Forum OSKKO - wątek

TEMAT: drzwi
strony: [ 1 ]
ankate14-08-2008 21:31:13   [#01]
zostało mi trochę kasy i chciałabym wymienić drzwi...marzą mi się takie z szybami, żeby było widać z korytarza, co dzieje się w klasach...Czy ktoś ma doświadczenia z takimi drzwiami, czy nie rozprasza to uwagi uczniów w klasie, czy szyby są rzeczywiście wytrzymałe na wiadomo jakie zachowania...?
DYREK14-08-2008 21:35:19   [#02]
annah 26-12-2006 21:09:33

Otwarte lekcje

2006-12-26, ostatnia aktualizacja 2006-12-26 18:21

Dyrekcja Gimnazjum nr 9 w Rzeszowie przy okazji remontu chce wymienić drzwi do klas na takie, przez które z korytarza byłoby widać, co się dzieje w środku.

0-->
- Nie zawsze nauczyciele, zwłaszcza młodzi, radzą sobie z trudnymi uczniami, a tak ci będą mieli świadomość, że to, co robią, może widzieć nie tylko prowadzący lekcje - mówi Marian Pietryka, dyrektor Gimnazjum nr 9.

- O takim rozwiązaniu myśleliśmy od dłuższego czasu. Często jest stosowane w szkołach w Hiszpanii czy na Słowacji - mówi dyrektor i wyjaśnia, że w szkołach dzieją się różne rzeczy, także w czasie lekcji, i nauczyciele nie zawsze sobie radzą z młodzieżą.

- U nas zdarzało się, że uczniowie na lekcji nagrywali filmy na telefonach komórkowych. Zgodnie z regulaminem zabraliśmy im aparaty. Nauczyciel nie zawsze to widzi, gdy drzwi do klas będą z szybami, nawet rodzic będzie mógł spokojnie w czasie lekcji zajrzeć do klasy - twierdzi dyrektor Pietryka.

Wymiana drzwi to jednak niemały wydatek. Ale teraz szkoła planuje remont stolarki drzwiowej. - Mamy na to przeznaczone 22 tys. zł. Sprawdziłem i okazało się, że zamontowanie drzwi z szybą wcale nie będzie wiele droższe - twierdzi Pietryka. Szyby mają być bezpieczne dla uczniów: z hartowanego szkła albo pleksy, specjalnie wzmocnione i zabezpieczone przed rozbiciem.

Wymiana stolarki ma rozpocząć się wiosną i zakończyć jeszcze w tym roku szkolnym.

AnJa14-08-2008 21:39:05   [#03]
co do rozpraszania jest jeszcze jedno rozwiązanie- szkło weneckie

oczywiście jest ono za drogie, ale są takie erzace- niewiele droższe od szkła przeźroczystego - co w klasie widać doskonale, co na korytarzu- ledwie się majaczy
beera14-08-2008 21:41:31   [#04]

kochając  Jana Potworowskiego, cytuję:

 

DRZWI.

Zacznijmy od tego jak nauczyciele podchodzą do DRZWI klasy. Zazwyczaj drzwi są zamknięte. Niektóre drzwi mają szybkę ale prawie zawsze jest ona zasłonięta plakatem z tabliczką mnożenia. Nauczyciele bardzo tego żałują ale okazuje się, że to jedyne miejsce gdzie można tabliczkę mnożenia umieścić. Tak czy siak nauczyciel i uczniowie w przeciętnej klasie mogliby równie dobrze być w statku kosmicznym jeśli chodzi o kontakt ze światem zewnętrznym. Ale można inaczej.  Mam przygotowaną wersje ‘Można inaczej’ w wersji ekstremalnej i w wersji pośredniej. Patrząc w wasze oczy poczuwam, że jesteście gotowi na wszystko. Więc wersja ekstremalna:

Więc zaczynamy z wersją ekstremalną. W latach w których byłem przewodnikiem wizyt edukacyjnych personelu ministerstwa znalazłem się, razem z pewnym Panem Sławińskim w szkole z dużym brakiem drzwi.

 

Tu plan 4 sal szkolnych w tej szkole. (mam tylko scan - wiec nie wklejam)
 Cztery sale szkolne wokół otwartego pokoju z materiałami szkolnymi. Klasy mają tylko 3 ściany Tam gdzie powinny być ściany i drzwi do pomieszczenia, nie ma ścian i drzwi. (patrz obrazek).

Dzieci wyglądały tak jak Polskie dzieci, nauczyciele tak jak Polscy nauczyciele; choć nie byli.

 

Zobaczyliśmy uczniów i nauczycieli wychodzących z sal do centralnego pomieszczenia po papier kolorowy, nożyczki, cyrkle, farbki, książki i inne zasoby dydaktyczne etc. Tam też było 6 komputerów. Czasem jedna z nauczycielek zaglądał do klasy obok i zamieniał parę zdań z koleżanką. W pewnym momencie jedna nauczycielka poprosiła aby koleżanka przyszła do jej Sali i pokazała prace dziecka co spowodowało krótką dyskusje.

Sławiński j ja byliśmy zaskoczeni. Trochę później dyrektor i jedna z nauczycielek opisali efekty takiej architektury.

 

  1. lepsza samodyscyplina wśród uczniów
  2. łatwa wymiana skutecznych technik nauczania pomiędzy nauczycielami
  3. ułatwione dzielenie się problemami pedagogicznymi
  4. bardziej efektywne wykorzystanie zasobów
  5. częstszy dialog pomiędzy  nauczycielami

Było to imponujące i przekonujące i rezultatem spisku między gminą, architektem i dyrektorem, więc nie do replikowania w Polsce. To było 15 lat temu i odłożyłem to jako ciekawostka to przemyślenia jak będę miał czas. Rok temu zacząłem słyszeć wyraz „otwarte drzwi” w kontekście wprowadzania zmian w szkołach. Byłem już świadomy, że wszystkie udane i skuteczne reformy edukacyjne mają jedna i jedyną wspólną cechę.  Jest to, że okres reforma  był równoległy z zwiększeniem dialogu zawodowego pomiędzy nauczycielami. Reformy bez dialogu zawsze są klęską. Przykład Polski jest wprowadzenia systemu gimnazjalnego który obudził intensywny dialog nauczycielski i który jest sukcesem.

 

 Rozumie się, aby umożliwić  taki dialog musimy mięć zachęcający cel i wystarczającą przestrzeń,  to znaczy miejsce i czas. A gdzie takie miejsce w szkole? W Sali lekcyjnej, bo to jest jądro wszystkiego decydującego co się dzieje w szkole. Wszystko jedno jak wspaniała architektura, nawet jak wspaniały dyrektor, to co się dzieje w Sali lekcyjnej decyduje jakość szkoły. Nie ma lepszej okazji niż  podczas lekcji. Czy to wspólne przygotowane i prowadzenie lekcje, czy zaproszenie kolegi do obserwacji mojej lekcji, czy problemy z zasobami dydaktycznymi, wszystko to jest łatwiejsze jeżeli drzwi już są otwarte. Jak zacząć? Krok po kroku. Może raz na rok w okresie Wielkanocnym, a potem raz na miesiąc, raz na tydzień i nagle zawsze otwarte drzwi nie będą nic specjalnego. Nie mogę gwarantować, że same otwieranie drzwi wprowadzi zmiany, ale mogę gwarantować,  że bez otwartych drzwi żadnej głębokiej transformacji nie będzie w szkole.

===

niektórzy tu z was z forum słyszeli go, gdy to mówił:)

Agnieszka z Krakowa14-08-2008 21:45:15   [#05]
Mamy takie od roku, mała szkoła, tyle że chodziło raczej o zapewnienie bezpieczeństwa i pełnej kontroli w czasie przerwy. I tak przez to okienko widać głownie biurko nauczyciela i pierwsza ławkę :) I to raczej ja się czułam rozproszona, większość uczniów nawet nie widzi, czy stoi tam jakiś "nadzór", czy nie.

Czasem zajrzy i pomacha jakiś nauczyciel, czasem dzieci prowadzone ma fluoryzację - w prowadzeniu lekcji przeszkadzało tylko przez pierwszy tydzień. Nikt nie traktował tego jako okienka do podglądania.

Jedyny problem był właśnie z rodzicami, przychodzącymi po dzieci i potrafiącymi kilkanaście minut tak sobie zaglądać, nie zawsze do tej klasy, do której chodzi dziecko ;) ale to taki drobiazg.
AnJa14-08-2008 21:48:50   [#06]
słyszałem, słyszałem

u nas od lat stosujemy:

- maj, czerwiec, wrzesień otwarte są drzwi w salach od południa- żeby trochę salę przewietrzyć,

grudzień -luty- od zachodu(do ok. godz.13) i od północy (cały dzień)- żeby trochę ciepłego powietrza z korytarza weszło
...
Asiu- wbrew pozorom nie żartuję z powaznych rzeczy - naprawdę tak mamy.
Najgorzej mam ja- boje się otwartych drzwi w klasie, ale naprawdę przy zamkniętych się nie da (sale historii są od południa)
zgredek14-08-2008 21:50:19   [#07]
my też
Ala14-08-2008 22:42:49   [#08]
to chyba tak jest w wielu szkołach bo u mnie też, nawet w tych samych miesiącach ;-)
Ala14-08-2008 22:43:29   [#09]
generalnie pomysł otwartości mi się podoba
malgala15-08-2008 07:22:09   [#10]
U nas też od wczesnej wiosny do późnej jesieni drzwi do klas szeroko otwarte i podparte jeszcze, żeby same się nie zamykały. W pozostałych miesiącach różnie to bywa.
Otwarte drzwi nikogo nie rozpraszają, w prowadzeniu lekcji nie przeszkadzają, przeciwnie - powiew powietrza pozwala w klasie wytrzymać.
A tak zupełnie poważnie. Przeszklone drzwi z całą pewnością nie pozwolą zobaczyć tego, co się na lekcji w rzeczywistości dzieje. Czasami cała ściana szklana by się przydała, bo tak jak napisano wyżej różnie w różnych klasach i i różnych nauczycieli to wygląda.
Małgoś16-08-2008 23:15:15   [#11]

i dyskusja i fotki w temacie drzwi z szybkami:

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=19139&s=1

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]