Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Uczeń niepełnosprawny w szkole ponadgimnazjalnej
strony: [ 1 ]
gause712-01-2007 23:34:57   [#01]

Witam serdecznie

Uczeń niepełnosprawnego ruchowo z upośledzeniem lekkim w szkole ponadgimnazjalnej jest jest zapomniany przez USO, a martwe przepis tj:

·                    system oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;

·                    system oświaty zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie im realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;

Art71.5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.

5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.

5b. Jeżeli powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka nie prowadzi szkoły specjalnej lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 5, odpowiednich ze względu na rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, starosta tego powiatu kieruje dziecko do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek. Starosta najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek nie może odmówić przyjęcia dziecka do szkoły lub ośrodka.

i 3a.  Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum  lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art.  16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami

 brak jest zapisu do szkoły ponadgimnazjalnej- tzn, że jest brak równego traktowania ucznia i równego dostępu do nauki.

Walczymy ciągle o naszego Piotrusia, by zapeniono mu transport do szkoły, ale ...

Otrzymałam nie dawno pismo z  Biuro Pełnomocnika Rządu Do Spraw Osób Niepełnosprawnych

"Ramowe plany nauczania zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) stanowią nakaz zapewnienia przez szkołę publiczną bezpłatnego nauczania w zakresie tych planów, a więc zakaz pobierania opłat za zajęcia, które zostały ujęte w planie sporządzonym na podstawie ramowego planu nauczania i mieszczą się w limitach godzin wyznaczonych planem. W związku z taką rolą ramowych planów nauczania Biuro ma poważne wątpliwości czy sformułowanie, że np. ramowy plan nauczania dla  np, czteroletniego technikum,  nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym, jest równoznaczne z zakazem kształcenia się w technikum wszystkich takich uczniów, a zwłaszcza upośledzonych w stopniu lekkim. Jeśliby przyjąć taką interpretację przepisów o ramowych planach nauczania byłaby ona zdaniem Biura sprzeczna z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), które zapewniają możliwość kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych we wszystkich typach szkół zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. Co więcej wydaje się, że kontynuowanie nauki w zasadniczych szkołach zawodowych, a następnie w liceach uzupełniających przez uczniów z upośledzeniem lekkim jest możliwością, a nie obowiązkiem i jedyną drogą kontynuowania nauki po ukończeniu gimnazjum

 

Ponadto bezwzględne wyłączenie możliwości kształcenia się wszystkich uczniów upośledzonych w stopniu lekkim w zwykłych technikach miałoby zdaniem Biura charakter dyskryminujący tą grupę osób niepełnosprawnych, a odmowa przyjęcia Piotra ...... do takiej szkoły w sytuacji gdy byli do niej przyjmowani uczniowie z lekkim upośledzeniem umysłowym ma charakter dyskryminujący jego osobę. Decydujące znaczenie w tym przypadku powinna mieć raczej kwestia indywidualnych możliwości nabycia przez tego ucznia umiejętności i wiedzy wymaganych do ukończenia szkoły i zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe."

 

DLACZEGO UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY jest dyskryminowany !!! i zapomniany przez USO !!!!

Uważam, że zapisy w USO powinny zostac zmienione, by UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY takze miał równe szanse w zdobywaniu nauki jak jego koledzy zdrowi :)

joszka13-01-2007 09:59:42   [#02]

Dostałem klapsa od OP

Mój uczeń z klasy pierwszej LP,który trafił do naszej szkoły dzięki elektronicznemu systemowi przyjęć BYŁ  objety nauczaniem indywidualnym od klasy 5 szkoły podstawowej (choroba nowotworowa kosci uda).Gimnazjum najblizsze jego rodzinnej wsi jest w moim powiecie,jego wieś juz nie.Pod koniec sierpnia matka dostraczyła komplet dokumentów uprawniających do dalszego NI.

Wystapiłem do OP i tu się zaczęło się - jak smiałem przyjąć chorego do szkoły i jakim prawem naciągam OP na dodatkowe koszty (12 godz. tyg -wiecej nie dał Zarzad Powiatu).

Mam ich gdzieś - i tak długo jak bedzie mozna chłopak będzie uczniem MOJEJ szkoły.

Ps:

Pozdrowienia  z wiosennej wywiadówki  + 8

Terina13-01-2007 11:06:38   [#03]
Joszka brawo !
Tak trzymać !
Co prawda twój uczen na dzień dzisiejszy jest uczniem przewlekle chorym ( nie wiem czy niepełnosprawnym, jeśli nie ma orzeczenia o KS to raczej nie, choćby miał orzeczenie o niepełnosprawnosci z PCPR) ale to nie powód, zeby go dyskryminować. Niestety wiele organów prowadzących najchętniej udawałoby, ze problem niepełnosprawnych i przewlekle chorych nie istnieje.
Od wielu lat walczę o te dzieciaki z organami prowadzącymi i wieloma, niestety, dyrektorami szkól ponadgimnazjalnych.

W czerwcu mój podopieczny, lekko upośledzony umysłowo Marcin nie został przyjęty do trzech szkół zasadniczych w trzech różnych miejscowościach,gdyż przeszkodą był zapis zaleceń w orzeczeniu ("rewalidację powinien prowadzic specjalista oligofrenopedagog). Nadmieniam, ze fizycznie był to okaz zdrowia.
Szkoły  ( dyrektorzy) wykluczały mozliwość zatrudnienia oligofrenopedagoga.

Dopiero czwarta szkoła się zlitowała. Marcin będzie piekarzem i wierzę, że swój zawód opanuje w stopniu pozwalającym na efektywna pracę i samodzielne zarobkowanie.

Proponuję : walczmy wszyscy ze schematami myślenia ! Popieram gause 7 - o uczniu niepelnosprawnym zapomnieli w MEN, zapominają OP, starają się zapominać niektórzy dyrektorzy.
A on jest !

I takich uczniów moze byc coraz wiecej wobec postepów medycyny.
anmar13-01-2007 13:30:38   [#04]
Dochodzi również do takich absurdów, że uczennicę z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim i ze schorzeniami neurologicznymi przyjęto do Liceum, przetrzymano ją do 18 roku życia i podziekowano je, ponieważ nie dawała sobie rady.
Leszek13-01-2007 14:59:04   [#05]

Anmar - to już bandytyzm !!!

pozdrawiam

anmar13-01-2007 18:00:19   [#06]
Wiem, ale takie są realia. Dziewczynie znalazłam po wielu perypetiach szkołę.
gause713-01-2007 22:55:49   [#07]

Joszka- dziękuje Bogu za takich jak Ty - przyjacielu :)

Codzienność jednak działa na niekorzyść ucznia, bo USO zapomniała, że powszechość oz- dla wszystkich. Dlatego też my musimy działać wspólnie dla dobra dzieci i młodzieży. Pan Giertych w ogóle nie wspomina nawet o uczniu niepełnosprawnym- widocznie my rodzice i nauczyciele za mało na ten temat mówimy.

Ewa 1314-01-2007 00:53:53   [#08]

nie rozumiem wciąż gause7 dlaczego uważasz, że zapomniano o Twoim dziecku... Miałeś mozliwość, by Twoje dziecko kształciło się w specjalistycznym ośrodku, gdzie zagwarantowana jest kadra fachowców - na terenie województwa miałeś do wyboru dwa ośrodki, ale sam zrezygnowałeś... W ośrodkach dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo są ogólniaki, zawodówki, szkoły policealne...

A tak na marginesie całej sprawy, to ja wciąż nie mogę pojąć jak to się dzieje, że dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim trafiają do ogólniaków... i czasami bywa tak, że je kończą...

czy jest to wynik złej diagnozy, czy poziomu ogólniaka???....

gause714-01-2007 15:02:20   [#09]

Witam serdecznie :)

Ewo 13 - nie wiem jaką jesteś mamą; czy tak chętnie oddałabyś swojego syna do ośrodka.  Gdzie będzie lepiej funkcjonował uczeń niepełnosprawny z upośledzeniem w stopniu lekkim - w ośrodku w którym jest tylko młodzież niepełnosprawna i niedostosowana społecznie czy w szkole ogólnodostępnej wsród zdrowej młodzieży, by mógł w przyszłości funkcjonować w społeczeństwie i rozwijać także inteligencje społeczną.

Na dzień dzisiejszy uważam, że  najlepszym miejscem dla  dziecka  jest jego dom rodzinny, a w  USO zapomniała o uczniu niepełnosprawnym w szkole ponadgimnazjalnej; bo dlaczego w  3a.  obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum,  brak jest zapisu do szkoły ponadgimnazjalnej lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art.  16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Jeżeli system oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami to nie można uczniowi niepełnosprawnu powiedzieć, że jedynie słuszną drogą dla niego jest kontynuowanie nauki w zasadniczych szkołach zawodowych, a następnie w liceach  tj. dyskryminacja.

Ewo 13 - nie wiem w jakiej szkole pracujesz, ale uczeń zdrowy,  także w ogólniaku otrzymuje oceny dopuszczajace i dostateczne. Średnia ocen w technikum wynisi - 2,4. Jak sądzisz: czy jest to wynik złej diagnozy, czy poziomu. Marzeniem każdego nauczyciela są olimpijczycy i uczniowie pożej średniej 4, ale rzeczywistość jest inna niż nasze marzenia. Na dzień dzisiejszy korona nauczycielowi z głowy nie spadnie, gdy zdobędzie wiedzę na temat dostosowania metod i form pracy dla ucznia, który tego dostosowania wymaga.

Pozdrawiam.

beera14-01-2007 15:06:26   [#10]

gause- tylko na marginesie

Po prostu gmina w ogóle nie funduje dojazdów do szkoły ponadgimnazjalnej, ani uczniom niepełnosprawnym, ani sprawnym.

To nie jest uchybienie.

Mamy w Polsce obowiazek nauki tylko do gimnazujm i z tego to wynika

Barla14-01-2007 15:57:42   [#11]

gause7

Zapis o bezpłatnym dowozie uczniów niepełnosprawnych do szkół ponadgimnazjalnych znajdzie się w ustawie znieniającej ustawę o rehabilitacji... i niektóre inne ustawy (mowa tu o uoso).
ankate14-01-2007 16:31:02   [#12]

Gause

Gause, czyli jak mam u siebie dziecko niedowidzące i szkołę dla takich dzieci oddaloną o ok. 30 km od miejsca zamieszkania, to dziecko to w podstawówce ma szansę na bezpłatny dowóz wraz z opieką, bo chodzi dopiero do IV klasy??? Jak to się załatwia, od czego zacząć, w szkole dla dzieci niedowidzących chcą ją przyjąć, jest już po badaniach wstępnycjh, jeszcze tylko orzeczenie ppp.
Terina14-01-2007 18:36:07   [#13]
Czy to niedowidzące dziecko ma orzeczenie o KS ?
Czy rodzice zgadzają się na jego przejscie do innej szkoły ?

Jeśli na obydwa pytania można odpowiedzieć twierdząco, to sprawa jest prosta. Rodzice kontaktują się z tamtą szkołą ( ja zawsze zachęcam, zeby zobaczyli ją na własne oczy) , załatwiaja przyjęcie ( podstawą orzeczenie o KS) i równocześnie z tym samym orzeczeniem ( drugi egzemplarz) wystepują do OP o zapewnienie dowozu.
Tylko... niektore OP ida na łatwiznę i pokrywają dziecku koszty dojazdu publicznymi srodkami lokomocji . I opiekunowi, bo takie dziecko nie powinno dojeżdżać samo.
beera14-01-2007 19:00:07   [#14]

terina- zajrzyj tu

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=19603#FBK

ankate14-01-2007 19:11:00   [#15]

Terina

Na razie wszystko jest w trakcie załatwiania. Po pół roku namawiania rodzice pojechali z dzieckiem w umówionym terminie do tej szkoły, tam dziecko zostało przebadane przez okulistę, który stwierdził, że dziecko kwalifikuje się do nauki w tej szkole.

 Teraz przed rodzicami badania w ppp, chyba zaczęliśmy nie od tej strony, co trzeba, jak będzie orzeczenie ppp, to będzie można działać dalej. Najważniejsze, że rodzice, a właściwie ojciec dziecka zrozumiał, że to dla dobra jego córki :-)

Konto zapomniane14-01-2007 21:49:03   [#16]

uczeń niepełnosprawny w szkole ponadgimnazjlanej

ja też przyjęłam ucznia niepenosprawnego z uposledzeniem w stopniu lekkim do LO, bo ze wzgledu na czterokonczynowe porażenie tylko do takiej szkoły sie nadaje. PO napisaniu programów dostosowujacych zakres i metody do jego mozliwości okazało sie, że to jest fikcja, bo chłopiec w grupie, bez nauczyciela oligofreno niwiele moze skorzystać. Od II pólrocza wystepuję o IN, ale OP nie może sie nie zgodzic , bo mam na niego pieniadze w budżecie ( niepelnosprawny ze sprzężonymi dysfunkcjami). Tylko tak moge mu pomóc. A swoja droga przepisy dotyczące dzieciupoślrdzonych uk;ladał chyba ktoś z Marsa.
gause715-01-2007 00:41:30   [#17]

 

Witam serdecznie

Uważam, że powinniśmy jako OSKKO wystapić do MEN-u w sprawie ucznia niepenosprawnego -  co Ty na to Marku :) Przecież jesteśmy w Europie.

Ankate:

Wniosek o dowożenie ucznia niepełnosprawnego do szkoły lub gminy czy OP, który powinien zawierać:

- imię i nazwisko wnioskodawcy (rodzica/prawnego opiekuna),

- adres zamieszkania,

- telefon kontaktowy,

- imię i nazwisko dowożonego ucznia oraz krótką informację o nim (wiek, rodzaj niepełnosprawności, adres szkoły),

Do wniosku należy dołączyć aktualne orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. 

Odpisało mi MPiPS:

 "W kwestii dowozu uczniów niepełnosprawnych do szkół ponadgimnazjalnych wyjaśniam, że z inicjatywy Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w przygotowanym projekcie nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776. z późn. zm.) zawarty jest miedzy innymi projekt zmiany art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 199lr. o systemie oświaty. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zaproponowanym przez Ministra Edukacji Narodowej, gmina ma obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową,  upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21 roku życia. W związku z trwającym jeszcze procesem legislacyjnym nie można jednak powiedzieć kiedy te zmiany wejdą w życie i zaczną obowiązywać".

Od razu kilka pytań: czy każdy uczeń z  niepełnosprawnością ruchową będzie dowożony do szkoły ponadgim; dlaczego w zapisie brak: uczeń z  upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]