Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Może ktoś pomoże
strony: [ 1 ]
Sylwek03-10-2005 12:43:50   [#01]
Mam dzieciaka w klasie I s.p., ktory ma orzeczenie poradni o nauczaniu indywidualnym i jednocześnie o potrzebie kształcenia specjalnego. Może ktoś z Was wie jakie przepisy to regulują, czy może je prowadzić nuczyciel z kwalifikacjimi do kształcenia zintegrowanego jeśli nie ma innego specjalisty, w jakim wymiarze godzin takie nauczanie należy prowadzić. Nauczanie indywidualne zostało przyznane do końca roku 2007/2008 tj. na I cykl edukacyjny.
beera03-10-2005 12:50:24   [#02]

może to prowadzić nauczyciel NZ pytanie tylko- jaki stopień uposledzenia?

przynajmniej do momentu gdy z NI zrobią Ci się zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze

Choc jesli wiesz, ze to nauczanie bedzie trwało jakis czas, to może lepiej skierowac jakiegos n-la na oligofrenopedagogikę

a przepisy:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193)
 1. Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zwane dalej "indywidualnym nauczaniem", organizuje się na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.

 

§ 2. 1. Indywidualne nauczanie dyrektor szkoły organizuje w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.

2. Indywidualne nauczanie prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania, w zakresie, miejscu i czasie określonym przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem § 3 ust. 4.

3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie indywidualnego nauczania ucznia nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole lub placówce.

4. Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

5. Zajęcia indywidualnego nauczania są dokumentowane zgodnie z przepisami w sprawie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania.

 


§ 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;
2) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;
3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;
4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;
5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.

3. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla pozostałych uczniów wymienionych w ust. 2 w ciągu co najmniej 3 dni.

4. Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów zerowego etapu edukacyjnego oraz klas I-III powierza się jednemu nauczycielowi.

5. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.

6. W celu pełnego osobowego rozwoju uczniów objętych indywidualnym nauczaniem oraz ich integracji ze środowiskiem rówieśników, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając stan zdrowia dzieci, organizuje im uczestniczenie w życiu szkoły (np. w uroczystościach okolicznościowych).

agabu03-10-2005 13:19:28   [#03]
Ważne jest czego dotyczy kształcenie specjalne. Na podstawie Twoich informacji nie można stwierdzić jednoznacznie jaki nauczyciel powinien uczyć. Jezeli przyczyną wydania orzeczenie nie jest upośledzenie w stopniu umiarkowanym, może to być nauczycie NZ. Ale mogą być inne problemy - niedosłuch, niedowidzenie, choroba przewlekła, zaburzenia zachowanie itp. Musisz przeanalizować zalecenia PPP zawarte w orzeczeniach (obu) i przydzielić zajęcia nauczycielowi, który będzie w stanie je realizować. Analizy bedzie wymagał od nauczyciela także zestaw treści nauczania odpowiedniej dla ucznia podstawy programowej (patrz paragra 3 ust. 5) i stworzenie indywidualnego programu nauczania dla tego dziecka opartego na programie wynikającym z odpowiedniej podstawy programowej. Wtedy należy sie zastanowić jaką specjalność (oligo-, tyflo-, surdo-, freno-) pedagogiczna powinien posiadać nauczyciel. Jeśli nie masz takiego w szkole, powinnaś zatrudnić właściwego.
beera03-10-2005 13:32:09   [#04]

agnieszko, nie do końca masz rację

pomijając zasadnośc zatrudnienia specjalisty, nalezy sie posilkowac Rozporządzeniem o kwalifikacjach.

A w nim jest napisane, kto ma kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej- a jak wiemy NZ jest realizacją obowiązku szkolnego nie specyficzną ( bo taką są zajęcia rewalidayjno-wychowawcze).

Tak więc nie ma ograniczeń, co do tego kto może uczyć w szkole podstawowej niezaleznie, czy to nauczanie odbywa sie w formie indywidualnej, czy nie.

taki jest stan prawny- nie ma pp dla nieuzania kwalifikacji nauczyciela do nauczania NI, jesli ma on kwalifikacje do okreslonego typu szkoły.

Gdyby taki uczeń- uposledzony w stopniu umiarkowanym nie miał NI -nauczany byłby przez n-li uczących w szkole masowej- niezaleznie od tego, czy mieliby oni specjalne kwalifikacje, czy nie.

Sylwek03-10-2005 14:41:58   [#05]

Nauczanie ind.

Dziecko ma orzeczenie o upośledzeniu umiarkowanym
agabu03-10-2005 14:47:32   [#06]

Asiu

Masz rację w ogólności. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Mamy takie przepisy jakie mamy. To, że są niespójne udawadniamy sobie przy niemal każdej dyskusji na forum. Sytuacja, o którą pyta Sylwek (sorry, pisałam do Ciebia jak do kobiety) nie może byc rozpatrzona tylko na podstawie jednego aktu prawnego. Określa ją ich więcej i nie jest najważniejszym rozporzadzenie w sprawie kwalifikacji.

W tym przypadku należy wyjść od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, i

  1. zanalizować powód orzeczenia i zalecenia, które muszą być realizowane w kształceniu specjalnym
  2. jeżeli kształcenie specjalne jest prowadzone w szkole ogólnodostępnej, to bierzesz rozporządzenie Menisa z 18 stycznia 2005 r.  w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci (...)niepełnosprawnych (...) w szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych - i tu paragraf  4 i 5 (jest analogiczne rozporzadzenie dla szkół specjalnych)
  3. dopasowujesz do rozporządzenia o sposobie trybie organizacji NI, analizując zalecenia w orzeczeniu o NI
  4. główkujesz, jak te zalecenia realizować łącznie i jakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, którego wyślesz do dziecka na NI i tu - rozporządzenie o kwalifikacjach w połączeniu z rozporządzeniem z punktu 2 i rozp. o NI.
  5. jezeli nie posiadasz specjalisty mającego przedmiot (NZ) i odpowiednie kwalifikacje do niepełnosprawności ucznia musisz znaleźć specjalistę, albowiem rzecz dotyczy kształcenia specjalnego prowadzonego w systemie nauczania indywidualnego

Kształcenie specjalne jest wymogiem dla tego ucznia. Nie wystarczą więc kwalifikacje nauczyciela danego typu szkoły. Musi on mieć kwalifikacje również inne, żeby móc kształcić specjalnie w trybie indywidualnym. Tak więc istnieje zasadność zatrudnienia specjalisty i to o specjalności zgodnej z niepełnosprawnością ucznia. Przećwiczyłam taki przypadek na sobie.

agabu03-10-2005 14:51:05   [#07]

O Sylwek!

Nie odświeżyłam. To musi być oligofrenopedagog realizujący podstawę programową dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym. Tego nie może robić n-l NZ. Musi być oligo i koniec. Mam tak u siebie.
beera03-10-2005 15:58:07   [#08]

nie

kurcze,

Dziecko z uposledzeniem umyslowym w stopniu umiarkowanym MOŻE uczyc się w szkole masowej- podstawowej.

A kwalifikacje dla nauczyciela w szkole podstawowej okresla Rozporządzenie o kwalifikacjach.

I nie ma znaczenia, czy to nauczanie odbywa się w szkole, czy podczas NI.

Ty masz inna sytuację, bo to szkola integracyjna i tu sa okreslone inne kwalifikacje dla nauczycieli- chocby w cytowanym przez Ciebie roporządzeniu

Takie własnie mamy przepisy.

jesli się mylę- proszę o podanie podstawy prawnej.

...........

Jeśli chodzi o par 5 Rozporządzenia, o ktorym piszesz, nie dotyczy on oddziałów ogólnodostępnych:

§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

 

..........

przepisy są w tej kwestii bardzo rozproszone i bardzo- niestety zachowawcze

Barla03-10-2005 16:24:30   [#09]

agabu

paragraf 5 rozporządzenia MENiS z 18 stycznia 2005 r.  w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci (...)niepełnosprawnych (...) w szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych dotyczy tylko szkół integracyjnych lub z oddziałami integacyjnymi, a tu mowa o szkole ogólnodostępnej.

agabu04-10-2005 12:35:13   [#10]

Rozporządzenie

Przykro mi, ale przepis jest niespójny wewnętrznie. Pisałam już o interpretacji prawa - możliwa jest "tańsza" (OP) i "droższa" (KO). To tak na marginesie OP przychyli sie do asinego odczytania, ale KO na pewno zwróci uwagę na Paragraf 4 rzeczonego rozporządzenia. Kiedyś już Asia pisała, gdy dyskutowaliśmy o jakimś rozwiązaniu prawnym: "dla mnie" cos jest takie. Pozwole sobie i ja tak stwierdzić.

 Dla mnie w tym rozporządzeniu ważne sa następujące, wyróżnione na czerwono, zapisy:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

(Dz. U. Nr 19, poz. 167)

ogłoszono dnia 1 lutego 2005 r.
obowiązuje od dnia 16 lutego 2005 r.

Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:

1) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;
2) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi;
3) przedszkolach i szkołach integracyjnych.
 
 (Prawnie nie ma różnicy pomiędzy szkołą ogólnodostępną z oddziałami integracyjnymi a szkołą integracyjną)

§ 2. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.

2. Warunki i tryb przyjmowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie do przedszkoli, szkół i oddziałów, o których mowa w § 1, określają przepisy w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

§ 3. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia:

1)18. roku życia - w przypadku szkoły podstawowej;
2) 21. roku życia - w przypadku gimnazjum;
3) 24. roku życia - w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej lub dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej.

2. Liczbę dzieci w oddziale przedszkola i liczbę uczniów w oddziale szkoły, o których mowa w § 1, określają przepisy w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, (wszystkie  - ogólnodostępne także) zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.

§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1:

1) rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności:
a) wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,
b) dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,
c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,
d) uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;
3) prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;
5) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.

3. Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Pisałam wcześniej, że to rozporządzenie, które powinno powstać w 1999 r., nie istnieje. Pojawiło się wreszcie w 2005 r. i jest niespójne wewnętrznie. Chodzi mi o to, że nakłada takie same obowiązki (par. 4 ust. 1 i 2) na wszystkie szkoły, nie dając wszystkim takich samych praw do działania (możliwość zatrudnienia specjalistów). Szkoły ogólnodostępne są w tym rozporządzeniu dyskryminowane. Jest ono w par. 5 niezgodne z art. 1 ust. 5 i 5a oraz art. 71 b ust. 1 UoSO. Można pójść jeszcze dalej i stwierdzić, że narusza konstytucyjną równość wobec prawa. Nie istnieje także żadna definicja prawna zarówno szkoły integracyjnej jak i UCZNIA NIEPEŁNOSPRAWNEGO, a powinna być w art. 3 UoSO. Nie ma także trybu powstawania takich szkół, ani szkół z oddziałami integracyjnymi. Oddziały integracyjne mogą być tworzone w każdej szkole ogólnodostępnej. Nie potrzeba nazwy, trzeba mieć oddział integracyjny, wtedy wchodzi się w kategorię szkoły określoną w paragrafie 1 pkt. 2 rozporządzenia. Jest to tylko kwestia zatwierdzenie przez OP arkusza organizacji szkoły, w którym wykaże się bodaj jeden oddział integracyjny (statut zmienia Rada Szkoły lub Rada Pedagogiczna, gdzie jej nie ma).

Wiesz,  Asiu, od jak dawna tropię te absurdy i jak mnie one wkurzają. Czytałam też, zbieżną z moim myśleniem, interpretację (chyba MENISowską) organizacji NI w przypadku dziecka niepełnosprawnego z obojętnie jakiej szkoły. Opracowanie to nosiło tytuł: "Co każdy dyrektor szkoły powinien wiedzieć o NI oraz indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych?" a napisała je Pani Maria Rusin. Moze ktoś to wygrzebie z internetu, bo ja mam tylko wersję papierową.

agabu04-10-2005 12:40:05   [#11]

P.s.

A oto jedyna definicja tego o czym wszyscy niby wiedzą, a nic z niej nie wynika:

UoSO

art. 3

11a) szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć odpowiednio szkołę lub oddział, w których uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3;
beera04-10-2005 13:12:40   [#12]

gdy nie wiadomo o co chodzi- wiadomo o co chodzi.

takie udawanie, czyli budowanie zachowawczych przepisów. Tak jest z WW, z NI przedszkolakow i w ogóle z przedszkolakami ( przeciez maja 5 godzin dziennie darmowego przedszkola), i tak jest z tym tu.

I choć całe rozporzadzenie dotyczy wszystkiego rodzaju szkół, ten paragraf 5 dotyczy TYLKO tych opisanych w par 1 ust 2 i 3, a to ELIMINUJE szkoły ogólnodostępne z koniczności stosowania tego zapisu.

Agnieszko- zeby bylo jasne- popieram w całej rozciaglosci Twoją pasję w tym tropieniu i podziwiam ją.

Ale... po prostu wskazuję na przepisy na ktore mozna się powolac ( lub nie można się powolać) przydzielając NI jakiemukowiek nauczycielowi posiadajacemu kwalifikacje do szkoły masowej danego typu, jesli dziecko nauczane Ni do takiej szkoły uczęszcza.

Wiem, ze to absurd, ze w szkole integracyjnej, lub z oddzialami integracyjnymi postepuje się wobec takiego dziecka inaczej niz w szkole ogólnodostępnej.

Nie cieszy to, bo oznacza, ze podmiotem nie jest uczeń lecz szkoła, ale takie, kurcze, są fakty prawne...

Oczywiście inną rzecza jest to, co zrobi dyrektor- nie ma przeszkód by on zadecydował, ze chce dla ucznia specjalisty i takiego zatrudnić

agabu04-10-2005 13:51:02   [#13]

I znowu się z Tobą zgadzam

Prawo jest do bani i jest sankcjonowaniem pozoranctwa w dziedzinie integracji niepełnosprawnych. Jednocześnie tak właśnie sformułowane, przyzwala na paranoję, bo wystarczy wykreślić "pkt.2 i 3" w par.5 ust.1, żeby zamienić działania pozorne na rzeczywistą pomoc dziecku niepełnosprawnemu, w szkole ogólnodostępnej.  Piszę to wszystko z ogromnym szacunkiem dla starań nauczycieli, którzy podejmują się nauczania indywidualnego dzieci niepełnosprawnych bez odpowiedniego przygotowania. To o tym pewnie grzmiał Fakir, pisząc o wyrządzanej dzieciom krzywdzie.

Szkoła ogólnodostępna - ta nazwa, to kolejny przykład paranoi... O te "takie, kurcze, (...) fakty prawne" chodzi. Powinniśmy to sygnalizować, nie zgadzać się z tym, bo w efekcie takie prawo czyni krzywdę.

To - "pkt.2 i 3", dziwnie przypomina "lub czasopisma" - tyle zmienia i da się w miarę dokładnie przeliczyć.

"podmiotem nie jest uczeń lecz szkoła" - z tym staram się nigdy nie godzić. Mamy w rzeczonym rozporządzeniu zapis obowiązków, postawione zadania - nie ma w nim jednoznacznej powinności wszystkich.

I, oczywiście, znowu się z Tobą zgadzam, że decyzję i odpowiedzialność ponosi dyrektor. Nie tylko prawną...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]