Wszystkie sprawy dotyczące przydziału środków ochrony indywidualnej - odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz odzieży ochronnej - dla pracowników reguluje od dnia 2 czerwca 1996 roku Rozdział IX Działu X Kodeksu Pracy - "Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze". Zgodnie z w/w aktem prawnym rodzaje środków ochrony indywidualnej ustala dyrektor szkoły jako pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. W przypadku jeżeli w danej szkole nie działa organizacja związkowa ustaleń takich dyrektor szkoły dokonuje w porozumieniu z pracownikami wybranymi w tym celu przez załogę w trybie przyjętym w zakładzie pracy. Dyrektor szkoły jako pracodawca jest zobowiązany do ustalenia:
- Wykazu stanowisk, na których ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy pracownicy powinni otrzymywać odzież roboczą, ochronną i obuwie robocze. Wykaz powinien obejmować zarówno stanowiska pedagogiczne jak i administracyjne oraz obsługi technicznej w szkole.
- Ustalić dla każdego stanowiska normę przydziału (rodzaj) odzieży, obuwia roboczego i odzieży ochronnej.
- Ustalić okres używalności poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidualnej.
- Ustalić tryb prania i czyszczenia odzieży roboczej lub sposób wypłat ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej.
- Ustalić zasady zapewnienia pracownikom higienicznych warunków pracy. Do powyższego dyrektor szkoły jest zobowiązany również rozporządzeniem MEN w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych. Należy ustalić stanowiska pracy dla, których przydział ręcznika i mydła jest niezbędny np. pracownia ZPT w której zainstalowana jest umywalka. W pozostałych przypadkach można udostępnić w toaletach mydło z podajników oraz suszarki do rąk i zapewnić ciepła bieżącą wodę do mycia.
Wszystkie omówione powyżej informacje powinny stanowić załącznik do regulaminu
pracy. Z: http://bhp.zce.szczecin.pl/wypadki/archiwum.html#e7 |