Forum OSKKO - wątek

TEMAT: uczeń z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym
strony: [ 1 ]
IlDa06-01-2007 18:39:59   [#01]

w jaki sposób należy oceniać ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym?

uczeń w szkole masowej w klasie IV SP, może jest jakieś inne rozporządzenie dotyczące takich uczniów, określające realizację programu (ma program indywidualny), nauka języka obcego itp.

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)

z dnia 7 września 2004 r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

 

2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i  zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.

1. czy uczeń ten powinien mieć ocenę w skali 1-6

2. czy taki uczeń powinien mieć jeden obowiązkowy język obcy?

moim zdaniem dziecko z takim upośledzeniem powinno mieć zajęcia typu funkcjonowanie w środowisku, nauka podstawowych czynności jak czytanie, pisanie,

może ktoś mógłby mi dać jakieś wskazówki, może macie takich uczniów w swoich szkołach?

jerzyk06-01-2007 19:07:17   [#02]

1.  Oceniasz  i klasyfikujesz  opisowo.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 7 września 2004 r.w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz. U. Nr 199, poz. 2046, z 2005 r. Nr 74, poz. 649, Nr 108, poz. 905 i Nr 218, poz. 1840 oraz z 2006 r. Nr 100, poz. 694 i Nr 164, poz. 1154)ogłoszono dnia 13 września 2004 r.
obowiązuje od dnia 13 września 2004 r.

§ 12.4. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

2.Twoje zdanie jest słuszne

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJz dnia 12 lutego 2001 r.w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania(Dz. U. Nr 13, poz. 114 oraz z 2003 r. Nr 23, poz. 192)ogłoszono dnia 23 lutego 2001 r.obowiązuje od dnia 10 marca 2001 r.

§ 14. 1. Do czasu objęcia dziecka formą kształcenia przewidzianą w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor szkoły lub placówki, do której dziecko uczęszcza, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zapewnia realizację wskazań, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu, w szczególności dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach posiadanych środków finansowych.

IlDa06-01-2007 19:56:31   [#03]

jerzyk

bardzo Ci dziękuję :)

nie zwróciłam uwagi

teka5706-01-2007 20:00:42   [#04]
Dziecko z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym nie ma nauczania języka obcego.Obowiazuje go nauczanie wg Rozporządzenia MENiS z 13 grudnia 2005r.wyodrębnia ono na kożdym etapie edukacyjnym w s.p. i igmn. zajęcia edukacyjne:*funkcjonowanie w środowisku*muzyka z rytmiką*plastyka8technika8wychowanie fizyczne*religia lu etyka .Ocenie podlegają nawet minimalne siągnięcia ucznia , a o braku postępów nie mówi się negatywnie ....Jest tylko podstawa programowa ,a program tworzy się indywidualnie do możliwości każdego dziecka.Inaczej jest dla dzieci z uposledzeniem w stopniu lekkim wówczas jest ogólny program i nauka jednego języka obcego -takie dziecko ocenia się wg skali obowiązującej w danej szkole.
rzewa06-01-2007 22:57:50   [#05]

teka,

czy jesteś pewny, że jest tak jak piszesz w przypadku takiego dziecka uczęszczającego do szkoły masowej?

Jeśli mówisz o rozporządzeniu o ramowych planach nauczania, to tam mówi się, że takie zajęcia przewiduje się w szkole specjalnej, a dla szkoły masowej jest inna ramówka i tak własciwie to te ramówkę trzebaby realizować...

Jedna sprawa tylko jest jasna - ocenianie jest tylko opisowe.
Roman K06-01-2007 23:09:41   [#06]

rzewa.... kontynuując #05

a w świadectwie sa właśnie "zajęcia edukacyjne:*funkcjonowanie w środowisku*muzyka z rytmiką*plastyka8technika8wychowanie fizyczne*religia lu etyka "

stąd pewnie teka57 wpisał to co wpisał.

 Jak to pogodzić z j. polskim, niemieckim, chemii, fizyce...... aaaaa tu jest zagwozdka

teka5707-01-2007 16:42:43   [#07]
niestety -sprawa wygląda w ten sposób,że tacy uczniowie realizują właśnie taki program ,jak napisałem.(prościej jest,gdy  w rachubę wchodzi nauc. indyw).Inaczej jest ,gdy  mamy ten problem w klasie masowej.(Dlaczego piszesz o tym problemie dopiero teraz, gdy dziecko jest w kl.IV , a co robiło w I--III?)Sprawą uczących nauczycieli jest,aby robić w miarę swoich możliwości.możliwości  dziecka .Występuje tu  przede wszystkim problem  nauczycieli ,którzy prtrzychodzą na zajęcia i nie mają przygotowania(oligofrenopegogoika),chęci,możliwości,a głównie zajmują się pozostałymi uczniami,których  przecież należy przygotować do sprawdzianu.... Co więc wybrać?Wzorcowo byłoby przekonać rodziców do zapisania dziecka do szkoły specjalnej.W myśl wszelkich rozporzadzeń oświatowych jest to ujete  ,że dyrektor organizuje nauczanie takiego dziecka zapewniając mu właściwe warunki..ale wiemy jak to w życiu-nauczyciel wspomagający w klasie...Ja też mam  ten sam problem.Dziecko uczęszcza do klasy masowej i każdy nauczyciel włącza je do swoich zajęć,zadając mu do wykonania to co może dz. zrobić.Świadectow otrzymuje opisowe właśnie takie jak napisałem,Dz.uczęszcza na wszyskie zajecia, nie stwarza problemów , czuje się dobrze że  nim sie interesują, klasa bardzo go akceptuje.
IlDa07-01-2007 17:50:02   [#08]

Dlaczego piszesz o tym problemie dopiero teraz, gdy dziecko jest w kl.IV , a co robiło w I--III?

w kl. I - III nauczycielka miała indywidualny program dla ucznia - kończyła kursy wcześniej jak pracować z takim dzieckiem.

od kl. IV problem jest większy, ponieważ są różni nauczyciele, przedmioty. Mama tego dziecka nie chce, aby poszedł on do szkoły specjalnej, ponieważ musiałby przebywać w internacie. Mama uważa, że lepiej dla chłopca jest, gdy przebywa w domu, a ponadto mówi, że jest tu akceptowany przez dzieci, dobrze się czuje u nas w szkole.

Niestety, mimo to, że nauczyciele od września chodzili na kursy, nie wiemy zbyt wiele, nie jesteśmy przygotowani dobrze do pracy z takimi dziećmi.

mamy uczniów z up. w stopniu lekkim - ale w takich przypadkach sprawa jest o wiele prostsza.

Karolina07-01-2007 18:33:41   [#09]

Łatwo spłaszczyć taki problem nie widząc całości - terko. Dla mnie argument matki jest zrozumiały więc wszyscy, którzy będą widzieć rozwiązanie sytuacji w wysłaniu dziecka do szkoły specjalnej - ratując koleżankę przed problemami nie będą mieli racji. Rozumiem trudnośći nauczycieli - ale coż... trzeba je pokonywać - uczeń jest.. i będzie. Ilido - wiezrzę, że podołacie. pozdrawiam ;-)

cynamonowa07-01-2007 18:41:13   [#10]

 Ildo.......jakie przedmioty w klasach IV-VI? dlaczego język obcy?

IlDa07-01-2007 18:43:19   [#11]

viola

zajęcia edukacyjne, takie jakie są przewidziane w ramówce
beera07-01-2007 18:51:55   [#12]

wbrew pozorom przepisy prawne w sprawie dziecka uposledzonego w stopniu umiarkowanym uczacego się w szkole masowej są ze sobą wewnętrznie sprzeczne.

W zasadzie nie ma pp do np. zastosowania ramowki szkoły specjalnej w szkole masowej wobec tego dziecka.

Choc rozumie, ze gdyby MEN mialo wydac opinię w tej sprawie bylaby ona na korzyśc ucznia- wbrew przepisom.

takie mamy oświatowe prawo- niestety.

Z innej strony nauczanie dziecka uposledzonego w stopniu umiarkowanym w szkole masowej to jest w naszym systemie po prostu horror. Nie mamy dodatkowych pieniedzy, a więc dodatkmowych możliwości. Jedyne wyjście, to NI- wyjście dobre dla szkoły, katastrofalne dla dziecka.

Nie dziwię się, że matka nie chce z dzieckiem dojezdzać do szkoły specjalnej, badź integracyjnej. Ale... w takim razie może warto pomysleć PO CO nam w ogóle te sszkoły?

Skoro szkoły specjalistyczne nie zdają egzaminu ( a przeciez wiemy, ze nie zdają, bo np. szkoła specjalna w mojej okolicy nie przyjmuje dzieci pieluchowanych, a szkola integracyjna nie tylko takich, ale i innych- z innymi powaznymi schorzeniami), i te dzieci i tak przychodzą do szkół masowych- bo wyjścia nie ma, to po co nam w ogole takie szkoły?

To powinno byc albo w jedną albo w druga strone- ale zrobione dobrze i do końca. Rozumiem rzecznikow pozostawienia szkół specjalnych- maja oni swoje cenne argumenty. Ale tylko wtedy one do mnie trafiają, jesli się z nich da skorzystac w 100%. A nie da się.

Może w tym zakresie lepiej korzystac z doswiadczen madrzejszych od nas i iśc w strone edukacji włączającej?

Dzieci o specjalnych potrzebach i tak w jakims procencie trafiają do szkól masowych.
Dzieci o specjalnych potrzebach nie zawsze są odizolowane od reszty swiata. Często uczą się w normalnych szkolach i tam zaspakaja się ich naturalne potrzeby.

Rychu ma dziecko, ktorego matka nie zgodzila się na szkołę integracyjną- nie dlatego, ze jest niemadra.
Raczej dlatego, ze jest mądra.

Chce by jej dziecko uczylo się i żyło w tym samym srodowisku, w tym samym osiedlu. Moglo liczyc na kolegów- sąsiadów. Było w szkole i po lekcjach w tej samej grupie akceptujących je ludzi.


Z moich dzieci uposledzonych częśc jest w szkole specjalnej, częśc u mnie. Myslę sobie, ze gdyby ich zostalo więcej i miałabym pieniądze sensowne, mialoby sens dla tej- większej już grupy, studiowanie nauczycieli, zajęcia dodatkowe, itp, itp.

Mi się wydaje, że my po prostu  idziemy w złą stronę.

jerzyk07-01-2007 19:10:13   [#13]

"W zasadzie nie ma pp do np. zastosowania ramowki szkoły specjalnej w szkole masowej wobec tego dziecka"

asiu, niezupelnie. Wszystko zależy od tego co w orzeczeniu PPP. Ja miałem tak, że  ucz. zakwalifikowano do kształcenia specjalnego, ale zaznaczono że  ze wzgledu na jego rozwój emocjonalny, kształcenie powinno odbywać sie jak najbliżej domu. Umieszczenie dziecka w szkole specjalnej wiazało sie z jego pobytem w internacie. Dlatego  zgodnie z tym co poniżej, zastosowalem ranowke szkoly specjalnej.

§ 14. 1. Do czasu objęcia dziecka formą kształcenia przewidzianą w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor szkoły lub placówki, do której dziecko uczęszcza, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zapewnia realizację wskazań, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu, w szczególności dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach posiadanych środków finansowych.

beera07-01-2007 19:15:56   [#14]

ale to nie jest podstawa do zastosowania innej ramowki :)

a zwróć uwagę na sytuację gdy dziecko upośl. um. ma NI- z przepisów o organizowaniu ich wynika, ze realizuje się wszystkie przedmioty z ramowki, zobacz:

§ 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

zeby było jasne- uważam, ze trzeba robic, to, co najlepsze dla dziecka, wskazuję tylko, ze moimz zdaniem nie mamy jednoznaczności w przepisach

jerzyk07-01-2007 19:29:15   [#15]
 § 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia
 
asiu, racja
dlatego wg mnie należy zastosować poniższą podstawę jako adekwatną do typu szkoly w ktorej powinien sie uczyc uczeń:
 
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH
cynamonowa07-01-2007 19:34:49   [#16]

 Czyli jak to ma wyglądać zgodnie z prawem? Uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole masowej powinien byc uczony zgodnie z ramówką czy powinno się z nim realizować zajęcia edukacyjne ?

W mojej szkole ( do klas integracyjnych) uczęszcza dwoje takich dzieci ( upsledzonych w stopniu umiarkowanom, obecnie w kasie V). Ci chłopcy nie uczestniczą w lekcjach języka obcego, wdż. W klasie IV otrzymali świadectwa z oceną opisową. Na pozostałe lekcje uczęszcają z resztą klasy. Nauczyciel wspierający wspólnie z przedmiotowcem mają opracowane programy na poszczególne przedmioty. Są oceniani cyfrowo ( zeszyty, karty pracy itp) jednak ocena końcowa jest dla nich ocena opisową. Uczęszcają także na zajęcia rewalidacyjne.

beera07-01-2007 19:37:39   [#17]

ale nie da rady- tzn- zgodnie z przepisami nie da, bo dany typ szkoły, to dany typ szkoły.
I uczeń- nawet ten uposledzony umiarkowanie, czy znacznie uczęszcza do szkoły masowej. Do takiego wlasnie typu szkoły.

Nawet w przepisach o ramowych planach nauczania okreslona ramowka dotyczy SZKOŁY, a nie ucznia- zwróć uwagę na podpisy pod tabelami

Ale to taka dyskusja akademicka- przepisy są tu po prostu na pewno złe, bo niejednoznaczne.

Ale dzieciakowi trzeba pomoc i zrobić wszystko- nie oglądając sie na przepisy, lecz na zdrowy rozsadek. I w tę strone idą wszystkie kuratoryjno- ministerialne interpretacje

Z tego względu wazniejsza dla mnie jest druga część tego mojego 12 postu- dotycząca samej zasady...

beera07-01-2007 19:39:54   [#18]

viola, machnij ręką na rozgryzanie przepisów.

Rób po prostu dobrze- czyli tak jak robiłaś do tej pory

:)

.........

z ciekawości- tan uczeń podlega pod jaki szkolny plan nauczania?

beera07-01-2007 19:45:01   [#19]

tak mnie to Violu, tknęło, co napisalaś...

Bo powinno się już konsekwentnie- albo w jedną, albo w drugą stronę.

Z jednej strony dzieci te chodzą na przyrodę, matematykę, itp, z drugiej piszecie, żeby stosowac wobec nich ramowkę szkoły specjalnej- a tam NIE MA takich przedmiotów

cynamonowa07-01-2007 19:46:10   [#20]

masówka, to klasa integracyjna

* w czerwcu mieliśmy kontrolę z KO ( Ni, godziny rewalidacyjne, kwalifikacje nauczycieli, programy dla uczniów), nikt nam tego systemu nie zakwestionował....

beera07-01-2007 19:56:07   [#21]

Na integracyjnych sie nie znam zupełnie jak to ma być

mniej więcej wiem jak powinno byc w szkole zwykłej- masowej, ale i tak wiedza tu jest obok praktyki stosowania przepisow

bo wszystkie te  interpretacje wynikają z tego, ze wszyscy tak robią.

No, bo tak poza wszystkim - dziecko chodzi na matematykę, a oceniane jest z funkcjonowania w srodowisku?
Chyba, ze ma ustalonym inny szkolny plan nauczania, w nim ramówkę szkoły specjalnej.
I zajęcia " funkcjonowanie w srodowisku" realizowane są po prostu wówczas, gdy inne dzieci mają matematykę.

To jest chociaż jakaś konsekwencja w stosowaniu przepisow ( a raczej niestosowaniu ich), bo inaczej, to tak, jakbysmy z kilku przepisow wybrali tylko te zapisy, ktore nam pasują.

Z tego zreszta wzgledu, ze to tak własnie jest, że działania wokół dziecka o specyficznych potzrebach wynikaja ze zwyczaju, a nie przepisow, rodzice tych dzieci i te dzieci w zasadzie nie mają żadnego wsparcia w Rozp. i Ustawach, bo wszystko mozna interpretowac tak, bądx tak...

Dlatego zaczynam być całym sercem za edukacja włączającą, przekazaniem szkołom kasy  na dzieci o specjalnych potrzebach i sutalenia pakietu przysługującym tym dzieciom praw.

Barla07-01-2007 19:56:11   [#22]

Asiu, niestety tak jest.

z przepisów wynika że, nie ma nawet obowiązku tworzenia indywidualnego programu edukacyjnego dla dz. w up. um. w st. umiarkowanym gdy uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej - pp dla up. um. w st. umiarkowanym + rozp w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. (Dz.U. z 2005r. Nr 19, poz. 167)

PP: "Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnych przepisów"

Rozp: zapis "nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnych przepisów" dotyczy tylko szkół integracyjnych.

§ 5. ww. rozporzadzenia

1.  W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, (czyli: przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkolach i szkołach integracyjnych.) zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

2.  Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1:

c)  w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,

beera07-01-2007 19:58:25   [#23]

dziekuję Ci Barlo!

Zaczęłam już watpić w swoją umiejetność czytania przepisów:)

jerzyk07-01-2007 22:17:23   [#24]
nie wiem jak potrafię czytac przepisy ale wg mnie jest tak:
 
1. Jeżeli mam orzeczenie stwierdzajace ze uczeń jest upośledzony w stopniu umiarkowanym i znacznym, to jakie mam  mu wydać swiadectwo?
Odp: MENiS-I/10/2- dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej
 
2. Jeżeli uczeń uczęśzcza do mojej (ogolnodostępnej) szkoły , to mam go obowiazek klasyfikować. Jak?
 
7. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
 
3.Jeżeli mamy go klasyfikować "z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania" - to ktora mamy zastosowac ramowkę?
Odp: tą w ktorej występują przedmioty wyszczególnione na świadectwie czyli :
RAMOWY PLAN NAUCZANIA
DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ
DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM a)

 

4.Jeżeli stosuję taką ramowkę to wg ktorej podstawy programowej mam uczyć?

 
Odp: PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH
 
5. Dlaczego mam tak robić?
Odp. Bo wnioskuje o to rodzic
  
§ 14. 1. Do czasu objęcia dziecka formą kształcenia przewidzianą w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor szkoły lub placówki, do której dziecko uczęszcza, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zapewnia realizację wskazań, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu, w szczególności dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach posiadanych środków finansowych.
 
Prawo nie nakłada na rodzica obowiązku umieszczenia dziecka w szkole specjalnej , nawet jeżeli orzeczenie PPP to wskazuje . Zobowiązuje natomiast dyrektora do wykonania zalecen PPP ( na miare posiadanych mozliwości) jeżeli jest taki wniosek rodziców
beera07-01-2007 22:34:44   [#25]

Jerzyk- Ok

tak właśnie rób, na to wskazuje zdrowy rozsadek

Ale przeczą temu postepowaniu przepisy prawa, ktore przytoczylam wyżej.

Caly czas moją intencje bylo wskazanie, ze są przepisy prawa zaprzeczające sobie nawzajem

zauważ, ze Ty tą analizę zaczynasz też od konca- by dojśc do ładu, by wytoczyć jakąś sensowną drogą.

A przeciez wystarczyloby ustalic przepisy dla dzieci uposledzonych umyslowo w stopniu umiarkowanych w szkołach ogólnodostępnych. Na razie korzystamy z przepisow dotyczących szkół specjalnych i integracyjnych, choc zapisy prawa jasno na to nie wskazują.

A to jest przecież ważne- bo nie kazdy dziaciak trafi na dyrektora, ktory  wie, co robic w takim wypadku i błądzi się po omacku.

Post Violi wskazał mi dodatkowo, ze warto zastosowac konsekwencje w tym stosowaniu ( a w zasadzie niestosowaniu) przepisów prawa. czyli np-  to dziecko nie ma matematyki, czy j. polskiego- konsekwentnie

..........

a odnosząc się do twoich odpowiedzi i wskazujac te wlasnie niescislości:

1.- OK

2. szkolny plan nauczania?
 On dotyczy klas i szkoły- nie indywidualnego ucznia.
W szkolnym planie nauczania wykazujemy tylko dodatkowe zajecia dla dzieci o specyficznych potrzebach. Nie ma pp dla stworzenia szpanu dla jednego ucznia- innego niz dla szkoły danego typu

3., 4. 5 to tylko podązanie za pierwszym założeniem- podążanie rozsądne, ale nie uzasadnione pp. Bo powtarzam nie ma pp dla stosowania ramowki szkoly specjalnej w szkole ogolnodostepnej

jerzyk07-01-2007 22:37:38   [#26]
jak nie ma, tz że nie jest zakazane,a co nie jest prawem zakazane, to ponoc jest dozwolone :-)))
beera07-01-2007 22:39:17   [#27]

no niby tak....

w zasadzie nigdzie nie jest zakazane, żeby Cię walnąc w dziób- co nie?

;))))

jerzyk07-01-2007 22:40:58   [#28]
tyż prawda:-)))
beera07-01-2007 22:42:55   [#29]
:)))))))))))))))))
IlDa08-01-2007 08:10:59   [#30]

odezwę się wieczorem , ponieważ mam dzisiaj trójkę "giertychowską" w szkole

 

dziękuję bardzo za pomoc

Renik08-01-2007 11:20:52   [#31]
Mam prośbę do nauczycieli uczących w klasach I-III: napiszcie, jak w praktyce wygląda u Was praca z dzieckiem z upośledzeniem umiarkowanym. Jak organizujecie pracę na zajęciach.
IlDa09-01-2007 19:58:47   [#32]

bardzo dziękuję wszystkim

za pomoc w rozstrzygnięciu sprawy

wiem już, że nie ma jednoznacznych przepisów, ale ja napisał Jerzyk, co nie jest zabronione to znaczy, że jest dozwolone

rzeczywiście jak napisała Asia, trochę rozbija się o pieniądze, ponieważ w szkole masowej nauczycielom niezbyt "opłaca się" (chodzi oczywiście o liczbę godzin) kończyć oligofrenopedagogikę, a my nie jesteśmy dobrze przygotowani do pracy z dziećmi z up. um.

jednak najważniejsze jest w takim przypadku jest to, że chłopak "funkcjonuje w środowisku" dobrze,

wczoraj dzieci z jego klasy opowiadały "trójkom" (wiem to od p. wizytator), że chłopak bardzo się cieszy kiedy może wykonać jakąś pracę do końca, istotne jest też dla mnie, że jego rówieśnicy widzą tę jego radość, że bawią się z nim na przerwach itd., czyli jest "uspołeczniony"

beera09-01-2007 20:04:48   [#33]

i to sie liczy, więc TAK TRZYMAJ

:))

domina01-02-2007 03:08:58   [#34]
Wracam do problemu, bo im więcej czytam tym mniej wiem. Pomóżcie proszę. Mam ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym w szkole masowej w klasie IV. Pani wizytator powiedziała mi, że on nie powinien chodzić na zajęcia z klasą tylko realizować ramówkę szkoły specjalnej. Jak to zrobić ???
rzewa01-02-2007 06:03:35   [#35]
nie ma podstaw do twierdzenia, że powinien mieć ramówkę szkoły specjalnej - wręcz przeciwnie, z przepisów wynika, że powinien uczyć się ramówką szkoly masowej... :-(

Jak nie ma NI, to musi chodzić na zajęcia z klasą, ale możecie mu wydłużyć etap edukacyjny i to nawet tak, że każdą klasę będzie realizował przez 2 lata. No i indywidualny program dla niego trzeba opracować - podstawa programowa dla takich uczniów jest, lecz z jej treści wynika, że da się w pełni realizowac jedynie w szkole specjalnej... :-(

Ocenianie jest opisowe, więc ze świadectwem jest problem: obowiązującego nie da sie wystawić czyli można albo dawać świadectwo obowiązujące w kl 1-3, albo świadectwo dla szkoły specjalnej, choć brak pp do tego.

przepisy generalnie nie są w żaden sposób dostosowane do tej sytuacji

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]