Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultujemy podstawę programową SP. G, LO, ZSZ, T
strony: [ 1 ][ 2 ]
Gaba06-08-2003 05:43:26   [#51]

Media i szkoła - zjawisko ciekawe, zjawisko ważne

1.
Także odbieram jako medialnie ważne - pojawienie się Prezesa  - medialnie czytelne brzmienie glosu, dobra (!!!) prenzecja, dobra nazwa firmy(bez błędu), dobre tło (a nie jakies coś dziwnego i wszechwładny komputer)
i parę odpowiedzialnych słów, nie pamiętam dosłownie zdania Markowego, z wrażenia.

I... wycięli te parę słów, bo coś musieli podpiąć pod główny wątek, a pani dziennikarka nie jest od podstaw programowych, lecz... - to dobrze, bo to musi być zupełnie rozpoznawalne dla widzów przeciętnych dziennika TV czyli szaraczków. To nie sztuka nafaszerować terminami, okrasić lamentem.

2.
zdanie o korupcji - jasne, że na fali. O korupcji można było zawsze, nie trzeba było tego aż do podstawy, jeżeli to ktos wcisnął do PP, bo wierzy
w jedynie zbawczą moc szkoły, to jest naiwny głuptas. Zawsze się irytuję
po mojemu (ulewam sobie) - szkoła...
powinna - uleczyc blokersów, pomóc dziewczynom sponiewieranym, itp. - tak, tak, tak - ale razem z innymi, nie zwalnia to oczywiście mnie od odpowiedzilnosci,
pomocy, każdemu mojemu i nie mojemu dzieciakowi, ale zwracam uwage jedynie na dziwnie pokrętne myslenie. Zapis - ze szkoła pomoże w korupcji... i tyle i już i dowidzenia jest skromnie mówić naiwny, jeżeli by sie tylko na tym zatrzymać. Ale ważne, by mówić z dziećmi, jest filozoafia z elementami etyki, elementy prsaoznawstawa na języky polski, jest WoS (pokazać wielkie afery, kontkst korpupcji w wymiarze światowym).

Kiedy kwiaty dla pani są kwiatami dla pani, a kwiatami dla pani przestają
być... nie chcę zaczynać, ale gdyby ktoś podjął ten wątek, to nabrałby swojego smaku, gdzie się zaczyna TO!

To ważna tematyka, można zachęcić nauczycieli do rozmów na ten temat. Ale nie powinno się wierzyc, ze jak się znalazło w PP, to już korpupcja się mzniejszy, albo zmniejszy się, bo się kazało w szkole...


3.
Pewno kręcili Marka z 15 minut, a potem poleciała migawka. Dla mnie nie szkodzi.

Zobaczmy, jak w naszych skromnych szkolnych firmach (planach rozwoju palcówki) w dziale - promocja firmy (piszę to z odcieniem żartu i nieżartu), traktujemy kontakty z mediami, wywiady do prasy, notki w lokalnej, jest to ważny element gry rynkowej, zwłaszcza na rynku duzym usług edukacyjnych. Na marginesie problemu - nie lubię niektorych naszych lokalnych dziennikarzy, skromnie mówiąc są dla mnie nie-fachowcami, ale nie zwalnia mnie to od rzetelności, kulturalnej informacji - w kontkeście szkoły, systemu lokalnego szkolnictwa - lojalnosci wobec władz (obu!) i... innych kolegów.

4.
Trochę się rozgadałam - w moim miasteczku wiele (coraz więcej?) załatwia się przez prasę, jak sie cos nie podoba, to padają często groźby - nie tylko: pójdę/napiszę do kuratorium, do gminy, ale zraz - do telewizji, do prasy.

To dobrze - trzeba mieć świadomość wagi mediów, to bywa
przykre.
Widziałam gdzieś zajęcia dla szefów firm (zapraszano dyrektorów szkół!!!) nt. kontaktu z mediami, budowania wizerunku szkoły, co trzeba powiedziec, czego nie trzeba (mimo prawa prasowego o dostępie do infomacji). Nieetyczne zachowania dziennikarzy, nieetyczne zachowania wobec mediów szefów jednostek, itp.


Co jest dla nas w OSKKO kryterium sukcesu, w pierwszym roku, w drugim, w trzecim...  to jest budowanie wizerunku partnera społecznego, wprowadzanie nazwy, pokazanie obszaru zainteresowania.
Marek Pleśniar06-08-2003 07:40:33   [#52]

Najważniejsze te literki na dole ekranu. Ważne by się częściej pojawiały.
A teraz, cytując prawdziwego  prezesa: to do roboty. :-)
Za chwilę wklejam do witryny podstawę gimnazjum. Przypominam, że oprócz działań antykorupcyjnych, do podstawy włączono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa. I nadal proszę bardzo o przyrodnicze uwagi.

A w nawiasie, gabo, znów nie śpisz! Popraw się;-)

Adaa06-08-2003 09:59:41   [#53]

język obcy sp

w zasadzie nie ma zmian w podstawie programowej

rozszerzono  jedynie sprawność mówienia o formułowanie krótkiej wypowiedzi o swoich przekonaniach i wartościach wraz z ich prostym uzasadnieniem

i dobrze, bo to i tak samoistnie wynikało z wypowiedzi uczniów

Marek Pleśniar06-08-2003 10:20:55   [#54]

jest gimnazjum

4 godziny skanowania i poprawiania:-)

http://www.oskko.edu.pl/oskko/rozp_o_pp_sier03/zalacznik4.htm

działajcie!

Marek Pleśniar06-08-2003 20:26:35   [#55]

tym razem 70 stron skanowania:-)

padłem trupem:-)

w witrynie już znajduje się

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH,

LICEÓW PROFILOWANYCH, TECHNIKÓW,

UZUPEŁNIAJĄCYCH LICEÓW OGÓLNIKSZTAŁCĄCYCH

I TECHNIKÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH

Marek Pleśniar06-08-2003 21:45:06   [#56]
szkoły policealne gotowe.
violka07-08-2003 00:05:00   [#57]

przyroda

właściwie nic się nie zmienia - uszczegółowienie dotyczące właściwości substancji i budowy materii to zapis tego co i tak jest realizowane

Marek Pleśniar07-08-2003 00:33:29   [#58]
ZSZ gotowe:-)
Gusia07-08-2003 07:09:48   [#59]

ale lektura na wakacje

Dobrze że ja tylko SP sobie poczytam inaczej padłabym trupem...

Z tego co widzę to tylko technika... Ciekawe czy mi się spodoba...

Marek Pleśniar07-08-2003 11:04:28   [#60]

wakacje nie wakacje

a konsultować trza:-) Coś tam pozbieramy, kilka osób jest - postaramy się poważniejsze zmiany wychwycić.

Anka L07-08-2003 11:38:18   [#61]

ścieżki w SP

(podpowiedziano mi)
w edukacji prozdrowotnej 10 pkt. dodano zapis - odpowiedzialność małoletniego wobec prawa

czy nie jest właściwsze umieszczenie tego zapisu w wych. do życia w społ. ?

Marek Pleśniar07-08-2003 12:18:16   [#62]

masz zapewne na myśli to:

10. Przyczyny (namawianie i presja ze strony osób) i skutki używania środków psychoaktywnych i nadużywania leków oraz innych nałogów, odpowiedzialność małoletniego wobec prawa.

czy ja wiem? W kontekst to wpasowuje się moim zdaniem dobrze. Najważniejsze że o tym jest mowa.

A swoją drogą. Jaka jest ta odpowiedzialność?

:-)

Anka L07-08-2003 12:36:35   [#63]

odpowiedzialność karna nieletnich

. Odpowiedzialność karna nieletnich - sytuacja w Polsce - lata dziewięćdziesiąte

Praca całej grupy polskich prawników, praktyków i akademików, doprowadziła w latach dziewięćdziesiątych do uchwalenia nowego Kodeksu Karnego, który wszedł w życie dnia 1.09.1998. Wprowadzony przed kilku miesiącami Kodeks Karny, obniżył granicę odpowiedzialności we wszystkich kategoriach przestępstw na ukończone 17 lat, a w przypadku szczególnie ciężkich zbrodni na ukończone lat 15:

Art. 10

§ 1. Na zasadach określonych w tym kodeksie odpowiada ten, kto popełnia czyn zabroniony po ukończeniu 17 lat.

§ 2. Nieletni, który po ukończeniu 15 lat dopuszcza się czynu zabronionego określonego w art. 134, art. 148 § 1, 2 lub 3, art. 156 § 1 lub 3, art. 163 § 1 lub 3, art. 166, art. 173 § 1 lub 3, art. 197 § 3, art. 252 § 1 lub 2 oraz w art. 280, może odpowiadać na zasadach określonych w tym kodeksie, jeżeli okoliczności sprawy oraz stopień rozwoju sprawcy, jego właściwości i warunki osobiste za tym przemawiają, a w szczególności, jeżeli poprzednio stosowane środki wychowawcze lub poprawcze okazały się bezskuteczne".

Anka L07-08-2003 12:38:09   [#64]

cd.

  1. Ustawa przyjęła z pewnymi wyjątkami, że zajmuje się „młodocianymi" od 13-ego do końca 17-ego roku życia.
  2. Przed sądami dla nieletnich mogą toczyć się następujące typy postępowania: postępowanie wyjaśniające, postępowanie wychowawcze zakończone postanowieniem i postępowanie poprawcze zakończone wydaniem wyroku.
  3. Postępowanie przeciwko nieletnim, które kończy się wyrokiem musi skazywać nieletniego karę, którą trzeba orzec, gdy popełnione zostało przestępstwo. W przeważającej mierze jest to kara umieszczenia w zakładzie poprawczym. W przyjętym systemie wyrok ma charakter karny. Postanowienie natomiast ma charakter wychowawczy. Postępowanie zakończone postanowieniem może prowadzić do zalecenia różnych środków wychowawczych, począwszy od upomnienia poprzez nadzór kuratorski, aż do umieszczenia w zakładzie szkolno-wychowawczym.
  4. Różnice między zakładem poprawczym a placówkami wychowawczymi „stałego pobytu" są w praktyce niewielkie. W aspekcie prawnym zakładami poprawczymi zarządza Minister Sprawiedliwości. Zakłady wychowawcze (środowiskowe ogniska wychowawcze, placówki pogotowia opiekuńczego, zakłady szkolno-wychowawcze „stałego pobytu" itp.) są administrowane prze kuratoria oświaty i podlegają Ministerstwu Edukacji Narodowej
Marek Pleśniar07-08-2003 12:43:27   [#65]

:-)

dzieki

Majka07-08-2003 14:06:26   [#66]

LO

W części ogólnej podstawy programowej do LO dodano jedno słowo w pkt. 8 (...)kultury europejskiej i światowej :-))

Reszta (język polski) bez zmian merytorycznych (drobniutkie stylistyczne :-)

Majka07-08-2003 14:08:45   [#67]
Wyczytałam na stronach ministerstwa, że informator maturalny 2005(zwany niegdyś sylabusem ;) pojawi się do końca sierpnia .... Bardzo bym chciała ;-))
Gaba07-08-2003 19:05:09   [#68]

gimnazjum język polski

Przeczytałam uważnie cz. jęz. polski do gimnazjum -

- jest niezbyt czytelny redakcyjnie zapis, rozsypuje się, brak kursywy przy tytułach, brak ogonków (to jest właśnie to - sama swojego nie widzę, ale u kogoś, to ho-ho, jak ze mnie belfrzyca...)

zmiany są w PP bardzo drobne, o charakterze stylilstycznym i jest ich zaledwie kilka:


zmiany rozstrzeliłam a w nawiasach uwagi.

Innego nic nie dodam, bo uderzałabym w filozofię podstawy, a to juz inna dyskusja -  zmiana podstawy bardzo radykalna, to zachęta/impuls do pisania podręczników, sprytne wydawnictwa mogą sytuację wykorzystać i znów biedny uczeń będzie musiał kupować nowe podręczniki, niecałkiem nowe, ale podane jako nowe, a nauczyciel wybierać wśrod 30 rzekomo nowych, itp.


I


9. Pojęcia (bez konieczności definiowania pojęcia i używania terminów): myśl przewodnia, s e n s  s y m b o l i c z n y  i   m e t a f o r y c z n y  [było - sensy]utworu, realizm, fantastyka, groteska, narracja (pierwsze - i trzecioosobowa), symbol, alegoria, ironia, apostrofa, antyteza, kontrast.

II

OsiągnięciaWyrównywanie poziomu i rozwijanie umiejętności wyniesionych ze szkoły podstawowej, a  p o n a d t o... [było - nadto].


III

2. Wybrane utwory z klasyki polskiej:Bogurodzica; J. Kochanowski: wybrane fraszki, pieśni, psalmy, treny; wybór poezji barokowej; I. Krasicki: wybrane bajki i jedna z satyr; A. Mickiewicz: wybrane bajki i ballady. Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty); J. Słowacki: Balladyna (fragmenty); A. Fredro (Zemsta)', H. Sienkiewicz:  w y b r a n a  n o w e l a; B. Prus:  w y b r a n a   n o w e l a ; S. Żeromski: Syzyfowe prace, wybrana nowela. [brak było uwagi o nowelach]

IIII

11. Inne składniki kultury (np. przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, p r o g r a m y   t e l e w i z y j n e, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).
[ było - program TV].
Marek Pleśniar07-08-2003 20:00:44   [#69]

dzieki gaba:-)

co do zapisu - pamiętaj że to skanowane - ponad sto stron - musiało ulec zmianom. Nie jestem w stanie dopinować takich drobiazgów technicznych bo i tak to masa praca - nadać temu jako taki wygląd, pokleić akapity i naprawić braki w skanach.

Za to więc ja wszystkich przepraszam - to moja wina.

Gaba, zaś wracając - czy masz jakieś uwagi o naturze opinii, komentarza do autorów? Czy coś ganisz lub popierasz, lub też - nie robi Ci to różnicy - czyli może być?

Bardzo mi na takowych zalezy, bo o to chodzi w opinii, stanowisku OSKKO. Aha, a czemu nie atakować filozofii? To ważne - co spowodują zmiany.

dziękuję gabo za pracę w tym upale. A jak ścieżki?

Dagmara07-08-2003 20:12:13   [#70]

nic się nie zmieniło

jeśli chodzi o matematykę w liceum. Nawet jeden przecinek nie zmienił miejsca. Co tu konsultować?
Marek Pleśniar07-08-2003 20:15:54   [#71]

zmiany:-)

widocznie akurat tam nic.

Marek Pleśniar07-08-2003 20:16:35   [#72]
aha, a może czegoś tam brak? Coś, Twoim zdaniem powinno być? Albo powinno zniknąc?
Gaba07-08-2003 20:25:17   [#73]

Nie wywołujmy wilka z lasu, czyli o specyfice podstawy do polaka

Marku, już lecę do części zaleconej, za uwagi redakcyjne przepraszam. To dobrze, ze projekt nie zawiera tych usterek - a ja nie pomyślałam, ze to technika... ciapa ze mnie.

Język polski - jest niebezpiczenym przedmiotem, bo zaraz odezwą się kanoniści i niekanoniści. Obydwie strony mają wiele racji - i ci, co żądają twardego kanonu dzieł (zwykle kochane ramoty i starocie, ja je lubię, ale dzieciaki), żądają obrony wartości i przeszłości, a drugiej strony są tacy, co protestują przeciwko "Do matki Polski", bo to apologia nienawisci i nie można karmić tym młodego pokolenia, ktore nie rozumie kontekstu (np. stanowisko p. prof. Kowalczykowej), a ważna wobec zmian jest przyszłość...

Nie wywołujmy wilka z lasu. Pisałam podstawę do polskiego w 1998, więc wiem, czym to grozi, a na koniec dowiesz się, że brak tego autora i tego, i jeszcze tego - suma braków przechodzi wszytsko. I tysiące ton oburzenia, najswiętszego.  :)
Marek Pleśniar07-08-2003 21:48:39   [#74]

masz racje -  o to akurat nam nie chodzi. To dobrze ze unikamy nieuniknionego;-)

Czyli - gdy 2 Polaków to 3 zdania.

TereKlo07-08-2003 22:03:01   [#75]
Ja też tu jestem - ostatnio rzadko, ale poczytam LO - to też moja działka. Mogę się wtrącić jeślim nie stowarzyszona w OSKKO?
Marek Pleśniar07-08-2003 22:45:00   [#76]

tak! To konsultacja OSKKO ale na forum, które jest w całości miejscem konsultacji. Chodzi nam o autentyczną reprezentację zdania środowiska.

A jeszcze inaczej ujmując - pomóż, bo bardzo potrzebujemy:-)

Gaba08-08-2003 05:19:31   [#77]

OC, ścieżka filozoficzna

Żegnam się jednoczesnie, bo wypadam jeszcze na parę dni z dzieciakami. do zobaczenia. Wybaczcie mędrkowanie, ale tak sobie myślę praktycznie, od strony szkoły, po co coś robić...


Ścieżka filozoficzna

1. sprawa „korupcji” (terminu, zajęć, godzin wychowawczych, wosu...) – jak doczytałam –  pojawia się w PP, bo jest w pakiecie działań rządowych – można wyraźniej termin wpisać w ścieżkę filozoficzną (w etykę – pytania o wartości), a wg mnie należy przestrzec/ wyrazić zastrzeżenie, że szkoła to jedynie mały puzzelek - obok różnych ważnych działań, szkoła może/powinna wesprzeć/wprowadzać, ale nie załatwi... nie uleczy, nie wychowa...
2. Powiem, że tak mnie orzeźwiła ta „korupcja” w PP, że sobie
myślę,myślę -gdzieś zaczyna się to koszmarne dawanie, przymilanie, podlizywanie się prezencikami, może także w szkole... idź daj jej kwiatka, bo se źle  o tobie pomyśli, dzieci – jedna nauczycielka zapowiedziała – co,was nie stać nawet na kwiatka...

3. może rzeczywiście trzeba zaprosić etyka/filozofa, by przemówił... że ta granica jest delikatna, byśmy zaczęli także bardzo uważać na gesty, sygnały, nawet nie chodzi o larum - jak chciała GW kiedyś rozdmuchać, ze nauczyciele to dopiero łapówkarze i prezenciarze, a na koniec roku, to dopiero...

4. dołożyłabym – termin „terroryzm” do ścieżki filozoficznej w gimnazjum. (to, co mówi Kołakowski w swoich wykładach jest powalające, moim dzieciakom się podobało i poruszyło je)


OC

1. Zmiana nazwy i uzupełnienia ścieżki edukacyjnej „obrona cywilna" ( w gimnazjum) na ścieżkę „edukacja obronna" jest zaskakująca dla mnie wykonawcy ścieżki, nie wiem, co na to fachowcy, osobiście jako cywil wolę ścieżkę OC (na wzór szwajcarski), ja jestem cywilem - pamiętam, jaka była motywacja, kiedy autorzy tej scieżki tak nazwę prezentowali, obywatel ma bornić się przed... obywatel, a para-żołnierz to...chyba że rzeczywiście po 11.09 trzeba...
2. Jest to ścieżka dość pomijana, traktowana niekiedy po macoszemu, nie oszukujmy się, ale też przecież babka od polaka nie będzie w gimnazjum trenowała codziennie isntrukcji obsługi gaz-maski czy gasnicy...
3. W sp oraz w gimnazjum nie ma peowca, spada obowiązek wyłacznie na innych nauczycieli i – wg mnie – w dużej mierze na dyra, mówię to z własnych doświadczeń (mam za sobą ewakucje, ćwiczenia cała szkołą, szykuję się do nastepnych, pomagaja mi rodzice, którzy w tym siedzą...) i może dlatego niefachowiec, a konsument – uzytkownik, zwyczajny szary obywatel może/powinien się wypowiedzieć na ten temat...jakiś student oraz asystent od rzutu granatem z WSP robili rok temu badania ankietowe, gadałam tak sobie z nimi, nie jestem specjalistą...
5. dla mnie obrona cywilna – to działania ludności cywilnej, by się bronić w sytuacji zagrożeń wszelkich, edukacja obronna – brr! wyobrażam sobie działania z bronią w ręku, a my mamy bezpieczenie umieć się ewakuować, karnie opuszczać bez wygłupów budynek (oczywiście, np.) w kierunku zgrupowania na wypadek pozaru szkoły, na wypadek zagrożeń powodziowych, tam gdzie takie potrzeby są (oczywiście znać sygnały i na nie reagować), współpracować ze służbami, znać skutki prawne robienia fałszywego alarmu, znać służby pomocniczne, zakres kompetencji, numery alarmowe, także w UE, znać piktogramy (jednego takiego to tak prześcigałam za zrywanie tabliczek alarmowych, ze ma sprawę w sądzie, żadne „proszę zostaw...” nie pomagało, kiedy tłumaczyłam, że nasz zwyczajny dzwonek szkolny jest także sygnałem alarmowym, to rozbawiłam człowieka i natychmiast mi go rozmontował...)
6. trening a nie tylko teoria, na Zachodzie TO jest obowiązkowe i bardzo poważnie egzekwowane, jest elementem każdej szkoły i każdej istytucji życia publicznego. Kiedy słychać strzał np. w USA, ludzie padają na ulicę i zasłaniają glowę, ten odruch wyniesli ze szkoły, oczywiście wiem, ze nie te realia (na szczęście!!!), chciałam tylko podkreślić automatyzację pewnych zachowań. Kiedy ćwiczylismy 1 ewakuację, to nauczycielki zamykały drzwi na klucz do sal, nie obgaduję ich, ale chcę pokazać, że trening - zamykaj dzrwi do sal), zrobił swoje... jak to mam teraz nie zamykać...

co mam zrobić, kiedy jestem sam w domu, a płomień odciął mi drogę, wiem, ze kiedy były pogadanki ze strażakiem, dzieci były zdumione... ze można i trzeba podjąć próbę ratowania się, kiedy jeden inspektor (takich trochę wariatuńcio) latał mi po szkole na wiosnę, znowu chcielismy wbijać gaśnice (ten typ jest już wycofany!!!). To jest właśnie przywyczajenie. Dwa dni temu, mój Piotrek osmażył mi kuchnię... w całości.

7. problematykę terrozymu dodałabym koniecznie – kto przerobił wizytę służby chemicznej po biały proszek (  :) ), alarmy bombowe... ten wie – żarty żartami, kara karą za wygłupy, ale...

8. wyszczególniłabym – trening zachowań ludzkich w czasie katastrof komunikacyjnych – my nie pomagamy, a przeszkadzamy

9. ponieważ nie bardzo przedmiotowcy niektórzy mają co tu robić, robię ja – ale nie tylko dlatego, ze jest to w podstawie, ale muszę, tak trzeba, część spraw zachodzi na moje dyrektorskie obowiązki, część to zdrowy rozsąek. Moja szkoła ma tzw. III stopień ZL, gdyby doszło co do czego - lądujemy z załogą na ulicy.
hania08-08-2003 14:25:40   [#78]

uffffff... ale się naczytałam...

w gimn w ścisłych - czyli matematyka, fizyka, chemia, biologia, inform - zmian niet. Polski już gaba przerobiła. Poczytałam i innne - ze stara podstawą w ręku:

Nowe- na czerwono

 

W historii, w celach edukacyjnych doszło – jam nie historyk, ale ważne moim zdaniem:

6. Dostrzeganie zmian, jakim ulegały wartości i normy życia publicznego na przestrzeni dziejów.

A w treściach-  19. ........... , proces budowy III Rzeczypospolitej w oparciu o wartości demokratyczne i normy demokratycznego państwa prawa.

To co mi się podoba – wszelkie „dokładki” n/t poradnictwa dla dzieci i młodzieży:

Np. Wychowanie do życia w rodzinie – Zadania szkoły: 9. Informowanie o możliwościach pomocy - system poradnictwa dla dzieci i młodzieży. I automatycznie w osiągnięciach : 9. Umiejętność korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży.

Również w EDUKACJA PROZDROWOTNA,  Zadania szkoły

3. Wskazanie osób, instytucji i organizacji służących pomocą w przypadku zagrożenia uzależnieniami, prostytucją, molestowaniem seksualnym.

 

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo – wyszukałam w :

EDUKACJA OBRONNA

Cele edukacyjne

Przygotowanie do prawidłowego działania i współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia (było: zbiorowego) bezpieczeństwa, zdrowia, życia, mienia oraz środowiska..

Zadania szkoły

3. Kształcenie umiejętności postępowania (było: udzielania pierwszej pomocy) w nagłych wypadkach (to „postępowania” zawiera wg mnie to o czym Gaba pisała – zachowanie ludzi aby pomagali a nie przeszkadzalinp, czyli ok.)

4. Wdrażanie do respektowania prawa, w szczególności przepisów dotyczących praw człowieka jego bezpieczeństwa, zdrowia i życia. (też dobrze, poprzez system wychowawczy wdrażamy do respektowania prawa, różne tam wg uczniów ograniczenia typu- nie skacz przez barierkę, zrobisz coś sobie lub innym , jest zakaz i już – jak to , nic sobie nie zrobię....ten element spokojnie realizowany jest – mam nadzieję przez wszystkich nauczycieli, w szczególności wychowawców. I niech zapis sobie będzie, ok.)

Treści nauczania

5. Katastrofy komunikacyjne, techniczne i budowlane - zasady zachowania się.

9. Wybrane zagadnienia prawne dotyczące zachowań w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia i życia (np. obrona konieczna, kontrola osobista).

10. Źródła odpowiedzialności prawnej za dokonanie czynów prawnie zabronionych.

11. Organy odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne państwa.

Tu pięknie da się realizować zapraszając zaprzyjaźnionych funkcjonariuszy – opowiadają co i jak i niejednemu „gagatkowi” szczęka opadała. U nas tak było w ub roku w klasach trzecich gimn , okazuje się robiliśmy bez zapisów, bo uważaliśmy, że się przyda, więc jestem i za zapisem.......

O korupcji, normach jest mnóstwo – i w WOS-ie i w etyce i w ścieżkach.... Parę zmian znalazłam też w wychowaniu do życia... wykolorowałam sobie w skopiowanym .... ew. wrzucę wieczorem – jak forum wejdzie mi L, może się będzie łatwiej innym czytało.......

Na razie tyle

Marek Pleśniar08-08-2003 15:07:04   [#79]

zuchy dziewczyny-)

Strasznie fajnie że tyle pracy. Ja też pracuję. W weekend chcę pozbierać nieco wszystko.

bena08-08-2003 23:33:31   [#80]

geografia w LO

W geografii nie ma żadnych merytorycznych zmian. W zakresie podstawowym jedynie inny sposób sformułowania dwóch zdań. Życzę "gorących" wakacji.
ewa09-08-2003 10:08:41   [#81]
Hania ujęła wszystko co chciałam powiedzeć odnośnie gimka. Szybciej czyta, albo ma więcej wolnego czasu ;-)))
Marek Pleśniar09-08-2003 10:36:27   [#82]
po prostu nasza ci ona jest:-)
ewa09-08-2003 12:09:52   [#83]
yhm nasza :-))))))
hania09-08-2003 13:55:14   [#84]

jeszcze trochę.....

czasu znalazłam :-)) dzieci gdzieś w Polsce, to rzeczywiście :-)

Normy, wartości, antykorupcja – co nowego w podstawie gimnazjum.......

l. Wychowanie do życia w rodzinie - Treści nauczania - 3. Normy i wartości w życiu rodzinnym i w relacjach społecznych (grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, państwo).

Osiągnięcia - 3. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z akceptowanymi normami i wartościami.

Wychowanie obywatelskie - Cele edukacyjne - 3. Rozumienie znaczenia norm i wartości demokratycznych dla funkcjonowania społeczności szkolnej, społeczności lokalnej i państwa.  5. Rozumienie ważnych wydarzeń życia społecznego, politycznego oraz gospodarczego w kraju i na świecie. Ocenianie ich na podstawie norm i wartości demokratycznych.

Zadania szkoły - 2. Pomoc w rozpoznaniu własnych praw i obowiązków, a także norm i wartości demokratycznych stosowanych w życiu społecznym na poziomie grupy rówieśniczej, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej.

3. Ukazywanie praktycznych zastosowań zasad i procedur demokratycznych w społeczności szkolnej, a także destrukcyjnego charakteru zachowań naruszających normy życia publicznego (korupcja, przedkładanie interesu partii czy grupy interesów nad interes państwa itp.).

Treści nauczania - 2. Grupa i więzi społeczne. Normy i wartości jako jedna z podstaw tej więzi w demokracji.

5. Obywatel a władza publiczna w systemach totalitarnych, autorytarnych i demokratycznych. Normy i wartości obowiązujące w systemie totalitarnym i autorytarnym, a normy i wartości demokratyczne.

6. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (ustrój polityczny i instytucje Rzeczypospolitej Polskiej, prawa i obowiązki obywatela). Reguły działalności publicznej zapisane w Konstytucji RP i innych aktach prawnych.

13. Obowiązki osób pełniących funkcje publiczne w szkole, społeczności lokalnej, państwie. Etyka w życiu publicznym. Formy przeciwdziałania korupcji i innym zachowaniom naruszającym normy obowiązujące w państwie demokratycznym.

14. Życie szkoły - samorządność, procedury demokratyczne, regulacje prawne. Prawa ucznia, normy i wartości demokratyczne obowiązujące w społeczności szkolnej. Obowiązki osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie uczniowskim.

Osiągnięcia - 5. Współpraca w grupie z uwzględnieniem podziału zadań oraz norm i wartości obowiązujących w życiu społecznym.

6. Podporządkowanie się wymogom procedur demokratycznych we wspólnym działaniu. Rozumienie konsekwencji łamania tych procedur.

9. Ocena wydarzeń politycznych z punktu widzenia zasad życia publicznego obowiązujących w państwie demokratycznym. Rozpoznawanie zachowań naruszających te zasady. Projektowanie działań przeciwstawiających się naruszaniu zasad życia publicznego na poziomie szkoły i społeczności lokalnej.

 3. Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym - Cele edukacyjne - 5. Rozumienie przez uczniów norm i wartości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej -w państwie demokratycznym oraz podstaw etyki pracy.  

 Zadania szkoły - 2. Rozwijanie ducha przedsiębiorczości w zgodzie z zasadami uczciwej konkurencji i poszanowania prawa.

 5. Kształtowanie postaw pracowitości, szacunku dla pracy innych oraz odpowiedzialności za swą przyszłą karierą zawodową  

6. Budzenie refleksji nad etyką pracy zawodowej.

Treści - 12. Mobbing w miejscu pracy, sposoby przeciwdziałania.

13. Normy etyczne obowiązujące pracodawcą i pracownika. Specjalne wymagania etyczne wobec niektórych zawodów (lekarz, nauczyciel, sędzia).

14. Człowiek w gospodarce. Praca zespołowa. Wybrane zagadnienia z etyki życia gospodarczego. Korupcja i jej wpływ na rozwój gospodarczy.

75. Przekształcenia ustroju gospodarczego w Polsce po 1989 r.: osiągnięcia ł problemy, w tym problemy natury etycznej.

Osiągnięcia - 7. Rozpoznawanie zachowań naruszających zasady etyczne przez pracodawców i pracowników.

ETYKA' - Cele edukacyjne - 3. Poznanie specyficznych wartości i norm leżących u podstaw działalności publicznej w szkole (samorząd uczniowski), społeczności lokalnej i państwie demokratycznym. Rozpoznawanie sytuacji naruszających te normy i wartości (korupcja).

Treści nauczania - 9. Normy i wartości demokratyczne leżące u podstaw aktywności społecznej na poziomie małej grupy, szkoły, społeczności lokalnej.

Osiągnięcia - 3. Rozpoznawanie zachowań naruszających normy i wartości w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym. Podejmowanie działań zgodnych z tymi normami w grupie rówieśniczej i szkole.

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - Treści nauczania - 9. Wpływ mediów na kształtowanie norm i wartości związanych z działalnością publiczną. Rola mediów w zwalczaniu zjawiska korupcji.

EDUKACJA EUROPEJSKA - Treści nauczania - 8. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: między odrębnością programową i formami współdziałania. Programy współpracy i wymiany młodzieży. Uznawalność kwalifikacji i wykształcenia. ( ważne i warto poszperać, dowiedzieć się – argumeny jakieś mieć co do wysiłku uczniów związanego z nauką)  Osiągnięcia - 4. Wybrane przykłady umiejętności potrzebnych w nawiązaniu współpracy europejskiej na poziomie indywidualnym, grupowym i państwowym. Europejskie wartości i standardy etyczne w działalności publicznej.

EDUKACJA FILOZOFICZNA – Osiągnięcia - 6. Umiejętność filozoficznego określenia prawdy, wolności i innych wartości. Stosowanie tej umiejętności -w odniesieniu do współczesnych przejawów życia społecznego.

Warto jeszcze się przyjrzeć, jak „zgrabnie” rozdzielono sztukę na muzykę i plastykę – powtórzenie tych samych sformułowań z dodatkiem odpowiedniego słowa i rozdzielenie tego co charakterystyczne dla danego przedmiotu...........

No i zmiany w wychowaniu do życia w rodzinie: - przy okazji norm, antykorupcji, bezpieczeństwa ... da się dołożyć lub... ująć  parę innych drobiazgów......

Treści nauczania

2. Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów. Odpowiedzialność wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie. Rodzina niepełna. (bardzo dobrze, choć enigmatycznie...)

11. Zagrożenia okresu dojrzewania: presja seksualna, uzależnienia, pornografia, prostytucja nieletnich. (istnieje niestety- więc nie można omijać tematu...)

13. Inicjacja seksualna; związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; ( było: dysfunkcje) krzywda związana z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej. (wyrzucono: argumenty biomedyczne, psychologiczne i moralne za inicjacją w małżeństwie – pewnie komuś bardziej pasowało do religii.............) Ryzyko związane z wczesną inicjacją.

•14. Kształtowanie i akceptacja tożsamości płciowej. Możliwości pomocy w pokonywaniu trudności związanych z tożsamością płciową.

Wyrzucono: życie – jako fundamentalna wartość; szacunek dla ludzkiego życia od chwili poczęcia – i tego nie rozumiem, osobiście jestem za pozostawieniem, wiąże mi się to z odpowiedzialnością za to co się robi..............

To tyle, co wychwyciłam. W większości akceptuję te nowości odnośnie norm, korupcji..... trochę mnie zastanawia realizacja... to co pisała gaba – szkoła nie załatwi wszystkiego, dzieci oglądają telewizję, słuchają radia..... patrzą dookoła.... Ale na pewno tematyka musi zaistnieć w szkole, nie można uciekać od problemu. To tak jak ze ściąganiem w szkole – dopóki wszyscy wokół mówią, że ściągali np. na maturze, egzaminie, dotąd jest jakby społeczne przyzwolenie na ten proceder, jeśliby mówiono: no, ściągałem, ale to nie było w porządku... teraz i tak musiałem się tego douczyć.... oszukiwałem a to nieetyczne..... – ech! Marzę sobie..... Na pewno my, nauczyciele będziemy musieli się dużo w związku z tym nauczyć, jak rozmawiać z młodzieżą, pokazywać te normy, zasady, wartości w małym wymiarze – w grupie, klasie, samorządzie szkolnym.... i o tym jest w proponowanych zmianach. Inaczej mówiąc – jestem za, a jak to realizować – to odrębna bajka...............

Cieplutkie pozdrowonka :-))

hania09-08-2003 14:03:43   [#85]

a nigdzie nie znalazłam.....

a prosi mi się - odnośnie bezpieczeństwa i na bazie obserwacji tego co się dzieje: może do WF ( ?) "etyka kibica sportowego", albo - kształtowanie prawidłowych postaw kibica" czy coś w tym rodzaju... wuefiści - co wy na to? wiem, że się robi, mówi, sama miałam lekcje wychowawcze na temat subkultur młodzieżowych - dzieci fajnie przygotowywały, o szalikowcach też..... To też sprawa norm życia społecznego.....gdzieś bym dołożyła, tylko nie przemyślałam gdzie :-))
RomanG09-08-2003 14:28:26   [#86]

Co do gimnazjum

Wiedza o społeczeństwie, wychowanie obywatelskie:
Punkt 14. w treściach nauczania mówi o życiu szkoły:

"Życie szkoły - samorządność, procedury demokratyczne, regulacje prawne. Prawa ucznia, normy i wartości demokratyczne obowiązujące w społeczności szkolnej. Obowiązki osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie uczniowskim."

Uważam, że sformułowanie "prawa ucznia" należałoby zastąpić słowami "prawa i obowiązki ucznia".
Dokument tak podstawowy miałby to pomijać?

W podstawówce jest w porządku - są zarówno prawa, jak i obowiązki.

W szkołach ponadgimnazjalnych, także ZSZ, treści nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie:

25. Prawodawstwo dotyczące rodziny. Zawarcie małżeństwa, separacja , rozwód. Prawa i obowiązki małżonków i rodziców, prawa dziecka. Obowiązki państwa wobec rodziny.

Słowa "prawa dziecka" proponuję również zastapić słowami "prawa i obowiązki dziecka".
Marek Pleśniar09-08-2003 21:21:59   [#87]

popieram zdanie Romana. Prawa i obowiazki - też mnie to drażni - taki brak drugiej nogi:-)

I potwierdzam że hania nasza ci jest:-)

Roman i ewa oczywiście też:-)

Marek Pleśniar11-08-2003 06:17:21   [#88]
proszę zainteresowanych o wyrażenie swojego zdania w omawianych w watku kwestiach do soboty 16-08. W poniedziałek stanowisko zostanie złozone w MENiS.
Czesia11-08-2003 14:48:33   [#89]

ścieżki w LO i kibic w gimn

Z tego, co widac najwięcej zmian jest w gimn.
W LO, LP doszło  "bezpieczeństwo" i "instytucje" w edukacji prozdrowotnej. Pozostałe ściezki bez zmian (albo ich nie zauważyłam)

EDUKACJA PROZDROWOTNA

Cele edukacyjne

1. Pogłębienie wiedzy o realizacji zachowań prozdrowotnych w ochronie, utrzymaniu i poprawie zdrowia jednostki oraz bezpieczeństwa i zdrowia publicznego.
2. Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, społecznemu i duchowemu.
3. Kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec zdrowia
/ bezpieczeństwa własnego oraz innych ludzi.

Zadania szkoły
1. Zwiększanie zainteresowania uczniów sprawami zdrowia i przekazywanie im rzetelnej wiedzy o różnych jego aspektach (zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe) oraz czynnikach sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwa. Wskazywanie najczęstszych zagrożeń dla zdrowia ; bezpieczeństwa oraz możliwości ich eliminowania.
2. Tworzenie w szkole środowiska umożliwiającego uczniom praktykowanie prozdrowotnego stylu życia, wzmacnianie poczucia własnej wartości, wiary w siebie i swoje możliwości oraz udzielanie uczniom wsparcia w sytuacjach trudnych (wskazywanie osób, instytucji i organizacji wspierających w przypadkach miedzy innymi: uzależnienia, przemocy w rodzinie i środowisku)

Treści nauczania
6. Korzystanie z pomocy medycznej, psychologicznej i innych form wsparcia. Znaczenie profilaktycznych badań medycznych. Zachowanie się w chorobie, zagrożenia chorobą innych i ze strony innych. Postawy wobec osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych i osób starszych.
7. Uwarunkowania podaży i popytu na substancje
psychoaktywne. Rodzaje tych substancji i ich wpływ na organizm, psychikę oraz rozwój społeczny i duchowy człowieka. Przepisy prawa dotyczące używania substancji psychoaktywnych. Formy ; instytucje pomocy dla osób eksperymentujących i uzależnionych.

Osiągnięcia

1. Znajomość głównych czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu oraz bezpieczeństwu człowieka, jak również podstawowych zasad profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób. Realizowanie wartości związanych ze zdrowiem.

 

popieram Hanię w związku z brakiem "kształtowanie prawidłowych postaw kibica" czy coś w tym rodzaju"

takie cos jest w LO na WF:
"Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych"

Natomiast w gimn na WF w osiągnięciach jest zapis o widzu: "Pełnienie roli organizatora, widza i sędziego w wybranych dyscyplinach rekreacyjnych i sportowych"

czy widz to kibic?
we Wrocławiu w tym roku widzowie oglądałi, a kibice pod stadionem się tłukli...
a że trzeba o tym mówić swiadczy zapotrzebowanie własnie młodzieży
w mojej szkole uczniowie zorganizowali (z pomocą wuefisty) "łańcuch przeciw przemocy" (i była o tym notatka w prasie)

no to  "kibic" do gimnazjum ;-)
Jola12-08-2003 12:44:23   [#90]

sp - ścieżki

Nie odzywałam się do tej pory (sp, j. polski ), bo zrobiła to błyskawiczna AnkaL - pozdrawiam :-).

Anka, a dlaczego zależy Ci na podaniu tytułów lektur obowiazujących? W naszych bibliotekach i tak jest to, co jest ;-)

Przyjrzałam się natomiast ścieżkom i oto moje refleksje:

W ścieżce  Edukacja prozdrowotna w pkt. 2. (Treści) po "Bezpieczeństwo na drodze," dodałabym :w czasie lekcji i przerw i  dalej "podczas gier i zabaw..."

W ścieżce Wychowanie patriotyczne i obywatelskie rozszerzyłabym pkt. 10 (Treści), po "Wartości i normy życia społecznego", proponowałabym zaakcentowanie, czy wręcz reaktywowanie : kształtowania nawyków kulturalnego zachowania się wobec osób starszych, w miejscach publicznych, przy stole, stosowania zwrotów grzecznościowych, poszanowania mienia społecznego, okazywania szacunku wobec symboli narodowych i religijnych (także odmiennych od swoich).

To między innymi efekt wakacyjnych (ale nie tylko) obserwacji zachowań naszej dziatwy.

Anka L12-08-2003 14:03:16   [#91]

Jola :-)

popieram uwagi o ścieżkach :-)

w kwestii lektur- kanon lektury obowiązkowej w SP w zasadzie nie ma znaczenia, bo nastawieni jesteśmy na kształcenie umiejętności, 
przy 2 tekstach obowiązkowych w IV klasie, mogłoby dojść do sytuacji, ze przez całe życie omawiałybyśmy np. Pinokia i Akademię pana Kleksa ;-(
z drugiej strony mamy bibliotek szkolne zapełnione lekturami obowiazkowymi sprzed reformy, więc nadal z nich musimy korzystać
nie ma o co się spierać, może sytuacja się odmieni i biblioteka zakupi lektury, które ja wybiorę :-)

Jola12-08-2003 14:14:12   [#92]

Jak zwykle błyskawiczna Anka

Może nam Pinokio i Akademia... zwyczajnie się znudziły, ale dla dzieci to raczej nowość (?)

Ja mam teraz inny problem związany z podstawą programową. Co robić, jeśli testy badające osiągnięcia (wałbrzyskie) wykraczają poza podstawę?  Ale to już inna bajka...

Anka L12-08-2003 14:59:47   [#93]

testy wałbrzyskie?

do kosza
nie korzystamy z nich, a gdy były jedynymi obowiązującymi zawsze nauczyciele je krytykowali
Adaa12-08-2003 15:15:53   [#94]

wspomniane testy nigdy nie były obowiązujacymi

poza tym , dlaczego skoro były tak krytykowane kontynuowaliście to?

czego zabrakło? alternatywy przez Was opracowanej, czy odwagi?

druga sprawa, nawet jezeli test wykracza poza podstawę ( zakladam,że jest to wiadome) jest sprawdzianem elokwencji dla wielu uczniów

a tak na marginesie , często jest tak ,że kiedy test wypada doskonale nauczyciele nie mają do niego zastrzeżeń:-))

Jola12-08-2003 16:15:11   [#95]

Do Addy

Jeśli chodzi o sprawdzian elokwencji (erudycji), jak piszesz, zgoda, jeśli można się nią wykazać, ale kiedy chodzi np. o wybór konkretnego terminu literackiego, którego uczeń ma prawo nie znać, pozostaje strzelanie.

Swoje wątpliwości zapisałam w emailu do Instytutu w Wałbrzychu, ale odpowiedzi nie otrzymałam.

I jeszcze jedno wyjaśnienie - test nie wypadł źle.

Adaa12-08-2003 16:26:25   [#96]

cieszę się ,że nie wypadł źle

własciwie chodziło mi o jedno

jeżeli cos nie jest obligatoryjne ,to własciwie jest to indywidualna sprawa dyrektora, czy nauczycieli czy decydują się na to ,czy nie

dobre- biorę , nie -to nie:-)

Lodzia13-08-2003 09:07:34   [#97]

Jak realizujesz na lekcjach ścieżki?

Najwięcej kłopotu sprawia mi realizacja ścieżki związanej z edukacją czytelniczą i medialną na lekcjach matematyki w liceum. Gabinet mam wyposażony w kredę i tablicę, zero dostępu do komputera i internetu. Same chęci nauczyciela, to za mało, aby zrealizować zamierzenia pomysłodawców ścieżek. Przypomina mi to czsy PRL-u, gdy w listopadzie na lekcji matematyki, realizowałam "ścieżkę" rewolucja październikowa. Czy my tym razem nie brniemy w ślepy zaułek, "papier wszystko przyjmie"?.Co z tego, że w planie mojej pracy umieszczę taką ścieżkę, ale z góry wiadomo w jakim stopniu ją zrealizuję. Może jestem odosobniona w swoim myśleniu, ale wydaje mi się, że wielu nauczycieli i dyrektorów ma z tym problem w swojej szkole. Na forum nie zauważyłam dyskusji na ten temat. Czyżby tematu nie było?????.
violka14-08-2003 01:16:02   [#98]

Lodziu

temat był już przewałkowany parę lat temu w podstawówkach i gimnazjach, jak tylko weszły ścieżki

ważne jest, że to każda klasa (uczeń) musi zrealizowac treści ścieżek, a nie każdy nauczyciel (przedmiot)

treści ścieżek, zależnie od możliwości nauczyciela, specyfiki przedmiotu mogą zostać wplecione w temat lub też mogą być realizowane jako odrębne moduły, np. w formie projektu  międzyprzedmiotowego

każdy nauczyciel wybiera pewien zakres treści ścieżki do realizacji i tylko za ten fragment odpowiada, a do dyrektora (lub kordynatora, lidera) należy dopilnowanie by w ciągu 3 lat każda klasa zreazlizowała treści z podstawy ścieżek

dla ułatwienia monitorowania przebiegu realizacji ścieżek (i dokumentacji tegoż) można założyć skoroszyty, zeszyty, kartki wklejane do dziennika, czy też coś w rodzaju indeksu - i tam odnotowywać fakt realizacji danej treści

w ten sposób dana treść może być realizowana tylko raz, np. na j. polskim, a inne będą realizowane wielokrotnie na różnych przedmiotach lub/i w kolejnych klasach

sądzę, że największym problemem jeśli chodzi o ścieżki, jest sposób dokumentowania ich realizacji i zwiększona biurokracja w związku z tym

mój pomysł na ścieżki jest inny - wpisać do rozkładu materiału w odpowiednich miejscach treści realizowanych ścieżek i w ten sposób pisząc temat w dzienniku, potwierdzam  realizację nie tylko tematu, ale i danej treści ścieżki

"tylko jak wykazać wizytatorowi, że realizujesz ścieżki!? - będzie kopał w dzienniku i porównywał z rozkładami, to już lepiej włożyć dodatkowy zeszycik do dziennika"  ;)))

Marek Pleśniar17-08-2003 19:43:37   [#99]

jutro uchwała

dziś zbieram Wasze wypowiedzi i spróbuję uporządkować to wszystko. Musieliście tyle narobić? Hę?

:-)

Anka L17-08-2003 20:34:44   [#100]

Marku

my tylko spełniłyśmy twoją prośbę ;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ]