Poseł Jarosław Zieliński: Panie Marszałku! Panie Premierze! Wysoka Izbo! Swoje wystąpienie chciałbym poświęcić sprawom edukacji. Troska o jej jakość i rozwój jest jedną z podstawowych powinności każdego rządu, od jej poziomu bowiem zależy nie tylko los i spełnienie życiowe jednostek, ale także kondycja gospodarcza i społeczna państwa oraz postęp cywilizacyjny. Ta oczywista prawda rzadko znajdowała wyraz w rzeczywistych działaniach kolejnych ekip rządowych. Zwykle okazywało się, że wprawdzie edukacja jest ważna, ale niemal wszystko jest od niej ważniejsze i pilniejsze. Dlatego ze szczególną uwagą warto odnotować i podkreślić niezmiernie ważną deklarację zawartą w exposé pana premiera, że - tu cytat - edukacja będzie zawsze jednym z niezbywalnych priorytetów jego rządu. Koresponduje to w sposób bezpośredni z programem Prawa i Sprawiedliwości, w którym problemy edukacji znajdują należne miejsce. Szczegółowsze zamierzenia zapisane są w programie działania rządu ˝Solidarne państwo˝. Wystąpienie pana premiera nie pozostawia wątpliwości, że odpowiedzialność państwa będzie w okresie funkcjonowania tego rządu obejmować całą sferę kształcenia, od edukacji przedszkolnej po szkolnictwo wyższe. Powinno to rozwiać niepokój tych, którzy obawiają się prywatyzacji i komercjalizacji polskiej edukacji - rodziców, nauczycieli, młodzieży i organizacji związkowych. Obawy dotyczące płatnych studiów w uczelniach państwowych, a nawet płatnej nauki w liceach, wyrażane publicznie w środkach przekazu, mogły odnosić się do zamiarów poprzedniego rządu czy planów środowisk liberalnych, ale nie rządu Prawa i Sprawiedliwości. Chcielibyśmy raczej poszerzać prawo do bezpłatnej nauki na wszystkich poziomach kształcenia, a nie je ograniczać. Pod rządami Prawa i Sprawiedliwości, pod rządami pana premiera Kazimierza Marcinkiewicza nie będzie: oświaty na sprzedaż i oświaty tylko dla bogatych, tu cytuję tytuły prasowe. Taki m.in. uspokajający wniosek wynika z exposé i programu działania rządu. Nie wyklucza to oczywiście pluralizmu w sferze usług edukacyjnych. Istnieje w polskim systemie oświaty wiele barier edukacyjnych, które utrudniają wielu młodym Polakom równy start do wykształcenia i sukcesów w dorosłym życiu. Jestem przekonany, że rząd, któremu dzisiaj udzielimy wotum zaufania, będzie te bariery konsekwentnie usuwał. Zapowiedziane przez pana premiera upowszechnianie wychowania przedszkolnego być może - tu będzie dyskusja - połączono z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego. Obowiązkowa nauka języka angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej, bezpłatna nauka w uczelniach państwowych, tańsze i łatwiej dostępne podręczniki, edukacja kulturalna młodzieży, program kształcenia ustawicznego i aktywizacji zawodowej w powiązaniu z rynkiem pracy, racjonalizacja i rozszerzenie pomocy stypendialnej i kredytowej - to tylko niektóre zamierzone działania, a niezbędny jest cały szereg innych przedsięwzięć, o których nie ma czasu tutaj mówić, ale warto o nich wspólnie myśleć i warto nad nimi pracować dla dobra młodzieży i przyszłych pokoleń. W części jest to możliwe pod rządami obecnych przepisów, zaś głębsza dyskusja będzie możliwa podczas prac nad nową ustawą o edukacji narodowej, którą przewiduje program działania rządu pana premiera Kazimierza Marcinkiewicza. Edukacja jest częścią życia społecznego i trzeba jej problemy rozpatrywać w powiązaniu z innymi dziedzinami. Takie przesłanie zawarte jest również w exposé pana premiera. Troska o polską rodzinę, jej zdrowie moralne i kondycję materialną, prorodzinny system podatkowy, dłuższe urlopy macierzyńskie, pomoc społeczna, troska państwa o rozwój fizyczny, profilaktykę zdrowotną oraz ochronę zdrowia dzieci i młodzieży, dożywianie dzieci, redukcja bezrobocia w ramach programu ˝Rozwój przez zatrudnienie˝, zwiększenie bezpieczeństwa obywateli, walka z patologiami, solidarna polityka gospodarcza i społeczna, tworzenie warunków dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości, naprawa państwa i przywrócenie uczciwości w życiu publicznym oraz wartości w sferze wychowania, podnoszenie standardów edukacyjnych do najlepszych wzorów europejskich i światowych oraz istniejących w polskiej tradycji, to istotne czynniki zewnętrzne i wewnątrzoświatowe, od których zależy, czy edukacja w IV Rzeczypospolitej spełni pokładane w niej nadzieje i zapewni w perspektywie dłuższej niż życie jednego pokolenia szanse na spełnienie coraz wyższych aspiracji kolejnych roczników młodych ludzi pragnących w sposób jak najbardziej sensowny kształtować swój los i funkcjonowanie wspólnoty ludzkiej, w tym polskiego państwa. Świadomość tych wyzwań jest w sposób dojrzały i odpowiedzialny wpisana w program rządu pana premiera Kazimierza Marcinkiewicza. Jest to, Wysoka Izbo, szanowni państwo, panie posłanki, panowie posłowie, jeden z licznych powodów, dla których należy obdarzyć ten rząd pełnym zaufaniem i umożliwić mu realizację programu, który dobrze służyć będzie Polsce i jej przyszłości. (Oklaski) |