Tematyka:
Zmiany prawa oświatowego
Ocenianie wewnątrzszkolne uczniów:
ü zmiany przepisów,
ü zmiany w statutach szkół
III Porównanie zapisów rozporządzeń o ocenianiu
Obecnie obowiązujące |
Poprzednie |
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego(w statucie) |
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego(w statucie) |
Warunki i sposób oraz kryteria oceniania zachowania |
Zasady oceniania zachowania |
6-stopniowa skala ocen zachowania |
4-stopniowa skala ocen zachowania |
Zwolnienie ucznia z zajęć z informatyki i technologii informacyjnej |
Dotychczas nie było |
Zasięganie opinii przez wychowawcę przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania |
Nie było takiego obowiązku. Część szkół wprowadziła w statutach zasady ustalania oceny zachowania |
Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych; tj. z zajęć edukacyjnych i zachowania |
Ustalanie (z zajęć edukacyjnych) ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania |
Ocena roczna |
Ocena końcoworoczna |
Ocena końcowa |
Nie było |
Możliwość zgłoszenia zastrzeżeń do ustalonych rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania jeżeli – ich zdaniem (uczeń lub rodzice) – została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny |
Ewentualnie tryb skargowy |
Tryb, terminy i warunki egzaminów klasyfikacyjnych określa rozporządzenie |
Tryb i terminy egzaminów klasyfikacyjnych określał statut szkoły |
Możliwość zdawania egzaminów poprawkowych w ostatnim roku nauki wszystkich typów szkół |
Egzamin poprawkowy w ostatniej klasie danego etapu kształcenia dotyczył tylko szkół ponadgimnazjalnych |
IV Zapisy w statutach szkół
Dokonując analizy treści rozporządzenia sporządzić można wykaz spraw, które obowiązkowo muszą zostać opisane w statucie i te zostały określone w kolorze niebieskim. Natomiast te, które można wpisać do statutu są wymienione w kolorze czarnym. Numery paragrafów określono przykładowo.
Zapisy statutowe w szkołach dla młodzieży
§ 21 [definicja oceniania zajęć edukacyjnych i zachowania]
§ 22 [zadania i obowiązki nauczyciela w zakresie oceniania]
§ 23 [obowiązki ucznia w zakresie oceniania]
§ 24 [zadania i obowiązki wychowawcy]
§ 25 [warunki i sposób przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia
w nauce]
§ 26 [terminy: klasyfikacji śródrocznej; klasyfikacji rocznej – przewidywanej oceny; forma informowania]
§ 27 [skala ocen bieżących, śródrocznych i rocznych z zajęć edukacyjnych]
§ 28 [śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania]
§ 29 [obszary oceny zachowania; kryteria oceny zachowania]
§ 30 [egzamin klasyfikacyjny]
§ 31 [egzamin poprawkowy]
§ 32 [dopuszczanie do dwóch egzaminów poprawkowych]
§ 33 [termin i forma informowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania]
§ 34 [warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania]
§ 35 [warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne]
§ 36 [promowanie warunkowe]
pozdrawiam