Wątpię, więc jestem ? Zetzety nie są organami :-). W celu przypomnienia lekcji wos znalazłam sobie w Kpa: Art. 1. Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie: 1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych, 2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1, 3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2, 4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
Art. 2. Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie w sprawie skarg i wniosków (Dział VIII) przed organami państwowymi, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych.
(...)Art. 5. § 1. Jeżeli przepis prawa powołuje się ogólnie na przepisy o postępowaniu administracyjnym, rozumie się przez to przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 2. Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o: (...) 3) organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2, (...) 5) organizacjach społecznych - rozumie się przez to organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne, 6) organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze. ************ Andrzej, uczysz wos-u, to wyjaśnij mi, gdzie znajdę te inne podmioty z akapitu na czerwono. Przecież decyzją administracyjną dyrektora jest akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Acha, jeszcze musiałam kiedyś na polecenie organu sporządzić regulamin załatwiania skarg. Z taką skargą pisemną może przyjść do mnie każdy z ulicy i np. poskarżyć się, że sprzedano mu w sklepie lewe ucho od śledzia zamiast prawego. Oczywiście mam obowiazek ze wszystkimi szykanami ją załatwić. A na koniec roku wypełniam dla op sprawozdanie w formie tabeli o tych skargach. Pewnie też tak masz?. ************ Poguglałam i znalazłam coś, czym na roboczo chyba możemy się posiłkować w szkole (na zielono sama wetknęłam): Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw Zagadnienia dotyczące przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności: · Ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. tj. z 2000r. Nr. 98, poz.1071 z późn. zm.) · Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygninnych (Dz.U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.) · Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy Prochowice Pracownicy urzędu załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu i stopnia pilności. Przy załatwianiu spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, urzędnicy stosują Kodeks postępowania administracyjnego lub inne przepisy proceduralne oraz przepisy prawne merytoryczne, normujące różne dziedziny administracji np. prawo budowlane, ewidencja ludności i dowody osobiste, prawo wodne itp. Obowiązuje pisemna forma załatwiania spraw. Zgodnie z art. 35 § 1 Kpa sprawy winny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane z urzędu, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza organ (Burmistrz). (art. 35 par. 2 Kpa) Załatwienia sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. (art. 35, par.3) O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 kpa organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. (art. 36, par. 1) Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 lub ustalonym w art. 36 służy stronie zażalenie do organu wyższego stopnia, który to organ w przypadku uznania zażalenia za zasadne wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie winnych. (art. 37, par.1 i 2) Pracownik, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminach ustalonych w Kpa, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej przewidzianej w przepisach prawa. (art. 38) PRZYPOMINAMY TERMINY ZAŁATWIANIA SPRAW
Przyjmuje się trzy terminy: a) nieoznaczony – tzw. niezwłoczny (10, 7, 14 dni – wg oznaczenia) b) 1 miesiąc – jeśli konieczne jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego, ale sprawa nie jest skomplikowana, c) 2 miesiące – jeśli sprawa jest skomplikowana i wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Terminy liczy się od daty wpływu lub daty złożenia podania.
TERMINY W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
Określone są w dniach, miesiącach, tygodniach, latach, np. a) 7 dni– wniesienie zażalenia na postanowienie, b) 14 dni – wniesienie odwołania od decyzji, c) 30 dni – wniesienie skargi do WSA, d) 1 m-c – załatwienie sprawy, e) 2 m-ce – załatwienie sprawy szczególnie skomplikowanej, f) 3 lata – po tym okresie ulega przedawnieniu roszczenie o odszkodowanie. |