Forum OSKKO - wątek

TEMAT: jak to jest z tymi podyplomówkami z polskiego?
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar27-10-2005 14:49:05   [#01]

szukałem ale nie moge znaleźć czyście radzili o tym:

czy są podyplomowe studia j polskiego 2 lub 3 semestry - które w pełni nadają kwale z języka polskiego? Jakie są ograniczenia takiej "polonistyki"?

osia27-10-2005 15:01:42   [#02]
mój nadzór dał informację, że podyplomówka daje kwalifikacje o ile na dyplomie jest napisane, że daje kwalifikacje. czyli masło maślane i wiem, że nic nie wiem.Sprawdziłam dyplom, a tam jest napisane "studia podyplomowe uzupełniające", ale co uzupełniające, kwalifikacje, czy coś innego , tego nie rozumiem
AnJa27-10-2005 15:08:13   [#03]
o ile mi wiadomo podyplomówka z polskiego niczym sie formalnie nie różni od każdej innej

czyli: dawniej 2 semestry, obecnie 3

to dziwne, czego nie skończyłem dawnio temu dawało kawalifikacje tylko do podstawówek

podyplomówka - do każdego rodzaju szkół
bogna27-10-2005 15:49:46   [#04]

tu: SIO a kwalifikacje żeśmy się wymądrzali ;-)

Ganges27-10-2005 16:02:44   [#05]
Ja kończyłam w 2004 . Na świadectwie mam napisane : ukończyła kwalifikacyjne, trzysemestralne Studia Podyplomowe w zakresie języka polskiego.Nie piszą  do jakich szkół kwalifikują.Za to na akcie mianowania mam wyszczególnione prawie wszystkie możliwe typy szkół, więc jakbym się bardzo uparła to pewnie mogłabym z tym papierkiem i w liceum uczyć.(Wierzcie mi, nie odważyłabym się)
osia27-10-2005 16:21:30   [#06]
to w takim razie co uzupełniają uzupełniające?
malgorzata g27-10-2005 16:28:55   [#07]

ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ

 

Wymagane kwalifikacje nauczycieli

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ l SPORTU z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

 

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 32 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:

§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;

2) kursie kwalifikacyjnym - należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny prowadzony przez placówkę doskonalenia nauczycieli, zakład kształcenia nauczycieli lub inną jednostkę, zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli;

3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia i praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin, oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom lub inny dokument wydany przez szkołę wyższą, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli i świadectwo ukończenia pedagogicznego kursu kwalifikacyjnego;

4) kierunku (specjalności) studiów zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć - należy przez to rozumieć kierunek (specjalność) dający dostateczną wiedzę merytoryczną z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć; ustalenia, czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, dokonuje kurator oświaty;

5) zakładzie kształcenia nauczycieli - należy przez to rozumieć kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, pedagogiczne studium techniczne, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego.

§ 2. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w:

- zakładach kształcenia nauczycieli,

- placówkach doskonalenia nauczycieli,

- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych,

- bibliotekach pedagogicznych,

- wojewódzkich ośrodkach politechnicznych,

- szkołach pomaturalnych,

- Szkotach policealnych,

- szkołach średnich ogólnokształcących,

- szkołach średnich zawodowych,

- liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i szkołach policealnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b-g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1185), zwanej dalej "ustawą",

posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studiów magisterskich w specjalności zgodnej lub zbliżonej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne albo

3) studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne.

§ 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne albo

3) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć albo dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

§ 4. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w:

- przedszkolach,

- szkołach podstawowych,

- szkołach zasadniczych,

- zasadniczych szkołach zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy,

- placówkach oświatowo-wychowawczych,

- placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1 lub § 3 pkt 2 lub 3 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności zgodnej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć albo

3) legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

§ 5. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim posiada osoba, która:

1) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie oligofrenopedagogiki, lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie oligofrenopedagogiki, lub

b) w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym, lub

3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone odpowiednio w § 2-4 i 10, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, albo

4) legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu lub prowadzącego zajęcia w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1 posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone odpowiednio w § 2-4 i 10, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej, odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.

3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela prowadzącego zajęcia w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1 posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.

4. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela prowadzącego zajęcia w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach zasadniczych specjalnych, zasadniczych szkołach zawodowych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1 posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

1) na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub

2) w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.

5. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela prowadzącego zajęcia w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, szkołach zasadniczych specjalnych, zasadniczych szkołach zawodowych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1 posiada również osoba, która ukończyła zakład kształcenia nauczycieli, w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.

6. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach specjalnych i szkołach specjalnych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do nauczania języków obcych w danym typie szkoły, określone odpowiednio w § 11 ust. 2-4.

§ 6. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2-8, posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie lub podyplomowe w zakresie logopedii i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-psychologa w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2-8, posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku psychologia w specjalności odpowiadającej rodzajowi prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogicznie.

§ 7. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, określone odpowiednio w § 2-4,11 i 15, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kolegium nauczycielskie albo kurs kwalifikacyjny, w zakresie resocjalizacji.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich posiada osoba, która:

1) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie resocjalizacji, lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie resocjalizacji lub

b) w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, albo

3) ukończyła kolegium nauczycielskie w zakresie resocjalizacji.

§ 8. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach w zakładach poprawczych dla nieletnich upośledzonych umysłowo posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, określone odpowiednio w § 2-4, 11 i 15, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kolegium nauczycielskie albo kurs kwalifikacyjny, w zakresie oligofrenopedagogiki.

2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w zakładach poprawczych dla nieletnich upośledzonych umysłowo posiada osoba, która:

1) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie oligofrenopedagogiki, lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie oligofrenopedagogiki, lub

b) w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w szkołach dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo, albo

3) ukończyła kolegium nauczycielskie w zakresie oligofrenopedagogiki.

§ 9. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga i psychologa w rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.

§ 10. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela praktycznej nauki zawodu w szkołach zasadniczych i średnich zawodowych, a także w zasadniczych Szkołach zawodowych, liceach profilowanych, technikach i szkołach policealnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d, f i g ustawy, w tym również w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia pedagogicznego studium technicznego, lub

3) posiada świadectwo dojrzałości technikum lub szkoły równorzędnej odpowiedniego kierunku - wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć, i przygotowanie pedagogiczne, a ponadto:

a) ukończyła kurs z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,

b) ma co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie, którego będzie nauczać, lub tytuł robotnika (pracownika) wykwalifikowanego albo

4) posiada tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, i przygotowanie pedagogiczne.

§ 11. 1. Kwalifikacje do nauczania języków obcych i innych przedmiotów wykładanych w języku obcym w nauczycielskim kolegium języków obcych posiada osoba legitymująca się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studiów magisterskich lub wyższych zawodowych ukończonych w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy nauczany w kolegium, i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w szkołach, o których mowa w § 2, z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, oraz w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w § 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 4, posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub

b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego,

a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne,

lub

3) legitymuje się dyplomem ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu albo

4) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku (specjalności) i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II lub świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne.

3. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 4, posiada również osoba, która legitymuje się:

1) dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz:

a) świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia l lub II lub

b) świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej zaawansowanym - wymienionym w załączniku do rozporządzenia i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

2) świadectwem dojrzałości i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia l lub II.

4. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach l-III szkół podstawowych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach l-III szkół podstawowych lub

2) studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach l-III szkół podstawowych lub

b) w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach l-III szkół podstawowych albo

3) zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach l-III szkół podstawowych,

a ponadto świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i która ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.

§ 12. Kwalifikacje do nauczania przedmiotów - z wyjątkiem języka obcego - i prowadzenia zajęć w języku obcym w szkołach dwujęzycznych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, a w zakresie znajomości języka, w którym naucza lub prowadzi zajęcia, legitymuje się:

1) dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego lub

2) dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub

b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej, lub

3) dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych uzyskanym w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język, albo

4) świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.

§ 13. 1. Kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć w grupach, oddziałach, przedszkolach lub szkołach umożliwiających uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub przedszkolu, a ponadto wykazuje się znajomością języka, w którym naucza lub prowadzi zajęcia.

2. Znajomość języka, o której mowa w ust. 1, potwierdza się dyplomem (świadectwem) lub stwierdza ją organ zatrudniający w porozumieniu z właściwym stowarzyszeniem (związkiem) mniejszościowym lub etnicznym.

§ 14. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego realizowanych w formach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych oraz zajęć szkolenia sportowego w szkołach i klasach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone odpowiednio w § 2-4 lub

2) legitymuje się świadectwem dojrzałości i tytułem zawodowym trenera lub instruktora w określonej dyscyplinie sportu, uzyskanym według zasad określonych w odrębnych przepisach, i posiada przygotowanie pedagogiczne.

§ 15. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-bibliotekarza, z wyjątkiem bibliotek pedagogicznych, posiada osoba, która:

1) ukończyła wymagane do danego typu szkoły odpowiednio studia magisterskie lub wyższe zawodowe w zakresie bibliotekoznawstwa i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa albo legitymuje się dyplomem ukończenia pomaturalnego studium bibliotekarskiego.

§ 16. Kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.

§ 17. Warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela spełnia osoba, która przed nawiązaniem stosunku pracy przedstawiła zaświadczenie lekarskie stwierdzające posiadanie tych warunków, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 18. W przypadku nauczycieli zatrudnionych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i uzupełniających przygotowanie pedagogiczne oraz nauczycieli, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, za odbycie praktyki pedagogicznej uznaje się pracę w szkole lub placówce, pod warunkiem uzyskania jej pozytywnej oceny.

§ 19. Określony w § 1 pkt 3 wymiar przygotowania pedagogicznego nie dotyczy osób, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 98, poz. 433, z 1994 r. Nr 5, poz. 19 i Nr 109, poz. 521 oraz z 1999 r. Nr 14, poz. 127), uzyskały przygotowanie pedagogiczne w formach i w wymiarze zgodnym z obowiązującymi wówczas przepisami.

§ 20. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.

§ 21. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 98, poz. 433, z 1994 r. Nr 5, poz. 19 i Nr 109, poz. 521 oraz z 1999 r. Nr 14, poz. 127).

§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

Nic nowszego nie znalazłam.Jest jeszcze rozporządzenie,  z 2003 roku, które mówi, że studia podyplomowe dają kwalifikacje,jeżeli trwają conajmniej 3 semestry, mają 350 godzin.Ja skończyłam w tym roku ( 4 sem. 400 godzin)i na świadectwie mam napisane: kwalifikacyjne.Ale, podobnie jak Ganges, mam nadzieję, że nigdy nie przyjdzie mi uczyć w liceum.

 

Ganges27-10-2005 16:48:53   [#08]

Trochę nie na temat, ale mi się nasunęło:

Niedawno natknęłam się na wątek, w ktorym zastanawialiśmy się czy logopeda jest czy nie jest nauczycielem i jakie pensum powinien realizować.Z zamieszczonej wyżej notki przytaczam fragmencik.

 

§ 6. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2-8, posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie lub podyplomowe w zakresie logopedii i posiada przygotowanie pedagogiczne.
 Z tego mi wynika ,że można być logopedą albo nauczycielem-logopedą i od tego powinno być uzależnione pensum. Przepraszam za dygresję.

Grażyna27-10-2005 17:52:25   [#09]
z tego co wiem, to aby uznać studia podyplomowe (dodatkowe kwalifikacje) musisz mieć napisane na świadectwie, że są one kwalifikacyjne i do jakich szkół nadają kwalifikacje (na moim pisze, że do gimnazjum, nie mogę więc uczyć polskiego w liceum). Druga rzecz, jesli w ramach programu podyplomówki nie było metodyki nauczania języka polskiego, to organ adzorujący nie uznaje takich studiów za kwalifikacyjne. Wiem, że niektóre uczelnie nie przywiązują do takich zapisów uwagi, a nauczyciele mają z tego tytułu problemy, np. brak zapisu o metodyce.
Grażyna27-10-2005 17:55:14   [#10]
studia uzupełniające to nic innego jak magisterskie po licencjacie, są jeszcze studia podyplomowe doskonalące, ale takie dotyczą nauczycieli mgr j. polskiego, którzy dodatkowo zrobili studia podyplomowe z j. polskiego. Jak studiowałam na UJ, to były u nas dwie grupy: kwalifikacyna i uzupełniająca. Nasze programy różniły się nieco - z uzasadnioych i logicznych dla mnie przyczyn. Tamte dziewczyny nie muziały powtarzać tego czego naczycły się na studiach, a nam było to niezwykle potrzebe.
krystyna27-10-2005 19:16:13   [#11]

już lepiej nic nie mówcie o studiach podyplomowych, zwłaszcza z j. polskiego, a zwłaszcza 2- semestralnych, bo niektórzy i takie zdążyli zrobić !!!

Mam bowiem okazję obserwować "pracę" nauczyciela, który w obawie przed zwolnieniem (coraz mniej godz. z jego przedmiotu) takie studia sobie zafundował....

Stracił wprawdzie parę złotych, ale czasu niewiele, bo na niewielu zajęciach bywał....

Ale papier zdobył i ma kwalifikacje do "nauczania' języka polskiego - aż muszę jutro sprawdzić, czy w dyplomie ma przynajmniej wymieniony typ szkoły, w jakiej go moża "nauczać "...

Oczywiście, zwolnienia uniknął i jeszcze się szczyci, że jest "wieloprzedmiotowcem" z dyplomami !

Tylko dzieci mi żal, ale w przyszłym roku i tak się pożegnamy, więc już mi się nie opłaca kopii kruszyć o te "dyplomy".

I z tego co widzę, rozmnożone do granic szkoły wyższe, prześcigają się z coraz to atrakcyjniejszymi ofertami w tym zakresie.

A o co chodzi ?

O kasiorkę (jak mawia moja córa), o kasiorkę....

Marek Pleśniar27-10-2005 19:56:55   [#12]
to prawda
ergo27-10-2005 20:02:37   [#13]
Są jeszcze uzupełniające studia podyplomowe dla absolwentów kursów kwalifikacyjnych

i trwają jeden semestr ( ok.100 godzin).
DYREK27-10-2005 20:34:10   [#14]

z przeszłości

Do #1

Było chyba tu: http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=11642&fs=0&st=0

Studia podyplomowe to nie to samo co studium podyplomowe.

Studia podyplomowe dają uprawnienia do wszystkich typów szkół. Studium traktowane obecnie jest  jak kurs kwalifikacyjny.                                              

   W latach 70- tych zazwyczaj , a nawet napewno było studium: języka polskiego, czy przy uczelniach technicznych studium informatyczne. Może oto tu chodzi. Warto sprawdzić co jest napisanie w dyplomie.

Dyplom ukończenia studiów podyplomowych , czy studium np. informatycznego. Studium takie robiło się w trakcie studiów (na ostatnich latach ) lub po ich ukończeniu. Nie należy mylić tego studium ze studium policealnym.

ergo27-10-2005 21:23:17   [#15]
...studiów ci u nas dostatek...
malgorzata g27-10-2005 22:29:40   [#16]
Aż sięgnęłam do tego swojego świadectwa ( wydanego przez KUL )  - jak wół napisane kwalifikacyjne, ale do jakich szkół nadają kwalifikacje to nie leży w kompetencjach uczelni , a organu prowadzącego, który nadaje stopień awansu. W tym to dokumencie określa, do czego się po jakich studiach nadajemy - czasem, przyznaję, bardzo lekkomyślnie -  posiłkując się przytoczonym przeze mnie rozporządzeniem . Ja mogę stwierdzić, że  bardziej przygotowały mnie do uczenia polskiego w gimnazjum niż w podstawówce.
osia28-10-2005 13:32:33   [#17]
też sprawdziłam, 4-semestralne Studium Podyplomowe uzupełniające na UW z 1993 i stwierdzam, że dalej nic nie wiem.Nauczyciel dyplomowany, więc chyba nie mam co się o niego martwić????????
Grażyna28-10-2005 15:29:38   [#18]

uzupełniające do czego? Jakie były pierwsze kwalifikacje i co daje jej to studium - sprawdź.

A co do studiów, to rzeczywiście często są one nieporozumieniem. Ale o 2-semestralnym języku polskim jeszcze nie słyszałam. O 3-4 semestralnych tak. Może warto stworzyć listę kiepskich uczelni, które produkują papierki, a nie specjalistów?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]