Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Język niemiecki mniejszości narodowej
strony: [ 1 ]
Diter Kalla19-05-2009 17:29:33   [#01]
Zwracam się o wymianę poglądów na temat dziwnego zjawiska, w którym pełno zamieszania, a które nazywa się język niemiecki mniejszości narodowej - jako drugi język obcy. Przeczytałem już kilka interpretacji prawnych, w tym P. Fronczka z ministerstwa i nadal nie wiem jak ma wyglądać organizacja nauczania w gimnazjach j angielskiego i j niemieckiego mniejszości narodowej???? Ile godzin dydaktycznych przypadnie na niemiecki mniejszości narodowej (II język obcy); który z nich ma być ,,wiodący"; czy dzieciaki będą mogły zdawać ten niemiecki w III klasie na egzaminie gimnazjalnym???? ... Ufff, starczy na razie....
Donda19-05-2009 18:53:30   [#02]

To może ja pomogę.

Język mniejszości narodowej, w tym wypadku j. niemiecki, nie zastępuje drugiego języka obcego, tylko może być nauczany dodatkowo jako właśnie język mniejszości narodowej.

Czyli - w gimnazjum w kl. I jest nauczany język angielski jako, np. język widący ( I język obcy), dalej język niemiecki jako II język obcy oraz może być jeszcze nauczany język mniejszości narodowej ( niemiecki) jako dodatkowy w wymiarze 3 godzin tygodniowo. W sumie więc uczeń będzie miał w tygodniu, np: 3 godziny angielskiego, 2 godziny niemieckiego jako II język obcy i 3 godziny niemieckiego jako język mniejszości narodowej.

Jeśli chodzi o egzamin, to zarówno z j. angielskiego, jak i niemieckiego jako obcego musi być zrealizowana podstawa programowa. Plany są takie, aby to uczeń wybierał, jaki język obcy chce zdawać na egzaminie.

Diter Kalla19-05-2009 21:05:22   [#03]
Dzięki Donda za odzew .... czyli prawie wszystko jasne .... Twoja wersja brzmi bardzo przekonująco. Formalnie więc realizujący dwa programy nauczania nauczyciel-germanista będzie (???) miał strone w dzienniku na oceny z niemieckiego obcego i stronę na oceny z języka mniejszości narodowej; na świadectwo ,,pójdą'' też dwie oceny. Czy dobrze kumkam???? A jak się ma do tego wyboru języka na egzamin gimnazjalny ten oto fragment z P. Fronczka: ,,Ze względu na charakter tego przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej nie może być wykorzystany do badań, w oparciu o wyniki egzaminu gimnazjalnego, kompetencji językowych uczniów w polskich szkołach publicznych w zakresie znajomości języków obcych nowożytnych". Czyli nie może być mierzony egzaminem gimnazjalnym jako badaniem kompetencji?????!! I uczeń nie będzie go mógł jednak zdawać??
Ala19-05-2009 21:21:44   [#04]

tak na zdrowy rozum, język mniejszości to jakby nie całkiem obcy jest

i takie rozumienie zgadzałoby się z wypowiedzią p. Fronczka

Diter Kalla19-05-2009 21:35:46   [#05]
napisali by porządne rozporządzenie i po krzyku - ale u nas, jak zwykle, najpierw działanie, a dopiero potem rozum ...
Donda19-05-2009 22:53:10   [#06]

Dobrze kumasz:)

A co do egzaminu - Pan Frączek w tym fragmencie ma rację. Uczeń może wybrać język obcy, w tym przypadku język niemiecki nauczany jako obcy a nie mniejszościowy. Podstawa programowa dla języka niemieckiego nauczanego jako obcy jest inna niż dla niemieckiego mniejszościowego.

Język mniejszości dla tej mniejszości nie jest językiem obcym tylko ojczystym i służy podtrzymywaniu tożsamości narodowej.

Wiem, że to wszystko trochę zawiłe, ale logika jakaś w tym jest - jak się dobrze wczytać:)

Diter Kalla20-05-2009 08:11:16   [#07]
no właśnie zawinięte to to jest niemiłosiernie ... ale skoro uczy się niemieckiego, jako obcego i mniejszościowego jednocześnie, to jednak w części obcego powinien mieć możliwość jego wyboru na egzaminie gimnazjalnym. I tu bym z P. Fronczkiem ,,pole minował" ... a podobno w drodze jest nowa interpretacja tego problemu :-(((
Donda20-05-2009 09:22:44   [#08]

No i ma taką możliwość.

Jeśli uczy się niemieckiego równocześnie jako obcego, to może go zdawać na egzaminie.

Pan Frączek mówi o sytuacji, kiedy niemiecki nauczany jest tylko jako mniejszościowy, czyli w szkole są dwa języki obce, np. angielski i francuski, a oprócz tych dwóch języków uczniowie uczą się jeszcze niemieckiego jako mniejszościowego. W takim przypadku nie mogą zdawać niemieckiego jako obcego, bo nie jest on tak nauczany.

Pozdrawiam:)

Diter Kalla20-05-2009 10:28:12   [#09]
Wszystkim dziękuje za pomoc. Zamykam temat i pozdrawiam :-))
rzewa20-05-2009 14:12:08   [#10]
zamykasz?

cóż... a ja uważam, że taki uczeń nie może się uczyć języka niemieckiego jako obcego (obojętnie czy wiodącego czy jako drugiego), tak jak nie można uczyć sie polskiego jako języka obcego... bo... ten język dla takiego ucznia nie jest językiem obcym
Donda20-05-2009 19:58:28   [#11]

rzewo, to, co napisałaś jest jak najbardziej logiczne, ale...

Przedstawiciele mniejszości niemieckiej byli w mnisterstwie w tej sprawie i po ich intewencji men zmienił swoje stanowisko. Dyrektorzy szkół w woj. opolskim otrzymali stosowną informację na ten temat (nie wiem, czy wszyscy, ale zainteresowani na pewno).

Pozdrawiam:)

Diter Kalla20-05-2009 20:21:25   [#12]
Cieszę się, że temat nadal żywy. Rzewo droga, gdyby ten problem był prosty, nie pytałbym o jego meandry zawiłości; właśnie dlatego,że w wielu szkołach j niemiecki (mniejszości narodowej) jest już nauczany ... ho ho od 10 lat, a reformatorzy wymyślili obowiązkowy drugi język obcy, głupotą byłoby obciążać dzieciaków kolejnymi godzinami ,,trzeciego" języka. Dlatego wszędzie od X 08 wszystkich pytałem, jak to będzie z tym drugim językiem obcym (mniejszościowym)-niemieckim. Sami reformatorzy nie za bardzo wiedzieli jak problem niemieckiego ma wyglądać, a pismo P. Frączka jest próbą wybrnięcia z problemu swojego autorstwa. I cieszę sie, że dzieciaki będą mieli wreszcie szansę zdawania niemieckiego na egzaminie gimnazjalnym, niezależnie od tego na ile ten język jest obcy czy ojczysty. W PRL-u Opolszcyzna była jedynym regionem w kraju, w którym nie można było sie uczyć j niemieckiego, gdyż wybór był tylko jeden: ruski, ruski i ruski :-(( I na koniec, Boże Miłosciwy - nie mieszajmy już w tym kotle językowym, bo nie wiem co tak naprawdę mam powiedzieć rodzicom uczniów kl. VI i jak zorganizować nowy rok szkolny.
Donda20-05-2009 20:32:02   [#13]

Opolszczyzna jest, rzeczywiście, pod tym względem specyficznym regionem.

Moim zdaniem, dobrze, że men tę specyfikę uwzględnił, z korzyścią dla uczniów.

Diter, mam nadzieję, że w tym temacie jest już wszystko jasne i spokojnie zaplanujesz nowy rok szkolny.

Pozdrawiam:)

Diter Kalla20-05-2009 20:42:09   [#14]
Dzieki Donda, nareszcie zrobił coś na korzyść uczniów ... :-))
rzewa21-05-2009 00:29:54   [#15]
Hmm, tylko nie rozumiem dlaczego mniejszość niemiecka ma być traktowana inaczej niz mniejszość kaszubska czy inna?

czy tylko dlatego, niemiecki jest jednym z języków wybranych u nas do nauczania jako język obcy?

do #14 - dla mnie ta korzyść wątpliwa jest...
Diter Kalla21-05-2009 08:11:05   [#16]
oj Rzewo droga, Kaszubi to grupa etniczna polska (faktycznie cechująca się dużą oryginalnością) i daj jej Panie Boże im również po kaszubsku zdawać egzamin gimnazjalny :-))
Diter Kalla21-05-2009 08:23:34   [#17]
... i myślę (po naszej wymianie poglądów), że czym innym jest język mniejszości narodowej, a czym innym język obcy - i dlatego cieszę się z tego stanowiska P. Fronczka; oby znalazło ono prawne zakończenie i aby było stabilne na następne lata.
beera21-05-2009 10:29:10   [#18]

słuchajcie

ja bym chciała zobaczyć to pismo, bo mi się wydaje, ze tu jest nieprecyzyjnie interpretujemy sprawę:)

 

rzewa21-05-2009 10:29:18   [#19]
są jeszcze inne mniejszości jak np. białoruska, ukraińska czy litewska -> i tych nikt nie traktuje w ten sposób... :-(
Diter Kalla21-05-2009 12:20:13   [#20]
... i szkoda, bo miarka powinna być jedna. Co do pisma to wejdź na stronę opolskiego KO tam jest....
beera21-05-2009 14:14:20   [#21]
Redaktor: Andrzej Popiołek   
07.05.2009.
W związku z licznymi zapytaniami o sytuację języka mniejszości narodowej w gimnazjach przy wejściu drugiego języka obcego od 01.09.2009r. podaję interpretację prawną Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania Ministerstwa Edukacji Narodowej podpisaną przez Pana Władysława Zenona Frączka Radcę Generalnego.
 
 
Szanowni Państwo
Dyrektorzy Gimnazjów
i jednostki samorządów terytorialnych.

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi uczeń należący do mniejszości narodowej ma prawo oczekiwać od szkoły, aby zapewniła mu dodatkowe zajęcia służące jego podtrzymaniu tożsamości narodowej, kulturowej i językowej. Udział w tych zajęciach jest dobrowolny i wiąże się z subiektywnie odczuwanym poczuciem własnej odrębności i chęci jej podtrzymania. Wpływa to na charakter przedmiotu, jakim jest język mniejszości narodowej lub etnicznej – jest to przedmiot dodatkowy o szczególnej specyfice, służący wyrażeniu i podtrzymaniu własnej tożsamości językowej i kulturowej, a więc wkraczający w obszar suwerennych decyzji ucznia i jego rodziców.

    Na określenie charakteru przedmiotu „język mniejszości narodowej lub etnicznej” nie ma wpływu stopień znajomości tego języka wynoszony przez ucznia z domu. W wielu przypadkach językiem tym posługują się uczniowie w środowisku rodzinnym (np. językiem litewskim, ukraińskim, słowackim), zdarza się jednak, że znajomość języka mniejszości zanikła w starszych pokoleniach i uczeń rozpoczyna jego naukę od podstaw (np. język ormiański, hebrajski, kaszubski).

    Ze względu na charakter tego przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej nie może być wykorzystany do badań, w oparciu o wyniki egzaminu gimnazjalnego, kompetencji językowych uczniów w polskich szkołach publicznych w zakresie znajomości języków obcych nowożytnych.

    Nauka drugiego języka obcego nowożytnego obowiązuje wszystkich uczniów gimnazjum i nie ma podstaw do wprowadzenia odrębnych zasad dla wybranej grupy uczniów.

    Jest natomiast możliwe, aby uczeń gimnazjum, który uczy się języka niemieckiego jako jednego z dwóch języków obcych nowożytnych, złożył jednocześnie pisemny wniosek w sprawie udziału – w ramach podtrzymywania swojej tożsamości narodowej – w zajęciach z języka niemieckiego jako języka mniejszości (zgodnie z przepisami § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym – Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1579).
 
    W takiej sytuacji szkoła  jest zobowiązana zorganizować zajęcia z języka niemieckiego jako jednego z dwóch języków obcych nowożytnych (w ramach puli godzin przeznaczonych w ramowych planach na naukę języków obcych) i jednocześnie dla tych uczniów, którzy złożyli wspomniany wyżej wniosek w sprawie udziału w zajęciach służących ich podtrzymywaniu tożsamości narodowej, powinna zorganizować dodatkowe zajęcia z języka niemieckiego lub języka mniejszości narodowej, w dodatkowych godzinach określonych w przepisach rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania. Z tytułu dodatkowych zajęć służących podtrzymywaniu poczucia tożsamości narodowej uczniów szkoła ma prawo do skorzystania ze zwiększonej subwencji liczonej na każdego ucznia, który złożył wspomniany wniosek.

   Nauczanie języka niemieckiego jest realizowane według programu zgodnego z podstawą programową w części dotyczącej języka obcego nowożytnego.

  Nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości powinno być realizowane według odrębnego programu, zgodnego z podstawą programową w części dotyczącej języka mniejszości narodowej i etnicznej. Treści nauczane w ramach tego przedmiotu nie są objęte standardami egzaminacyjnymi obowiązującymi wszystkich uczniów zdających język niemiecki jako język obcy nowożytny na egzaminie gimnazjalnym.

Radca Generalny
Władysław Zenon Frączek
beera21-05-2009 14:17:19   [#22]

w efekcie te dzieci uczą się:

np. angielskiego

i niemieckiego - jako języka mniejszości

i innego języka

LUB

np. angielskiego

języka niemieckiego jako języka mniejszości

i języka niemieckiego jako języka obowiązkowego.

 moim zdaniem to ma sens


post został zmieniony: 21-05-2009 14:17:36
rzewa21-05-2009 14:21:13   [#23]
w przypadku mniejszości litewskiej dzieci uczą się:

np. angielskiego

i litewskiego - jako języka mniejszości

i innego języka

LUB... i po lub nic innego nie ma, bo nie mogą uczyć sie litewskiego jako języka obcego nowożytnego

i tu mam zgrzyt :-(
beera21-05-2009 14:24:41   [#24]

ja nie mam.

Uważam, że to wynika ze specyfiki języka niemieckiego i języka tej akurat mniejszości.

To mniejszośc niemiecka - to ma inaczej (nie wina mniejszości, że ich język jest jednocześnie powszechnym językiem obcym.

Natomiast NIC na razie nie wiadomo jak to będzie w kontekście egzaminów z jezyka za te trzy lata

Diter Kalla22-05-2009 08:32:57   [#25]
niemiecki obcy ma być wybieralny i zdawalny... ale dopóki nie wyjdzie stosowne rozporządzenie, to se możemy ,,pole minować" .... Rzewo, popieram Twój pomysł: jesli litewski, chiński tudzież suahili ma wzięcie regionalne, makro i ogólnopolskie, to logiczna konsekwencja nakazywałaby ich wprowadzenie, jako obcych :-))Popieram!!
olaszyma26-08-2016 09:46:05   [#26]

Odgrzebuję stary wątek , bo nie wiem czy nie otrzymam w tym roku wniosków o kontynuacje nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości. Mam tylko wątpliwość czy od 2009 roku MEN i CKE nie zmieniło zdania w sprawie zdawania tego języka na egzaminie oraz czy przypadkiem nie powinnam wprowadzić trzeciego języka obcego dla tych uczniów, którzy będą się uczyć niemieckiego jako mniejszość.

olaszyma26-08-2016 11:04:01   [#27]

Podnoszę .

Nula26-08-2016 11:07:29   [#28]

Tak, język mniejszości, to jakby trzeci język. Osobna kartka na oceny w dzienniku, osobna podstawa, godziny...

I potrzebne deklaracje rodzicielskie na nauczanie języka mniejszości...


post został zmieniony: 26-08-2016 11:08:25
olaszyma26-08-2016 12:22:30   [#29]

Ale czy w takim razie drugim językiem obcym może być niemiecki? Bo to trochę absurdalne jest. Na dwóch godzinach to język obcy a na trzech dodatkowych tak jakby ojczysty?

Nula27-08-2016 00:57:34   [#30]

Tak. Masz język niemiecki obcy, niemiecki mniejszości i np. angielski. Jakkolwiek to brzmi, jest zgodne z prawem i daje gimnazjalistom,  póki co,  pisać egzamin z języka niemieckiego obcego.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]