Forum OSKKO - wątek

TEMAT: 2 etap konsultacji rozp o nadzorze
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar26-08-2003 16:51:46   [#51]

hoho

skubany

beera26-08-2003 17:21:30   [#52]

o :-)

opowiadaj!

:-)

Marek Pleśniar26-08-2003 18:16:52   [#53]
jak ochłonę;-)
Marek Pleśniar27-08-2003 13:13:42   [#54]

wyniki konsultacji.

a raczej negocjacji z MENiS. Okazuje się że i owszem - trzeba bardzo trzymać się swoich argumentów w rozmowie (i je mieć). Dzięki pracy dyskutantów było to łatwe.

Co wskóraliśmy a czego (wybaczcie) nie.

W konsultacji wzieli udział:

MENIS, Ministerstwo Kultury, Min Zdrowia, Min. Gospodarki, Pracy.., ZNP, OSKKO, STO

Poruszano zagadnienia (omówię najistotniejsze):

§ 5.1.3. - dopisać w jaki sposób kurator wykorzystuje wyniki mierzenia wszystkich szkół i placówek,

4. Uwaga nieuwzględniona.

Przedmiotowa kwestia jest uregulowana w § 5 pkt 11, 12, 13

§5 l. p. 3,11,12,13 nie zawierają sposobu i trybu przekazywania dyrektorowi szkoły lub placówki wyników mierzenia jakości jej pracy, o którym mowa w §5 l. p. 3 oraz sposobu odwołania od wyników mierzenia. Wnioskujemy o uregulowanie w rozporządzeniu ww. kwestii.

Omawiano to w naszej dyskusji w poście #03, 04, 07 i kolejnych. Ten punkt wymagał najsłuższej dyskusji. MENIS (min Potulski i urzędnicy) uważał, że tę kwestię w wystarczający sposób regulują zapisy zawarte w § 5 pkt 11, 12, 13. Przytoczone argumenty nie znalazły początkowo zrozumienia. Przekonywani, że uregulowań  co do przekazywania wyników co 5 lat czynionych mierzeń dyrektorowi w rozporządzeniu po prostu nie ma trzymali się stanowiska "ureguluje to kurator" (czyli jego widzimiś). Wczesniej próbowano tłumaczyć że zapis o corocznym dostarczaniu dyrektorowi wyników badania jakości to jest własnie to "tyle że w tym szczególnym roku zamiast wyników nadzoru bedzie wynik mierzenia". Pozwoliłem sobie nie zgodzić się z tym.

Mówiono o dobrej woli ministerstwa i tym, ze jak dotąd nigdy kuratorzy nie odstępowali od informowania dyrektorów. Czyli "dotąd było dobrze to i będzie"

Przytoczyłem przyjety w OSKKO pogląd że nie mozna pozostawiać interpretacji przepisów o których sami ministerialini urzednicy mówią "ja ten zapis pojmuję tak.." Mam nadzieję że coś znaczył też argument że jest nam bliskie takie rozwiązanie kwestii i by MENiS zrobił to po prostu dla dyrektorów.

Ostatecznie odpowiedź brzmiała "dobrze, zmienimy to".

:-)

§ 9 - sprzeciw wobec wprowadzenia - niepotrzebne mnożenie stanowisk; dyrektorzy i wizytatorzy są właściwymi rzecznikami

 

8. Uwaga nieuwzględniona.

Jest to realizacja wielu postulatów zgłaszanych przez środowiska uczniów, rodziców a praw dziecka i ucznia

Podtrzymujemy sprzeciw. Uważamy ten krok za niepotrzebne mnożenie stanowisk.

Uważamy wizytatorów zajmujących się konkretnymi szkołami za najlepszych, znających szkołę i uczniów rzeczników praw dziecka i ucznia, najlepiej im służących. Nowe stanowisko byłoby siłą rzeczy stanowiskiem kierowniczym wobec wizytatorów – w zakresie ochrony praw ucznia. Taką rolę powinien pełnić aktualnie funkcjonujący przełożony wizytatora.

Nasze stanowisko niejako potwierdza odpowiedź MENiS skierowana do ZNP: Kompetencje wizytatora koordynatora nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia i dziecka są takie same jak pozostałych wizytatorów. Różnicę stanowi zakres zadań, obowiązków, które określa kurator oświaty.

Naszym zdaniem oznacza to brak ogólnopolskiej koncepcji.

Post #13 Tu ministerstwo było uparte. przyjęto nasze argumenty, lecz nie odstapiono od zamiaru. Sprawa jest nie do wygrania - zbyt wiele znaczy politycznie. Jednocześnie tak naprawdę niewiele znaczy merytorycznie. Dzieciom nie zaszkodzi a pomoże tyle co kot napłakał. Jako niegroźną pozostawiłem tak jak jest. Nie jest to najważniejsza dla nas - moim zdaniem - sprawa.

 

kwestia z postu #07

§8. 2. lit. d.

2. Na stanowiskach wymienionych w ust. l, z wyjątkiem kuratora oświaty, mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani, posiadający:

d) ukończony kurs kwalifikacyjny do sprawowania nadzoru pedagogicznego, prowadzony przez centralną lub wojewódzką placówkę doskonalenia nauczycieli;

Wnioskujemy o nie dyskryminowanie kandydatów kształconych przez inne niż wymienione w projekcie rozporządzenia uczelnie. [...]

Menis wyraźnie prze ku pozostawieniu tego kto będzie wizytatorem w gestii państwa. Tak właśnie argumentowano. Nie tylko nie odstapiono, ale zwróciwszy uwagę na problem obiecano przyjrzeć się przepisom dotyczącym zakładów kształcenia.

 

Ponadto poruszyłem kwestię (post #45) nieprecyzyjnego sformułowania z par5.1.7

zgodzono się z nami i obiecano zmienić  monitorowanie opracowania na "opracowywania" Uznano to za bład natury technicznej.

 

Przedstawiciel STO zakwestionował cały paragraf 6. - regulujący zasady sprawowania nadzoru przez dyrektora. Wystąpiłem przeciw tej inicjatywie jako zmierzającej do odprofesjonalizowania zarządzania szkołami oraz zdania dyrektora na absolutną łaskę organu prowadzącego/właściciela.

MENiS występował w tej kwestii po naszej stronie.

Ponadto prezes STO uzasadniając brakiem przygotowania wnioskował o dwa dni na pozostałe pytania szkół niepublicznych..

 

Ministerstwo kultury zakwestionowało istnienie wytycznych nadzorowania czyli załącznika nr 1.

Zajalem w tej sprawie głos i odwrotnie - wyraziłem uznanie dla wprowadzania ogólnopolskich standardów.

MENIS wyraził identyczną opinię'

Z ubolewaniem urzednicy wypowiedzieli się że z powodów legislacyjnych ma zostać odrzucony załącznik nr 2 regulujący kwestię standardów dla kuratora.

Pytani zapewnilli ze minister będzie je stosował w postaci wytycznych - skoro wreszcie je opracowano.

Warto w tej kwestii drążyć - moim zdaniem - dalej.

 

ZNP nie zgłaszał zastrzeżeń. Podobało im się wszystko:-)

Solidarności nie było

Ministerstwo Zdrowia wnioskowało o narzucenie podobnych szkołom publicznym standardów nadzorczych dla dyrektorw szkół niepublicznych. Zająlem z nimi zgodne stanowisko. Nie zmieniano nic. Ponadto przedstawiciele MZIOS mieli sprawy dotyczące drobnych uregulowań precyzujących zapisy. Nie poruszę tu ich.

Ministerstwo Gospodarki nie miało pytań

 

Po spotkaniu zostałem poproszony przez min Potulskiego o rozmowę. Nawiązaliśmy do poruszanych w imieniu OSKKO na spotkaniu zagadnień stadnardów, narzedzi dla dyrektora. Umówiliśmy się na dalszą wspólpracę w zakresie umocnienia roli i rangi dyrektora, także w KN. Rozmowa dotyczyła kwestii zarobków, regulaminówe dodatków, zakresu kompetencji. Pozwoliłem sobie w ramach małego wywiadu zapytać ministra o zgodę na cytowanie niektórch zdań. Użyję ich póniej, bo temat nie ten. Do tej sprawy wrócimy.

 

Ogólnie jestem z efektów wyprawy zadowolony. Mieliśmy merytoryczne uwagi i sporo osiągnelismy. Przede wszystkim coś dla środowiska kadry kierowniczej zrobiliśmy. Niepokoi mnie sprawa uznawania jedynie słusznych zakładów kształcenia wizytatorów. To wymaga dalszej naszej pracy.

Co Wy na to?

RomanG27-08-2003 13:59:36   [#55]
> Po spotkaniu zostałem poproszony przez min Potulskiego o rozmowę.

Widzę w tym dowód uznania. Dobrze rokuje na przyszłość. Gratuluję, Marku.
hania27-08-2003 14:00:32   [#56]

jestem pod wrażeniem..

no myślę - że powinieneś być zadowolony!!! Mamy wpływ jako OSKKO - a popatrzcie ile czasu istniejemy........

Do roboty dalej więc!

hania27-08-2003 14:01:45   [#57]

to ostatnie

było ogólnie do NAS, a więc w pierwszym rzeędzie do siebie samej:-))
Marek Pleśniar27-08-2003 14:15:30   [#58]

yhm, a jest jej - roboty haniu - od jasnej anielki

roman, coraz częściej wypada się z OSKKO fotografować.

beera27-08-2003 19:13:59   [#59]

:-))

Im więcej roboty, tym więcej roboty :-)

nie wiesz, że tak jest?

Marek Pleśniar27-08-2003 19:15:54   [#60]

aha:-)

nagroda taka?

za robotę robota:-)))) Przydałby się robot.

Leszek27-08-2003 21:33:00   [#61]

Za pokazaną aktywną fachowość czeka zawsze nowa (dodatkowa) robota...

Pozdrawiam

jerzyk27-08-2003 21:44:59   [#62]
popatrzcie jak to  sie w życiu układa - na jednych robota czeka, a inni  to na robotę czekają ;-)
asik15-09-2003 17:42:33   [#63]
zgłupiałam, a więc plan rozwoju szkoły piszemy co rok tak czy nie?
jerzyk15-09-2003 19:27:54   [#64]
dołączam do zgłupiałych :-)
Marek Pleśniar15-09-2003 19:41:47   [#65]

7. Uwaga uwzględniona.

przy zachowaniu planowania* na dany rok szkolny.

Program rozwoju szkoły obejmuje realizację bieżących potrzeb związanych z korygowaniem i doskonaleniem jej pracy (itp. wynikających ze zmieniającego się prawa,

stwierdzonych nieprawidłowości, skarg, analizy sytuacji itp.) jak i działań związanych z wdrażaniem standardów w kolejnych latach. Zatem konieczne jest określenie planu na każdy rok szkolny.

 

*czyli długofalowy ale z uwzglednieniem każdego roku i modyfikacją na bieżąco bo sie np. zmienia prawo.:-)

beera15-09-2003 21:12:52   [#66]

na razie spoko

ale gdy podpiszą będzie plan 5 letni oraz roczny- tak przynajmniej pamiętam z drugiego projektu
beera15-09-2003 21:13:41   [#67]

dokladnie to brzmi tak:

) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki

a) obejmujący 5 lat szkolnych;

b) obejmujący rok szkolny, z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły uzyskanych w poprzednim roku szkolnym;

asik15-09-2003 21:14:21   [#68]
dzięki, chyba rozumiem...
asik15-09-2003 21:27:58   [#69]
a ja przeczytałam coś innego ( projekt z 3 lipca 2003)

) opracowuje na każdy rok szkolny, program rozwoju szkoły lub placówki wykorzystując zeszłoroczne wyniki  mierzenia jakości pracy szkoły
beera15-09-2003 21:31:01   [#70]

To pierwszy projekt

potem były konsultacje i drugi projekt, z ktorego cytowalam

Marek Pleśniar15-09-2003 22:52:02   [#71]
no:-)
Macia18-09-2003 16:42:36   [#72]

Co z tym rozporządzeniem

Jak wygladaja prace nad rozporządzeniem i kiedy może wejść w życie bo nam już kazano je uwzględnić w planie nadzoru.
Marek Pleśniar18-09-2003 18:49:18   [#73]

Już informuję, chyba czytasz w myślach

OSKKO donosi;-)

Prace nad rozporządzeniem dobiegają końca, porozmawiałem z MENiS we wtorek (z wydziałem nadzoru konkretnie). Trwają jeszcze ostatnie poprawki, teraz projektem zajmuje się RCL.

W związku z tym zamiast ze skutkiem od 1 września nalezy się spodziewać przełomu roku. Na roboczo mozna przyjąć 1 stycznia. Ponieważ to kwestia wyłącznie legislacyjna rozporządzenie na pewno wejdzie w zycie w tym roku szkolnym i na pewno trzeba będzie sporządzac ów raport roczny dyrektora itd..

Planujcie:-)

maeljas30-09-2003 19:58:59   [#74]

Marku

 na świeżo po szkoleniu , gdzie zapoznano nas z  projektem rozporządzenia - ponoć świeżutki -

brak w nim w par. 3

4. Kurator oświaty może odstąpić od mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie wybranych standardów w przypadku posiadania przez szkołę lub placówkę dokumentów potwierdzających wdrożony system zarządzania jakością.

5. W stosunku do szkół i placówek niepublicznych organy nadzoru pedagogicznego prowadzą mierzenie jakości ich pracy w zakresie standardów odnoszących się do wymogów określonych w art. 7 ust. 3 ustawy oraz zadań ujętych w statutach tych szkół i placówek.

Czy "Cóś" wiesz na ten temat?

Szczególnie interesuje mnie pkt 5

Marek Pleśniar30-09-2003 20:01:39   [#75]
dowiem się. Mamy dobry kontakt z nadzorem w MENiS.
maeljas30-09-2003 20:03:25   [#76]
Dzięki
Marek Pleśniar01-10-2003 11:57:16   [#77]

Już informuję

Na stan spraw wczorajszy:

Oba cytowane przepisy są w dokumencie. Nie znikają w żaden sposób.

Przeczytano mi ich aktualne brzmienie, są zmiany kosmetyczne (zamiast "kurator" jest "organ sprawujący nadz. ped. nie będący dyrektorem szkoły")

Ponadto mam informację o coraz lepszym tempie prac - jeszcze w tym roku rozporządzenie może zostać podpisane. Tak wiec szykujcie się dyrektorzy do sporządzania raportów w 2004r

(dziś, o 11:50 od p. Aliny Sarneckiej, MENiS, Wydział Nadzoru Pedagogicznego)

maeljas01-10-2003 15:58:51   [#78]

 Dziękuję.

Czyli otrzymana przeze mnie wersja musi być chyba I projektem

(ale świeżutkie mają informacje!!!!!)

i to jest namacalny dowód na to że OSKKO jest naj.....

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ]