Może pomogę....(poniżej fragment mojego większego opracowania) Każda szkoła jest inna
Przyjmij to jako podstawę stworzenia wizji placówki, którą chcesz kierować. Masz wątpliwości? Przecież zgadzasz się z tym, że każdy człowiek jest inny. Zatem szkoła - społeczność uczniów, nauczycieli, pracowników obsługi, rodziców- skupia w sobie ogromny potencjał inności. A Twoim zadaniem, jako przyszłego dyrektora, jest te możliwości dostrzec, oszacować i...nie zmarnować. Wręcz przeciwnie, masz znaleźć sposób na rozwój i twórcze wykorzystanie. Stąd pierwsza część koncepcji kierowania placówką to diagnoza aktualnego stanu. Zadanie proste dla kierującego szkołą, stosunkowo łatwe dla osoby pracującej w danej placówce. Dla kandydata z zewnątrz jest to wyzwanie trudne, ale jednocześnie dające szansę. Dobre rozpoznanie terenu i sztuka obiektywnej oceny może być niekwestionowanym atutem w rozgrywce o dyrektorski fotel. Diagnoza to inaczej stwierdzenie, jak jest. Proponuję następujące obszary opisu: · charakterystyka otoczenia szkoły, potencjału lokalnego środowiska, · opis i ocena bazy materialnej (stan budynku, ilość i przeznaczenia pomieszczeń, wyposażenie, tereny sportowe, dodatkowe usługi –stołówka, sklepik), · organizacja pracy w placówce (ilość uczniów, oddziałów, zmianowość, zajęcia dodatkowe, podział zadań), · kadra (liczba i poziom wykształcenia nauczycieli, stan i struktura zależności pracowników obsługi), · silne i słabe strony placówki, jej szanse i zagrożenia. Pierwsze cztery elementy diagnozy dowiodą, że znasz teren, którym chcesz zarządzać; ostatni punkt wymaga wykazania się umiejętnością analitycznego myślenia i wnioskowania – a bez tego trudno być szefem. Pierwszą część koncepcji masz już za sobą. Czas na sztukę planowania, CZYLI MYŚLENIE KONCEPCYJNE. Rozwój szkoły Najważniejsza część interesującego nas dokumentu to wskazanie kierunków i sposobów rozwoju szkoły. Łatwo powiedzieć, trudno wymyślić. A kto powiedział, że ubieganie się o stanowisko dyrektora jest proste? W końcu, jeśli nie masz pomysłu na godziwe życie placówki, którą chcesz kierować, to może jeszcze lepiej się wycofać? Bo bycie dyrektorem, to nie trwanie na stanowisku, tylko stwarzanie możliwości ciągłego rozwoju uczniom, nauczycielom, szkole. Jaki porządek przyjąć w przedstawianiu swoich pomysłów? Z całą pewnością nie ma tu określonego schematu, natomiast ułatwieniem będzie logiczne rozwinięcie wskazanych w diagnozie obszarów pracy szkoły. Proponuję odpowiedzi na następujące pytania: ü W jaki sposób szkoła może czerpać ze swego otoczenia?( ukryte możliwości demograficzne, zmiana profilu placówki, fuzja z inną placówką...), ü Jaki masz pomysł na poprawę bazy materialnej szkoły, efektywniejsze wykorzystanie zasobów materialnych? (co rozbudować, jak gospodarować, na czym zaoszczędzić, w co zainwestować, skąd zdobyć fundusze..), ü Jaki zmiany proponujesz w organizacji pracy placówki? (może zmiany w programie wychowawczym, podjęcia działań profilaktycznych, jakieś innowacje pedagogiczne, system rekrutacji, usprawnienie przepływu informacji...), ü Jaki masz plan rozwoju zespołu pracowniczego? (organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia, system motywacji, zgranie indywidualnych planów rozwoju z potrzebami szkoły), ü W jaki sposób zamierzasz dbać o promocję szkoły?(imprezy dla środowiska, kontakty z mediami, folder, losy absolwentów) Ważna jest odpowiedź na pytanie, jaki masz pomysł na rozwiązanie problemów placówki (słabe strony) oraz jak wzmocnić i wykorzystać posiadany potencjał (silne strony). Oczywiście w koncepcji nikt nie oczekuje drobiazgowych planów działania, chodzi o wskazanie drogi postępowania i spodziewanych rezultatów. Życzę powodzenia:-) |