Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Z Kongresu!
strony: [ 1 ]
beera23-09-2008 07:05:53   [#01]

pozdrawiamy po pierwszym dniu!

Wczoraj spotkaliśmy się z prof. Antonim Jeżowskim, zespołem EWD- R.Dolatą i M, Jakubowskim, zainteresowani spotkali się z prof. Gruszczyk-Kolczyńską.

wieczorem uroczysta kolacja

Chętni poszli na seans do Imaxu

 

Zmęczeni, ale zyjemy!

Krzysztof Pom23-09-2008 08:39:17   [#02]
oj, ciężko żyjemy.... po tylu wykładach
Małgosia23-09-2008 10:31:32   [#03]
Bóg Wam zapłać, żeście się odezwali ;-) Macie tam chyba jak na froncie - zwłaszcza organizatorzy. Owocnych obrad, sympatycznych wieczorów i w ogóle ;-)))
Marek Pleśniar23-09-2008 11:34:29   [#04]

Teraz trwa maraton - czyli wtorek. Kongresowiczów wplątaliśmy w około 14 godzin wtorkowych spotkań.

:-)

Byłjuż świetny wykłąd profresora Marciniaka, trwa wykład Fina o strasznie trudnym nazwisku - bardzo sympatycznego z bardzo ale to bardzo (jak dla mnie) ciekawymi rzeczami

Trtwa równolegle panel o platformach cyfrowych i już do nas jedzuie pan i minister Szumilas

I czeka przesympatyczny Szkot:-)

Bardzo długo go wypytywaliśmy o on nową inspekcję oświatową.

Najzabawniejsza byłą uwaga: "samoocena czy zamooszukiwanie się" :-)

i tym się zajmuje inspektorat szkocki - tą różnicą

bardzo mi się to podoba

joszka23-09-2008 18:06:34   [#05]
Pozdrawiam tych co na morzu-myslami razem z Wami Joszka
some23-09-2008 18:47:11   [#06]

byłam, spotkałam sie z prof.Gruszczyk - Kolczyńską, poznałam AZę w realu !!!!!!

szkoda,że nie mogłam byc też dziś................

czekam na relacje  z tego na czym mnie nie było :-)))

hania23-09-2008 19:35:51   [#07]
trzymajcie się na tym froncie
i czekamy na dalsze relacje!
krasnoludek zadyszek23-09-2008 21:07:00   [#08]
Super było (jest:)

Pan Marciniak bardzo konkretny, przystępnie tłumaczący zawiłości zmian w podstawie.
Szkot też mi się podobał. A panowie od platformy edukacyjnej - kompetentni, zaangażowani, widać, że lubią to, co robią:)
barbaras223-09-2008 23:56:24   [#09]
A co konkretnego było w wykładzie Pana  Marciniaka? to ze podstawa nauczania ogólnego ma być 4 lata?? na pytanie zadane ani On ani pani wiceminister nie odpowiedzieli wiec może zejdźmy na ziemię i spójrzmy bardziej  trzeżwo na ich wypowiedzi
beera24-09-2008 07:18:57   [#10]

no...

wykład pana Marciniaka gęsty merytorycznie - tak bym powiedziała.

rzeczywiście o konkretnych rozwiązaniach organizayjnych na razie nie usłyszeliśmy - pokładam nadzieję w dziś rozdawanych książeczkach o realizacji podstawy i może Pani Minister Hall?

Marek Pleśniar24-09-2008 12:35:07   [#11]

mamy wszystkie prezentacje, w tym menowskie. Wszystko Wam damy

ponieważ wiemy że w tym roku jest dużo spraw - koleżeństwo pomoże sprawozdawać:-)

Krzysztof Pom24-09-2008 13:33:46   [#12]
Kongres zakończony. Wiele nowego. Na panelach poruszano ponownie sprawy zgłaszane w Poznaniu. Nie mogą doczekać się jakiegoś sensownego rozwiązania. Niektórzy oczekiwali rozwiązania problemu tu i teraz, natychmiast. Niestety. Kongres tego nie załatwi. Warto być, warto posłuchać, warto poświęcić czas choćby na refleksję.
Brawa dla organizatorów. Podziękowania dla wszystkich, z któymi mogłem zamienić choćby kilka słów czy mile spędzić wieczorem (późnym) wolny czas. 
Jacek24-09-2008 19:17:27   [#14]
ano :-)
bosia24-09-2008 19:29:43   [#15]

dziękuję

Markowi, Asi i wszystkim organizatorom -  szczególnie za ogrom pracy i perfekcyjne przygotowanie tak wielkiej imprezy

-----

ciekawie było też  poznać niektórych w realu;-)

Jacek24-09-2008 19:35:35   [#16]
a nawet z wielką przyjemnością ;-)
bosia24-09-2008 19:37:36   [#17]
i ciekawie i z przyjemnością;-)
Adaa24-09-2008 20:31:22   [#18]

a tu krótka informacja :

Minister edukacji o planach wprowadzenia dodatkowych godzin pracy z uczniami

izael24-09-2008 20:48:06   [#19]
Za wszystkie formalne i mniej formalne spotkania ogromne podziękowania:-))) Nie oczekiwałam gotowych rozwiązań, bo takie rzadko są artykułowane na takich spotkaniach, natomiast mam jakiś obraz tego, co się zmienić ma i jak to w czasie się rozłoży...to nie znaczy, że wcześniej nic o tym nie wiedziałam:-) ale może horyzont mi się przesunął:-)  No i rozmowy w kuluarach - bezcenne:-)
beera24-09-2008 20:52:49   [#20]

i ja dziękuję - już po wszystkim...

rok przygotowań i szybkie trzy dni

Dostałam własnie na skrzynkę kongresowy wtorek widziany oczyma Danusi Sterny z CEO - poczytajcie zanim bedzie nasz kaongresowa relacja:)

Całkowicie osobista relacja z kongresu OSKKO

 

Wtorek – 23 września, drugi dzień kongresu.

Skoro świt wystąpienie prof. Zbigniewa Marciniaka na temat nowej podstawy programowej. Profesora znam jeszcze z czasów studiów i zawsze ceniłam go za jasność przekazu skomplikowanych matematycznych zawiłości i tym razem też się nie zawiodłam. Bardzo jasno, konkretnie przedstawił nam przyczyny zmian w programie i kierunek tych zmian. Założenia, teza i dowód! Niestety nie do końca wiem, w jaki sposób ta nowa podstawa będzie realizowana przez nauczycieli, ale może to nie był temat spotkania.

A teraz krótko, co bym chciała zapamiętać z tego co usłyszałam.

 

Powody zmiany w podstawie:

  • Obniżenie wieku szkolnego
  • Konieczność podniesienia efektów kształcenia

Dotychczasowa podstawa się zestarzała. Obecnie aż 80% uczniów przystępuje do matury, co zmienia sytuację, gdyż nauczyciele, inaczej niż dawniej, muszą uczyć uczniów nie tylko zdolnych, ale po prostu wszystkich. Nie można ograniczyć programu kształcenia, nie można mniej uczyć, gdyż absolwenci szkół muszą sprostać wymaganiom, które stawia współczesny świat. Dlatego postanowiono dać wspólny rdzeń wykształcenia, a potem pozwolić na różnicowanie w zależności od indywidualnych uzdolnień uczniów.

 

Problemy starej podstawy programowej:

  • Powtarzanie tych samych treści w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej
  • Przeładowanie treści na każdym poziomie nauczania
  • Nauczyciele chcący nauczyć uczniów wszystkiego

 

Powstanie w Polsce szkoły – gimnazjalnej okazało się świetnym ruchem, o czym świadczą zarówno badania PISA, jak opinia innych krajów europejskich. Dzięki temu wydłużyliśmy wiek obowiązkowej nauki. Jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce do czteroletniego cyklu kształcenia, a mamy teraz trzyletni. Można sobie z tym poradzić w ten sposób, że wszyscy uczniowie będą się uczyć przez gimnazjum i pierwszą klasę szkoły ponadgimnazjalnej tego samego, a indywidualizacja zacznie się od II klasy szkoły ponadgimnazjalnej.

 

Szkoła Podstawowa                           Gimnazjum                   Ponagimnazjalna

……………                                        kl. 1,  kl. 2,  kl. 3        kl. 1, kl. 2, kl. 3

 

Czerwone – wspólne

Zielone – indywidualizacja

 

Przy indywidualizacji ważne jest, aby zachować równowagę miedzy DUCHEM i MATERIĄ.

Oznacza to, że uczeń wybierający „humanistykę’ będzie musiał uczyć się – PRZYRODY, a uczeń „ścisły” – WOS-u.

 

Jakie z tego są korzyści:

  • Nauczyciele nie będą musieli realizować podstawy programowej w cyklu trzyletnim
  • Uczeń będzie wybierał specjalizację dopiero po roku nauki w szkole. ponadgimnazjalnej, a nie w końcowej klasie gimnazjum. Dzięki temu będzie można łatwiej skorygować jego wybór.
  • Dzięki wyborowi uczeń nauczy się podejmować odpowiedzialne decyzje.

 

Zagrożenia:

  • Do tej pory nauczyciel LO narzekał na brak przygotowania uczniów przez gimnazjum, z kolei nauczyciel w gimnazjum narzekał na szkołę podstawową. Dlatego nowa  podstawa programowa napisana jest w języku wymagań. Jest skromniejsza, ale jednocześnie bardziej konkretna.
  • Istnieje potrzeba modyfikacji sposobów nauczania. Dlatego muszą się zmienić egzaminy, co wymusi na nauczycielach uczenie nie tylko treści programowych.

 

I to by było na tyle.

*          *          *

 

Następnie przemawiał przedstawiciel oświaty z Finlandii. Niestety mało z tego zrozumiałam, więc pominę.

*          *          *

 

Bardzo interesujące było wystąpienie Pani minister Krystyny Szumilas. I znowu, jako matematyk, Pani minister szybko przeszła do konkretów i do interesujących dyrektorów spraw.

 

  1. Płace

Planuje się wzrost płac w latach 2009 i 2010, w każdym roku dwukrotne po 5%. Najbardziej na podwyżce zyskają nauczyciele stażyści i kontraktowi. Wprowadzony zostanie mechanizm kontroli samorządów, które będą sprawdzać, czy nauczyciele uzyskują w ich regionie wskazaną średnią płac. 

  1. Pensum

MEN chciał, aby samorząd ustalał pensum, ale nie zostało to dobrze przyjęte przez samorządy i związki zawodowe. Ustalono więc, że w ciągu 4 lat, co roku pensum będzie wzrastało o jedną godzinę (w szkole podstawowej i gimnazjum), aż osiągnie – 22 godziny. W szkole ponadgimnazjalnej zacznie wzrastać dopiero za dwa lata (po jednie godzinie) i osiągnie po 4 latach liczbę – 20.

Wygospodarowane w ten sposób dodatkowe godziny mają być przeznaczone w większości na zajęcia świetlicowe.

 

  1. Organ prowadzący

Będzie możliwość przekazywania szkół stowarzyszeniom (np. rodziców), za zgodą samorządu.

 

  1. Organ nadzorujący

Trzeba odciążyć kuratoria, np. poprzez pozbawienie ich obowiązku opiniowania arkuszy i planów doskonalenia. KO powinno zdawać rzetelny raport samorządowi.

 

  1. Dyrektor

Na stanowisko dyrektora szkoły będzie mogła być powołana osoba bez uprawnień pedagogicznych. Zmniejszony zostanie skład komisji konkursowej. Możliwe, że będzie możliwość automatycznego przedłużenia kadencji dyrektorowi.

 

  1. Nauczyciel zawodu

Nauczycielem zawodu będzie mógł być specjalista bez uprawnień pedagogicznych.

 

*          *          *

 

Bardzo interesujące było wystąpienie specjalisty od nadzoru ze Szkocji.

Pierwsze hasło, które zostało mi w pamięci, to związek rozliczalności z poprawą pracy. Trafione w 10! Niestety, moim zdaniem, w Polsce to są to dwie zupełnie osobne sprawy.

 

Druga sprawa to bazowanie nadzoru na samoocenie szkół. Jest to w zgodzie z poglądami na temat nadzoru, które słyszałam w krajach, w których oświata ma się dobrze.

 

W dowolnym moim tłumaczeniu wygląda to tak:

  1. Szkoła przeprowadza samoocenę.
  2. Inspektor przyjmuje wyniki samooceny szkoły za punkt wyjścia do swoich badań.
  3. Inspektor pyta szkołę, o dowody świadczące o tym, co idzie dobrze, a co źle.
  4. Wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i obsługi przeprowadzane są ankiety.
  5. Inspekcja przeprowadza analizę danych z ankiet i zebranych od szkoły dowodów na poparcie samooceny.
  6. Szkoła i nadzór wspólnie ustalają mocne strony i problemy szkoły (z podaniem dowodów do każdego z tych punktów.
  7. Dialog pomiędzy szkołą i inspekcją.
  8. Wynegocjowana cena szkoły i wskazówki do poprawy.

Inspekcja ma miejsce raz na 6-7 lat i pobyt inspektora w szkole trwa jeden tydzień.

Inspekcja jest zapowiedziana na 3 tygodnie wcześniej.

W czasie rozmowy ze szkołą inspektor zadaje pytania:

  • Jak nam idzie?
  • Skąd to wiemy?
  • Co zamierzamy w tej sprawie zrobić?

 

Inspektor ma obowiązek dbać o poprawę jakości pracy szkoły. Cel inspekcji jest jawny. Relacje pomiędzy inspektorem i szkołą cechuje poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Analiza badań i zbieranie informacji o szkole jest obiektywne i rzetelne. Wyniki analizy są przekazywane szkole, inspektor komunikuje szkole wyniki swoich badan.  Kontakty cechuje profesjonalny dialog. Szkoła ma poczucie autorstwa raportu.

 

Dla mnie to BAJKA.

Ale jeśli może tak być w Szwecji, to może u nas też się uda?

Czego nam wszystkim z całego serca życzę.

 

Danuta Sterna

 

krasnoludek zadyszek24-09-2008 21:05:34   [#21]
Ja też bardzo dziękuję za fantastyczne kongresowe przeżycia.

relacja się zacznie pisać od piątku i niechybnie prześlę, jutro mam strasznie straszny egzamin i muszę najpierw nim się zająć niestety...
bosia24-09-2008 21:16:39   [#22]
szkoda tylko, że szkoły zawodowe w zmianach znowu na samym końcu
Jacek24-09-2008 21:17:01   [#23]
e, tam strasznie straszny.. będzie dobrze.. jak na kongresie zadszki nie dostałaś krasnoludku to i jutro pójdzie jak z płatka :-) .. trzymaj się
Ala24-09-2008 21:26:00   [#24]

i ja dziękuję za te trzy dni :-)

materiałów sporo, będzie o czym myśleć...

bosia24-09-2008 21:27:11   [#25]

Ala;-)

dojechałyście!

Jacek24-09-2008 21:34:22   [#26]

no musiała dojechać tylko chyba nie na północną jezdnię Dworca Centralnego

:-)

Ala24-09-2008 21:43:59   [#27]
najpierw na północną jezdnię a potem biegusiem do pociągu, ten natomiast jechał jakby chciał a nie mógł, w Krakowie miał 25 minut spóźnienia, ostatecznie jednak dojechał ;-)
Ala24-09-2008 21:44:50   [#28]
a jak było dalej niech asiaj opowie :-)
Magosia24-09-2008 21:58:51   [#29]

A ja bardzo dziękuję Asi za te słowa na końcu : Pytanie (rozumiem , że usłyszane gdzieś w kuluarach) : "Po czyjej stronie jest OSKKO "

I tak samo sobie odpowiedziałam ( jak pewno wielu z nas) - jak Asia głośno do mikrofonu : OSKKO jest po stronie ucznia. I jakości.

 I tego trzymać się trzeba:-))))))))))))))))))))

 

Kiedyś sobie to rozwinę, bo dziś już padam...

Polski Ekspress(???) jechał jak ...mniejsza z tym - w domu bylam na 20.00. :-(

annah24-09-2008 22:10:18   [#30]
A ja dzięki temu, że pociąg spóźnił się - zdążyłam na niego ;)

relację będę pisać jutro pewnie z głową pełną wrażeń baaaardzo pozytywnych
koko24-09-2008 22:12:50   [#31]
A my dopiero teraz jesteśmy w domu po kongresie(a wszystko dzięki pkp) umęczeni ale warto było
AsiaJ24-09-2008 22:42:23   [#32]

Do #28 pociąg dalej miał 20 minut spóźnienia.Pewnie dlatego,że to był expres, którego miało nie być;-)

Dzięki obecności koleżanek z grodu Kraka podróż minęła łatwo,szybko i przyjemnie.
Ps.Polecamy dania jarskie w warsie;-)

...............................................................................

Ad #20 samo sedno...I w takim razie wnioskuję,żeby w przyszłości wszystkie relacje pisała Danusia:-)

Dzięki wszystkim!!! Faajnie było, gdy dinozaury niestraszne, to reforma może być tylko bajką....

 

 

 

kizak24-09-2008 22:44:55   [#33]
Pokłony dla organizatorów za przygotowanie kongresu.

Wróciłem do domu obładowany materiałami i z głową pełną różnych wiadomości. Teraz trzeba to wszystko sobie poukładać. Tak, horyzont się z pewnością przesunął i w wielu przypadkach udało mi się dostrzec istotę proponowanych zmian. Na razie jednak marzę by się wyspać, a "będąc młodym dyrektorem" przeżywam stres przed jutrzejszym spotkaniem z gronem pedagogicznym (mam posiedzenie Rady i wszyscy oczekują przekazania najistotniejszych kwestii z kongresu).

Dziękuję wszystkim z którymi udało mi się spotkać i porozmawiać, to właśnie dzięki tym rozmowom wiele spraw stało się zrozumiałych.

Jeszcze raz wszystkich pozdrawiam i ... do zobaczenia :)
beera25-09-2008 08:23:03   [#34]

ja mysle, że wiele to jednak musimy tu wspólnie postarać sie zrozumiec:)

Na konferencji prasowej spytano mnie, co dyrektorzy sadzą o projekcie organizacji pracy szkół- powiedziałam, ze materiał jest bardzo świezy,  będziemy o tym rozmawiać i zapisywać wszystkie pytania i wątpliwości - potem w procesie konsultacji przekazemy je dalej.

Przeczytaliscie już?

Tak swoją drogą?

beera25-09-2008 08:45:46   [#35]

na stronie MEN:

http://www.men.gov.pl/content/view/10469/47/

Minister Katarzyna Hall podkreślała, że bardzo zależy jej i całemu ministerstwu na tym,  aby do wszystkich dyrektorów szkół dotarła informacja pokazująca rozwiązania, które mają obowiązywać w przyszłości w polskich szkołach.- Chcemy, żeby dyrektorzy szkół, samorządowcy już mogli myśleć o tym jak zorganizować szkołę, bo chcemy, żeby ona dobrze uczyła naszych uczniów.

będzie o czym dyskutować

Leszek25-09-2008 12:00:10   [#36]
wróciłem
i zabieram się w sobotę do próby relacji ze spotkania z p. Hall,
nie dało się wszystkiego zebrać przy zadawaniu pytań w takim tempie...
pozdrawiam
krasnoludek zadyszek25-09-2008 17:45:30   [#37]
Jacku (#23) - wielkie dzięki za wiarę:)
filozofia to była, więc musiałam się zaraz po kongresie przestawiać z MENu na Kanta, ale już do przodu wszystko:)
bosia25-09-2008 17:51:16   [#38]

z Kanta misię takie cóś przypomniało

„nie to co posiadamy, lecz to bez czego możemy się obyć, jest miarą naszego bogactwa.”

trzy dni obeszłam się bez szkoły-jestem bogata?

Ala25-09-2008 19:28:18   [#39]
bardzo ;-) i napewno zdrowsza
Nassssy27-09-2008 19:10:03   [#40]
leszek, nie martw się pani minister też robiła notatki. Może udostępni :)
bosia27-09-2008 19:16:54   [#41]

myslisz?

ale pewnie nie wszystkim;-)

beera27-09-2008 19:18:53   [#42]

pytań było wiele, ale odpowiedzi chyb a jednak mniej

;))

Ala27-09-2008 19:30:19   [#43]
i nie wszystkie odpowiedzi odnosiły się do pytań ;-)
Marek Pleśniar27-09-2008 19:33:58   [#44]
dlatego my sobie te pytania (i nasze p-odpowiedzi) sami ogłosimy i powręczamy gdzie trzeba
bosia27-09-2008 19:46:43   [#45]

to dostaniemy odpowiedzi na nie

a nie na inne

choć na naszym panelu były odpowiedzi do pytań

piszę właśnie, wygońcie mnie stąd, bo nigdy nie skończę relacji

Marek Pleśniar27-09-2008 22:07:28   [#46]
preczuj do relacji!!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]