Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Socjalny - emeryci
strony: [ 1 ]
PiotrSz04-12-2008 19:05:36   [#01]

Dziś kilkunastu emerytowanych nauczycieli złożyło wnioski o świadczenie socjalne. Chyba są przez kogoś podszkoleni (ale czy dobrze), gdyż powołują się na art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela (tam zapisane dla nauczycieli bedących emerytami ... dokonuje sie odpisu 5% emerytur na zfśs) . Twierdzą, że dla nich jest wydzielona kwota na fundusz socjalny i chcą, aby potraktować ich niezależnie od reszty pracowników.

Jak to wygląda formalnie z funduszem w szkole, zwłaszcza w przypadku emerytów?

bosia04-12-2008 19:09:31   [#02]
jest jeden fundusz dla wszystkch uprawnionych
AnJa04-12-2008 19:11:36   [#03]
w ustawie o zfśs oddzielono wyraźnie sposób tworzenia funduszu od jego wydatkowania

tych % wchodzi do funduszu- ich wydatkowanie zależne jest jednak od regulaminu- nie ma wydzielonego podfunduszu na okrelone grupy zawodowe czy kategorie społeczne uprawnione do korzystania z niego
DYREK04-12-2008 19:12:54   [#04]

Odpis dla nauczycieli – emerytów i rencistów

Stosownie do art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela, dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent. W związku z tym, w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli – emerytów i rencistów,
dyrektor szkoły powinien zwrócić się do emerytów i rencistów objętych opieką socjalną, o przedstawienie danych dotyczących wysokości pobieranych przez nich emerytur (rent). Ustalenie tych danych możliwe jest na podstawie rozliczenia z PIT 40A lub na podstawie otrzymywanego przez nauczyciela odcinka emerytury.
Wskazać należy, że środki finansowe na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami planowane są w budżecie państwa i – w ramach subwencji oświatowej – przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego (przepis § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz. U. Nr 247, poz. 1825) stanowi, że „podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego jest dokonywany z uwzględnieniem m.in. finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.”).

z:

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w szkołach publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej
2008-04-03
Magdalena Sender

http://www.abc.com.pl/problem/372/6

 

 

i

 

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/054D5276

Odpowiedź ministra pracy i polityki społecznej

na interpelację nr 726

w sprawie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i możliwości przekazywania odpisu na byłego pracownika do wskazanego zakładu w aktualnym miejscu jego zamieszkania

   W związku z interpelacją posła Jana Walentego Tomaki w sprawie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i możliwości przekazywania odpisu na byłego pracownika do wskazanego zakładu w miejscu jego aktualnego zamieszkania, przesłaną przy piśmie z dnia 31 stycznia br., SPS-023-726, po porozumieniu z ministrem edukacji narodowej, przedstawiam Panu Marszałkowi następującą informację:

   Uprawnienie emerytów i rencistów do korzystania z pomocy socjalnej u ich byłego pracodawcy wynika z regulacji zawartych w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.).

   Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przewiduje możliwość dokonania zwiększenia funduszu przez pracodawców sprawujących opiekę socjalną nad emerytami i rencistami - byłymi pracownikami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów - o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia (stanowiącego podstawę naliczania odpisu na fundusz), na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki (art. 5 ust. 5). Jednakże przepis ten ma charakter fakultatywny. Wprowadza on dla pracodawcy jedynie możliwość skorzystania z tego rozwiązania, ale nie obowiązek. W konsekwencji wielu pracodawców tworzących fundusz nie korzysta z tej możliwości, skutkującej koniecznością dodatkowego obciążania kosztów prowadzonej działalności. W takich przypadkach emeryci i renciści korzystają ze świadczeń socjalnych finansowanych z ogólnej puli środków socjalnych utworzonych z obligatoryjnego, corocznego odpisu na przeciętną liczbę pracowników.

   Natomiast w przypadku pracodawców będących placówkami oświatowymi, zasady naliczania obligatoryjnego odpisu na emerytowanych nauczycieli określa art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). Przepis ten zobowiązuje pracodawcę oświatowego do dokonania odpisu na fundusz na te osoby w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent. W przypadku likwidacji szkoły, w której emerytowany nauczyciel był ostatnio zatrudniony, omawiany przepis przewiduje, że obowiązek sprawowania opieki socjalnej nad nim będzie sprawować pracodawca wyznaczony przez organ prowadzący placówkę oświatową (jednostka samorządu terytorialnego).

   W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, utrudniającej korzystanie ze świadczeń socjalnych, nauczyciel będący emerytem lub rencistą mógłby ubiegać się o objęcie opieką socjalną w innej szkole, jeśli dyrektor szkoły wyrazi na to zgodę, a organ prowadzący tę szkołę dopuści taką możliwość. W takiej sytuacji istnieje możliwość przekazywania odpisu na tych nauczycieli na mocy porozumień zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, w oparciu o art. 46 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.). Poza taką możliwością nauczyciele, którzy zmienili miejsce zamieszkania, mogą korzystać z funduszu w szkole, z której przeszli na emeryturę lub rentę - w oparciu o dostępne formy korespondencyjne, uwzględnione w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych funkcjonującego w tej szkole (placówce oświatowej). Jednak ostateczne decyzje w tych sprawach mogą podejmować wyłącznie uprawnieni, czyli dyrektor placówki lub organ prowadzący szkołę, którzy są zobligowani obowiązującymi przepisami w omawianym zakresie.

   Pragnę podkreślić, że niezależnie od liczby stosowanych przez pracodawcę wskaźników przy naliczaniu odpisu na fundusz przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz ustawy Karta Nauczyciela wprowadzają zasadę jednego funduszu u pracodawcy. Oznacza to, że fundusz świadczeń socjalnych ma charakter funduszu spożycia zbiorowego, niepodzielnego na ˝podfundusze˝ w zależności od sposobu ich naliczania. Nadmienić przy tym należy, że świadczenia socjalne nie mają charakteru roszczenia ani należności, gdyż ich przyznanie oraz wysokość są uzależnione wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby ubiegającej się o pomoc u pracodawcy. Zatem ustawowe prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych nie jest tożsame z gwarancją ich przyznania.

   Sprawowanie opieki socjalnej nad emerytami i rencistami - byłymi pracownikami, co do zasady, należy do obowiązków pracodawcy ostatnio zatrudniającego te osoby. Zatem realizacja prawa emerytów i rencistów do ubiegania się o świadczenia socjalne jest ściśle powiązana z funkcjonowaniem ich ostatniego pracodawcy i tworzeniem przez niego funduszu. Taki pogląd prezentuje również orzecznictwo sądowe, np. w uchwale SN z dnia 15 listopada 1991 r., sygn. I PZP 56/91, OSNC 1992/4/63.

   Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w mojej ocenie, nie ma możliwości wprowadzenia powszechnej zasady przekazywania, nieobowiązkowego w swoim charakterze, zwiększenia funduszu - w ślad za zmieniającym miejsce zamieszkania emerytem. Wiązałoby się to bowiem z:

   - generalną zmianą charakteru tego naliczenia - z dobrowolnego na obligatoryjne;

   - nałożeniem obowiązku sprawowania opieki socjalnej nad ˝nie swoimi˝ emerytami na innych samodzielnych pracodawców, z których wielu korzysta z ustawowej możliwości całkowitej rezygnacji z tworzenia funduszu w drodze układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania.

   Pragnę uprzejmie wyjaśnić, iż ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zawiera także rozwiązanie umożliwiające każdemu pracodawcy rozszerzanie - w drodze regulaminu funduszu - uprawnień socjalnych, tj. obejmowanie opieką socjalną osób, które w jego ocenie wymagają socjalnego wsparcia (art. 2 pkt 5).

   Minister

   Jolanta Fedak

   Warszawa, dnia 19 lutego 2008 r.

bosia04-12-2008 19:14:44   [#05]

na AiO też jest mniejszy odpis niż na nauczycieli

Przyznawanie świadczeń oraz wysokości dopłat z Funduszu uzależnione jest od sytuacji życiowej, materialnej i rodzinnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

dorotami04-12-2008 19:17:10   [#06]
Ja miałam podobną sytuację, ale niestety fundusz nie jest roszczeniowy i traktuje jednakowo (oczywiście w zależności od dochodów - tzw. widełki) bez wzgl. na to jaki jest odpis na emerytów, czynnych nauczycieli czy pracowników administracji i obsługi, a wiadomo, że ci mają mniejszy odpis z racji mniejszych zarobków. Może należy zaznajomić ich ponownie z regulaminem funduszu i ustawą o świadczeniach socjalnych. Powodzenia w negocjacjach.
PS.
Reasumując: wszyscy pracownicy mają takie same prawa do świadczeń bez wzgl. na wielkość odpisu. I fundusz jest wspólny dla wszystkich.
DYREK04-12-2008 19:17:23   [#07]

w 2008 jest tak:

odpis fundusz na jednego pracownika niepedagogicznego - 906,61  zł

odpis dla emeryta i rencisty niepedagogicznego 151,10 zł

odpis dla emeryta nauczyciela (5% pobieranych przez nich emerytur i rent) ok. 850 zł

odpis na nauczyciela - 2281,56 zł

2281,56 - 906,61 (świadczenie urlopowe nauczyciela wynikające z KN) = 1374,95

 z odpisu nauczyciela pozostaje na zfśs 1374,95 zł do podziału zgodnie z regulaminem przyznawania świadczeń z zfśs.

Nuczyciele, pracownicy niepedagogiczni, emeryci i inni uprawnieni korzystają z zfśs na zasadach określonych w regulaminie.

DYREK04-12-2008 19:21:27   [#08]

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a dane o sytuacji życiowej pracownika

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz.u. z 1996 r. poz. 70, poz. 335) przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz ustalanie wysokości dopłat z funduszu można uzależnić od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Oznacza, to że pracodawca musi uzyskać takie dane dotyczące pracownika - a nawet jego rodziny, żeby ustalić jego prawo do świadczeń. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 2002 r.( I PKN 267/2001 OSNP 2004/6 poz. 99) Pracodawca nie narusza dóbr osobistych pracownika (art. 23 kc, art. 47 i art. 51 ust. 1 i 2 Konstytucji), zobowiązując go zgodnie z postanowieniami regulaminu przyznawania zapomóg z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do złożenia zaświadczenia o zarobkach uzyskiwanych u drugiego pracodawcy.
Jednak Sąd Najwyższy precyzuje, że zasady wykonywania tego obowiązku powinny być sprecyzowane w regulaminie funduszu świadczeń socjalnych (wyrok z 20 sierpnia 2001 r. KPIN 579/00: OSNAPiUS z 2003 r. nr 14, poz. 331). W regulaminie należy zatem określić bezpośrednio jakie dane należy przedstawić w celu uzyskania świadczeń albo określić rodzaj dokumentów, które pracownik ma obowiązek przedstawić.
W przypadku żądania danych wrażliwych np. dotyczących leczenia w związku z wnioskiem pracownika o zapomogę na leki pracodawca na podstawie regulaminu funduszu świadczeń socjalnych może żądać przedstawienia recept bądź zaświadczenia lekarskiego. Wydaje się jednak, że pracodawca może mieć tylko wgląd w taką dokumentację, nie może jej zatem umieszczać w aktach osobowych ani przetwarzać.
Jeżeli pracodawca nie tworzy funduszu, a tylko wypłaca świadczenia urlopowe, które nie są uzależnione od kryterium osobistego, pracodawca nie może żądać żadnych dodatkowych danych od pracownika, innych niż wymienione w art. 221 kodeksie pracy.

http://www.kobieta.gov.pl/?2,16,271,

 

Dodano: 2005-01-01
Autor: Joanna Noga-Bogomilska

TRZY PYTANIA DO JOANNY NOGA-BOGOMILSKIEJ
prawnika z kancelarii Wierzbowski Eversheds


Trzeba przedstawić PIT

Jakie przepisy regulują kwestię udostępniania pracodawcy zeznań rocznych w związku z ubieganiem się o świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Zagadnienie to nie jest jednoznacznie uregulowane przepisami prawa. Z całą pewnością dotyczy jednak relacji pomiędzy ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ustawa o ZFŚS) a ustawą o ochronie danych osobowych.
Ustawa o ZFŚS wskazuje na podstawę prawną i przesłanki przyznawania środków pochodzących z tego Funduszu. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych wymaga, aby pracodawca zbierając określone dane osobowe w celu przyznania tychże świadczeń miał podstawę prawną do ich przetwarzania oraz aby zbierał wyłącznie dane osobowe adekwatne do celu, dla jakiego są one przetwarzane.
Przepis art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS bardzo szeroko określa przesłanki, jakimi pracodawca musi kierować się przy ustaleniu wysokości należnych świadczeń socjalnych pochodzących z tego Funduszu. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (tzw. sytuacji osobistej).
Z przepisu tego wynika zakaz dzielenia środków z Funduszu w oderwaniu od sytuacji osobistej pracowników ubiegających się o przyznanie środków z Funduszu, a w konsekwencji obowiązek jej zbadania. Należy, bowiem pamiętać, że środki pochodzące z Funduszu nie są przeznaczone dla wszystkich pracowników, ale dla tych znajdujących się w relatywnie trudnej sytuacji u danego pracowdawcy. Żądanie przez pracodawcę rocznego zeznania podatkowego (PIT) jest jednym ze środków zmierzających do ustalenia sytuacji materialnej pracownika.

W swoim stanowisku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) uzależnia możliwość domagania się od pracownika w powyższej sytuacji zeznania rocznego od treści regulaminu ZFŚS. Czy słusznie?

Niezupełnie. GIODO w swoim stanowisku pomija całkowicie kwestię art. 22¹ Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią pracodawca oprócz podstawowego katalogu danych takich jak imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, ma prawo żądać od pracownika podania jego innych danych osobowych, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez niego ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. Ten przypadek dotyczy również korzystania ze świadczeń pochodzących z ZFŚS.
Jak słusznie stwierdza GIODO wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Wydaje się, zatem, że w tym przypadku przepisem, z którego wynika obowiązek do zbierania danych pracownika jest właśnie art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS.

Jak więc ocenić brak takiej możliwości w regulaminie?

Z pewnością taki brak w regulaminie informacji na temat dokumentów koniecznych do udokumentowania osobistej sytuacji pracownika ubiegającego się o świadczenie jest istotną jego wadą. Jednak, interpretacja GIODO zakładająca brak możliwości żądania takich danych w przypadku braku informacji w regulaminie jest zbyt daleko idąca. W mojej ocenie mimo wszystko pracodawca może uzależnić przyznanie świadczeń z tego Funduszu od przedstawienia przez pracownika dokumentów, które pozwalają na ustalenie jego osobistej sytuacji. Pracodawca musi wyjaśnić, ustalić i ocenić sytuację pracownika ubiegającego się o przyznanie środków z Funduszu przy podejmowaniu każdej decyzji o ich przyznaniu. Powołane przez GIODO orzeczenie Sądu Najwyższego z 8 maja 2002 r. (sygn. akt IPKN267/2001) potwierdza taki właśnie obowiązek.
Co więcej, w tym przypadku trudno byłoby również stwierdzić, że dane zawarte w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT) są nieadekwatne do celu ich przetwarzania. Dane te konieczne są bowiem w celu przyznania pracownikowi, którego dane dotyczą, środków z Funduszu.

Rozmawiała Aleksandra Tarka
http://www.wierzbowskieversheds.com.pl/?page=3&action=showArticle&id=1494&year=2005

 

 

 Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

http://www.giodo.gov.pl/348/id_art/1447/j/pl/

Czy dopuszczalne jest żądanie od pracownika przedłożenia rocznego zeznania podatkowego (PIT) w celu wykazania wysokości dochodu, na potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Pracodawca może gromadzić dane osobowe, jeśli spełni jeden z warunków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych - w przypadku danych "zwykłych" (jak np. imię, nazwisko, adres zamieszkania) oraz w art. 27 ust. 2 tej ustawy - w odniesieniu do danych szczególnie chronionych (katalog danych objętych szczególną ochroną określony został w art. 27 ust. 1 ustawy i obejmuje m.in. dane dotyczące stanu zdrowia, nałogów).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 lub art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Dopuszczalność żądania przez pracodawcę zeznania o wysokości osiągniętego przez pracownika dochodu w roku podatkowym (PIT) w celu potwierdzenia uprawnienia tego pracownika do świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, badać należy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.) oraz postanowienia regulaminu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z jego środków. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej powinny być określone w regulaminie (art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).

Przyznanie świadczeń z Funduszu, a także ich wysokość, uzależniona jest więc od spełnienia przez osobę ubiegającą się o to świadczenie określonych kryteriów socjalnych. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie określa jednak sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie ich spełnienia. Uprawnienie pracodawcy do żądania podania stosownych informacji oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie świadczenia z Funduszu, powinno zatem znajdować uzasadnienie w regulaminie, o którym mowa powyżej. W jego postanowieniach powinny być sprecyzowane zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków o ich przyznanie. Regulamin powinien także określać, jakie informacje i dokumenty są niezbędne do dokonania oceny, czy osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie.

W wyroku z dnia 8 maja 2002 r. sygn. akt I PKN 267/2001 Sąd Najwyższy uznał, iż w art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych "jest (...) zawarta zasada przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z Funduszu według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym, tj. uzależnionych co do zasady i wysokości od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Z tego zaś punktu widzenia nie może być obojętne to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od wymienionych wyżej kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika lub innej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu wymaga każdorazowo wyjaśnienia, ustalenia i oceny".

Tu dyskutowaliśmy:

http://oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=21172&fs=0&st=0

 

I ustawa o zz

Art. 27. 1. Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową.

2. Przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.

(....)

i:

"- Sąd Najwyższy stwierdził, że sformułowanie „w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi” oznacza, iż wykonanie tej kompetencji przez kierownika zakładu pracy jest uzależnione od przeprowadzenia rokowań z przedstawicielami związków zawodowych, w wyniku których zostanie zaaprobowana treść wspólnego rozstrzygnięcia w tej sprawie. (III ZP 13/98, OSNP 1998/23/674).

- Pracodawca administrujący środkami ZFŚS nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń wg Kryterium socjalnego, to jest uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. (wyrok SN z 20 sierpnia 2001r., I PKN 579/00, OSNP 2003/14/331).

- Dysponowanie przez pracodawcę środkami ZFŚS, bez uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi, uprawnia te organizacje do żądania przekazania przez pracodawcę na rzecz funduszu rozdysponowanych kwot (art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o ZFŚS). (wyrok SN z 19 listopada 1997r., I PKN 373/97, OSNP 1998/17/507)."

 

z: http://www.solidarnosc.org.pl/mazowsze/index.php?inc=5&id=77&a=4

 

 

 

Kto odpowiada za fundusz zakładowy?

piątek, 15 kwiecień 2005, 12:12
źródło: Twoja-firma.pl

W myśl przepisów pracodawca jest administratorem Funduszu, jednak dla związków zawodowych Fundusz stanowi własność załogi. Nie mają one racji, gdyż właścicielem ZFŚS jest wyłącznie przedsiębiorca, zaś związki zawodowe mogą tylko, w określonym stopniu, wpływać na działanie Funduszu.


Codziennością dla przedsiębiorstw jest powoływanie komisji socjalnych, będących organami pozaustawowymi. Ich zadaniem jest pomoc i doradztwo, o ile związki zawodowe nie zrzekną się uprawnień decyzyjnych.

Jeśli komisję powołano zgodnie z regulaminem zakładowego Funduszu, jej decyzje stanowią podstawę działań pracodawcy, gdy związki zawodowe przekażą część swych uprawnień. Jednak w przypadku nieformalnego działania komisji, związki mają prawo kwestionować jej decyzje, gdyż współdecydują o Funduszu.

W związku z powyższym, pracodawca wykonujący postanowienia nieformalnej komisji naraża się na sankcje, gdyż może zostać pozwany przez związki zawodowe o wyrównanie kwot wydawanych niezgodnie z przepisami o ZFŚS. Podobnie jest w przypadku związków zawodowych, dokonujących wypłat niezgodnie z regulaminem Funduszu. Gdy zmienią się władze związku, wtedy można oskarżyć pracodawcę o dokonanie wypłat niezgodnie z prawem i nakazać uzupełnienie wydanych pieniędzy.

(na podst.: Gazeta Prawna)

http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/9463,kto-odpowiada-za-fundusz-zakladowy.html

 

 

PiotrSz05-12-2008 17:34:24   [#09]
a co z emerytami nienauczycielami?
DYREK05-12-2008 18:37:44   [#10]

a co ma być ?

korzystają z zfśs razem z innymi uprawnionymi na zasadzach określonych w regulaminie

rzecz jasna wedle "janosikowej zasady": bogatym zabrać, biednym dołożyć :-)

ewagie05-12-2008 18:37:59   [#11]
Powinni to zamienić na "żywą gotówkę" i dawać w formie np. 14 pensji. Część należną emerytom przekazać opiece społecznej. A tak to dochodzi do takich paranoi, że emeryt-nieemeryt (bo pracuje w innej szkole na pełnym etacie) ma bardzo zbliżone świadczenia do np. woźnej żyjącej z najniższej emerytury.
DYREK05-12-2008 19:20:24   [#12]

Dane dotyczące odpisu na fundusz socjalny dla emerytów i rencistów nauczycieli w 2008 roku

 

Emerytury i renty wypłacone z FUS

w  2007 roku

przesłane przez ZUS

 

 

Dane wyliczone przez KSEiR

 

Lp.

 

Województwo

Liczba emerytów

i rencistów w dniu

31.12.2007 r.

Wypłaty brutto ogółem

w tys. zł

5% odpisu na ZFŚS

w złotych

Średnia kwota przypadająca

na jednego emeryta lub rencistę

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

Dolnośląskie

Kujawsko-Pomorskie

Lubelskie

Lubuskie

Łódzkie

Małopolskie

Mazowieckie

Opolskie

Podkarpackie

Podlaskie

Pomorskie

Śląskie

Świętokrzyskie

Warmińsko-Mazurskie

Wielkopolskie

Zachodniopomorskie

26 641

16 900

20 224

  8 971

22 322

28 152

40 598

  8 725

18 359

10 842

18 565

35 228

12 455

12 468

27 165

14 877

 459 496 100

 287 541 700

 348 425 300

 164 040 600

 375 605 800

 486 556 700

 714 731 400

 145 701 500

 299 983 400

 185 179 300

 332 183 000

 613 702 500

 205 087 700

 218 172 100

 497 547 300

 259 052 800

 22 974 805

 14 377 085

 17 421 265

   8 202 030

 18 780 290

 24 327 835

 35 736 570

   7 285 075

  14 999 170

   9 258 965

 16 609 150

 30 685 125

 10 254 385

 10 908 605

 24 877 365

 12 952 640

 862,38

 850,71

 861,41

 914,28

 841,33

 864,16

 880,25

 834,96

 816,99

 853,99

 894,65

 871,04

 823,31

 874,93

 915,79

 870,65

 

 

OGÓŁEM

 

       322 492

 

  5  593 007 200

 

 

        279 650 360

 

DYREK03-02-2009 10:06:39   [#13]

Dokumentowanie naliczania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli - emerytów i rencistów

http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/rachunkowosc-budzetowa/
79716,Dokumentowanie-naliczania-odpisu-na-ZFSS-
dla-nauczycieli---emerytow-i-rencistow.html

"Zgodnie z wyjaśnieniami udzielanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (pismo z 29 marca 2005 r., nr DE-3-339-7-05, z 27 kwietnia 2005 r., nr DPZN-WSW-KK-1801-114/05), informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych na temat wysokości emerytury/renty (brutto), zebranych przez szkołę (inną oświatową jednostkę organizacyjną) naliczającą odpis na danego emeryta/rencistę."

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]