Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Przedszkola i Oddziały - zapisy w dziennikach
strony: [ 1 ]
MOTYL07-09-2009 17:24:06   [#01]

Jeśli podstawa zmieniła się w klasie 0 i oddziale przedszkolnym ... czy zmienił się sposób dokumentowania tego w dziennikach? Skoro na zajęcia przeznacza się tylko 1/5 czasu tzn. w sześciolatkach 2* po 30 min, czy inaczej? A w 4 latkach? Macie jakieś wieści???

joljol07-09-2009 21:01:37   [#02]
należy to zawrzeć w ramowym rozkładzie dnia
karlo07-09-2009 22:22:53   [#03]
również jestem ciekawa zdania doświadczonych osób w jaki sposób czynią zapisy w dziennikach  dla 4- oraz 5-cio latków. Wiadomo, że musi pokrywać się z ramowym rozkładem. Czy dla 4-l jedno zajecie dyd i tym samym podzielić dzień na 4 częsci, czy ma być podzielony na pięć (proszę wybaczyć, ale jestem trochę zagubiona)
joljol07-09-2009 22:25:54   [#04]

przecież nic nowego tak naprawdę nie wymyslono, zawsze praca w grupach łączonych była trochę inna, trzeba inaczej napisac plan ale ramówka jedna dla oddziału, 

dodam jeszcze, że u mnie w p-lu funkcjonuja grupy jednorodne i mieszane 3,4 latki,  4,5 latki i 5, 6 latki i nie widzę zadnych problemów w organizacji pracy


post został zmieniony: 07-09-2009 22:28:38
ms07-09-2009 22:27:11   [#05]
W odpowiedzi, choć nie bez wątpliwości:)

"W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci
w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu
przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu naleŜy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci
bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela) - nasze oznaczenie ZS;
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu),
dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są
tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace
gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.) - nasze oznaczenie PnP;
3) najwyŜej jedną piątą czasu zajmują róŜnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane
według wybranego programu wychowania przedszkolnego - nasze oznaczenie ZD;
4) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel moŜe dowolnie zagospodarować (w tej
puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
i inne) - dowolnie, więc nie rozliczamy w tabeli."

My zaproponowałyśmy tabelkę, którą n-lki robią raz w tygodniu w dzienniku i wpisują czas przeznaczony na konkretne działania (poniżej przykład). Za 100% w rozliczeniu tygodniowym przyjęłyśmy 25h (codziennie 5h, od 9.00 - 14.00), jako czas optymalny, kiedy w placówce/grupie przebywa najwięcej dzieci - oczywiście wiadomo, że wiele się dzieje przed śniadaniem i po obiedzie, ale nie ma wtedy wszystkich dzieci (różnie przychodzą i rozchodzą się).

Pozostaje jedynie wątpliwość jak rozliczać zajęcia dodatkowe (typu rytmika, gimnastyka, język, logopedia itp)? Czy jako zajęcia dydaktyczne z puli czasowej podlegającej rozliczeniu w tabeli? Czy też wrzucić je do worka - dowolnie zagospodarowane przez n-lkę? Zrobiłam symulację jednego tygodnia w przedszkolu grupy 4-latków i okazało się, że gdyby zaj. dodatkowe uznać za dydaktyczne i odjąć czas ich trwania od 5h na ZD, to do dyspozycji n-lki na zaj. dydaktyczne inicjowane przez nią zostaje ok 2,5h w skali tygodnia... hm... Kwestia do dyskusji.

Będę wdzięczna za opinie:)




Pon

Wt

Śr

Czw

Pt

SUMA

ZS

 1,5h

 1h

 1h

 1h

 30min

Min 5

PnP

 2h

 1h

 1h

 0

 1h

Min 5

ZD

 30min

 1h

 15min

 1h

 30min

Max 5

karlo07-09-2009 22:30:16   [#06]

jasne, ale chodzi mi o osobne grupy 4- i 5- latków -  czy dla 4-l. ma być jedno zaj. dyd, czy tak jak u 5-l. dwa i dzielić dzień na 5 cześci


joljol07-09-2009 22:32:26   [#07]
tak karlo w 4-latkach jedno, bo to grupa mlodsza
aza07-09-2009 23:21:42   [#08]

ms

jeśli chodzi o tzw. zajęcia dodatkowe - prowadzi je nauczycielka, czy inna osoba?



joljol07-09-2009 23:22:44   [#09]
boże, ms, jestem pod wrazeniem ale czy to konieczne to co robisz? Czy zamiast prowadzic takie rozliczenie tygodniowe nie lepiej uszczegółowić rozkład dla danej grupy wtedy codziennie masz wszystko 
aza07-09-2009 23:35:43   [#10]

joljol -

w rozliczeniu tygodniowym lepiej - tak stanowi rozporządzenie, a zresztą np. nie jesteś pewna, że codziennie dzieci będa na dworze, to może być różnie


grażka08-09-2009 05:09:02   [#11]

Azo - potrzeba było nowej podstawy programowej i takich rubryk, żebyś mogła sprawdzić, czy nauczycielki są codziennie z dziećmi na dworze? I zalecić to tym, które nie chodzą?

ms08-09-2009 09:59:49   [#12]

aza

Inna osoba - katechetka, pani od rytmiki itd

Macia08-09-2009 10:38:48   [#13]
U nas rozliczenie proporcji wynika z ramowego rozkładu dnia i wg niego pozostaje zapis w dzienniku. Jeśli chodzi o wyjścia na dwór powinny być codziennie. Przy ekstremalnych warunkach pogodowych gdy nie jest możliwe czas pobytu w innych dniach można wydłużyć i wyjdzie jak trzeba. W planach miesięcznych wyodrębniamy 4  części (zabawy, zaj. dydaktyczne, zaj. na powietrzu, czynności  opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)
aza08-09-2009 15:10:06   [#14]

ms

jeśli inna osoba, to powinno być po realizacji podstawy programowej.

grażko - 

wiesz, że tak nie jest i nie było.  ale jeśli jestem zobligowana do monitorowania realizacji podstway programowej - w jakiś sposób muszę to udokumentować.

ms08-09-2009 16:37:35   [#15]

Azo - dziękuję... tak właśnie mi się wydawało..., no ale pewnie ile głów, tyle interpretacji.


aza08-09-2009 16:57:00   [#16]

ależ nie ma sprawy.

anjusia09-09-2009 15:15:40   [#17]

Witam, tak, macie racje, co głowa - to inna interpretacja. Ja byłam na konferencji poświęconej nowej podstawie programowej i proponowano podział dziennika na rubryki - części dnia, ewentualnie pisanie kolorami np. pobyt na powietrzu - niebieski, zajęci zielony..., ewentualnie oznaczanie poszczególnych zapisów w dzienniku symbolami np. z lewej strony przed zapisem kółko, trójkącik, kwadracik, gwiazdka....

Wyglada na to, że trzeba bedzie kupic sobie kredki :)

beera09-09-2009 15:23:51   [#18]

:)))))))))))

===

powiem Wam takie doświadczenie - miałam  spotkania z dyrektorami m.in na ten temat.
I wiecie, że to własnie dyrektorzy generuja te pomysły?
To nie tak, ze KTOŚ. Oni sami:)

Mamy w podstawie ZALECENIA do realizacji - to miękkie jest- uda się dobrze. Nie uda - trudno, szkoda.

Chcecie dyrektorzy monitorować podstawę - słusznie.
Trzeba monitorować, bo to w UoSo jest. Ale róbcie to tak, jak Wam wygodniej, jak słuszniej, czy lepiej.
Się nie dawajcie wmanewrowywać:)

 

mariwu09-09-2009 15:26:50   [#19]

rubryki

pisanie kolorami

kółko, trójkącik, kwadracik, gwiazdka....

Żeby nam tylko forma nie przerosła treści... ;-)

beera09-09-2009 15:40:41   [#20]

rubryki

pisanie kolorami

kółko, trójkącik, kwadracik, gwiazdka....

żadna z tych rzeczy mnie nie smieszy, ani nie uważam ją za głupią

Jesli jest decyzją nauczycieli - ok, niech robią, co chcą.

Gorzej, jak usłyszą, uważają za beznadziejne, ale stosuja;)

AnJa09-09-2009 16:05:32   [#21]

dawno temu pewien wizytator zkazał/zaproponował (nie wiem, nie mnie tyczyło) zapisywanie realizcji ścieżki innymi kolorami

nawet jakos tam ustalono którą jakim kolorem

dyrkowie wprowadzili

 no i na hospitacji czy kontroi dziennika wyszło, ze u jednego historyka temat lekcji 3 kolorami: czarnym jako wpis zasadniczy, kilka literek ścieżką europejską, kilka jakąs tam jeszcze (śródziemnomorska)

na pytanie dyrka odpowiedział, ze zrozumiał, ze ma proporcjonalnie do realizowanych na lekcji treści oznaczać

wiec przypdkiem nie wpadnijcie na podobny pomysł:-) 


ewa09-09-2009 16:37:18   [#22]
mic 
aza09-09-2009 17:31:59   [#23]

anjusia - 

czy przypadkiem nie w Jachrance???

joljol09-09-2009 20:16:09   [#24]

wtrącę swoje 3 grosze, 

1. uważałam za stosowne i właściwe zmienić ramowy rozkład dnia tak by uwzględniał zalecenia realizacji pp

2. z przyjemnościa pozbyłam się tzw. podręczników nawet w najstarszych grupach bo z przerażeniem patrzyłam na to, że były już we wszystkich

3. w swojej pracy nauczyciela przedszkola niewiele zmieniłam, jak dziecko było na coś gotowe to z nim to robiłam i dalej będę robić

4. zapisy w dzienniku pozostały w takiej formie jak wcześniej

5. nauczycielki w planach miesięcznych zawierają wybrane elementy pp (było to też wcześniej) i piszą plany "osiągnięciami", np. dziecko umie wiązać buty - wcześniej pisały np.nauka wiązania buta ale to napisane od dziecka jest dla nich obligujące bo każde dziecko ma umieć wiązać buty a nie tylko się tego uczyć, dla mnie to jest sprawdzalne

6. i na szczęście - dzieci są takie same jak wcześniej, najnormalniejsze w tym wszystkim

beera09-09-2009 20:25:45   [#25]

:)))

no własnie - wszystko, co jest robione z sensem ma sens.


ewa09-09-2009 20:46:49   [#26]

nie wiem dlaczego, ale bardzo mnie ten wpis ucieszył

dzięki joljol :-))

w jakąś dolinę chyba wpadałam, ale jest lepiej ;-)

AnJa09-09-2009 20:54:52   [#27]

a jak dziecko chodzi w takich na rzepy? abo wsuwkach? abo gumofilcach?

to co bidula wiąże?

a na ile kokardek?

:-)

ja tak tylko- przykłądowe pytania z nadzoru;-) 

ewa09-09-2009 20:59:01   [#28]
rzepać albo wsuwać będzie umiało :-)

post został zmieniony: 09-09-2009 20:59:50
joljol09-09-2009 20:59:29   [#29]

ech, ten nadzór

ale ty kontroler czy ewaluator

bo to zasadnicza różnica i aby odpowiedzieć muszę to wiedzieć

Ala09-09-2009 21:01:37   [#30]

AnJa,

nooooo, koleżance lub koledze wiąże ;-)

buty w parze są 2, można się podzielić :-))

ale wyobraziłam sobie gumofilce na sznurówki, piijjęękna rzecz ;-)))))))

malmar1522-09-2009 07:33:38   [#31]

mam dwa pytania

1. Jaki macie ustalony sposób dokumentowania realizacji podstawy  programowej w oddziale sześciolatków?

2. W jaki sposób realizujecie podstawę programową w obszarze "Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania"?

Marludka22-09-2009 09:13:57   [#32]

STOSUJCIE RADĘ #24 PROSZĘ !

A do Malmar15 - odpowiedź na 2 pytanie masz w programie wychowania przedszkolnego, który przyjęłaś do realizacji

Marludka22-09-2009 10:25:27   [#33]
jeszcze jedno- myślę, że zawsze nadrzęną wiedzą we wszelkich poczynaniach nauczycieli i dyrektorów przedszkoli jest psychologia rozwojowa i metodyka wychowania przedszkolnego, żeby nie wylać dziecka z kapielą
malmar1522-09-2009 13:04:26   [#34]

Marludko, ja wiem co jest w programie, który jest realizowany w naszym oddziale przedszkolnym

jednak zastanawiam sie jak mam to zapisać  w piśmie do KO ;-)

balbina22-09-2009 17:13:13   [#35]

nam zaproponowano, by n-lki w planach wych-dydaktycznych obok tematyki wpisywały główny obszar z pp. Np. przy tematyce "Ruch to zdrowie" wpisujemy obszar np.:

5.   Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

3)   jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

Tak sobie pomyślałam, że w podst. progr. można sobie odznacza rzeczy, które były realizowane - ale to tylko tak sobie myślę, jeszcze z nikim tego nie konsultowałam.


grażka22-09-2009 20:08:30   [#36]
Jak już musisz - odznaczaj lub zapisuj numer. Lepsze to moim zdaniem niż przepisywanie przez cały rok podstawy do planu.
Marludka22-09-2009 21:56:30   [#37]
oj to, to, to Grażka - przepisywanie pp, to jak pisanie 100 razy "byłam niegrzeczna na matematyce" - ani pouczające, ani skuteczne :) 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]