Forum OSKKO - wątek

TEMAT: wydłużenie czasu sprawdzianu a opinia poradni
strony: [ 1 ]
Iva29-09-2005 19:21:39   [#01]
Proszę o pomoc. Mam kłopot z poradnią psych-ped, która nie chce wydać nowej opinni po badaniu czerwcowym z zaznaczeniem, że uczniowi należy wydłużać czas pracy. Rodziców informują, że na sprawdzianie to zależy tylko od decyzji dyrektora. Już nie wiem czy mają rację. Twierdzą że opinia wydana w 4 kl jest jeszcze ważna, ale tam nie ma wzmianki o problemach z wolnym tempem pracy.
JarTul29-09-2005 19:37:40   [#02]

§ 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że:
1) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;
2) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia albo słuchacz przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.

5. Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

6. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1.

Można odpowiadać za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu (ust. 5), jeżeli wie się na czym to dostoswanie ma polegać.  A to moim zdaniem powinna zawierać opinia (orzeczenie), bo na jej podstawie następuje dostosowanie (ust.1, 2, 5).
Ust. 4 wskazuje, że opinia z klasy IV jest ważna, ale przecież nie niesie informacji, jak należy dostosować formę i warunki sprawdzianu.
Jeżeli poradnia będzie się upierać, proponuję pismo do OKE - niech ona zaproponuje dostosowanie na podstawie takiej opinii.

beera29-09-2005 19:46:12   [#03]

moim

zdaniem- zgodnie z prawem nie ma mozliwości by uczniowi wydłuzyc czas pracy podczas sprawdzianu ze wzgledu na wolne tempo pracy

Wystarczy zerknąc do procedur OKE:

 

uczniowie ze s

Uprawnieni do dostosowania warunków i formy sprawdzianu/egzaminu

Typ
zesta-wu

Sposoby dostosowania warunków i formy sprawdzianu/egzaminu

Czas i sala

Dodatkowe wyposażenie
(zgodne z zaleceniami poradni
 i potrzebami zdających)

 

Uwagi

uczniowie
niewidomi

dostosowany w piśmie Braille'a

zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej możliwe wydłużenie czasu sprawdzianu/egzaminu  nie więcej niż o 50%
czasu regulaminowego

musi być oddzielna – gdy uczeń korzysta z wydłużonego czasu lub/i pomocy  nauczyciela wspomagającego

maszyny do pisania pismem Braille'a,  lub specjalnie dostosowane komputery ,
 lub/i kubaryty oraz folie z przyborami do rysowania

uczeń, który nie opanował pisma Braille'a, może korzystać z pomocy  nauczyciela wspomagającego

uczniowie
słabo widzący

dostoso-wany

przybory optyczne, z których uczeń korzysta na co dzień, dodatkowe oświetlenie

 

uczniowie z upośledze-niem w stopniu lekkim

dostoso-wany

 

 

uczniowie niepełnosprawni ruchowo

(w tym z dziecięcym  porażeniem mózgowym)

standardowy

dostosowanie warunków organizacyjnych w tym przystosowane odpowiednio stanowisko pracy, zapisy-wanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączo-nego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci  oraz z usuniętymi programami korekty językowej.

uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu  poleceń i zapisywaniu odpowiedzi jeżeli w toku edukacji  zapewniono mu taką organizację nauki oraz metody pracy i został wdrożony do odpowiedniej współpracy z nauczycielem

uczniowie
słabo słyszący
i niesłyszący

 

dostosowany

 

uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzami-nacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy)

uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

 

standardowy

 

uczeń z dysgrafią, gdy jego pismo jest nieczytelne, może zapisywać odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci, z usuniętymi programami korekty językowej i /lub korzy-stać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje jego odpowiedzi,
uczeń z dysleksją właściwą, którego technika czytania nie pozwala na rozumienie przeczytanego tekstu może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz głośno odczytuje informacje z pierwszej strony zestawu eg-zaminacyjnego oraz teksty i treści zadań.
Rozwiązania zadań otwartych są punktowane z zastosowa-niem zmodyfikowanych kryteriów

uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi

standardowy

Dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza

 

 

Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, do jakich ja zaliczylabym dzieci z wolnym tempem pracy, to zdaniem OKE dzieci z dysgrafią, czy dysleksją. Mam wrażenie, ze od dwóch lat dzieci z wolnym tempem pracy nie otrzymują żadnej pomocy podczas sprawdzianu

Stąd zreszta m.in nasze wystapienie do MENIS

Iva29-09-2005 20:23:53   [#04]

W opinii poradni jest określenie, że to uczeń z dysortografią i dyzgrafią, nie pamiętam czy coś jest ogólnie o dyslekcji. Zastanawiam się czy mogę w jakiś sposób wymusić na poradni wydanie nowej opinni po badaniu czerwcowym. Zawsze wydawało mi się, że po to się przeprowadza badania aby otrzymać opinię. Wniosek wypełnili rodzice i ja nie mam kserokopii, więc nie wiem czy mam prawo domagać się odpowiedzi.

Na moją prośbę poradnia przysłała mi następujący tekst:

INFORMACJA

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w .... uprzejmnie informuje, że (imię i nazwisko ucznia) podobnie jak wszyscy inni uczniowie z opiniami dotyczącymi dysortografii, dysgrafii, dysleksji są upoważnieni do korzystania z przywilejów tak w trakcie nauki, jak i podczas egzaminów zgodnie z rozporządzeniem MENIS z dnia 07.09.2004 r.

Organizacją egzaminów na podstawie odrębnych przepisów i wskazań OKE w Krakowie zajmuje się Dyrektor Szkoły.

Rodzice mają prawo odwołać się od nieprzychylnej decyzji szkoły do właściwych organów nadzorujących szkołę.

1 Do wiadomości rodziców ucznia

Rozporządzenie znam, wskazania OKE również, sprawdzian przeprowadzałam wielokrotnie ale zawsze zgodnie z zaleceniami, wskazaniami  opinii poradni. Wątpliwości mam ze względu na nowy zapis OKE.krakow.pl  "mozliwe wydłużenie czasu sprawdzianu nie więcej niż 50% czasu regulaminowego" - bez dopisku, że zgodnie z zaleceniami ppp

Czy na innych stronach oke jest tak samo? Nie mogę znaleźć.

Basik30-09-2005 13:50:11   [#05]
w interesie rodzica leży ujawnienie tej opinii, bo to rodzic musi zlożyć wniosek o dostosowanie i załączyć opinię, jeśli takowej szkoła nie posiada
lucyna krajewska01-10-2005 19:56:53   [#06]

Iva

Muszę niestety przyznać rację poradni pp w tej kwestii. Ponieważ przepisy dotyczące organizacji sprawdzianów wszędzie są takie same ponieważ oparte na tym samym rozporządzeniu. Ponieważ procedury OKE dotyczące różnego typu dostosowania warunków spr. mówią jasno że można ten czas np. dla dyslektyków wydłużyć nie więcej niż 50 % czasu regulaminowego.

Natomiast uczniowie z wolnym tempem pracy faktycznie nie mają już żadnych możliwości wydłużenia czasu pracy. Natomiast uczeń ze specyficznymi trudnościami w nauce a uczeń z wolnym tempem pracy to dwie różne sprawy.
Widzę,że sprawy spr. jeszcze wzbudzą wiele emocji. Proponuję ,abyśmy się trochę odstresowali

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]