksymalny czas prowadzenia pojazdu wynosi 9 godzin na dobę, z możliwością przedłużenia do 10 godzin, nie więcej niż dwukrotnie w każdym tygodniu.

Ž  Całkowity czas prowadzenia pojazdu w każdym okresie dwutygodniowym nie może przekroczyć 90 godzin.

Ž  W każdej dobie kierowca wykorzystuje, co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Odpoczynek może być skrócony nie więcej niż do 9 godzin i nie częściej niż trzykrotnie w ciągu jednego tygodnia.

Ž  W przypadku prowadzenia pojazdu przez dwóch lub więcej kierowców, każdy z nich wykorzystuje, co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym 30-godzinnym okresie.

Ž  W każdym tygodniu kierowca wykorzystuje odpoczynek w wymiarze, co najmniej 45 kolejnych godzin. Odpoczynek może być skrócony do 36 kolejnych godzin, lub 24 kolejnych godzin. Różnicę skrócenia czasu kierowca powinien wykorzystać nie później niż przed upływem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym odpoczynek został skrócony. Tygodniowy odpoczynek kierowca powinien wykorzystać nie później niż po sześciu dobowych okresach prowadzenia pojazdu.

Ž  Dobowy odpoczynek może być wykorzystany w pojeździe, jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania.  

Czas oczekiwania i czas niepoświęcony prowadzeniu pojazdu, spędzony w pojeździe będącym w ruchu, na promie lub w pociągu, nie stanowi "innej pracy", o której mowa w ust. 4, i jest traktowany jako przerwa w prowadzeniu.

Niestosowanie się do przepisów zawartych w Ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 roku o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 123, poz. 1354), będzie skutkowało sankcjami prawnymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 03 lipca 2002 roku w sprawie wysokości kar pieniężnych w transporcie drogowym (Dz.U. Nr 115 z 2002 r., poz.999).

Opracował: kom. Marek Rupental WRD KWP Szczecin


http://kmp.szczecin.pl/strona/praca/ruch/2r_porady.htm#czas_pracy
bes4015-11-2003 18:55:15   [#04]
Dzięki Roman:-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]