Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Ratyjmy muzykę i plastykę |
|
Zbig60 | 31-03-2009 20:54:39 [#01] |
---|
Zwracam się z powszechnym apelem: Ratujmy muzykę i plastykę ! Obecna (nowa) ramówka w gimnazjum ogranicza je do jednej (dla każdego przedmiotu) godziny w tzw.cyklu. To jest ogromny błąd. Dzieci doskonale rowijaja się przez własną twórczość. I już widzę te posty mówące o zajęciach artystycznyh, tylko nikt nie mówi, jakie one maja być. Jak podzielić pomiędzy dwóch nauczycieli, skad godziny na etaty. Już w obecnej ramówce na te przedmioty w cyklu były 3 godz. i ratowałem te przedmioty (również nauczycieli) dodając z gddd, obecnie będzie trudno. Zwalniać ?!?
Co oznaczają zajęcia techniczne? Ktoś z rozrzewnieniem, przygotowując nową ramówkę wspominał własne lekcje na których "budował" deseczkę do mięsa lub szył fartuszek. Inne czasy, szkoły nie przygotowane, już dziś się męczą z techniką (niestety głównie pismo techniczne oraz elementy wych komunikacyjnego). Znowu będziemy dorabiać ideologię do faktów. A na samą myśl o Bezpieczeństwie, kiedy niewiadomo kto i co, to już kpina. Nauczycieli PO POzbyliśmy się już dawno i na wieś, pies z kulawą nogą na jedną godziną nie przyjedzie, a podjąć drogie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne z dofinansowaniem 500-700 zł to niech podejma twórcy.
Może wiele goryczy, ale ręce opadają. Kiedy to się skończy. Kiedy będzie chociaż trochę jakiejś stablizacji w oświacie. Wszysckie mądre głowy mówią, że oświacie potrzeba spokoju, mądrych decyzji oraz pewnej stabilizacji. Smiem stwiać tezę, że obecna reforma nie doczeka do końca w swoim pierwotnym kształcie i znowu wyjdzie jakiś potworek, którego będziemy poprawiać.
Zresztaj jak widać juz to się dzieje.
Pozdrawiam ciepło. |
bzyczek | 31-03-2009 21:06:56 [#02] |
---|
Zbig60 POPIERAM
Masz absolutną rację, jeśli mamy wychować i nauczyć młodych ludzi życia w społeczeństwie, to musimy ich też nauczyć wrażliwości na sztukę i piękno, które wzbogacają nas jako ludzi.
Bez tej wrażliwości życie człowieka jest bardzo ubogie, a często, niestety, staje się też prymitywne :( |
beera | 31-03-2009 21:26:11 [#03] |
---|
ja nie czaję - jak to ratujmy plastyke i muzyke, skoro teraz zajęć artystycznych dla ucznia jest więcej niż było?
(to efekt porozumienia MEN z MIN, Kultury)
i nie czaję 2: ratowałem te przedmioty (również nauczycieli)
to chodzi o kulturalny rozwój ucznia, czy o co?
===
ja rozumiem krzyk o zajęcia techniczne - te skutecznie zlikwidowano czas jakis temu, ale okrzyk o konieczności ratowania plastyki i muzyki, kiedy realnie jest ich więcej wydaje mi się jakby zagadkowy?
|
Jacek | 31-03-2009 21:27:41 [#04] |
---|
Twój muzyk i plastyk nie potrafią nic wymyslić w ramach zajęć artystycznych? w końcu jak dostaną po godzince to ta razem z muzyką czy plastyką to już dwie godziny w cyklu zatem razem w cylku na te zajęcia (plastyka, muzyka i zajęcia artystyczne to już 4 a nie ja teraz 3 godziny w cyklu) |
frigg | 01-04-2009 12:05:41 [#05] |
---|
też zrozumiałam, ze teraz więcej godzin dla plastyko/muzyka/artysty/technika :-) |
Dorotka N | 01-04-2009 12:10:43 [#06] |
---|
Moja plastyczka i mój muzyk cieszą się, że w końcu będą mogli zrobić coś "od siebie" - mają pomysły na zajęcia artystyczne i wcale nie uważają, że jest to zamach na przedmiot, a wręcz przeciwnie - podobnie z zajęciami technicznymi - można będzie program zmodyfikowac do kompetencji nauczyciela i mozliwości szkoły - chyba nie jest tak źle... |
nn | 01-04-2009 12:14:41 [#07] |
---|
ten krzyk przypomina mi "ratujmy maluchy". A przecież nikt nie zamierzał ich zabijać. :-)))))))))))))) |
Gaba | 01-04-2009 12:24:14 [#08] |
---|
Jest 2 razy więcej zajęc... zgłupiałam.
Moi się cieszą jak dzieci, zdwaja im się etacik. Nareszcie plastyczka chce łazic po muzeach... Przeczytajcie jeszcze raz ramówkę, po ludzku - zobaczcie to, co daje szansę na ciekawe zajęcia. |
AnJa | 01-04-2009 13:32:03 [#09] |
---|
jakbym pracowal w gimnazjum i był plastyczką tez łaziłbym do muzum- przynajmniej raz w miesiącu
bycie plastyczką i polezienie do muzeum jest w przypadku moim i Grajewa równie prawdopodobne |
izabelamaciejka | 01-04-2009 14:50:29 [#10] |
---|
a przy okazji zapytuję - czy nauczyciel, który ukończył 5-letnie studia magisterskie muzyczne i studia podyplomowe "sztuka" może uczyć plastyki? |
izabelamaciejka | 01-04-2009 14:53:17 [#12] |
---|
proszę jeszcze o informację co do kwalifikacji, które powinien posiadać nauczyciel uczący WOK-u w LO? |
cynamonowa | 01-04-2009 15:21:35 [#13] |
---|
Izo- ja niższy szczebel ale znam 2 wokowców. Jeden jest mgr historii sztuki z podyplomówką z WOKu, drugi to historyk z podyplomówką z WOK...... |
AnJa | 01-04-2009 15:22:18 [#14] |
---|
podyplomowka z tego
ponadto kulturoznawstwo i inne takie
ja uwazam, że historia i filologia polska też wystarczają |
izabelamaciejka | 01-04-2009 15:24:36 [#15] |
---|
u mnie dotychczas WOK-u uczy nauczyciel j. polskiego, obawiam się jednak, czy ktoś nie zakwestionuje jego kwalifikacji?
|
AnJa | 01-04-2009 15:29:33 [#16] |
---|
a arkusz opiniowali pozytywnie? |
izabelamaciejka | 01-04-2009 15:39:39 [#17] |
---|
dotychczas tak, ale teraz, jak KO nie będzie opiniowało...? |
AnJa | 01-04-2009 15:42:04 [#18] |
---|
no to jak zaopiniuje, jak opiniowac nie bedzie? :-)
a w razie kontroli zawse powołać sie możesz na dotychczasowe opiniowanie pozytywne- przecież , póki co, ani poloniści nowych kwalifikacji nie nabyli, ani pp z wok nie zmieniła się, ani roporządzenie drastycznie sie nie zmieniło |
marmar49 | 01-04-2009 18:35:59 [#19] |
---|
do AnJa #9
jakbym pracował w gimnazjum i był plastyczką tez łaziłbym do muzeum - przynajmniej raz w miesiącu
Przepraszam, że takim tonem ale nigdzie byś nie chodził:
po pierwsze nie wiem z kim - uczniowie nie specjalnie zainteresowani, nasze wielokrotne próby okazały się nieskuteczne,
po drugie nie wiem gdzie - do najbliższego muzeum ok. 40 km,
po trzecie nie wiem za co - kto opłaci dojazd i wejście uczniów, rodzice owszem może i wysupłają na muzeum ale najpierw muszą je nakarmić i ubrać,
po czwarte w ramach jakich godzin - w ramówce jakoś ich nie widzę
po piąte - skąd u Was taki zachwyt to reformą, póki co jeszcze nie zafunkcjonowała a od stycznia nastąpiło kilkanaście zmian. |
mamma | 01-04-2009 18:44:53 [#20] |
---|
CO ZA PESYMIZM !U CIEBIE CHYBA DZISIAJ słońce nie świeci, nie trzeba być plastykiem ,żeby z uczniami do muzeum chodzić. UCZNIOWIE, JAK MAJĄ DO WYBORU LEKCJE W szkole, lub poza nią,to zawsze wolą to drugie, nawet, jeśli jest to muzeum.Ja też mam 40 km do najbliższego muzeum, ale byłam z dziećmi już 5 razy w tym roku szkolnym, uczniowie nie płacili ani za bilety , ani za dojazd,pieniądze pozyskuję z projektów. Pozdrawiam. |
AnJa | 01-04-2009 18:44:56 [#21] |
---|
i tak masz dobrze
ja mam do najbliższego 85 km |
mamma | 01-04-2009 18:46:25 [#22] |
---|
optymista, pocieszyłeś marmar49. |
marmar49 | 01-04-2009 18:49:53 [#23] |
---|
naprawdę z was optymiści
porozmawiamy o tym za rok lub dwa jak wprowadzą zmiany w reformie
sory ale jakoś mi nie do śmiechu |
hania | 01-04-2009 18:55:33 [#24] |
---|
Andrzej jeszcze napisał zdanie drugie:
bycie plastyczką i polezienie do muzeum jest w przypadku moim i Grajewa równie prawdopodobne" -))
85 km wyjaśnia nieco
tyle w ramach obrony znajomego osobiście kolegi ( podlizuję się ojco- matce zlotowej:-)
a reforma, hm.... wyjdzie w tzw "praniu"
to znaczy; gdzieś wyjdzie, a gdzieś legnie ( przyczyny różniste:-)
będzie i tak, że obiektywne... te przyczyny
reforma w kryzysie, co i ludzi(czyt. rodziców) dotyka, to ryzykowna rzecz jednak
szczególnie, że jak zwykle kasy ogólnie rzecz biorąc ni maa w tym "ni ma" jest jeszce mniej, bo... kryzys...... |
Ala | 01-04-2009 22:44:40 [#25] |
---|
jak przeczytałam tytuł to pomyślałam sobie: przed kim ratować tę muzykę i plastykę?
czyżby przed uczniami?
;-) |
Gaba | 01-04-2009 22:51:08 [#26] |
---|
przed nauczycielami muzyki i plastyki, którzy nie są muzykami i plastykami...;-( |
cynamonowa | 01-04-2009 23:02:03 [#27] |
---|
......myślę o dowolności i autonomii szkół w zakresie edukacji artystycznej i technicznej.....( fajna sprawa ale.....)
jak będziemy klasyfikować "wędrujących" uczniów......w ramach klasyfikacyjnych egzaminów będą zaliczali......co?
Czy ma się zgadzać nazwa realizowanego przedmiotu? ( uczeń w Gdańsku w ramach ed. technicznej realizował treści związane z modelarstwem, przenosi się do Wawy a tam, jego rówieśnicy gotowali
- znaczy przedmiot zaliczony.......czy zalicza treści ( "gotowanie)"?- czy jest ok? |
AnJa | 01-04-2009 23:04:34 [#28] |
---|
jesli zrealizował blok- nie ma sprawy
nie wiem co zrobić w przypadku przenosin w trakcie realizacji - troszke perturbacji przewiduje, ale wystarczy przestac kurczowo trzymac się systemu klasowo-lekcyjnego |
cynamonowa | 01-04-2009 23:07:28 [#29] |
---|
nie, no jasne- czynnik ludzki to podstawa......
mam nadzieję, że ta kwestia zostanie dograna w rozporzadzeniu o klasyfikowaniu |
zgredek | 01-04-2009 23:08:53 [#30] |
---|
minister podpisała zmiany do rozporządzenia o klasyfikowaniu - cóś tam jest o blokach |
zgredek | 01-04-2009 23:09:23 [#31] |
---|
Projekt rozporządzenia z dnia 31 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (wersja podpisana przez Ministra Edukacji Narodowej)
Treść rozporządzenia - 55 KB
Treść uzasadnienia - 78 KB | |
cynamonowa | 01-04-2009 23:14:06 [#32] |
---|
§ 10a. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania
zestawienia zaj ęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się
poszczególne zaj ęcia edukacyjne wchodzące w skład tego bloku.”;
tak na szybko-------bo na Leszka oczywiście czekam:))))))))- znalazłam tylko to.......ale to nie odpowiada na moją watpliwość
Ad. 2.
W § 1 w pkt 2 (dot. dodawanego § 10a) przewiduje si ę wprowadzenie przepisu
dotycz ącego oceniania zajęć edukacyjnych wchodzących w skład bloku
przedmiotowego. Przepis ten stanowi, Ŝe w przypadku wprowadzenia w szkolnym
planie nauczania bloku przedmiotowego nale Ŝy odrębnie oceniać kaŜde zajęcia
edukacyjnych wchodz ące w skład tego bloku. MoŜliwość wprowadzenia w szkolnym
planie nauczania zestawienia zaj ęć edukacyjnych w blok przedmiotowy przewiduje
rozporz ądzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w
sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz.
142, z pó źn. zm.). Zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 10 ww. rozporządzenia, w
szkolnym planie nauczania dopuszcza si ę wprowadzenie zestawienia zajęć
edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest
zintegrowane nauczanie tre ści i umiejętności z róŜnych dziedzin wiedzy, realizowane
w toku jednolitych zaj ęć edukacyjnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań
wynikaj ących z podstawy programowej oraz zachowania wymiaru godzin
poszczególnych zaj ęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania.
Jednocze śnie wewnątrzszkolny system oceniania przewiduje ocenianie i
klasyfikowanie wszystkich obowi ązkowych zajęć edukacyjnych określonych w
ramowym planie nauczania. post został zmieniony: 01-04-2009 23:16:52 |
Bas | 02-04-2009 13:40:23 [#33] |
---|
a przy okazji zapytuję - czy nauczyciel, który ukończył 5-letnie studia magisterskie muzyczne i studia podyplomowe "sztuka" może uczyć plastyki?
Viola odpowiedziała :tak, a mój wizytator powiedział, że w zmienionym rozp. o kwalifikacjach nie ma już takiej opcji (a była!). Rozporządzenie operuje "dokładnymi" nazwami kierunków, czyli powinien być muzyk i plastyk. Sama jestem w takiej sytuacji i wprowadzam blok. Wtedy jest OK. Oceny na świadectwie oczywiście dwie, jak dawniej. |
beera | 02-04-2009 14:16:48 [#34] |
---|
wizytator widac nie przeczytał rozporządzenia |
mamma | 02-04-2009 14:24:51 [#35] |
---|
to jak to jest? |
drops | 06-04-2009 20:57:43 [#36] |
---|
A czy nauczyciel, który ma uznane kwalifikacje do sztuki może prowadzić plastykę i muzykę jako oddzielne przedmioty? |
Ala | 06-04-2009 21:00:42 [#37] |
---|
może prowadzić w bloku a ocenia i tak z każdego przedmiotu osobno |
AnJa | 06-04-2009 21:04:32 [#38] |
---|
chore to dla mnie
uczyć to nie moze 2 przedmiotów, ale oceniac- czemu nie? |
drops | 06-04-2009 21:04:36 [#39] |
---|
a co do zajęć artystycznych i technicznych to czytając rozporządzenie o kwalifikacjach nie bardzo mogę doczytac się kto będzie miał kwalifikacje do tych zajęć. jakie musi mieć kwalifikacje nauczyciel, który chce poprowadzić np. zajęcia z dziennikarstwa? |
AnJa | 06-04-2009 21:05:49 [#40] |
---|
znaczy- przekombinowujecie drogie gimdyrki
dla mnie- jak moze oceniac to i ma kwalifikcje do uczenia
i moga mi węzykiem |
AnJa | 06-04-2009 21:06:55 [#41] |
---|
drops- takie jak dyrek uzna za wystarczające
w takich Wikowyjach- nie byłoby problemu- polonista |
Ala | 06-04-2009 21:07:48 [#42] |
---|
oceniać musi z dwóch przedmiotów
dla mnie to on ma kwalifikacje do jednego i drugiego, ale wczytać by się trzeba było w nowe rozporządzenie a jeśli tam nie jest to dokładnie wyartykułowane to dyrektor musi podjąć decyzję czy jego kwalifikacje są wystarczające |
beera | 06-04-2009 21:08:12 [#43] |
---|
A czy nauczyciel, który ma uznane kwalifikacje do sztuki może prowadzić plastykę i muzykę jako oddzielne przedmioty?
Co to znaczy "uznane kwalifikacje do sztuki"? jeśli ma kwalifikacje do sztuki może uczyć plastyki i muzyki - zarówno w bloku, jak i oddzielnie.
Jesli chodzi o zajecia artystyczne, czy techniczne, to nie wiem, jak się w tym mieszczą zajęcia z dziennikarstwa? Ale generalnie - rodzaj kwalifikacji zalezy od rodzaju prowadzonych zajęć.
Czyli jak zajecia plastyczne - plastyk, jak chór - muzyk, itp |
Ala | 06-04-2009 21:08:53 [#44] |
---|
o!!!
chwilę długą pisałam ;-) |
beera | 06-04-2009 21:09:52 [#45] |
---|
:)) |
Ala | 06-04-2009 21:10:00 [#46] |
---|
dziennikarskich do artystycznych bym nie zaliczyła ;-) |
beera | 06-04-2009 21:10:39 [#47] |
---|
mam podobnie;) |
Ala | 06-04-2009 21:11:20 [#48] |
---|
:-))) |
AnJa | 06-04-2009 21:11:39 [#49] |
---|
ani ja
choć jak sie poczyta i poogląda...
no- wytwory rzemiosła to nie są raczej |
drops | 06-04-2009 21:11:58 [#50] |
---|
ok, dziękuję za rozwianie wątpliwości. niestety mam ich bardzo dużo:) |
|