Forum OSKKO - wątek

TEMAT: program gimnastyki korekcyjnej
strony: [ 1 ]
aleksandra200406-10-2005 19:41:01   [#01]
Czy istnieją programy gimnastyki korekcyjnej zatwierdzone przez MENiS?
słonko06-10-2005 20:08:37   [#02]
na stronach MEN(iS)owskich nie znalazłam
aleksandra200406-10-2005 20:19:38   [#03]
A zatem wg. jakiego programu powinna przebiegać korekcja wad postawy uczniów?
słonko06-10-2005 20:20:58   [#04]

;)

a wg jakiej prawnej podstawy oświatowej?
aleksandra200406-10-2005 21:11:46   [#05]
Co zatem wpisujecie w rubryce - nazwa programu?
Czy każdy nauczyciel powinien sam napisać taki program czy jak?
cynamonowa06-10-2005 21:13:59   [#06]
 Moja nauczycielka pisała sama. wiem,że miała z tym sporo problemów. Wiele konsultacji u ortopedów i rehabilitantów.
gosienka06-10-2005 21:21:45   [#07]

Nie ma czegoś takiego jak program gimnastyki korekcyjnej, logopedii czy też na przykład zajć korekcyjno - kompensacyjnej. W zależności od zaburzeń tworzy się program dla danego dziecka np. w przypadku gimnastyki korekcyjnej

a/ dziecko przynosi informację od lekarza o swoich wadach postawy. Niektórzy lekarze wypisują , które ćwiczenia są niewskazane a które jak najbardziej

b/ na podstawie tych informcji oraz swojej wiedzy w tym zakresie nauczyciel opracowuje pewien program działań z tym dzieckiem / to znaczy ćwiczenia , które muszą wadę wyeliminować lub zminimalizować

c/ po pewnym czasie / tu mogą być wskazania lekarza lub też sugestie np.nauczycielki, pielęgniarki, rodzica dziecko idzie na badania kontrolne do lekarz

To tak w skrócie. Nie ma możliwości stworzenia programu jakiegoś ministerialnego bo to byłaby głupota. Dobrze , że nikt na to nigdy nie wpadł. Jest to po prostu niemożliwe ze względu na indywidualne zaburzenia

cynamonowa06-10-2005 21:28:26   [#08]
 oczywiście pisała dla każdego dziecka -indywidualny
DYREK06-10-2005 21:44:42   [#09]

DKOS-4014-36/02 Program gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla I etapu edukacji klasy I-III.  Jadwiga Czauderna-Miedziejko
Wydawnictwo KOREPETYTOR
pl. J. Dąbrowskiego 2A, 09-402 Płock,
tel. (024) 268 53 15

Ze strony http://www.men.waw.pl/oswiata/programy/pr1-3.php

A też warto zobaczyć czy w szkole podstawowej jest jeszcze gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna: http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=11987&fs=0&st=0

gosienka06-10-2005 21:49:06   [#10]
ho ho jestem w lekkim szoku tym co zobaczyłam w poście dyrka. Kupię ten program bo mnie zaintrygował. Aż jestem ciekawa co tam napisano.Jeszcze trochę a ktoś stworzy program do logopedii , a może też jest ..................
słonko06-10-2005 21:55:58   [#11]

hmmm...

zakładając, iż n-lka ma cały etat:

teoretycznie (uśredniając) - 9 grup 8-osobowych ( każda grupa ma zajęcia 2 razy w tygodniu )

9 x 8 = 72 osoby

72 osoby przekładają się na 72 programy indywidualne...

;)

cynamonowa06-10-2005 22:14:35   [#12]

słoneczko

Nie znam się na tym ale domniemywam,że dzieci z płaskostopiem to bohaterzy jednego działu, skoliozy - drugiego, lordozy nastepnego itd. Na innych przdmiotach tez piszemy indywidualne programy pracy i jest ich ogrom.
słonko06-10-2005 22:18:55   [#13]

odnośnie programu

o, Dyrek sprawdził stronę MEN pod kątem I etapu - dzięki :)

 

ja szukałam tego, co mnie interesuje ( III etap )

przed chwilą z ciekawości zerknęłam na II etap - nie ma

DYREK06-10-2005 22:22:51   [#14]

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 1996 r. w sprawie zasad organizowania przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego już nieobowiązuje.

Czy jest podstawa prawna do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej? Ilość uczniów, badania od lekarza, grup dyspa... itd. ?

słonko06-10-2005 22:25:56   [#15]

Violu,

i to jest klucz!   :)

indywidualne deficyty wg mnie nawet nie powinny znależć się w programie

są niezbędne dla wiadomości n-la gimnastyki k-k ( lekarza, pielęgniarki, rodziców, dziecka, n-la w-f itp.)

słonko06-10-2005 22:52:11   [#16]

Dyrku, prowadzenie gimnastyki k-k:

rozdz.1, art.2 i 3 ustawy o kulturze fizycznej z 18 stycznia 1996 ( tam , gdzie mowa o rehabilitacji ruchowej ) oraz rozdz.3, art. 19

powyższe z tekstu ujednoliconego Leszka

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  1)

z dnia 9 grudnia 2003 r.

w sprawie dopuszczalnych form realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego

Na podstawie art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Czwarta godzina obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w ramach tygodniowego wymiaru godzin może być realizowana w formie:

1) zajęć sportowych i rekreacyjnych;

2) gier i zabaw ruchowych;

3) zajęć korekcyjno-wyrównawczych;

4) aktywnych form turystyki;

5) imprez rekreacyjnych i rozgrywek sportowych;

6) udziału w szkoleniach młodzieżowych organizatorów sportu i sędziów sportowych;

7) uczestnictwa w ważnych dla środowiska wydarzeniach sportowych.

DYREK07-10-2005 19:43:42   [#17]

Może ktoś zna definicję pojęcia "zajęcia korekcyjno-wyrównawcze". Czy pojęcie to oznacza gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną. Co ministerstwo miało tu na myśli? Czy nie należy ich rozumieć jako zajęć dla uczniów z problemami ruchowymi np. z powodu otyłości, wady wzroku, wady słuchu a także wady postawy. Jak liczna ma być wtedy grupa ? Czy tak jak na wf czyli od 12 do 26.

słonko07-10-2005 20:32:12   [#18]

Dyrku,

co ministerstwo miało na myśli - należało by zapytać u żródła  :)

w ramach gimnastyki k-k mieszczą się m.in. zajęcia dla uczniów z otyłością, wadą wzroku/słuchu, ponieważ one b. często są jedną z przyczyn ( nierzadko przyczyną główną ) wad(y) postawy

określają to zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów do zajęć w-f i gimnastyki k-k w wybranych schorzeniach i zaburzeniach wg grup dyspanseryjnych ( gimnastyki k-k dotyczą grupy Bk1, Bk2, Bk3 )

liczebność grupy k1 oraz k3 to 5-10 osób, k2 10-15 osób

słonko07-10-2005 21:01:35   [#19]

Może ktoś zna definicję pojęcia "zajęcia korekcyjno-wyrównawcze".

http://www.orlikowski.now.pl/pliki/zdjecia/awf_opracowania/TEORIA%20WF_5.DOC

na s.18 przeczytaj o grupie B

słonko07-10-2005 21:23:53   [#20]

i tak sobie do poczytania:

http://lomza.com.pl/wiadomosci/news.php?id_news=1598
DYREK09-10-2005 15:19:27   [#21]

słonko

słonko - jestem za, tylko do tego co Ty piszesz :"określają to zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów do zajęć w-f i gimnastyki k-k w wybranych schorzeniach i zaburzeniach wg grup dyspanseryjnych ( gimnastyki k-k dotyczą grupy Bk1, Bk2, Bk3 ), liczebność grupy k1 oraz k3 to 5-10 osób, k2 10-15 osób"   brak podstaw w prawie oświatowym. Rozporządzenie o 4 wf  mówi o zajęciach korekcyjno - wyrównawczych ale nie określa sposobu ich realizacji (grupy, skierowanie od lekarza, program itd.). Jednocześnie przypominam, że w klasach I - III szkoły podstawowej  nie ma 4 wf , są zajęcia ruchowe w ramach kształcenia zintegrowanego. Tu gimnastyka jest jak najbardzej potrzebna. Posiłkujemy się tu rozp. o ramowych planach nauczania - zajęcia korygujące wady postawy z puli dyrektora.

Chociaż  KO Lublin :

ZASADY ORGANIZACJI PRACY SZKÓŁ I PLACÓWEK NADZOROWANYCH

PRZEZ LUBELSKIEGO KURATORA OŚWIATY

W ROKU SZKOLNYM 2005/2006

 

7. ZASADY ORGANIZACJI GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ

 

1. Gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną organizuje się dla dzieci i młodzieży z odchyleniami od prawidłowej budowy ciała oraz wykazujących obniżenie ogólnej sprawności fizycznej. Głównym kryterium zaplanowania przez dyrektora szkoły gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej są potrzeby uczniów stwierdzone na podstawie zaświadczeń lub opinii służby zdrowia. Warunkiem prowadzenia przez szkołę tych zajęć   jest właściwe określenie potrzeb na podstawie wskazań lekarskich lub pielęgniarki (higienistki szkolnej) sprawującej opiekę nad uczniami oraz zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych, lokalowych i wyposażenia.

2. Gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną mogą prowadzić osoby do tego uprawnione: nauczyciele wychowania fizycznego posiadający odpowiednie przygotowanie w toku studiów, nauczyciele legitymujący się odpowiednim przeszkoleniem kursowym. Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna powinna być prowadzona w zespołach uczniów tworzonych według rodzajów zaburzeń i wieku. Mogą być tworzone zespoły międzyklasowe czy międzyszkolne.

3. Grupy gimnastyki należy tworzyć w zależności od rodzaju schorzeń
i w odpowiednich przedziałach wiekowych, głównie do 15 roku życia. Powyżej
9 roku życia zajęcia gimnastyki należy prowadzić w odrębnych zespołach dla dziewcząt i chłopców. Zajęcia gimnastyki dla uczniów z odchyleniami
w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz przewlekle chorych powinny odbywać się w grupach liczących od 5 do 10 osób. Zajęcia gimnastyki dla uczniów
z obniżoną sprawnością fizyczną powinny odbywać się w grupach liczących od 10 do 15 osób.

25

Zarządzenie MEN z dnia 19.11.1996 r.
w sprawie zasad organizowania przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego

MP z 1996 r. nr 83, poz. 724

 
 
 
 
 

Tylko problem w tym, że:

Kancelaria Sejmu

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WMP19960830724

 

M.P. 1996 nr 83 poz. 724

  Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 1996 r. w sprawie zasad organizowania przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego.

Status aktu prawnego: 

  nieobowiązujący - uchylona podstawa prawna

Data wydania: 

  1996-11-19

Data wejścia w życie: 

  1997-01-05

Data obowiązywania: 

  1997-01-05

Data uchylenia: 

  2001-03-30

Organ wydający: 

 

MIN. EDUKACJI NARODOWEJ

 

 

 

słonko09-10-2005 22:00:51   [#22]

Dyrku,

wiem

w #14 napisałeś o tym, że nie obowiązuje

trochę już o tym pisaliśmy

dlatego na ile mi się udało wyszperać coś, co pasuje do tematu w prawie oświatowym - podałam, reszty ( mam na myśli treść Twioch pytań ) w nim na dzień dzisiejszy nie znajdziesz, bo...nie ma. A w praktyce -  podałam normy z podyplomówki

w ustawie o kulturze fizycznej są jeszcze określone kwalifikacje n-la gimnastyki k-k

emeryt10-10-2005 09:46:34   [#23]

może się komuś przyda - my robimy tak:..

Corocznie (od 3 lat) podpisujemy umowę z firmą wyspecjalizowaną w wykonywaniu badań wad postawy.

Badaniu wad postawy poddawane jest 100 % dzieci rozpoczynających edukację w zerówce i badaniu kontrolnemu dzieci klas II uczetniczące w programie zajęć korekcyjnych. Zakres ćwiczeń określa wykonujący badania. Kwalifikacji na grupy, odpowiadające schorzeniom dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia.

Gmina pokrywa koszty badań, przyznaje i finansuje dodatkowe godziny zajęć na ten cel dla poszczególnych szkół w zależności od potrzeb (ilość grup w szkole) wynikających z badań.

w roku 2005 są to:

Badania kontrolne 54 dzieci klas II szkół podstawowych, uczestniczących w zajęciach gimnastyki korekcyjnej w roku szkolnym 2004/2005

Badania pod kątem wykrywania wad postawy 126 dzieci z oddziałów  przedszkolnych (klasy „0”)

Zakres zleconych firmie czynności:

-          Wykonanie badań i oceny postawy ciała w zakresie: asymetrii tułowia, wad postawy ciała, budowy morfologicznej stóp.

-          Wykonanie wydruku pomiarów zaopatrzonego w komentarz specjalisty.

-          Zorganizowanie spotkań  przeprowadzającego badanie z zainteresowanymi rodzicami, w trakcie których zostaną rodzicom wręczone wyniki badań wraz z omówieniem, wyjaśnione zostaną wątpliwości, udzielone odpowiedzi na pytania oraz ustalone indywidualne zalecenia. W przypadku stwierdzenia przypadków trudnych (wyniki badań wskazują na znaczne odchylenia od normy) - przeprowadzenie indywidualnych konsultacji rodzica i nauczyciela ze specjalistą ortopedą i wskazanie propozycji odpowiednich ćwiczeń.

-          Przeprowadzenie konsultacji w szkołach i placówkach  w zakresie doboru przez nauczyciela odpowiednich ćwiczeń korekcyjnych z uwzględnieniem uzyskanych wyników badań oraz udzielenie instruktażu uprawnionym nauczycielom, wyznaczonym przez dyrektora szkoły do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej.

-          Opracowanie syntetycznej pisemnej informacji dla zamawiającego, zawierającej podstawowe dane o zakresie i wynikach przeprowadzonych badań.

-          Opracowanie tabelarycznej informacji dla każdego przebadanego dziecka (badania kontrolne o których mowa w § 1 pkt.1) pozwalające na dokonanie indywidualnej oceny skuteczności ćwiczeń, przeprowadzonych w całym cyklu zajęć z gimnastyki korekcyjnej, w odniesieniu do stwierdzonych nieprawidłowości wad postawy.

Zakres badania:

Zakres badania określonego w pkt.1 winien obejmować wykonanie badań (wykrywanie i pomiar skrzywień kręgosłupa - zaburzeń symetrii tułowia oraz ocena budowy morfologicznej stóp ) u dzieci bezpośrednio w szkołach i placówkach oraz opracowanie analiz porównawczych pod kątem skuteczności przeprowadzonych z tymi uczniami zajęć gimnastyki korekcyjnej i wprowadzenia ewentualnych zmian przez nauczyciela prowadzącego zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w programie ćwiczeń realizowanych w klasach III.

Zakres badania określonego w pkt. 2 winien obejmować wykonanie badań (wykrywanie i pomiar skrzywień kręgosłupa - zaburzeń symetrii tułowia oraz ocena budowy morfologicznej stóp ) u dzieci bezpośrednio w szkołach i placówkach,  udzielenie instruktażu nauczycielom prowadzącym zajęcia gimnastyki korekcyjnej w zakresie niezbędnym do zaprogramowania na rok szkolny 2005/2006 ćwiczeń adekwatnych do wyników badań, konsultację ze specjalistami.

słonko10-10-2005 10:19:21   [#24]

Zdzisławie,

jestem zainteresowana, mam kilka pytań , np: koszt badania - czy mogę na priva?

Mam wrażenie, ze Dyrkowi chodzi o to samo, co i mnie mierzi - brak oświatowych pp.

I to jest ta druga strona medalu, w kwestii formalnej.

emeryt10-10-2005 10:57:34   [#25]

słonko...

możesz na oswiata@twardogora.pl
słonko11-10-2005 15:41:15   [#26]

Zdzisławie,

dziękuję :)

wysłałam

emeryt11-10-2005 15:48:38   [#27]

słoneczko...

jeszcze nie doszło
słonko11-10-2005 15:53:38   [#28]

Zdzich!

dzięki za odzew!!

to znaczy, że marne szanse...napiszę jeszcze raz ( wysłałam przed południem...znowu te chmury i generalnie nie taka prognoza - trudno się przebić promykom ! ;) )

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]