Forum OSKKO - wątek

TEMAT: prasówka - o matematyce i PISA
strony: [ 1 ]
Majka16-11-2005 18:51:31   [#01]
Dr hab. Zbigniew Marciniak - matematyk, przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Piastuje też stanowisko dyrektora Instytutu Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego . Ponadto jest współautorem obowiązujących dziś podstaw programowych. Brał też udział w pracach nad nową podstawą programową z matematyki. Jest również członkiem zespołu Badawczego PISA.


Podstawową wadą polskiej edukacji jest wiedza "algorytmiczna" . W naszej szkole bardzo często uczeń dostaje zestaw gotowych schematów rozwiązywania zadań. Więc gdy zadanie pasuje do wyuczonego schematu, młody człowiek radzi sobie z nim bez problemu. Kłopoty zaczynają się, gdy stanie przed zadaniem praktycznym, wymagającym samodzielnego myślenia, wnioskowania. Jak pokazały badania PISA, polscy uczniowie odstają pod tym względem od swoich rówieśników ze świata, włączając kraje, w których jest wielu analfabetów - w porównaniu z Unią Europejską przepaść jest już ogromna. Za to, co ciekawe, jeśli chodzi o zadania schematyczne, nasza młodzież osiąga dużo lepsze wyniki niż przeciętny uczeń świata. Wnioski nasuwają się same.

Potrzebne są zmiany w kształceniu nauczycieli, a także w podejściu do nauczania. Dziś bowiem na "wyrównywaniu szans" najbardziej tracą uczniowie dobrzy i bardzo dobrzy. Nauczyciel odruchowo "wyciąga" tych, którzy mają jedynki. To zaś przy obecnym systemie klasowym sprawia, że ci lepsi są zaniedbywani.

W wielu krajach najzdolniejsza młodzież jest dołączana do grupy wiekowo bardziej zaawansowanej. U nas tego nie ma. W klasie jest mniej jedynek na koniec roku, ale ci średni i lepsi "mielą" w kółko te same zadania.



Głos Nauczycielski nr 46: Rośnie nam pokolenie matematycznych analfabetów.

Takie a nie inne umiejętności uczniów są efektem m.in. kształcenia nauczycieli, które ostatnio mocno podupadło.
Dla przykładu na Uniwersytecie Warszawskim na wydziale matematycznym nie ma zakładu dydaktyki! Studenci nie uczą się więc metodyki, a ich wiedza na temat szkoły ogranicza się do tego, co pamiętają z własnej edukacji.

– Nic dziwnego, że po ukończeniu studiów powielają schematy, jakimi sami byli uczeni. W dodatku zmniejszono liczbę godzin matematyki na każdym poziomie kształcenia.

http://www.eduinfo.pl/index.php?section=prasa&wyd=3

A dyrektorem Instytutu Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego jest prof. wyżej cytowany, który apeluje o zmiany w kształceniu nauczycieli ;))))
Ręce opadają....

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]