Forum OSKKO - wątek

TEMAT: umowa z dyrektorem
strony: [ 1 ]
kogutek13-08-2008 10:30:43   [#01]
Jestem z OP. Prosze podpowiedźcie czy jako OP zawieracie umowę z dyrektorem szkoły, któremu powierzacie  to stanowisko. Jeśli tak to jaka jest podstawa prawna. Dotychczas powierzałam to stanowisko zarzadzeniem i nic więcej ale być może powinno być inaczej.Nowy dyrektor ma już umowę zawartą w szkole jako nauczyciel.
Ala13-08-2008 10:33:25   [#02]
nie podpisywałam żadnej umowy z OP, umowę o pracę mam  w szkole w której pracuję, od OP dostałam tylko powierzenie na piśmie
AnJa13-08-2008 10:43:32   [#03]
j.w.
DYREK13-08-2008 10:51:43   [#04]

w tym wypadku tylko akt powierzenia + pełnomocnictwo

procedura:

http://kuratorium.kielce.pl/pliki/nadzor/zalacznik-10-procedura_powierzenia.pdf


post został zmieniony: 13-08-2008 10:54:20
tomma6313-08-2008 11:12:03   [#05]
też mam akt powierzenia i pełnomocnictwo
DYREK13-08-2008 11:20:55   [#06]

Pracodawca to szkoła

Odpowiedzi na to pytanie udzielił ZUS w komunikacie z 6 czerwca 2001 r. (pismo nr FUu 4000-3/01). Czytamy w nim między innymi, że: "Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych przez zarząd gminy, stosownie do postanowień art. 30 ust. 2, pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, w żadnym razie nie oznacza, że zarząd przez powołanie dyrektora uzyskuje względem niego kompetencje w zakresie, w jakim przepisy prawa pracy upoważniają pracodawcę do kierowania pracą podporządkowanych mu pracowników.

Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły a nie zarządu gminy i szkoła jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników jest jego pracodawcą, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

Dyrektor zajmuje najwyższą pozycję w strukturze organizacyjnej szkoły i z tego względu jego pracownicze podporządkowanie ma inną treść, niż podporządkowanie pozostałych pracowników. Nie ma nad sobą bezpośredniego przełożonego, kierującego jego pracą. W tę rolę nie wchodzi zarząd gminy, ponieważ przepisy prawa wyposażają go tylko w niektóre kompetencje pracodawcy względem dyrektora szkoły (powierzenia stanowiska i odwołania z tego stanowiska).

Nie ma żadnych podstaw prawnych do uznania zarządu gminy za organ zarządzający szkołą w rozumieniu art. 31 Kodeksu pracy, dokonujący za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec jej dyrektora.(...)

Zarząd gminy jedynie realizuje za gminę, będącą organem prowadzącym szkołę, jej kompetencje wynikające z przepisów prawa.

Z przepisu art. 34b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. nr 56, póz. 329 z późn.zm.) wynika, że organ prowadzący szkołę może ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.

Jednocześnie przepis art. 34a ustawy o systemie oświaty stanowi, że organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera więc przesłanek, które uzasadniałyby stwierdzenie, iż zarząd gminy jest również "kierownikiem" dyrektora szkoły jako pracownika.

Przedstawione wyżej stanowisko zajęło Ministerstwo Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 24.05.2001 r. znak DK-WPP-1100-248/ZP/01.

W związku z tym, skoro szkoła jest pracodawcą wobec dyrektora, to również szkoła powinna pełnić obowiązki płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dyrektora. Zatem, szkoła zobowiązana jest dokonać zgłoszenia dyrektora do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, opłacać składki na te ubezpieczenia oraz rozliczać świadczenia, o ile jest uprawniona do ich wypłaty."

i

 

Wyrok NSA z dnia 24 listopada 1999 r.
Sygnatura:  II SA 1735/99

Skład Sędziowski:  Kierejczyk Edward * Kisielewicz Andrzej /sprawozdawca/ * Zdziennicki Bohdan

Akty prawne:  Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 art. 38 pkt 2
             Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 ze zm. art. 31
             Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm. art. 30 ust. 2 pkt 5
Tezy: 
Zarząd gminy nie jest organem zarządzającym szkołą w rozumieniu art. 31 Kodeksu pracy, dokonującym za szkołę czynności prawnych z zakresu stosunku pracy wobec jej dyrektora.

Sentencja Wyroku:
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Zarządu Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W,-M. (...) w przedmiocie powołania dyrektora szkoły - oddalono skargę.

Uzasadnienie: 
Wojewoda W. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 27 maja 1999 r. stwierdził nieważność uchwały Zarządu Gminy w W. z dnia 5 maja 1999 r. w sprawie odwołania z funkcji dyrektora Szkoły Podstawowej w Z. W uzasadnieniu podał, że przepis art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty pozwala na odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego jedynie w przypadkach szczególnie uzasadnionych. W uzasadnieniu uchwały o odwołaniu dyrektora nie wykazano natomiast, że takie szczególne okoliczności zachodziły. Uzasadnienie uchwały jedynie ogólnie podaje przyczyny odwołania, nie powołując okoliczności potwierdzających te zarzuty.

   Zarząd Gminy w W., działając na podstawie uchwały Rady Gminy wniósł skargę na to rozstrzygnięcie nadzorcze do Naczelnego Sądu Administracyjnego z żądaniem jego uchylenia. W skardze zarzucono, że organ nadzoru naruszył kompetencje Zarządu Gminy, podważając jego ocenę zasadności odwołania dyrektora szkoły. Zdaniem zarządu istniały szczególnie uzasadnione powody do odwołania dyrektora. Nie wszystkie zostały podane w sposób szczegółowy w uzasadnieniu uchwały o odwołaniu, jednakże zostały przedstawione na nadzwyczajnym posiedzeniu rady pedagogicznej szkoły wspólnie z Zarządem Gminy i znalazły wyraz w protokole z tego posiedzenia. W szczególności dyrektora szkoły odwołano z następujących powodów: nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy w dniach 24, 26, 27 i 28 kwietnia 1999 r., wniosku rady pedagogicznej szkoły o odwołanie dyrektora, wywoływania przez dyrektora konfliktów międzyszkolnych oraz lekceważenia organu nadzorującego szkołę - wójta gminy.

   W odpowiedzi na skargę wojewoda W. wniósł o jej oddalenie. Powtórzył, że uchwała o odwołaniu dyrektora szkoły nie wypełnia dyspozycji art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, ponieważ nie precyzuje zarzutów stawianych dyrektorowi. Zarzut opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia nie jest uzasadniony, ponieważ dyrektor informował o nieobecnościach inspektora z Urzędu Gminy w W. Z protokołu posiedzenia rady pedagogicznej szkoły i Zarządu Gminy z dnia 5 maja 1999 r. również nie wynika, aby istniały szczególnie uzasadnione powody do odwołania dyrektora.

   Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznając skargę podkreślił, że przepis art. 38 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /t.j. Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ dopuszcza odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego, bez wypowiedzenia, w przypadkach szczególnie uzasadnionych. Muszą zatem zachodzić bliżej nie określone w ustawie, szczególnie ważkie okoliczności, które nie pozwalają na pozostawienie nauczyciela na stanowisku dyrektora szkoły nawet do końca roku szkolnego. Nie mogą one być mniej istotne niż te, które ustawodawca wskazuje wyraźnie jako przyczyny natychmiastowego pozbawienia takiego stanowiska, a więc np. ustalenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w trybie przewidzianym dla oceny nauczycieli, negatywnej oceny pracy dyrektora /art. 38 pkt 1b ustawy o systemie oświaty/. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie orzekającym podane przez Zarząd Gminy w W. powody odwołania dyrektora szkoły w Z. nie wyczerpują dyspozycji art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty. Nie są to bowiem okoliczności szczególnie uzasadniające natychmiastowe pozbawienie tego stanowiska. Zarząd Gminy odwołał dyrektora stawiając mu pewne zarzuty dotyczące jego pracy Posiłkował się przy tym stanowiskiem rady pedagogicznej szkoły. Trzeba w związku z tym podkreślić, że ustawa o systemie oświaty nie przyznaje radzie pedagogicznej kompetencji w zakresie oceniania pracy dyrektora szkoły, w szczególności w formie wotum nieufności. Takiego poparcia rady pedagogicznej dla inicjatywy usunięcia dyrektora, wyrażonego w sposób przedstawiony w protokole z posiedzenia rady z dnia 5 maja 1999 r. /żaden z członków rady nie opowiedział się jawnie w dyskusji przeciwko dyrektorowi/ - nie można zatem uznać za zasługujące na aprobatę uzasadnienie decyzji o odwołaniu. Nie są również zasadne, podane w uchwale o odwołaniu, zarzuty dotyczące częstego opuszczania przez dyrektora miejsca pracy, bez akceptacji organu prowadzącego szkołę. Organ odwołujący dyrektora szkoły nie wskazał przepisów prawnych, z których wynikałoby, iż dyrektor szkoły jest pracownikiem podporządkowanym Zarządowi Gminy w zakresie wykorzystania czasu pracy. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych przez zarząd gminy /art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym/ w żadnym razie nie oznacza, że zarząd przez powołanie dyrektora szkoły uzyskuje względem niego kompetencje w zakresie, w jakim przepisy prawa pracy upoważniają pracodawcę do kierowania pracą podporządkowanych mu pracowników. Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły a nie zarządu gminy i szkoła jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników jest jego pracodawcą /art. 3 Kodeksu pracy/. Dyrektor zajmuje najwyższą pozycję w strukturze organizacyjnej szkoły i z tego względu jego pracownicze podporządkowanie ma inną treść, niż podporządkowanie pozostałych pracowników. Nie ma nad sobą bezpośredniego przełożonego, kierującego jego pracą. W tę rolę nie wchodzi zarząd gminy, ponieważ przepisy prawa wyposażają go tylko w niektóre kompetencje pracodawcy względem dyrektora szkoły /powierzenia stanowiska i odwołania z tego stanowiska/. Nie ma żadnych podstaw prawnych do uznania zarządu gminy za organ zarządzający szkołą w rozumieniu art. 31 Kp, dokonujący za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec dyrektora. Nie ma bowiem przepisów prawnych, upoważniających zarząd gminy do reprezentowania szkoły w stosunkach z jej dyrektorem w innych sprawach, niż powierzenie i odwołanie z tego stanowiska. Zarząd gminy jedynie realizuje za gminę, będącą organem prowadzącym szkołę, jej kompetencje wynikające z przepisów prawa.

   Z przepisu art. 34b ustawy o systemie oświaty wynika, że organ prowadzący szkołę może ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Przepis art. 34a tej ustawy stanowi zaś, że organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera więc przesłanek, które uzasadniałyby stwierdzenie, iż zarząd gminy jest również "kierownikiem" dyrektora szkoły jako jej pracownika. Tym samym dyrektor szkoły związany oczywiście pracowniczym obowiązkiem przestrzegania czasu pracy nie musi zabiegać o "akceptację" zarządu gminy dla skorzystania z przewidzianego prawem zwolnienia od pracy. Naczelny Sąd Administracyjny ponadto podziela stanowisko wojewody W., że podane w uchwale o odwołaniu dyrektora szkoły pozostałe przyczyny odwołania są zbyt ogólne i przez to nie stanowią - w świetle art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty - dostatecznego uzasadnienia natychmiastowego pozbawienia stanowiska.

   Z tych wszystkich powodów skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

 

i kd13-08-2008 14:00:42   [#07]
witam, moje pytanie tez dotyczy formy zatrudnienia dyrektora.

zostałam zatrudniona w sierpniu na czas okreslony (rok czasu) na stanowisku nauczyciela) nie miałam zarządzania oswiatą dostałam pelnienie obowiazków dyrektora na pół roku. Po roku po przystąpieniu do konkursu otrzymałam powierzenie obowiązków dyrektora szkoły. Powierzenie jest na 5 lat czy w momencie upływu 5 lat, zostaje bez pracy? nie mam umowy na czas nieokreślony, jestem nauczycielem mianowanym, nie chce dłuzej pełnić funkcji dyrektora szkoły.
DYREK13-08-2008 16:31:01   [#08]

zatrudniona przez kogo ?

czy po wygranym konkursie i powierzeniu obowiązków na 5 lat została zawarta z Tobą umowa o pracę ?

 

pracodawca to szkoła (placówka) i  z nią powinna być podpisana umowa

 


post został zmieniony: 13-08-2008 16:35:19
Marylka13-08-2008 17:53:20   [#09]
Pogubiłam się!

To kto wystawia dyrektorowi delegację na wyjazd i czy rozliczenie tego wyjazdu powinno być wg zarządzenia wójta, czy dyrektora.

U nas wójt wydał zarządzenie, w którym ustalił stawki na podróże służbowe także dla dyrektorów szkół. Czy miał do tego prawo?
i kd13-08-2008 17:55:25   [#10]
u nas delegacje dla dyrektorów wystawia wójt ale pieniądze z budżetu szkoły :)
dyrlo13-08-2008 17:56:30   [#11]

Chyba miał prawo

U nas delegację dla dyrektora podpisuje starosta, stawki ustalone tak jak dla pracowników starostwa, mimo, że dla nauczycieli ustala dyrektor i mogą one być inne niżte w starostwie.

dyrlo13-08-2008 17:56:56   [#12]
Tak, u nas też pieniądze z budżetu szkoły.
Marylka13-08-2008 17:58:04   [#13]
to dobrze, że jest dobrze :)
Marylka13-08-2008 18:00:43   [#14]
tzn. chyba nie do końca jest dobrze, bo zarządzenie wójta dzieli pracowników na dwie grupy. Jedni maja ustalone wyższe stawki za przejazdy, a drudzy niższe.
dyrlo13-08-2008 18:04:37   [#15]
U nas też, ale to ja mam lepszą stawkę niż moi nauczyciele (mam mniejszy budżet niż starostwo). Muszę trochę ograniczać ze względu na dużo dojazdów na NI. A ja osobiście to najczęściej się biletem rozliczam, niekierująca jestem (mimo posiadania prawa jazdy).
DYREK13-08-2008 18:07:28   [#16]

Status dyrektora szkoły, placówki oświatowej

"Przepisy prawa regulują w pewnym stopniu status dyrektora. Nie są jednak spójne, a ich niejednolita interpretacja powoduje różnego rodzaju większe lub mniejsze nieporozumienia, konflikty pomiędzy organem prowadzącym lub organem nadzoru pedagogicznego a dyrektorem"

z : Materiały konferencyjne grupy do pobrania

 

status prawny dyrektora

Marylka13-08-2008 18:10:54   [#17]
ale to jest chyba niezgodne z KP, jeżeli rozporządzenie wójta dzieli pracowników na grupy dając różne stawki rozliczeniowe.

Dlaczego wg rozporządzenia naszego wójta kierownik GOPSu ma niższy przelicznik na określony środek transportu niż np. kierownik oświaty, czy dyr. szkoły.
dyrlo13-08-2008 18:15:20   [#18]

A tego to już nie wiem.

U nas Starosta wszystkim jednakowo, a ja jako pracodawca nuczycieli też jednakowo tyle, że inaczej niż w "Zakładzie Pracy" jakim jest Starostwo.

Tak wyszło, że moim pracodawcą jest Starosta, ale On wie, że nie, że wypełnia wobec nas tylko obowiązki pracodawcy :)

martek13-08-2008 20:21:54   [#19]

u nas delegacja od wójta a pieniądze z budżetu szkoły

 

i kd31-08-2008 22:31:44   [#20]
proszę o pomoc jeszcze raz,

witam, moje pytanie tez dotyczy formy zatrudnienia dyrektora.

zostałam zatrudniona w sierpniu na czas okreslony (rok czasu) na stanowisku nauczyciela) nie miałam zarządzania oswiatą dostałam pelnienie obowiazków dyrektora na pół roku. po roku otrzymałam świadectwo pracy gdyż miałam umowę na czas określony na rok. Przystąpiłam do konkursu na dyrektora szkoły (miałam już zarządzanie oświatą) otrzymałam umowę o treści


umowa w sprawie warunków wykonywania stosunku pracy na stanowisku dyrektora szkoły pomiędzy wójtem gminy a nauczycielem szkoły podstawowej w .... ( nie byłam juz nauczycielem bo mam świadectwo pracy) na czas powierzenia stanowiska dyrektora szkoły podstawowej w...


plus powierzenie obowiązków dyrektora szkoły. Powierzenie jest na 5 lat czy w momencie upływu 5 lat, zostaje bez pracy? nie mam umowy na czas nieokreślony, jestem nauczycielem mianowanym, nie chce dłuzej pełnić funkcji dyrektora szkoły.
DYREK31-08-2008 22:44:58   [#21]
czy masz przydzielone godziny dydaktyczne ?
i kd31-08-2008 22:47:51   [#22]
na umowie o pracę nie

mam wymiar czasu pracy - pełny wymiar czasu pracy
DYREK31-08-2008 22:52:11   [#23]
czyli nie prowadzisz zajęć dydaktycznych (nie masz ich przydzielonych w arkuszu) ?
i kd31-08-2008 22:53:02   [#24]
w arkuszu mam 12 godzin
i kd31-08-2008 23:01:01   [#25]
i prowadzę 12 godzin dydaktycznych
DYREK31-08-2008 23:10:19   [#26]

Po wygranym konkursie powiniem być zawarty stosunek pracy na podstawie mianowania +

akt powierzenia + pełnomocnictwo

 

Tego: umowa w sprawie warunków wykonywania stosunku pracy na stanowisku dyrektora szkoły pomiędzy wójtem gminy a nauczycielem szkoły podstawowej w .... nie rozumiem

w/g mnie nie jest to zgodne z przepisami oświatowymi

 

 

 

i kd31-08-2008 23:15:00   [#27]
taki jest nagłówek na umowie :)
dalej standardowy druk umowy o pracę
rzewa01-09-2008 09:38:16   [#28]
wg mnie od początku, od chwili zatrudnienia w tej szkole (jeszcze przed objęciem stanowiska) jesteś zatrudniona na podstawie mianowania - nie masz tylko papieru, który by to stwierdził... (uważam, że w takim wypadku, w drodze nadzoru prawnego nad szkoła, kurator powinien napisać pismo ten fakt stwierdzając, tylko... nie ma takiej praktyki niestety :-))

objęcie stanowiska nic nie zmieniło w tej kwestii

jeśli kończąc kadencję przewidzisz dla siebie mniej niż etat, będzie to znaczyło, że albo będziesz pracowała na ograniczeniu albo zwolniłaś siebie z art 20

w przeciwnym wypadku pracujesz nadal jeśli nie jako dyrek to jako n-l :-))
i kd02-09-2008 20:00:35   [#29]
dziekuję, tez tak sądziłam no ale cóż prawo sobie a życie sobie :) będę się martwic tym za rok :) dziękuję

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]