Forum OSKKO - wątek

TEMAT: proszę o interpretację Rozp. MEN z 30.09.2003r.
strony: [ 1 ]
Andrzej Nysa13-11-2003 09:28:11   [#01]

interesuje mnie punkt 4

VII. STUDIA PODYPLOMOWE

 

 

 

Kształcenie nauczycieli na studiach podyplomowych może być prowadzone w zakresie:

 

1) kształcenia kierunkowego, jeżeli:

a) program studiów uzupełnia przygotowanie merytoryczne absolwenta studiów wyższych zawodowych lub studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zbliżonym do zakresu merytorycznego studiów podyplomowych, tak aby łącznie spełnione były standardy nauczania dla właściwego, zgodnego z nazwą przedmiotu lub zajęć, kierunku studiów,

b) studia prowadzone są w wymiarze co najmniej 350 godzin i trwają co najmniej trzy semestry;

2) przygotowania pedagogicznego, jeżeli:

a) studia prowadzone są dla absolwentów studiów wyższych zawodowych lub studiów magisterskich na kierunku (specjalności) dającym przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć,

b) program studiów uwzględnia określone w niniejszych standardach dla studiów wyższych zawodowych i studiów magisterskich przedmioty kształcenia nauczycielskiego wraz z minimalnym obciążeniem godzinowym oraz treściami programowymi i praktyką pedagogiczną realizowaną w obowiązkowym wymiarze co najmniej 150 godzin;

3) przygotowania do pracy w szkołach i placówkach specjalnych, jeżeli:

a) studia prowadzone są - w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów - dla absolwentów studiów wyższych zawodowych lub studiów magisterskich, którzy posiadają przygotowanie merytoryczne i pedagogiczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a uzupełniają przygotowanie do pracy w szkołach i placówkach specjalnych,

b) program studiów zawiera treści kształcenia, które umożliwiają nabycie wiedzy na temat potrzeb i możliwości edukacyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, współpracy ze specjalistami wspomagającymi rozwój dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania i realizacji procesu wychowania i nauczania optymalnych do rodzaju i stopnia niepełnosprawności,

c) studia prowadzone są w wymiarze co najmniej 280 godzin.

tego rozporządzenie mówiacy o kierunkach pokrewnych studiów podyplomowych, gdzie mogę znaleźć które kierunki są pokrewnw a które nie, mój polonista rozpoczął studia z wos i powiedziano mu że nie są to kierunki pokrewna, ale historia Tak, czy istnieje jakaś podstawa prawna która to reguluje. Jeśli ktoś z Was ma  info gdzie to znaleźć, lub posiada jakąć tabelę pokrewieństwa kierunków to proszę o podzielenie się ze mną.

Bardzo interesuje mnie czy przyroda na mocy tego Rozp. jest kierunkiem pokrewnym z matematyką. Dla mnie tak, ale czy dla MEN'u też??

Maryśka213-11-2003 11:54:52   [#02]
Szukałam i także nie znalazłam, a również bardzo mnie interesuje na jakiej podstawie uznaje się kierunki za pokrewne.
Andrzej Nysa13-11-2003 12:47:43   [#03]
no to ładnie nas Pani Minister ,,ugotowała"
Maryśka213-11-2003 13:54:04   [#04]
A bo to pierwszy raz?!!!! :-))))
Konto zapomniane13-11-2003 14:25:53   [#05]
Pewnie ukaże się znowu coś nowego albo jakiś kurator o tym zadecyduje
Andrzej Nysa14-11-2003 09:01:34   [#06]
przecież tak nie może być, ludzie płacą za dokształcanie ciężkie pieniądze, a potem ja trzeba refundować to okazuje się , że to nie są kierunki pokrewne pokrewne. To jest nie powiem głośno COOO.
beera14-11-2003 09:03:09   [#07]

Powiedz:-)

fajny taki niecenzuralny wątek czasem;-))
Maryśka214-11-2003 09:09:12   [#08]
Też jestem strasznie ciekawa, co Andrzej miał na myśli....;-))))
Maryśka214-11-2003 09:36:03   [#09]
A on nie wiadomo dlaczego się nie odzywa....;-)
Andrzej Nysa14-11-2003 09:38:42   [#10]
mówię HAMSTWO przez duże i samo H
annah14-11-2003 09:59:45   [#11]
eee, tylko tyle ... <powiedziała zawiedziona> ;)
beera14-11-2003 10:30:55   [#12]

no..

mięskiem tego nie nazwę..chyba, że "drób"

:-)))

beera14-11-2003 10:32:09   [#13]

a swoją drogą

to juz kolejna dyskusja na ten temat.

Może ktoś o dużej ilości czasu jednak jakies pismo do MENISU skonstruuje?

Wyslemy, zapytamy u źródła:-)

Maryśka214-11-2003 13:28:40   [#14]

FAKTYCZNIE! Andrzej.....spodziewałyśmy się.....no czegoś więcej :-)

A z tym pismem do Menisu to niezły pomysł, bo na razie sprawa ta ma charakter uznaniowy i zdaje się być w tym względzie "wolna amerykanka".

Andrzej Nysa14-11-2003 14:03:26   [#15]

No nie chciałem Qrwami rzucać pod adresem wadzy,

poza tym może men się wypowie w tej sprawie niech bedzie dla wszystkich wkońcu jasne i wiadone

Tadek14-11-2003 16:15:11   [#16]

mysli

Menis teraz mysli nie przeszkadzajmy!
Marek Pleśniar18-11-2003 13:12:06   [#17]

trochę wywiadu:-)

podnoszę wątek jako ważny. Nie zostawmy tego tak. Podczas ostatniej podróży - na konferencjach było to ciągle powracające w kuluarach pytanie. To powazny problem a rozwiazania nie widać. Opowieści o budzących wątpliwości i rozżalenie nauczycieli i dyrektorów decyzjach KO powtarzają się co i rusz.

W związku z powyższym zadzwoniłem do:

Departamentu Doskonalenia - ( do dyr Dankowicz, nacz. Arciszewskiej, specj. Grazyny Olszewskiej)

Pragmatyki (dyr Igielska, specj. Z. Piber)

i w kilka miejsc:-)

opowiem pokrótce:

Wywiad OSKKO (za ogólne rady i odpowiedzi wybaczcie - jestem tylko posłańcem złego a nie złym posłańcem:-):

nie są i nie planuje się by były prowadzone prace nad szczegółowymi ustaleniami w kwestii uznawania pokrewieństwa kierunków.

Ministerstwo stoi na stanowisku, że problem jest przejściowy i ostatecznie rozładuje się w roku 2006 z powodu odejścia większej liczby nauczycieli obciazonych własnie tym problemem na emerytury*. (!)

Sprawę ma rozwiazać rozporządzenie przytoczone przez Andrzeja i ucywilizowanie sprawy kierunków i programów studiów, co spowoduje, że nie bedzie przybywać nauczycieli z ukończonymi takimi studiami, które stwarzają problemy z interpretacją do czego własciwie uprawniają.

Na czas trwania problemu kuratorzy zostali przeszkoleni w celu nabycia umiejetności prawidłowego rozpatrywania tych spraw. Według MENiS wykazywali wiele dobrej woli i wyraźnie potrzebowali takiej pomocy.

Zajmował się szkoleniem departament kształcenia.

Dotrę do prowadącej to szkolenie i dowiem sie czy sformułowano na piśmie jakieś wytyczne dla kuratorow. Urzędnicy MENiS ich nie znają i nie słyszeli o takich.

Tak czy owak - sprawa, gdy już ląduje u KO, staje się uznaniowa.

Poradzono mi (dziekuję pani nacz. Arciszewskiej) by dyrektorzy mieli wypracowane (spytałbym czemu nie zrobili tego kuratorzy - na użytek swych dyrektorow? A może zrobili? Macie wytyczne?) zasady opracowywania materiałów do przedłożenia KO.

Porady są dla dyrektorów banalne zapewne ale KO ponoć skarzą się na niedostateczne naświetlanie spraw przez dyrektorów - wnioski zawierają za mało punktów zaczepienia dla optymalnej decyzji. Ale wracam do tego co usłyszałem.

Aby skompletować dobry wniosek o uznanie kwalifikacji, nalezy zbadać, zanalizować dokumenty świadczące o kwalifikacjach nauczyciela pod kątem podstawy programowej przedmiotu, którego miałby nauczać nauczyciel. Może zajść nawet konieznośc zbadania programu studiów. Nie wystarczy obecność np. metodyki jakiegoś pokrewnego przedmiotu w programie studiów, gdy okaże się że było jej np 10 godzin. Omawiany przykład dotyczy sytuacji odwołania w sprawie uznania nauczania przedszkolnego nauczycielce po nauczaniu początkowym.

Tak zestawiony materiał powinien otrzymac kurator do rozpatrzenia.

MENiS zaleca w przypadkach wątpliwych składać w identyczny sposób zanalizowane i przedstawione przez dyrektora materiały - wraz z odwołaniem do ministra edukacji. To ułatwi zbadanie sprawy i pomyślną interwencję. Raczej nie poradzi sobie z tym sam nauczyciel. Wyraźnie wskazano mi dyrektora jako najlepiej znającego sprawę u źródła a zarazem potrafiącego sformułować stosowne pisma.

Reasumując - mamy problem - rozwiązań nikt nie szykuje nam.

Powstaje pytanie - czy wytyczne jakiekolwiek istnieją? jesli tak - powiem. na razie docieram do źródła.

Koniec wywiadu:-)

*tu mi zwrócono uwagę na interesującą sprawę dotyczącą roku 2006. Pewnie znaną Wam, ale kto wie, może się ktoś zagapił. Dotyczy to czasu pracy niezbędnego do nabycia uprawnień. Po zbadaniu okresów składkowych i okresów pracy w ogóle, wraz ze studiami oraz urlopami i L4, nalezy sprawdzić czy czas poza składkowym nie przekracza 1/3 okresu składkowego. Może to zaskoczyć wielu nauczycieli - gdy im policzyć dokładnie.

jesli ktoś ma to o emeryturze dokładnie sformułowane, zbadane - może niech w innym wątku pozbiera takie porady razem?

krystyna18-11-2003 14:06:27   [#18]

przepływ informacji między różnymi ministerstwami....

No właśnie, informacja z innego wątku.......

http://www.znp.edu.pl/news/long3.html

"Na zadane Wiceministrowi pytanie czy również nauczyciele, którzy jako jedyna grupa osób tracąca uprawnienie emerytalne w szczególnych warunkach musi do końca 2006 r. rozwiązać stosunek pracy i przejść na emeryturę, bo obliguje ich do tego artykuł 88 Karty Nauczyciela, odpowiedział, że „zmieniony będzie zapis art. 88 KN”.

a Ty Marku piszesz, że:

"Ministerstwo stoi na stanowisku, że problem jest przejściowy i ostatecznie rozładuje się w roku 2006 z powodu odejścia większej liczby nauczycieli obciazonych własnie tym problemem na emerytury"

Oj, trzeba będzie drążć temat....

Joanna18-11-2003 14:16:31   [#19]

A co z młodymi nauczycielami?

Mam osobę po filozofii, która zrobiła podyplomowo biologię i tejże u mnie uczy. Wymyśliłam sobie, że skoro do kilku godzin geografii mam dochodzącą osobę (oprócz jednej stałej),a w przyszłym roku będę potrzebowała też do bilogii to idealnym rozwiązaniem jest wysłanie dziewczyny na studia podyplomowe z geografii. no a tu taki pasztet! Szkoda mi, bo miałam taką spójną wizję kadry!

W kwestii uznawania kwalifikacji za zbliżone przez kuratora to mam ostatnio nowe dośaidczenia - to prawie niewykonalne! Stos papierów, z ksero indeksu włącznie i zero. Człowiek po politechnice, mianowany i nie ma uznanych kwalifikacji za zbliżone do fizyki, chociaż wcześniej spełniał wszystkie kryteria (w momencie gdy to należało do dyrektora). Myślę, że polityka kadrowa na tym właśnie polega, żeby nie dawać - starych pośle się na emeryturkę, a młodzi będą mieć pracę. Tylko do jasnej ...  na prowincję to marna szansa ściągnąć nawet tych bez pracy!

Koralik18-11-2003 21:11:42   [#20]
A jak w takim razie sprawa kursów nadających kwalifikacje ?
marekci18-11-2003 21:28:37   [#21]

 

Ten wątek jest jednym z pierwszych w tym temacie.

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=3691#FBK

Marek Pleśniar18-11-2003 21:57:31   [#22]

jutro dalszy ciąg drążenia:-) Teraz MENiS nie gada przez telefony.

Zwracam Waszą uwagę na znaną nam sprawę wypowiedzi urzędników i rzeczywistości realnej;-)

Dżoana18-11-2003 23:39:37   [#23]
A jakie studia, Waszym zdaniem, może zrobić ktoś kto skończył politologię, żeby pozostać "w zgodzie z prawem"?
ellys20-11-2003 21:53:24   [#24]

Joanna?

A po co ponownie uznawać mianowanenu kwalifikacje? Raz uznane, nawet wcześniej przez dyrcia, są dalej ważne. Takie stanowisko zajmuje, jak pisze AnJa, u nas na wschodzie KO.
jeannette21-11-2003 00:03:11   [#25]
No nie, jestem germanistką z uprawnieniami do nauczania TI i informatyki po podyplomówce, co teraz? Mogę sobie dyplom użyć za tapetę? Czy nasze prawo działa wstecz? Chyba tak , patrząc na kursy nadające kwalifikacje...
miro21-11-2003 11:28:32   [#26]

a ja?

A ja jestem polonistą uczącym informatyki. Ukończyłem studia podypomowe z informatyki, będąc absolwentem filologii polskiej. A może jestem zdolnym obywatelem RP? No ale wg prawa już nie?
Pozdrawiam wszystkich.
Gaba21-11-2003 11:37:24   [#27]

zmuliło mnie, łeeeee

zesłabiły mnie dwa ostatnie głosy, nie żebym miała coś przeciwko takiemu myśleniu czy odczuciu - ale boję się, że Wasza obawa, może stać się jakimś prawkiem...

"no, nie" mówię też z Wami!!!

to po grzybka muchomorka wysyłałam moją gawiedź na dokształty... zapwniałam, że będa mieć robotę... w ten sposób nigdy nie będę miała kadry zgodnie z jakimś tam czymś...

:(((((((((((((((9

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]