Cechami definiującymi stosunek pracy jest m.in. wykonywanie osobiście przez osobę pozostającą w zatrudnieniu pracy określonego rodzaju. Dlatego śmierć pracownika jest zdarzeniem powodującym wygaśnięcie stosunku pracy.
Nowelizacją Kodeksu pracy w 1996 r. unormowano sprawy majątkowe nabyte przez pracownika w czasie trwania stosunku pracy, chroniąc interesy najbliższej rodziny zmarłego przez wyłączenie ze spadku praw majątkowych ze stosunku pracy. Pozwala to na przejście praw majątkowych wynikających z zatrudnienia zmarłego pracownika na uprawnionych członków rodziny bez potrzeby przeprowadzania postępowania sądowego mającego na celu ustalenie prawa do spadku i podziału tego spadku (na małżonka i pozostałych członków rodziny zmarłego pracownika, którzy uprawnieni są do renty rodzinnej po tym pracowniku).
Pracodawca jest zobowiązany do wypłaty uprawnionym członkom rodziny należnych i nie zrealizowanych świadczeń majątkowych, którymi mogą być:
nie wypłacone wynagrodzenie za pracę, należna nagroda jubileuszowa, należne dodatkowe wynagrodzenie roczne, ekwiwalent za nie wykorzystany urlop wypoczynkowy. W przypadku braku takich osób wszelkie prawa majątkowe ze stosunku pracy podlegają ogólnie obowiązującym przepisom dotyczącym zasad dziedziczenia.
z: http://www.jobpilot.pl/content/service/kanaly/prawny/wyg_um_01.html