Dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim realizują program identyczny jak dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym, jednakże dostosowany do ich potrzeb. To dostosowanie może, w zależności od wskazanych w opinii poradni mocnych i słabych stron dziecka, przybierać różne formy i wymagać stosowania nieco innych metod pracy. Najczęściej chodzi o wydłużenie poszczególnych etapów opanowywania treści programowych, tak, by dziecko osiagnęło pełna dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Program jest konieczny tylko w przypadku jesli dziecko ma przyznane kształcenie specjalne. Takiego ksztalcenia nie przyznaje się jednak na etapie przedszkola dzieciom z łagodnym niedorozwojem umysłowym, chyba, że uczęszczają do tzw. klasy wstępnej w szkole specjalnej. A więc nie musi być programu, jakkolwiek nauczyciel może, w oparciu o opinię i własne obserwacje stworzyć go dla własnych potrzeb, aby mu się lepiej pracowało z dzieckiem. Jest to zresztą mile widziane przez wszelkie wizytacje. |