Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kwestionariusz monitoringu???
strony: [ 1 ]
Mariola29-11-2005 22:37:22   [#01]
Od jakiegoś czasu wydawało mi się, że coś już wiem na temat mierzenia jakości pracy szkoły.
Ale dzisiaj dostałam do ręki standard z informacją, że mam opracować do niego kwestionariusz monitoringu (???).
Prośba o wyjaśnienie zagadnienia zawisła w powietrzu...
Usłyszałam, że kwestionariusz monitoringu jest do zrobienia i koniec.
Wiem co to jest monitoring, wiem do czego służy kwestionariusz (przynajmniej tak mi się wydaje).
Ale zupełnie, naprawdę nie wiem, co to jest kwestionariusz monitoringu?
Co to jest?
Jacek30-11-2005 09:17:54   [#02]

A kto CI każe ten kwestionariusz opracować? KO w ramach zewnętrznego mierzenia? Spokojnie najwyżej napiszą w raporcie, że nie ma i bedzie więcej czsu na ewentualne opracowanie :-))

Mariola30-11-2005 10:21:35   [#03]

kwestionariusz każe opracować

dyrektor do wewnętrznego mierzenia.
AnJa30-11-2005 10:28:28   [#04]
myślę, że zależy co masz monitorować

ale to tylko intuicyjne: nie wiem, co to monitoring
Jacek30-11-2005 10:30:19   [#05]
No dobra ale co zamierzacie monitorować bo od tego przeciez będzie zależało co w tym kwestionariuszu będzie uwzględnione
Mariola30-11-2005 10:37:15   [#06]

ja np mam monitorować

obszar III.4 Efekty kształcenia.

Standard: Szkoła osiąga sukcesy....
ze wszystkimi wskaźnikami

AnJa30-11-2005 10:40:20   [#07]
To chyba sobie bym zwyczajnie zapisywał:

miesiąc - data

rodzaj sukcesu

autor sukcesu (podmiot)

osoby współodpowiedzialne za sukces

ew. skutki sukcesu (choć to już chyba nie monitoring)
Mariola30-11-2005 10:44:43   [#08]

tzn. ja zupełnie

nie rozumiem co to jest kwestionariusz monitoringu?

Wiem jak wygląda kwestionariusz ankiety i o co w nim chodzi ale monitoringu?
Z czym to się je?
Dowiedziałam się, że nie chodzi o narzędzia do badania tego standardu ani o nic w rodzaju harmonogramu ale nie wyjaśniono mi co to jest kwestionariusz monitoringu (mam pewne podejrzenia dlaczego mi-nie tylko mi z resztą- nie wyjaśniono, ale to zupełnie nie zmienia mojej sytuacji)?

Może ktoś to już robił, albo chociaż ma jakieś przemyślenia o co w tym może chodzić?
Jacku?

Mariola30-11-2005 10:45:19   [#09]

o!

AnJa :)
Jacek30-11-2005 10:46:42   [#10]
AnJa już napisał i myślę podobnie :-))
zgredek30-11-2005 10:49:09   [#11]
znaczy zrób taką tabelkę - pokoloruj - i będzie kolorowy kwestionariusz;-)
Jacek30-11-2005 10:52:05   [#12]

Częściowo może to być taki arkusz, który dowolnie można rozwijać(podaję za Dzierzgowską)

Analiza osiągnięć wychowanków 

 

 

 

Nazwa przedszkola

 

Rok szkolny:

 

 

 

 

 

 

Adres

 

 

Ulica

 

Nr

 

Kod pocztowy

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

Miejscowość

 

Województwo

 

Data

 

 

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

1.  Analiza osiągnięć wychowanków w przedszkolu

1.1  Jaki % sześciolatków osiąga podstawowe umiejętności czytania, pisania i liczenia?

 

1.2.  Jaki % sześciolatków ma trudności z podstawowymi umiejętnościami czytania, pisania i liczenia?

 

2.  Wstępna analiza przyczyn trudności w uczeniu się dzieci

Przyczyna

% dzieci

Co można zrobić?

Problemy środowiskowe dziecka

 

.....................................................................

.....................................................................

Problemy indywidualne dziecka (poziom intelektualny, postawa, motywacja)

 

.....................................................................

.....................................................................

Problemy wynikające z systemu oświaty (programy, metody)

 

.....................................................................

.....................................................................

3.  Wnioski

3.1.  Jakie działania podejmie przedszkole, aby poprawić wyniki najsłabszych wychowanków?.........................

........................................................................................................................................................  

3.2.  Jakie działania podejmie przedszkole, aby powiększyć grupę najzdolniejszych wychowanków?................

........................................................................................................................................................  

 

 

 

 

Data

 

Podpis

AnJa30-11-2005 10:56:53   [#13]
analiza to analiza

a monitoring to dla mnie zapis i ewentulne doraźne reagowanie

ale ja tuman - jedynie domyslam się na podstawie oglądu pracy firmy ochroniarskiej
...
Mariola - Ty tu nie imputuj, że Twój szef też;-)
Jacek30-11-2005 11:00:21   [#14]
Wiem AnJa wystarczy pozmieniać nieco w arkuszu i zamiast analiza wpisać monitorowanie :-))
AnJa30-11-2005 11:10:41   [#15]
monitorowanie przyczyn?

dobra - przestaję się czepiać;-)
ewa bergtraum30-11-2005 11:14:39   [#16]

Świat się kończy ...

Sprawdziłam datę, czy to czasem nie pierwszy kwietnia. Niestety, nie. Okazuje się, że absurd goni absurd. Dla Ciebie tabelka.

 

 

OBSZAR

WSKAŹNIK

DOKUMENT LUB DZIAŁANIE

DATA

UWAGI

1. Kierowanie szkołą, obieg informacji

Statut szkoły oraz inne dokumenty są dostępne wszystkim członkom społeczności szkolnej

Statut, regulamin, przedmiotowe systemy oceniania, wewnątrzszkolna instrukcja egzaminu maturalnego, (...)

12.09.2010 r.

Dostępne w bibliotece szkolnej, gablotach na korytarzu i na stronie internetowej szkoły

 

 

Karta nauczyciela, rozporządzenia (dotyczące oceniania, awansu zawodowego, bhp w szkole ...),

regulamin rady pedagogicznej,  plan nadzoru pedagogicznego

 

plan pracy szkoły, program wychowawczy i profilaktyczny,

program rozwoju szkoły, (...)

 

 

 

regulamin  pracy, regulamin wynagradzania, regulamin funduszu socjalnego (...)

1.04.2010 r.

Dostępne w bibliotece szkolnej, teczce Lektura obowiązkowa nauczycieli

 

 

 

 

 

 

 

Dostępny w bibliotece, w gablotach szkolnych, w teczce dla nauczycieli w pokoju nauczycielskim

 

Wywieszone na tablicy w pomieszczeniu socjalnym i w sekretariacie szkoły

 

ewa bergtraum30-11-2005 11:21:29   [#17]

Eeeee

Tak się przejęłam po trzecim liście Marioli, że zaczęłam coś tworzyć (z przerwami), a tu tyle listów!. No cóż, żółw.

Mariola, na forum był kiedyś spis radosnej dokumentacji szkolnej. Jeśli wpiszesz go sobie do tabelki, to zajmie on kilkadziesiąt stron. Zrób i daj dyrkektorowi. Może odechce się mu "racjonalizatorskich" pomyslów. :-)

zgredek30-11-2005 11:21:33   [#18]
zawsze jest koniec swiata jak się pojawiasz Ewo B;-)
Jacek30-11-2005 11:25:25   [#19]

AnJa, może byc i monitorowanie przyczyn albo w kwestionariuszu wpisać po prostu wskaźniki z rozporzadzenia i dalej tabelki co, gdzie, kiedy, jak?? Tylko po co

1.  Monitorowanie diagnozy i oceniania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów.

2.  Monitorowanie przestrzegane zasad oceniania, klasyfikowania i promowania  oraz przeprowadzania egzaminów.

3.  Monitorowanie eksponowania osiągnięć uczniów.

4.  Monitorowanie losów absolewntów

5.  Monitorowanie osiągnięcia edukacyjnch uczniów.

6.  Realizacja programów nauczania zapewnia uczniom spełnianie standardów wymagań egzaminacyjnych.

7.  Monitorowanie wyników klasyfikacji i promocji.

8.  Wyniki uzyskiwane przez uczniów w toku kształcenia są zbieżne z uzyskiwanymi przez nich wynikami sprawdzianu i egzaminów.

9.  Monitorowanie udziału uczniów i sukcesów w konkursach, turniejach i olimpiadach.

ewa bergtraum30-11-2005 11:26:26   [#20]

Się skończy,

jak pojedziesz do Warszawy sprzyjać oświacie. W końcu uwierzą, że istniejesz naprawdę. Bo mnie nie chcą wierzyć. :-)
zgredek30-11-2005 11:27:31   [#21]
no wiesz - czyżbym była tylko na potrzeby tego forum postacią fikcyjną?;-)
beera30-11-2005 11:30:24   [#22]

o matko

nieszczęsna kobieto

:-)))

Moim skromnym zdaniem nie da się MONITOROWAĆ całego obszaru III jedną Mariolą.

Uważam też, ze standardy oceny skonstruowane przez MENIS są do kitu.

jak widać z tego co niżej obszar III to 1.WSO, 2.konkursy i olimpiady, 3.wnioski z badań- czyli konstrukcja i wdrażanie programow naprawczych- szwarc, mydlo i powidło- jednym slowem.

ja- podczas mierzenia wydrębniam zagadnienia- czyli np. w tym roku wewnętrznie mierzymy sobie WSO ( ze wzgledu na wprowadzone 3 semestry) i wówczas nie zwracam uwagi na to, co MENIS sobie utworzył w standardach, a mierzę, badam, czy monitoruję, to co mi jest potrzebne, a co, często ( wiem z porównania) miesci się w kilku Menisowych obszarach...

Więc taki sposób mierzenia jakim zostałas obarczona Mariolu to jakiś koszmar- dla kilku zespołów praca

Jeżeli za monitoring przyjmiemy: Proces systematycznego zbierania i analizowania wiarygodnych informacji
to w żaden sposób nie " zalatwisz" tego obszaru jakimś jednym kwestionariuszem monitoringu.

Po pierwsze dlatego, ze monitoring to PROCES,

po drugie dlatego, ze monitorowanie calego tego obszaru wymagać będzie róznych narzędzi, róznego czasu, itp...

Jakbym jednak musiała- nie wiem z jakiego powodu, zrobić to, co Ty muszisz, to uznając, ze zlecający nie orientuje się zupełnie w temacie, zrobilabym cokolwiek- uznając, ze skoro się nie zna, zaakceptuje. A jesli się zna, to poprawi ;-)

robię coś tu szybko- żeby bylo jasne, zedne tam takie przemyslane z komputera wzięte dokumenty

Obszar: III. 4. Efekty kształcenia

 

Standard:
Szkoła lub placówka osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia w wybranej szkole lub podejmują pracę zawodową, realizując własne cele i aspiracje. Szkoła lub placówka bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia.

Wskaźnik:

cel badania

procedury, narzędzia i metody badawcze

termin, odpowiedzialny

Szkoła lub placówka systematycznie i rzetelnie diagnozuje i ocenia poziom wiedzy i umiejętności uczniów.

Zbadanie systematyczności dokonywania diagnozy i oceny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów

Analiza sprawdzianów uczniowskich

Przegląd dzienników lekcyjnych pod wiadomym katem

Analiza dokumentacji badań kompetencji uczniów

 

Nie wiem- 1X w miesiącu dzienniki,
 1X do roku badania kompetencji

2. Przestrzegane są zasady oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów.

Ocena stopnia zgodności z prawem stosowanych w szkole zasad...itd

Analiza porównawcza szkolnego WSO z Rozporządzeniem w sprawie oceniania

Nie wiem- jak się komu chce to ankieta wśród uczniów

We wrześniu i przy klasyfikacji ucznió- na przyklad

ewa bergtraum30-11-2005 11:33:45   [#23]

No !

Szefowa kiedyś mnie spytała, czy Cię widziałam. Podczas mojej opowieści spoglądała mnie z podejrzliwością :-)
beera30-11-2005 11:36:35   [#24]

o i ja jak Ewa się przejęłam

a tu tyle postów!!!

swoją drogą:

Wnioski

3.1.  Jakie działania podejmie przedszkole, aby poprawić wyniki najsłabszych wychowanków?.........................

........................................................................................................................................................  

3.2.  Jakie działania podejmie przedszkole, aby powiększyć grupę najzdolniejszych wychowanków?................

........................................................................................................................................................  

 

czy ten....

ja śnię?

:-))))

Potworowski w sali kolumnowej sejmu tak sie potwornie śmiał z zapisu w Rozporządzeniu o ocenianiu, ze szkoła ma w miarę możliwości wyrównywać szanese dzieciom, ktorym poziom wiedzy i umiejętności uniemozliwia dalsza naukę.

Śmiał się z tego, ze mają "oswiatowe wadze" dyrektorów za idiotow, ktorym trzeba Rozporządzeniem wprowadzać takie konieczności...

Co przedszkole zrobi, by poprawić wyniki nasłabszym wychowankom...
a Ty pisz biedny nauczycieli pisz co zrobisz...
potem pisz, co zrobiłaś

a przedszkolak sobie...obok tej pisaniny;-)

beera30-11-2005 11:37:43   [#25]

no

:-)))

zgredek- wirualny byt

:-)

beera30-11-2005 11:38:56   [#26]

matko i corko

Monitorowanie diagnozy
Jacek30-11-2005 11:44:02   [#27]
Łojezu tak mi się wkleiło bo zapomniałem wyciąć diagnozy tak se tworzyłem radosna twórczość jak i całe to monitorowanie, nadzory mierzenia, kwity i inne dziadostwo
beera30-11-2005 12:12:40   [#28]

ups

Jacek

chcesz w dziób za tę radosną tfurczość?

ktoś przeczyta i zastosuje

;-)))))))))))))

 

Miałam takie zajęcia z profesorem Gabrysiem Łasińskim.
Z 50 słów ustawionych od przodu do tyłu, od tyłu do przodu, czytane co drugi wyraz, co trzeci, co czwarty, na skos w prawo i na skos w lewo powstawało kilka niezaleznych tekstów, z bardzo mądrymi wyrazami, a ze o niczym...a kto by tam na taki drobiazg zwracał uwagę;-)))))

hania30-11-2005 15:11:23   [#29]

misie

spodobało Jackowe: Monitorowanie wyników klasyfikacji.....
liczę sobie te postawione pały i stwierdzam: hallo, nauczyciele! za dużo! szybko mi tu parę zmienić na dop:-)))
i już monitorowałam, na dokładkę - dokonując natychmiastowej doraźnej reakcji na zastane.....

swoją drogą - wg rozp o nadzorze:  monitorowaniu - należy przez to rozumieć systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy szkół i placówek;
to może Mariolu wystarczy w "kwestionariuszu" napisać kto, co , kiedy i po co będzie obserwował....... i już:-))
może być w formie tabelki.....
a może dyrektorowi zwyczajnie chodziło o kwestionariusz ankiety do   kogoś tam n/t monitorowania tego obszaru....bzdury plotę? a nie wiem:-)) zapytaj dyrektora Mariolu....:-)
hania30-11-2005 15:21:47   [#30]

jeszcze coś

z dawnych czasów......eduseeka
wyszukane przez Gabę:-))
zwrócę wam uwagę na ( w kontekście tego wątku) punkt10......



10 nowoczesnych dziedzin, w których przejawia się
zawodowa inteligencja pedagogiczna,
wciąż niedocenianych przez nauczycieli.

1. Zajętość – zdolność wyglądania na zapracowanego, tak jakby problemy całego świata spoczywały na naszych barkach. Zwłaszcza kiedy proszą o zastępstwo za chorego kolegę.
2. Blefizm - zdolność sprawiania wrażenia, że jest się lepszym specjalistą niż jest w rzeczywistości, np. powołujemy się na nowoczesne technologie informatyczne , choć nawet nie potrafimy włączyć komputera.
3. Pełzactwo – wiedza, kiedy i przed kim się płaszczyć.
4. Rezygnactwo – porzucanie wykonywanej pracy we właściwym momencie.
5. Instynkt kolejkowy – zdolność do wybierania najszybszej kolejki do kasy w supermarkecie lub najszybszej drogi do awansu.
6. Pasażeryzm – zdolność
a) rozpoznawania momentu, kiedy opłaca się porzucić jedną grupę i
b) dokonanie trafnego wyboru innej.
7. Teflonizm – zręczne unikanie odpowiedzialności za porażki i błędy lub przerzucanie jej na kolegę.
8. Somnia – zdolność łagodnego zanudzania klasy bez wywoływania problemów wychowawczych.
9. Testyzm – umiejętność doprowadzania uczniów do wysokich wyników w testach bez nauczenia ich czegokolwiek.
10. Wiatrohandkizm – biegłe posługiwanie się żargonem oświatowym z ostatnich lat, i to bez rumieńca wstydu na twarzy ani świadomości, że zastępuje on myślenie. Np. zasoby ludzkie, programowa twórczość nauczycieli, gimbusy, optymalizacja sieci szkolnej, wizytator – krytyczny przyjaciel.

Oprac. Krzysztof Kruszewski
Mariola30-11-2005 15:42:46   [#31]

wróciłam ze szkoły więc piszę...

hm...
jestem załamana, a może bardziej zbulwersowana
okazało się, że tylko ja jestem taka upierdliwa (przepraszam za słowo ale inaczej się nie da)
Nie chce mi się walczyć o całą radę ale o siebie powalczę (chyba).
Podobnie jak pisała Ewa i inni także taki dokument jest dla mnie czymś absurdalnym.
Pisanie dla pisania z czego kompletnie nic nie wynika.

Asia npisała:
ja- podczas mierzenia wydrębniam zagadnienia- czyli np. w tym roku wewnętrznie mierzymy sobie WSO ( ze wzgledu na wprowadzone 3 semestry) i wówczas nie zwracam uwagi na to, co MENIS sobie utworzył w standardach, a mierzę, badam, czy monitoruję, to co mi jest potrzebne, a co, często ( wiem z porównania) miesci się w kilku Menisowych obszarach...

No i właśnie, przynajmniej masz jakąś koncepcję i wiesz co chcesz monitorować.
U nas w szkole nie zostały wybrane żadne standardy (jak na razie). Rada Pedagogiczna została podzielona na zespoły (i dobrze, a co) i każdy nauczyciel ma do opracowania jakąś cząstkę obszaru.
Do opracowania zostały przydzielone wszystkie standady i wszystkie wskaźniki (!)
Ten obszar, o którym piszę, został mi przydzielony i jeszcze trzem osobom, które nie mają nawet bladego pojęcia na temat mierzenia jakości.
Mamy zdiagnozować cały obszar (do 14 grudnia!) i opracować ten nieszczęsny kwestionariusz monitoringu.

Haniu, pytałam dzisiaj, rozmawiałam i nic z tych rozmów nie wynika.
Odnoszę wrażenie, że osoba z którą rozmawiałam sama nie bardzo wie o czym mówi i co chciałaby uzyskać jako produkt finalny tego opracowania.

Pytałam czy przypadkiem nie chcodzi o jakiś arkusz diagnostyczny, harmonogram itp.
Ale odpowiedzi, które uzyskałam niewiele mi pomagają.
Ponieważ nawet nie wiem jakimi standardami zajmuje się w tym roku nasza szkoła, to trudno jest pisać jakiekolwiek terminy.

Pewnie coś stworzę. zajmie mi to sporo cennego czasu, a tak naprawdę nikomu i niczemu to nie będzie służyć ponieważ nie będzie to miało logicznego powiązania :(

Ale chętnie popatrzę jeszcze na to co proponujecie, może to mnie natchnie ;)

Aha, Asiu !
Co monitorowanie diagnozy?
Mariola30-11-2005 15:43:16   [#32]

haniu

:)
ewa bergtraum30-11-2005 17:12:34   [#33]

No to masz odpowiedź

na dręczące Cię wątpliwości:

asia

Jakbym jednak musiała (...) zrobić to, co Ty muszisz, to uznając, że zlecający nie orientuje się zupełnie w temacie, zrobiłabym cokolwiek- uznając, ze skoro się nie zna, zaakceptuje. A jeśli się zna, to poprawi.

Mariola30-11-2005 17:42:29   [#34]

w sumie macie rację

:))
I tak zrobię :)
Marek Pleśniar01-12-2005 00:25:06   [#35]

zrobicie "cząstki obszarów" oddzielnie, potem skleicie i wyjdzie????

znów misie przypomina artykuł Dickensowego bohatera pt: "Metafizyka w Chinach"

"biorę z Encyklopedii Britannica hasło "metafizyka" potem hasło "Chiny" i piszę artykuł o metafizyce w Chinach"

;-)

syrenka01-12-2005 00:48:39   [#36]

socjalizm oświatowy

Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju.
Stefan Kisielewski

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]