Forum OSKKO - wątek

TEMAT: niepromowanie w kl I- III
strony: [ 1 ]
Krzysztof Pom27-01-2009 13:26:49   [#01]
Wiem, że do końca roku szkolnego jeszcze kilka miesięcy, jednak wciąż toczy się dyskusja na ten temat wśród moich nauczycieli. Szukajka nie rozstrzyga wątpliwości.

Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowaniu, promowaniu...... mówi:
§ 20. [...]
9. W wyjątkowych przypadkach
rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

Zwracam uwagę, że rozporządzenie nie wspomina, aby opinia zawierała wskazówkę o powtarzaniu klasy.

Czy można pozostawić dziecko na drugi rok w tej samej klasie, jeśli w opinii PPP napisano, z ma trudności w nauce spowodowane ....., powinno brać udział w zajęciach wyr. oraz kor.komp. , jednak nie wspomniano nic o potrzebie powtarzania klasy? Nie radzi sobie mimo podjętych działań ze strony nauczyciela i szkoły. 


Do tej pory uważałem, że potrzebne jest wskazanie PPP o potrzebie powtarzania klasy, jednak przykłady z paktyki innych szkół wskazują, że pozostawiają w klasach I-III jeśli dziecko nie radzi sobie z pokonaniem problemów zawartych w opinii.

Jakie jest Wasze zdanie? Jak praktycznie stosujecie zapis rozporządzenia?

beera27-01-2009 13:32:37   [#02]

moim zdaniem prawidłowa jest interpretacja, że nie jest potrzebne dokładne wskazanie o koniecznści powtarzania klasy.

Ale wskazałeś ciekawe - taki nowy sposób myślenia nagle

ulabbr27-01-2009 13:36:41   [#03]
Moim zdaniem opnia jest tylko opinią, a poradnie piszą je różnie (powiedziałabym że czasami niezgodnie z prawem, np. dostosowanie podstaw programowych do możliwości ucznia) dlatego o takich przypadkach baaaardzo dużo dyskutujemy, rozmawiaamy z rodzicami i decyzja końcowa należy do RP
nn27-01-2009 13:36:54   [#04]
teraz i tak jest łatwiej niż poprzednio gdzie należało uzyskać zgodę rodziców. Moim zdaniem, lepiej jest pozostawić dziecko z "nauczania początkowego" na drugi rok w tej samej klasie niż próbować to robić w II etapie edukacyjnym. Może już być za późno na jakiekolwiek uzupełnienie braków edukacyjnych. Wyrażenie OPINII to nie to samo co wyrażenie ZGODY.
ulabbr27-01-2009 13:39:02   [#05]
a z 20-letniego doświadczenia wiem iż najlepsze efekty były gdy dzieci powtarzały w I - III niż później
beera27-01-2009 13:44:15   [#06]

wszystko OK, ale Krzysztof pyta o co innego;)

Czy pozostawialiście dzieci w klasach I-III tylko wówczas gdy w opinii było wskazane, że można takie działanie zastosować, czy też opieraliście się na zapisach opinii, nawet wówczas gdy nie była wskazana koniecznośc/możliwość pozostawienia dziecka na drugi rok?

sonata4327-01-2009 16:30:10   [#07]
Jeżeli w rozporządzeniu jest napisane "na podstawie opinii..." to uważam, że uchwała rady w sprawie niepromowania powinna być zgodna ze wspomnianą opinią.
beera27-01-2009 16:39:30   [#08]

Tak jest z np. warunkami sprawdzianu - tam się wymaga, aby opinia była wydana :"w sprawie". Czyli, żeby opinia zawierała sformułowanie "należy dostosować warunki sprawdzianu"

Jednak tu mamy do czynienia chyba jednak z czym innym. Tu decydują nauczyciele - w wyjątkowych przypadkach. Podejmują tę decyzję na podstawie opinii ppp (opinii tego dziecka) i zgody rodziców.

Skłaniam się do uznania, że opinia, o której tu rozmawiamy nie musi zawierać sformułowania "wskazane pozostawienie w klasie..."

 

sonata4327-01-2009 16:49:58   [#09]
Rozporządzenie MENiSz dnia 11 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

§ 4 tego rozporządzenia:
1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:
..........
2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie
........

Jeżeli poradnia ma wydać opinię w sprawie pozostawienia.......... to w tejże opinii jest stanowisko poradni w sprawie (wskazane pozostawić, albo nie zostawiać).
beera27-01-2009 17:04:17   [#10]

nie wiem jednak, czy, jesli tak rozumieć, w rozporządzniu o ocenianiu nie powinno być napisane:

§ 20. [...]
9. W wyjątkowych przypadkach
rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną wydawanej w sprawie pozostawienia ucznia[itp.], w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

Rozumiem, że ppp wydaje opinię w tej sprawie wówczas gdy prosi się ją o to, jednak to nie oznacza, że dyrektor szkoły nie może wziąć pod uwagę po prostu opinii (np. tę którą ma od jakiegoś czasu) - bo tak właściwie wskazuje ten zapis.

Podobnie zresztą z opinią od lekarza, o której mówi ten przepis - wystarczy, żeby lekarz napisał ogólną opinię w stanie stanu zdrowia, wskazał ograniczenia i trudności, trudno, żeby lekarz wydawał opinię w sprawie pozostawiania ucznia w tej samej klasie (bo to jakby ponad jego kompetencjami).

Wydaje mi się, że taki sposób myślenia, jaki mam jest bardziej zbliżony do intencji ustawodawcy; a dla mnie dodatkowo wynika ze zdrowego rozsądku, który nakazuje mi wierzyć w zdolności nauczycieli do podjęcia słusznej decyzji w tej sprawie.

(podobnie jak bardziej ufam opinii nauczycieli przedszkoli, którzy znają dziecko od dawna, niż ppp w sprawie wczesniejszego pójścia dziecka do szkoły)

teka5727-01-2009 17:10:42   [#12]
właśnie takiego zapisu w opinii się trzymamy,a oprócz tego, w uzasadnieniu podjętej przez R Peg. decyzji jest - co szkoła,nauczyciel,uczeń zrobił przez ten cały okres czasu. Co zrobiono ,aby mówić o poprawie wyników.Jeżeli jest to możliwe,aczkolwiek nie wymagana- zgoda rodziców o powtarzaniu przez ich dziecko danej klasy.
Choć ni jak to się ma do wcześniej dostarczonej lub nie, opinii z badań.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania .:
8. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
hana27-01-2009 17:18:09   [#13]
jestem tego samego zdania co sonata, poradnia opiniując wskazuje na promowanie bądż nie...z naszą poradnia współpracuje się bardzo dobrze, w sprawie niepromowania nauczyciele konsultują się z pracownikami PPP i w oparciu o wyniki badań oraz wywiad z wychowawcą poradnia wydaje opinię....pozostawiamy tylko wtedy, gdy jest wskazanie o niepromowaniu i z reguły jest ono zawsze zgodne z naszymi oczekiwaniami....sama jednak opinie poradni uważam za zbędną, to nauczyciel powinien decydować o niepromowaniu, a zwłaszcza w klasach początkowych, gdzie pozostawienie na drugi rok rokuje, że dziecko nabędzie podstawowych umiejętności niezbędnych do dalszej nauki...
sonata4327-01-2009 17:22:19   [#14]
Przecież to oczywiste, że nauczyciel najlepiej wie czy dziecko sobie poradzi w nastepnej klasie.

Jednakże prawo nakazuje na podstawie opinii, w wyjątkowych przypadka itp itd.
Nic w tej chwili tego nie zmieni.
teka5727-01-2009 17:23:04   [#15]
należy dodać,że konieczne jest,aby rodzic dał szkole taką opinię,ale jeśli nie zechce,bo jest nie po jego myśli i oczekiwań i nie da szkole ,to można sobie pogwizdać...
Niby nie muszę mieć zgody rodziców ,ale muszę mieć opinię ppp
beera27-01-2009 18:03:34   [#16]

nikt nie twierdzi, że to ma być bez opinii:)

ale też nie widzę podstawy prawnej, by to była jakaś określona opnia.

Czyli, że jeśli w marcu dziecko miało opinię, która mówiła o tym, że poziom umiejętnosci jest o klasę niższy niż w klasa, do której dziecko uczęszcza, albo, że rozwój wskazuje na..., albo, że wskazane więcej czasu na opanowanie umiejętności, albo...itd, to nauczyciele mogą zdecydować o powtarzaniu klasy na podstawie TEJ opinii.

I jak mi wskażecie przepis, że nie może na podstawie tej opinii, lecz musi iść do ppp po kolejną, to stawiam kawę :)

sonata4327-01-2009 19:10:11   [#17]
W związku z tym, że w przytaczanym przeze mnie rozporządzeniu z 11.12.2002. jest zapisane w jakich sprawach poradnia wydaje opinie, a jedną z tych spraw jest "pozostawienie ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie", uważam, że jest to wystarczająca pp, aby szkoła promowała bądź nie min. na podstawie takiej opinii.
beera27-01-2009 19:13:09   [#18]

zgoda na:
min. na podstawie takiej opinii.
między innymi na tej

co oznacza, że może na innej:)

 

 

sonata4327-01-2009 19:19:46   [#19]
Pisząc "min" miałam na mysli, że oprócz opinii poradni jest jeszcze opinia (ocena opisowa, obserwacja) nauczyciela uczącego.

Jeżeli chodzi o opinie poradni to uważam, że szkoła powinna mieć opinię w tej wlaśnie sprawie.

Wątpliwości najlepiej rozwiać w swoim organie nadzorującym.
beera27-01-2009 19:26:29   [#20]

W zasadzie to organ nadzorujący wiele do powiedzenia w tej sprawie nie ma.

Moje zdanie jest takie jak wyraziłam wyżej.

===

No i teraz Krzysiu wybieraj:) Czyli zadecyduj sam:))

rzewa27-01-2009 19:29:12   [#21]
podzielam zdanie asi i dodam jeszcze, że gdyby patrzeć na to tak rygorystycznie jak pisze sonata, to oznaczałoby to, że o niepromowaniu takiego ucznia decydują: rodzice, poradnia, rp -> dokładnie w takiej kolejności :-)
jaga1127-01-2009 19:50:47   [#22]

To się nazywa teraz -wydłużenie etapu edukacyjnego-

U mnie odbywa sie to na podstawie wniosku wychowawcy, który wczesniej otrzymał zgode rodzica na piśmie i dziecko ma opinie PP na dodatek opinia lekarza że dziecko jest zdrowe.

bomis27-01-2009 19:55:29   [#23]
Rodzic nie decyduje czy jego dziecko ma zdać do następnej klasy, czy pozostać w niej.
Nie musi też wyrażać zgody na pozostawienie tej samej klasy. My rodzica informujemy. Musimy zasięgnąć opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie jest napisane, że ta opinia musi zawierać stwierdzenie "pozostawić w tej samej klasie". Myślę, że niektórzy nauczyciele chcą obciążyć odpowiedzialnością, za pozostawienie w tej samej klasie, pracowników poradni.
Jeżeli już nie promować to tylko na początku drogi szkolnej, kiedy nie ma wielkich zaległości. Pozostawianie w klasach starszych w większości nie ma sensu, zaległości sa tak duże ....
beera27-01-2009 19:55:44   [#24]

na potwierdzenie dodam jeszcze - zwróćcie uwagę na zapisy UoSO dotyczące podobnych kwestii


2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3.

4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

tu wskazano jednoznacznie, że aby dziecko odroczyć lub wcześniej wysłać do szkoły dyrektor musi zasięgnąć opinii ppp w tej sprawie. 
Dyrektor 1. zasiąga opinii => 2. podejmuje decyzję.

Jeśli chodzi o pozostawienie ucznia decyzję podejmują na uczyciele na podstawie opinii ppp, opinii rodziców.

Subtelna, ale wazna różnica:)

 

beera27-01-2009 19:58:11   [#25]

hm...

1.jaga, to się nie nazywa teraz wydłużenie etapu edukacyjnego

2.bomis, nie musisz "zasięgać opinii" w sprawie pozostawienia ucznia

3. bomis - informowanie rodzica, to za mało w świetle przepisów

sonata4327-01-2009 20:05:16   [#26]
Rzewo rodzice napewno nie (choć jak nie dadzą opinii to i tak oni decydują). Szkoła zasięga opinii rodziców - tak jest zapisane w rozporządzeniu.
O powtarzaniu klasy postanawia rada pedagogiczna. Do tego potrzebna opinii poradni w sprawie......

Nauczona różnymi doświadczeniami pozwalam sobie na swoje sugestie w tej sprawie. Wszystko będzie ok jak rodzice nie "poskarżą" się w kuratorium. Jak nie będzie rodzicom odpowiadała decyzja rady pedagogicznej, a będą to bardziej dociekliwi rodzice, pojadą z tym wyżej. Wtedy to już lepiej mieć porzadek w papierach (wszystko zgodnie z pp).
Dlatego napisałam żeby konsultować się w kuratorium bo to oni, przy okazji skargi czy wizytacji, będą to sprawdzac.
beera27-01-2009 20:12:38   [#27]

Myślę, że doświadczenie Cię, niestety, nie myli.

ale wiesz - to jedno, co z tym zrobią wizytatorzy, a drugie (nie wiem, czy ważniejsze - bo nic ważniejszego, niż święty spokój;), co jest działaniem zgodnym z przepisami prawa.

sonata4327-01-2009 20:20:29   [#28]
Asiu interpretacje prawa każdy przedstawia swoją. Po to tu dyskutujemy. Tylko niestety wyrocznią w tym zakresie jest kto inny.
beera27-01-2009 20:29:29   [#29]

no właśnie, pytanie tylko kto:)

Ja uważam, że dyrektor, i w opisywanym przez nas przypadku wizytator nie znajdzie podstawy prawnej by zakwestionować jego działanie.

Mam coraz większe przekonanie, że wizytatorzy powinni mieć wykształcenie prawnicze, jesli chcą się zajmować kontrolowaniem realizacji przepisów prawa.

DYREK27-01-2009 20:36:40   [#30]

a może studia podyplomowe dla wizytatorów

dyrektor musi z zarządzania, to może wizytator z "wizytatorstwa" ;-)

Wioleta D27-01-2009 20:47:56   [#31]
Napiszę tak: uczeń I klasy, duży problem z analizą i syntezą, nie potrafi głoskować, bardzo duży problem z czytaniem, niechęć do chodzenia do szkoły. Uczeń przebadany przez ppp i skierowany na zajęcia kopm. Klasa liczy 35 osób, uczeń uczęszcza na zajęcia - efekty marne. Pod koniec roku prośba do poradni o wydanie orzeczenia o pozostawieniu w klasie I. Poradnia odmawia - nie wyda takiego zaświadczenia. Nauczyciel i dyrektor w rozmowie z rodzicami zasłania się przepisami, że poradnia nie wskazała konkretnie na powtarzanie klasy więc ma związane ręce bo nie ma orzeczenia. Wszyscy wiedzą, że dzieciak powinien powtarzać klasę.Ewidentnie nie radzi sobie w klasie I. I przepychanka trwa. Rodzice chcą wybrać dziecko ze szkoły i zapisać je do innej szkoły gdzie zacznie naukę od nowa w klasie I. Wreszcie piszą pismo do dyrektora z prośbą o pozostawienie dziecka w klasie I na drugi rok. Nauczyciel podpisuje się pod prośbą. Rodzice na korytarzu czekają na decyzję rady pedagogicznej. Głosowanie. Uczeń zostaje na drugi rok. A potem już wszystko idzie dobrze. Chłopak nauczył się czytać i pisać. Zaczął z chęcią chodzić do szkoły.Nie wiem czy zachowano procedury zgodnie z przepisami, czy wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Wiem tylko, że gdyby ten chłopak nie powtarzał I klasy , dzisiaj miałby duże problemy w szkole. To tak odnośnie tego przepisu
Krzysztof Pom27-01-2009 20:58:41   [#32]

Drodzy Forumowicze! Dziękuję za odzew, nie spodziewałem się tak długiej wymiany opinii:-) Widać, że problem jest i leży na sercu nie tylko mnie.

Skłaniam sie raczej ku temu "nowym" spojrzeniu na kwestie opinii PPP w sprawie powtarzania klasy przez dziecko:
1. Decyzję podejmuje RP
2. Na podstawie opinii PPP (ale opinia to tylko opinia i wcale nie musi zawierać wskazania o powtarzaniu, bo mówi o problemach dziecka a to nauczyciel ma stwierdzić, czy po realizacji zaleceń i wskazówek dziecię poradzi sobie w dalszej edukacji)
3. Po zasięgnięciu opinii Rodziców (bo wcale ich zgoda nie jest konieczna)

Moje stanowisko zostało wzmocnione tym, że
3. PPP może wyrazić opinię, że dziecko powinno powtórzyć klasę co wcale nie oznacza, że musi tak sie stać. Wystarczy, że rodzic opinii nie dostarczy do szkoły. (Mieliśmy kilka takich przypadków)
4. Ponowne badania PPP przeprowadza po 2 latach i w zasadzie nie ma mocnych, chyba że zajda nieprzewidziane okoliczności natury pozaludzkiej.
5. Uczeń X, o którego między innymi nam chodzi, ma takie trudności w nauce, że ze zdziwienia szczęki nam opadły, kiedy czytaliśmy niezłą opinię z PPP. Natomiast uczeń Y w porównaniu z X jawi się wręcz geniuszem, a otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową). Szczęki opadły po raz drugi. 

PS Co zrobić, jeśli rodzic nie dostarczy do szkoły opinii??? Dziecko na zasadzie par.20 ust.1 Rozporządzenia automatycznie otrzymuje promocję, mimo że nie czyta, nie pisze i nie liczy? 

sonata4327-01-2009 21:02:31   [#33]
Podsumowując.
Moja odpowiedź na pytanie Krzysztofa
"Czy można pozostawić dziecko na drugi rok w tej samej klasie, jeśli w opinii PPP napisano, z ma trudności w nauce spowodowane ....., powinno brać udział w zajęciach wyr. oraz kor.komp. , jednak nie wspomniano nic o potrzebie powtarzania klasy? Nie radzi sobie mimo podjętych działań ze strony nauczyciela i szkoły."

Jeżeli jest to opinia w sprawie pozostawienia..., to jest to odpowiednia opinia.
beera27-01-2009 21:09:11   [#34]

sonato, ale czemu "podsumowując"?

moim zdaniem opinia NIE MUSI być w sprawie pozostawienia.
i w zasadzie do takiego wniosku nie tylko ja tu doszłam:)

===

Krzysiu - co do Twojego PS. niestety tak

Krzysztof Pom27-01-2009 21:21:15   [#35]

sonato43
rozporzadzenie o PPP mówi, w jakich sprawach opinie może ona wyrażać co moim zdaniem wcale nie oznacza, że to wskazanie stanowi obligo dla szkoły, bez którego pozostawienie ucznia jest niemożliwe.

========

asiu!
o matko i córko!!!!
tutaj napisałem coś, czego publicznie ujawnic nie mogę, bo poślą mnie na jakies leczenie albo co...


post został zmieniony: 27-01-2009 21:21:50
sonata4327-01-2009 21:34:49   [#36]
To co napisałam to jest moje zdanie na poruszany temat.
Co zrobi Krzysztof czy inny dyrektor szkoły to już jego sprawa.
bea6328-01-2009 08:30:36   [#37]
Pojawił się problem opini PPP,z którymi niejak się zgodzić. Czasami to się zastanawiam, czy na badaniu w poradni był na pewno ten uczeń, który miał być.
PawełR13-06-2011 13:11:48   [#38]

chciałem coś zapytać, ale znalazłem wątek obok...



post został zmieniony: 13-06-2011 13:13:47

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]