Rozporządzenie Przykro mi, ale przepis jest niespójny wewnętrznie. Pisałam już o interpretacji prawa - możliwa jest "tańsza" (OP) i "droższa" (KO). To tak na marginesie OP przychyli sie do asinego odczytania, ale KO na pewno zwróci uwagę na Paragraf 4 rzeczonego rozporządzenia. Kiedyś już Asia pisała, gdy dyskutowaliśmy o jakimś rozwiązaniu prawnym: "dla mnie" cos jest takie. Pozwole sobie i ja tak stwierdzić. Dla mnie w tym rozporządzeniu ważne sa następujące, wyróżnione na czerwono, zapisy: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167) ogłoszono dnia 1 lutego 2005 r. obowiązuje od dnia 16 lutego 2005 r.
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:
1) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;
2) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi;
3) przedszkolach i szkołach integracyjnych.
(Prawnie nie ma różnicy pomiędzy szkołą ogólnodostępną z oddziałami integracyjnymi a szkołą integracyjną)
§ 2. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.
2. Warunki i tryb przyjmowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie do przedszkoli, szkół i oddziałów, o których mowa w § 1, określają przepisy w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
§ 3. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w szkołach i oddziałach, o których mowa w § 1, jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia:
1)18. roku życia - w przypadku szkoły podstawowej;
2) 21. roku życia - w przypadku gimnazjum;
3) 24. roku życia - w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej lub dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej.
2. Liczbę dzieci w oddziale przedszkola i liczbę uczniów w oddziale szkoły, o których mowa w § 1, określają przepisy w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, (wszystkie - ogólnodostępne także) zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1:
1) rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności:
a) wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,
b) dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,
c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,
d) uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;
3) prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;
5) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.
3. Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Pisałam wcześniej, że to rozporządzenie, które powinno powstać w 1999 r., nie istnieje. Pojawiło się wreszcie w 2005 r. i jest niespójne wewnętrznie. Chodzi mi o to, że nakłada takie same obowiązki (par. 4 ust. 1 i 2) na wszystkie szkoły, nie dając wszystkim takich samych praw do działania (możliwość zatrudnienia specjalistów). Szkoły ogólnodostępne są w tym rozporządzeniu dyskryminowane. Jest ono w par. 5 niezgodne z art. 1 ust. 5 i 5a oraz art. 71 b ust. 1 UoSO. Można pójść jeszcze dalej i stwierdzić, że narusza konstytucyjną równość wobec prawa. Nie istnieje także żadna definicja prawna zarówno szkoły integracyjnej jak i UCZNIA NIEPEŁNOSPRAWNEGO, a powinna być w art. 3 UoSO. Nie ma także trybu powstawania takich szkół, ani szkół z oddziałami integracyjnymi. Oddziały integracyjne mogą być tworzone w każdej szkole ogólnodostępnej. Nie potrzeba nazwy, trzeba mieć oddział integracyjny, wtedy wchodzi się w kategorię szkoły określoną w paragrafie 1 pkt. 2 rozporządzenia. Jest to tylko kwestia zatwierdzenie przez OP arkusza organizacji szkoły, w którym wykaże się bodaj jeden oddział integracyjny (statut zmienia Rada Szkoły lub Rada Pedagogiczna, gdzie jej nie ma). Wiesz, Asiu, od jak dawna tropię te absurdy i jak mnie one wkurzają. Czytałam też, zbieżną z moim myśleniem, interpretację (chyba MENISowską) organizacji NI w przypadku dziecka niepełnosprawnego z obojętnie jakiej szkoły. Opracowanie to nosiło tytuł: "Co każdy dyrektor szkoły powinien wiedzieć o NI oraz indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych?" a napisała je Pani Maria Rusin. Moze ktoś to wygrzebie z internetu, bo ja mam tylko wersję papierową. |