Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ratyjmy muzykę i plastykę
strony: [ 1 ][ 2 ]
Zbig6031-03-2009 20:54:39   [#01]

Zwracam się z powszechnym apelem: Ratujmy muzykę i plastykę ! Obecna (nowa) ramówka w gimnazjum ogranicza je do jednej (dla każdego przedmiotu) godziny w tzw.cyklu. To jest ogromny błąd. Dzieci doskonale rowijaja się przez własną twórczość. I już widzę te posty mówące o zajęciach artystycznyh, tylko nikt nie mówi, jakie one maja być. Jak podzielić pomiędzy dwóch nauczycieli, skad godziny na etaty. Już w obecnej ramówce na te przedmioty w cyklu były 3 godz. i ratowałem te przedmioty (również nauczycieli) dodając z gddd, obecnie będzie trudno. Zwalniać ?!?

Co oznaczają zajęcia techniczne? Ktoś z rozrzewnieniem, przygotowując nową ramówkę wspominał własne lekcje na których "budował" deseczkę do mięsa lub szył fartuszek. Inne czasy, szkoły nie przygotowane, już dziś się męczą z techniką (niestety głównie pismo techniczne oraz elementy wych komunikacyjnego). Znowu będziemy dorabiać ideologię do faktów. A na samą myśl o Bezpieczeństwie, kiedy niewiadomo kto i co, to już kpina. Nauczycieli PO POzbyliśmy się już dawno i na wieś, pies z kulawą nogą na jedną godziną nie przyjedzie, a podjąć drogie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne z dofinansowaniem 500-700 zł to niech podejma twórcy.

Może wiele goryczy, ale ręce opadają. Kiedy to się skończy. Kiedy będzie chociaż trochę jakiejś stablizacji w oświacie. Wszysckie mądre głowy mówią, że oświacie potrzeba spokoju, mądrych decyzji oraz pewnej stabilizacji. Smiem stwiać tezę, że obecna reforma nie doczeka do końca w swoim pierwotnym kształcie i znowu wyjdzie jakiś potworek, którego będziemy poprawiać.

Zresztaj jak widać juz to się dzieje.

Pozdrawiam ciepło.

bzyczek31-03-2009 21:06:56   [#02]
Zbig60 POPIERAM
Masz absolutną rację, jeśli mamy wychować i nauczyć młodych ludzi życia w społeczeństwie, to musimy ich też nauczyć wrażliwości na sztukę i piękno, które wzbogacają nas jako ludzi.
Bez tej wrażliwości życie człowieka jest bardzo ubogie, a często, niestety, staje się też prymitywne :(
beera31-03-2009 21:26:11   [#03]

ja nie czaję - jak to ratujmy plastyke i muzyke, skoro teraz zajęć artystycznych dla ucznia jest więcej niż było?

(to efekt porozumienia MEN z MIN, Kultury)

i nie czaję 2:
 ratowałem te przedmioty (również nauczycieli)

to chodzi o kulturalny rozwój ucznia, czy o co?

===

ja rozumiem krzyk o zajęcia techniczne - te  skutecznie zlikwidowano czas jakis temu, ale okrzyk o konieczności ratowania plastyki i muzyki, kiedy realnie jest ich więcej wydaje mi się jakby zagadkowy?

 

Jacek31-03-2009 21:27:41   [#04]
 Twój muzyk i plastyk nie potrafią nic wymyslić w ramach zajęć artystycznych? w końcu jak dostaną po godzince to ta razem z muzyką czy plastyką to już dwie godziny w cyklu zatem razem w cylku na te zajęcia (plastyka, muzyka i zajęcia artystyczne to już 4 a nie ja teraz 3 godziny w cyklu)
frigg01-04-2009 12:05:41   [#05]
też zrozumiałam, ze teraz więcej godzin dla plastyko/muzyka/artysty/technika :-)
Dorotka N01-04-2009 12:10:43   [#06]
Moja plastyczka i mój muzyk cieszą się, że w końcu będą mogli zrobić coś "od siebie" - mają pomysły na zajęcia artystyczne i wcale nie uważają, że jest to zamach na przedmiot, a wręcz przeciwnie - podobnie z zajęciami technicznymi - można będzie program zmodyfikowac do kompetencji nauczyciela i mozliwości szkoły - chyba nie jest tak źle...
nn01-04-2009 12:14:41   [#07]
ten krzyk przypomina mi "ratujmy maluchy". A przecież nikt nie zamierzał ich zabijać. :-))))))))))))))
Gaba01-04-2009 12:24:14   [#08]

Jest 2 razy więcej zajęc... zgłupiałam.

 

Moi się cieszą jak dzieci, zdwaja im się etacik. Nareszcie plastyczka chce łazic po muzeach... Przeczytajcie jeszcze raz ramówkę, po ludzku - zobaczcie to, co daje szansę na ciekawe zajęcia.

AnJa01-04-2009 13:32:03   [#09]
jakbym pracowal w gimnazjum i był plastyczką tez łaziłbym do muzum- przynajmniej raz w miesiącu

bycie plastyczką i polezienie do muzeum jest w przypadku moim i Grajewa równie prawdopodobne
izabelamaciejka01-04-2009 14:50:29   [#10]
a przy okazji zapytuję - czy nauczyciel, który ukończył 5-letnie studia magisterskie muzyczne i studia podyplomowe "sztuka" może uczyć plastyki?
cynamonowa01-04-2009 14:52:07   [#11]
tak:)
izabelamaciejka01-04-2009 14:53:17   [#12]
proszę jeszcze o informację co do kwalifikacji, które powinien posiadać nauczyciel uczący WOK-u w LO?
cynamonowa01-04-2009 15:21:35   [#13]
Izo- ja niższy szczebel ale znam 2 wokowców. Jeden jest mgr historii sztuki z podyplomówką z WOKu, drugi to historyk z podyplomówką z WOK......
AnJa01-04-2009 15:22:18   [#14]
podyplomowka z tego

ponadto kulturoznawstwo i inne takie

ja uwazam, że historia i filologia polska też wystarczają
izabelamaciejka01-04-2009 15:24:36   [#15]

u mnie dotychczas WOK-u uczy nauczyciel j. polskiego, obawiam się jednak, czy ktoś nie zakwestionuje jego kwalifikacji?

 

AnJa01-04-2009 15:29:33   [#16]
a arkusz opiniowali pozytywnie?
izabelamaciejka01-04-2009 15:39:39   [#17]
dotychczas tak, ale teraz, jak KO nie będzie opiniowało...?
AnJa01-04-2009 15:42:04   [#18]
no to jak zaopiniuje, jak opiniowac nie bedzie? :-)

a w razie kontroli zawse powołać sie możesz na dotychczasowe opiniowanie pozytywne- przecież , póki co, ani poloniści nowych kwalifikacji nie nabyli, ani pp z wok nie zmieniła się, ani roporządzenie drastycznie sie nie zmieniło
marmar4901-04-2009 18:35:59   [#19]
do AnJa #9

jakbym pracował w gimnazjum i był plastyczką tez łaziłbym do muzeum - przynajmniej raz w miesiącu

Przepraszam, że takim tonem ale nigdzie byś nie chodził:
po pierwsze nie wiem z kim - uczniowie nie specjalnie zainteresowani, nasze wielokrotne próby okazały się nieskuteczne,
po drugie nie wiem gdzie - do najbliższego muzeum ok. 40 km,
po trzecie nie wiem za co - kto opłaci dojazd i wejście uczniów, rodzice owszem może i wysupłają na muzeum ale najpierw muszą je nakarmić i ubrać,
po czwarte w ramach jakich godzin - w ramówce jakoś ich nie widzę
po piąte - skąd u Was taki zachwyt to reformą, póki co jeszcze nie zafunkcjonowała a od stycznia nastąpiło kilkanaście zmian.
mamma01-04-2009 18:44:53   [#20]
CO ZA PESYMIZM !U CIEBIE CHYBA DZISIAJ słońce nie świeci, nie trzeba być plastykiem ,żeby z uczniami do muzeum chodzić. UCZNIOWIE, JAK MAJĄ DO WYBORU LEKCJE W szkole, lub poza nią,to zawsze wolą to drugie, nawet, jeśli jest to muzeum.Ja też mam 40 km do najbliższego muzeum, ale byłam z dziećmi już 5 razy w tym roku szkolnym, uczniowie nie płacili ani za bilety , ani za dojazd,pieniądze pozyskuję z projektów. Pozdrawiam.
AnJa01-04-2009 18:44:56   [#21]
i tak masz dobrze

ja mam do najbliższego 85 km
mamma01-04-2009 18:46:25   [#22]
optymista, pocieszyłeś marmar49.
marmar4901-04-2009 18:49:53   [#23]
naprawdę z was optymiści
porozmawiamy o tym za rok lub dwa jak wprowadzą zmiany w reformie
sory ale jakoś mi nie do śmiechu
hania01-04-2009 18:55:33   [#24]
Andrzej jeszcze napisał zdanie drugie:
bycie plastyczką i polezienie do muzeum jest w przypadku moim i Grajewa równie prawdopodobne" -))
85 km wyjaśnia nieco
tyle w ramach obrony znajomego osobiście kolegi ( podlizuję się ojco- matce zlotowej:-)

a reforma, hm.... wyjdzie w tzw "praniu"
to znaczy; gdzieś wyjdzie, a gdzieś legnie ( przyczyny różniste:-)
będzie i tak, że obiektywne... te przyczyny

reforma w kryzysie, co i ludzi(czyt. rodziców) dotyka, to ryzykowna rzecz jednak
szczególnie, że jak zwykle kasy ogólnie rzecz biorąc ni maa w tym "ni ma" jest jeszce mniej, bo... kryzys......
Ala01-04-2009 22:44:40   [#25]

jak przeczytałam tytuł to pomyślałam sobie: przed kim ratować tę muzykę i plastykę?

czyżby przed uczniami?

;-)

Gaba01-04-2009 22:51:08   [#26]
przed nauczycielami muzyki i plastyki, którzy nie są muzykami i plastykami...;-(
cynamonowa01-04-2009 23:02:03   [#27]

......myślę o dowolności i autonomii szkół w zakresie edukacji artystycznej i technicznej.....( fajna sprawa ale.....)

jak będziemy klasyfikować "wędrujących" uczniów......w ramach klasyfikacyjnych egzaminów będą zaliczali......co?

Czy ma się zgadzać nazwa realizowanego przedmiotu? ( uczeń w Gdańsku w ramach ed. technicznej realizował treści związane z modelarstwem, przenosi się do Wawy a tam, jego rówieśnicy gotowali

- znaczy przedmiot zaliczony.......czy zalicza treści ( "gotowanie)"?- czy jest ok?

AnJa01-04-2009 23:04:34   [#28]

jesli zrealizował blok- nie ma sprawy

nie wiem co zrobić w przypadku przenosin w trakcie realizacji - troszke perturbacji przewiduje, ale wystarczy przestac kurczowo trzymac się systemu klasowo-lekcyjnego

cynamonowa01-04-2009 23:07:28   [#29]

nie, no jasne- czynnik ludzki to podstawa......

mam nadzieję, że ta kwestia zostanie dograna w rozporzadzeniu o klasyfikowaniu

zgredek01-04-2009 23:08:53   [#30]
minister podpisała zmiany do rozporządzenia o klasyfikowaniu - cóś tam jest o blokach
zgredek01-04-2009 23:09:23   [#31]

Projekt rozporządzenia z dnia 31 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(wersja podpisana przez Ministra Edukacji Narodowej)

Treść rozporządzenia - 55 KB

Treść uzasadnienia - 78 KB

cynamonowa01-04-2009 23:14:06   [#32]

§ 10a. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania

zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się

poszczególne zajęcia edukacyjne wchodzące w skład tego bloku.”;

 

tak na szybko-------bo na Leszka oczywiście czekam:))))))))- znalazłam tylko to.......ale to nie  odpowiada na moją watpliwość

Ad. 2.

W § 1 w pkt 2 (dot. dodawanego § 10a) przewiduje się wprowadzenie przepisu

dotyczącego oceniania zajęć edukacyjnych wchodzących w skład bloku

przedmiotowego. Przepis ten stanowi, Ŝe w przypadku wprowadzenia w szkolnym

planie nauczania bloku przedmiotowego naleŜy odrębnie oceniać kaŜde zajęcia

edukacyjnych wchodzące w skład tego bloku. MoŜliwość wprowadzenia w szkolnym

planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy przewiduje

rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w

sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz.

142, z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 10 ww. rozporządzenia, w

szkolnym planie nauczania dopuszcza się wprowadzenie zestawienia zajęć

edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest

zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z róŜnych dziedzin wiedzy, realizowane

w toku jednolitych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań

wynikających z podstawy programowej oraz zachowania wymiaru godzin

poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania.

Jednocześnie wewnątrzszkolny system oceniania przewiduje ocenianie i

klasyfikowanie wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w

ramowym planie nauczania.


post został zmieniony: 01-04-2009 23:16:52
Bas02-04-2009 13:40:23   [#33]

a przy okazji zapytuję - czy nauczyciel, który ukończył 5-letnie studia magisterskie muzyczne i studia podyplomowe "sztuka" może uczyć plastyki?

Viola odpowiedziała :tak, a mój wizytator powiedział, że w zmienionym rozp. o kwalifikacjach nie ma już takiej opcji (a była!). Rozporządzenie operuje "dokładnymi" nazwami kierunków, czyli powinien być muzyk i plastyk. Sama jestem w takiej sytuacji i wprowadzam blok. Wtedy jest OK. Oceny na świadectwie oczywiście dwie, jak dawniej.

beera02-04-2009 14:16:48   [#34]
wizytator widac nie przeczytał rozporządzenia
mamma02-04-2009 14:24:51   [#35]
to jak to jest?
drops06-04-2009 20:57:43   [#36]
A czy nauczyciel, który ma uznane kwalifikacje do sztuki może prowadzić plastykę i muzykę jako oddzielne przedmioty?
Ala06-04-2009 21:00:42   [#37]
może prowadzić w bloku a ocenia i tak z każdego przedmiotu osobno
AnJa06-04-2009 21:04:32   [#38]
chore to dla mnie

uczyć to nie moze 2 przedmiotów, ale oceniac- czemu nie?
drops06-04-2009 21:04:36   [#39]
a co do zajęć artystycznych i technicznych to czytając rozporządzenie o kwalifikacjach nie bardzo mogę doczytac się kto będzie miał kwalifikacje do tych zajęć. jakie musi mieć kwalifikacje nauczyciel, który chce poprowadzić np. zajęcia z dziennikarstwa?
AnJa06-04-2009 21:05:49   [#40]
znaczy- przekombinowujecie drogie gimdyrki

dla mnie- jak moze oceniac to i ma kwalifikcje do uczenia

i moga mi węzykiem
AnJa06-04-2009 21:06:55   [#41]
drops- takie jak dyrek uzna za wystarczające

w takich Wikowyjach- nie byłoby problemu- polonista
Ala06-04-2009 21:07:48   [#42]

oceniać musi z dwóch przedmiotów

dla mnie to on ma kwalifikacje do jednego i drugiego, ale wczytać by się trzeba było w nowe rozporządzenie a jeśli tam nie jest to dokładnie wyartykułowane to dyrektor musi podjąć decyzję czy jego kwalifikacje są wystarczające

beera06-04-2009 21:08:12   [#43]

A czy nauczyciel, który ma uznane kwalifikacje do sztuki może prowadzić plastykę i muzykę jako oddzielne przedmioty?

Co to znaczy "uznane kwalifikacje  do sztuki"?
jeśli ma kwalifikacje do sztuki może uczyć plastyki i muzyki - zarówno w bloku, jak i oddzielnie.

Jesli chodzi o zajecia artystyczne, czy techniczne, to nie wiem, jak się w tym mieszczą zajęcia z dziennikarstwa?
Ale generalnie - rodzaj kwalifikacji zalezy od rodzaju prowadzonych zajęć.

Czyli jak zajecia plastyczne - plastyk, jak chór - muzyk, itp

Ala06-04-2009 21:08:53   [#44]

o!!!

chwilę długą pisałam ;-)

beera06-04-2009 21:09:52   [#45]
:))
Ala06-04-2009 21:10:00   [#46]
dziennikarskich do artystycznych bym nie zaliczyła ;-)
beera06-04-2009 21:10:39   [#47]
mam podobnie;)
Ala06-04-2009 21:11:20   [#48]
:-)))
AnJa06-04-2009 21:11:39   [#49]
ani ja

choć jak sie poczyta i poogląda...

no- wytwory rzemiosła to nie są raczej
drops06-04-2009 21:11:58   [#50]
ok, dziękuję za rozwianie wątpliwości. niestety mam ich bardzo dużo:)
strony: [ 1 ][ 2 ]