Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kwalifikacje pedagoga pilne
strony: [ 1 ]
krisko 6327-07-2006 16:06:00   [#01]

Czy nauczycielka dyplomowana pełniąca obowiązki pedagoga w szkole ponadgimazjalnej,która ukończyła pedagogike specjalną w zakresie oligofrenopedagogiki ma pelne kwalifikacje ?.Czy też nie i wygasa z nią umowa z mocy ustawy z dniem 31 sierpnia 2006?

pilnie prosze o pomoc

dota200227-07-2006 16:11:56   [#02]
Poszukaj w szukaju bo już dużo było na ten temat. Zobacz tu http://www.oskko.edu.pl/forum/search.php
dota200227-07-2006 16:14:49   [#03]

Przepraszam, nie ta strona

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=16553&st=6

krisko 6327-07-2006 19:40:01   [#04]
Dzięki ale tu brak konkretów.Interesuje mnie oficjalne stanowisko MEiN w tej sprawie.Ponoć istnieje taki dokument.Czy ktoś posiada konkretną wiedzę na ten temat.Prosze o pomoc
ulkowa27-07-2006 20:04:27   [#05]

uważam, że jak najbardziej ma pełne kwalifikacje. I nie rozumiem sformułowania "pełniąca obowiązki". Albo się zatrudnia na pedagoga albo nie. PO może byc dyrektor lub inne funkcyjne stanowisko w szkole a stanowisko pedagoga takim nie jest.

Fakt - Twój kierunek studiów był raczej nastawiony na szkolnictwo specjalne.

Moja propozycja telefon do Men a jeszcze lepiej pismo i to za potwierdzeniem odbioru.

Boga27-07-2006 20:18:42   [#06]
Studia z oligofrenopedagogiki przygotowują absolwentów do pracy rewalidacyjnej i wychowaczej z osobami upośledzonymi umysłowo. Do szkoły ponadgimnazjalnej nie da się "przenieść" i zastosować tej metodyki. Podobnie jak surdopedagog czy tyflopedagog, oligofrenopedagog posiada bardzo wąskie i specjalistyczne przygotowanie pedagogiczne.
sonata4327-07-2006 20:19:10   [#07]
Koleżanka po specjalnej pisała kiedyś do men w sprawie swoich kwalifikacji na stanowisku pedagogia. Odpisali że sprawę rozpatruje kuratorium.
krisko 6328-07-2006 15:44:34   [#08]

kwalifikacje pedagoga

Dzięki za opinie.Ta sprawa jak wiele w naszej oświacie obnaża niedociągniecia w prawie,wprowadza dowolność interpretacji a co za tym idzie dowodzi bałaganu jaki temu towarzyszy.Boga myślę,że masz rację ale to za mało by mieć absolutną pewność w tej sprawie.Czekam na konkrety od osób,które doświadczyły tego problemu.pozdrawiam chłodno myśle,,ze przyjemnie bo tropik za oknem pa

kuba29-07-2006 01:30:54   [#09]

śląskie KO

Podeślę stanowisko Śląskiego KO w tej sprawie. Występowałem i... bardzo ciekawie odpisali. Naprawdę!
W poniedziałek przepiszę treść.
Jeśli podtrzymacie wątek
krisko 6329-07-2006 11:32:40   [#10]

kwalifikacje pedagoga

Dzięki Kuba.Czekam więc  do poniedziałku.Pozdrawiam serdecznie pa
kuba31-07-2006 13:00:57   [#11]

Odpowiadając na pismo z dnia ... dotyczące wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko pedagoga szkolnego oraz nauczyciela wychowawcy świetlicy szkolnej - Kuratorium Oświaty w Katowicach uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczyciela określa art. 9 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela. Zgodnie z ustawowym zapisem stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje.

Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli były i nadal są określone w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy (zgodnie z delegacją Ministra właściwego do spraw oświaty zawartą w art. 9 ust. 2 KN).
Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków w których można zatrudnić nauczycieli mniemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. nr 155 poz. 1288). Wymienione rozporządzenie obowiązuje od dnia 8 października 2002r. Zarówno rozporządzenia obowiązujące wcześniej jak również aktualnie obowiązujące rozporządzenie, określały i określają kwalifikacje do poszczególnych typów szkół a nie do zajmowania konkretnych stanowisk w szkołach.
Nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum powinni posiadać kwalifikacje określone §3 rozporządzenia wymienionego powyżej.

Do zajmowania stanowiska nauczyciela - wychowawcy: świetlic szkolnych, burs, internatów itp. przygotowani są absolwenci pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Należy podkreślić, że świetlica szkolna spełnia rolę opiekuńczą nad uczniami, którzy korzystają ze świetlicy a także spełnia rolę wspomagającą proces dydaktyczny w szkole. Zadania nauczyciela - wychowawcy w świetlicy szkolnej określone są w statutowych zadaniach szkoły znajdującej się w określonym środowisku. Przygotowanie zawodowe nauczyciela zatrudnionego na to stanowisko powinno gwarantować wykonanie zaplanowanych zadań statutowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wyrażonym w piśmie DN-1-BS-7012-195/04 z dnia 22 września 2004r. w chwili obecnej, oceny kwalifikacji nauczyciela może dokonywać wyłącznie dyrektor szkoły zatrudniający nauczyciela.

Podobnie w przypadku kwalifikacji do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego, ocena kwalifikacji zatrudnionego nauczyciela należy do dyrektora. Pedagog szkolny powinien posiadać takie przygotowanie zawodowe, które będzie gwarantowało wykonanie zadań statutowych pedagoga szkolnego w konkretnej szkole. Zadania pedagogów różnych są odmienne w różnych typach szkół, ponieważ potrzeby dzieci i młodzieży uczęszczającej do konkretnej szkoły są odmienne. Dyrektor szkoły zatrudniając osobę na to stanowisko powinien dokonać także oceny kwalifikacji przyjmowanego nauczyciela pod kątem potrzeb. W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wyrażonej w piśmie nr DNS2-1012/104/98 z dnia 31 marca 1998r. absolwenci pedagogiki opiekuńczo wychowawczej, opiekuńczo-resocjalizacyjnej, profilaktyczno-społecznej i terapeutycznej posiadają kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku pedagoga szkolnego.

W obu przypadkach: pedagoga szkolnego i nauczyciela - wychowawcy świetlicy szkolnej, Pan jako dyrektor szkoły, przed zatrudnieniem powinien dokonać oceny kwalifikacji zatrudnianej osoby poprzez porównanie programu ukończonego kierunku (specjalności) studiów z zadaniami jakie będzie realizować ta osoba na zajmowanym stanowisku. Same nazwy specjalności wymienione w Pańskim piśmie nie pozwalają na zajęcie wiążącego stanowiska poprzez tutejsze Kuratorium w kwestii zatrudnienia pedagoga i nauczyciela wychowawcy świetlicy szkolnej.

Oceny kwalifikacji nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły zatrudniający nauczyciela, gdyż jest on kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Podpisane p.o. Zastępcy Dyrektora Wydziału Strategii Nadzoru Pedagogicznego

krisko 6331-07-2006 13:43:34   [#12]

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzięki Kuba.To już jest coś.Postaram się dotrzec do wymienianej w tym piśmie opini MENiS.Bardzo,bardzo pozdrawiam

beera31-07-2006 15:26:40   [#13]

Kuba- nie wiem, ktore to KO wystosowało takie pismo- ale pisał je ktos z dużą wiedza i swiadomością stanu rzeczy

....................

Kristo- dotarcie do pisma jest proste- jest na tym forum

wklejam Ci je nizej:

MINISTERSTWO
EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
PODSEKRETARZ STANU

DN-1-BS-7012-195/04

Kuratorzy oświaty
wszyscy

Warszawa, 22 września 2004 r.

Szanowni Państwo,

   W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 maja 2004r. - sygn. akt U 1/04 (Dz.U. Nr 122, poz. 1290) uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Trybunał Konstytucyjny po rozpoznaniu - na posiedzeniu w dniu 12 maja 2004r. - wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie zgodności § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenie szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288) w zakresie, w jakim powierza on kuratorowi oświaty ustalenie czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.) oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej orzekł, że przepis powyższy jest niezgodny z art. 9 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył ww. przepis wskazując, iż § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia definiuje pojęcie "kierunku (specjalności) studiów zbliżonego do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć", a w drugiej części stanowi, że kurator oświaty ustala, czy ukończony kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć. Dokonane w tym zakresie przez kuratora oświaty ustalenie przesądza w istocie o posiadaniu (lub nie) przez nauczyciela kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole (placówce). Przepisy ww. rozporządzenia łączą bowiem kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela z posiadaniem dyplomu ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) zbliżonej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć. Rzecznik wskazał, że normodawca ustanawiając swoiste reguły postępowania (wskazując organ administracji publicznej właściwy w sprawie oraz materię objętą jego właściwością), wykroczył poza granice upoważniania ustawowego określone w art. 9 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela, naruszając tym samym art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 12 maja 2004 r. (sygn. akt U 1/04) uznał zasadność zarzutu orzekając, iż § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia w zakresie, w jakim powierza kuratorowi oświaty ustalenie czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć), jest niezgodny z art. 9 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Z dniem ogłoszenia Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw, tj. z dniem 31 maja 2004r. kuratorzy oświaty nie posiadają kompetencji do ustalenia, w oparciu o zapisy § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć.

W dalszym ciągu obowiązują natomiast pozostałe przepisy ww. rozporządzenia, w tym pojęcie kierunku zbliżonego zdefiniowane w § 1 pkt 4 rozporządzenia.

Zgodnie z przepisami § 2,3 i 4 ww. rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach i placówkach wymienionych we wskazanych paragrafach posiada m.in. osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne.

W chwili obecnej oceny kwalifikacji nauczyciela, w oparciu o wskazane przepisy ww. rozporządzenia, można dokonać wyłącznie zatrudniający nauczyciela dyrektor szkoły lub placówki. Również w przypadku kwalifikacji do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć niemających swego ścisłego odpowiednika w kierunku lub specjalności studiów, oceny takiej przy zatrudnianiu nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły lub placówki.

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w przedmiotowej sprawie oraz zapisem art. 9 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 179, poz. 1845), Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu rozpoczęło prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

W projektowanym rozporządzeniu zostanie uregulowana sytuacja osób, których kwalifikacje zostały ustalone przez kuratorów oświaty, z zastosowaniem dotychczasowych przepisów §1 pkt 4 ww. rozporządzenia, tj. poprzez uznanie ukończonego kierunku lub specjalności studiów za zbliżone do nauczania przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

Osoby zatrudnione w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zbliżonych do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, których kwalifikacje zostały ustalone przez kuratora oświaty, zachowują uprawnienia do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

Podsekretarz Stanu
   Anna Radziwiłł

beera31-07-2006 15:27:16   [#14]
doczytalam- śląskie KO :)
krisko 6301-08-2006 11:12:49   [#15]

Asiu dzięki za pomoc.Bardziej interesuje mnie pismo MENiS DNS2-1012/104/98.

Jeśli masz namiary to ja bardzo poprosze =) Pozdrawiam

beera01-08-2006 11:52:24   [#16]

ale to pismo:

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wyrażonej w piśmie nr DNS2-1012/104/98 z dnia 31 marca 1998r. absolwenci pedagogiki opiekuńczo wychowawczej, opiekuńczo-resocjalizacyjnej, profilaktyczno-społecznej i terapeutycznej posiadają kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku pedagoga szkolnego.

jest z 98 roku, a od tego czasu zmieniła się sytuacja prawna i niepotrzebne Ci zapewnienie MEN, ze ci absolwenci mają kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku pedagoga, bo w tej chwili dyrektor ocenia, czy oni te kwalifikacje mają, co wynika takze z pisma, ktore Ci wkleilam wyżej.

krisko 6301-08-2006 14:37:39   [#17]
Zgadzam sie z Tobą ale ocena przez dyrektora kwalifikacji nauczyciela nie jest dowolna.Podlega ona również ocenie  w ramach nadzoru pedagogicznego.Nie chcę popełnić błędu  stąd moja dociekliwość.Dzięki za pomoc
AnJa01-08-2006 17:21:23   [#18]
za to Ci płacą jako dyrektorowi

znaczy - za ryzyko błędu
ulis01-08-2006 18:42:49   [#19]
Moim zdaniem kwalifikacje pedagoga zawsze obronisz, na każdej pedagogice przedmioty powtarzają się i tak generalnie służą temu samemu. Ale to jest moje zdanie a tu na forum są ludzie o wiele bardziej kompetentni.
AnJa01-08-2006 19:09:05   [#20]
hmmm

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]