Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
wydłużenie czasu sprawdzianu a opinia poradni |
Iva | 29-09-2005 19:21:39 [#01] |
---|
Proszę o pomoc. Mam kłopot z poradnią psych-ped, która nie chce wydać nowej opinni po badaniu czerwcowym z zaznaczeniem, że uczniowi należy wydłużać czas pracy. Rodziców informują, że na sprawdzianie to zależy tylko od decyzji dyrektora. Już nie wiem czy mają rację. Twierdzą że opinia wydana w 4 kl jest jeszcze ważna, ale tam nie ma wzmianki o problemach z wolnym tempem pracy. |
JarTul | 29-09-2005 19:37:40 [#02] |
---|
§ 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. 3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że: 1) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej; 2) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej. 4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia albo słuchacz przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny. 5. Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia. 6. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1. Można odpowiadać za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu (ust. 5), jeżeli wie się na czym to dostoswanie ma polegać. A to moim zdaniem powinna zawierać opinia (orzeczenie), bo na jej podstawie następuje dostosowanie (ust.1, 2, 5). Ust. 4 wskazuje, że opinia z klasy IV jest ważna, ale przecież nie niesie informacji, jak należy dostosować formę i warunki sprawdzianu. Jeżeli poradnia będzie się upierać, proponuję pismo do OKE - niech ona zaproponuje dostosowanie na podstawie takiej opinii. |
beera | 29-09-2005 19:46:12 [#03] |
---|
moim zdaniem- zgodnie z prawem nie ma mozliwości by uczniowi wydłuzyc czas pracy podczas sprawdzianu ze wzgledu na wolne tempo pracy Wystarczy zerknąc do procedur OKE: uczniowie ze s
Uprawnieni do dostosowania warunków i formy sprawdzianu/egzaminu |
Typ zesta-wu |
Sposoby dostosowania warunków i formy sprawdzianu/egzaminu |
Czas i sala |
Dodatkowe wyposażenie (zgodne z zaleceniami poradni i potrzebami zdających) |
Uwagi |
uczniowie niewidomi |
|
zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej możliwe wydłużenie czasu sprawdzianu/egzaminu nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego |
musi być oddzielna – gdy uczeń korzysta z wydłużonego czasu lub/i pomocy nauczyciela wspomagającego |
maszyny do pisania pismem Braille'a, lub specjalnie dostosowane komputery , lub/i kubaryty oraz folie z przyborami do rysowania |
uczeń, który nie opanował pisma Braille'a, może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego |
uczniowie słabo widzący |
dostoso-wany |
przybory optyczne, z których uczeń korzysta na co dzień, dodatkowe oświetlenie |
|
uczniowie z upośledze-niem w stopniu lekkim |
dostoso-wany |
|
|
uczniowie niepełnosprawni ruchowo (w tym z dziecięcym porażeniem mózgowym) |
standardowy |
dostosowanie warunków organizacyjnych w tym przystosowane odpowiednio stanowisko pracy, zapisy-wanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączo-nego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci oraz z usuniętymi programami korekty językowej. |
uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i zapisywaniu odpowiedzi jeżeli w toku edukacji zapewniono mu taką organizację nauki oraz metody pracy i został wdrożony do odpowiedniej współpracy z nauczycielem |
uczniowie słabo słyszący i niesłyszący |
dostosowany |
|
uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzami-nacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy) |
uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
standardowy |
|
uczeń z dysgrafią, gdy jego pismo jest nieczytelne, może zapisywać odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci, z usuniętymi programami korekty językowej i /lub korzy-stać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje jego odpowiedzi, uczeń z dysleksją właściwą, którego technika czytania nie pozwala na rozumienie przeczytanego tekstu może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz głośno odczytuje informacje z pierwszej strony zestawu eg-zaminacyjnego oraz teksty i treści zadań. Rozwiązania zadań otwartych są punktowane z zastosowa-niem zmodyfikowanych kryteriów |
uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi |
standardowy |
Dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza |
| Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, do jakich ja zaliczylabym dzieci z wolnym tempem pracy, to zdaniem OKE dzieci z dysgrafią, czy dysleksją. Mam wrażenie, ze od dwóch lat dzieci z wolnym tempem pracy nie otrzymują żadnej pomocy podczas sprawdzianu Stąd zreszta m.in nasze wystapienie do MENIS |
Iva | 29-09-2005 20:23:53 [#04] |
---|
W opinii poradni jest określenie, że to uczeń z dysortografią i dyzgrafią, nie pamiętam czy coś jest ogólnie o dyslekcji. Zastanawiam się czy mogę w jakiś sposób wymusić na poradni wydanie nowej opinni po badaniu czerwcowym. Zawsze wydawało mi się, że po to się przeprowadza badania aby otrzymać opinię. Wniosek wypełnili rodzice i ja nie mam kserokopii, więc nie wiem czy mam prawo domagać się odpowiedzi. Na moją prośbę poradnia przysłała mi następujący tekst: INFORMACJA Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w .... uprzejmnie informuje, że (imię i nazwisko ucznia) podobnie jak wszyscy inni uczniowie z opiniami dotyczącymi dysortografii, dysgrafii, dysleksji są upoważnieni do korzystania z przywilejów tak w trakcie nauki, jak i podczas egzaminów zgodnie z rozporządzeniem MENIS z dnia 07.09.2004 r. Organizacją egzaminów na podstawie odrębnych przepisów i wskazań OKE w Krakowie zajmuje się Dyrektor Szkoły. Rodzice mają prawo odwołać się od nieprzychylnej decyzji szkoły do właściwych organów nadzorujących szkołę. 1 Do wiadomości rodziców ucznia Rozporządzenie znam, wskazania OKE również, sprawdzian przeprowadzałam wielokrotnie ale zawsze zgodnie z zaleceniami, wskazaniami opinii poradni. Wątpliwości mam ze względu na nowy zapis OKE.krakow.pl "mozliwe wydłużenie czasu sprawdzianu nie więcej niż 50% czasu regulaminowego" - bez dopisku, że zgodnie z zaleceniami ppp Czy na innych stronach oke jest tak samo? Nie mogę znaleźć. |
Basik | 30-09-2005 13:50:11 [#05] |
---|
w interesie rodzica leży ujawnienie tej opinii, bo to rodzic musi zlożyć wniosek o dostosowanie i załączyć opinię, jeśli takowej szkoła nie posiada |
lucyna krajewska | 01-10-2005 19:56:53 [#06] |
---|
Iva Muszę niestety przyznać rację poradni pp w tej kwestii. Ponieważ przepisy dotyczące organizacji sprawdzianów wszędzie są takie same ponieważ oparte na tym samym rozporządzeniu. Ponieważ procedury OKE dotyczące różnego typu dostosowania warunków spr. mówią jasno że można ten czas np. dla dyslektyków wydłużyć nie więcej niż 50 % czasu regulaminowego.
Natomiast uczniowie z wolnym tempem pracy faktycznie nie mają już żadnych możliwości wydłużenia czasu pracy. Natomiast uczeń ze specyficznymi trudnościami w nauce a uczeń z wolnym tempem pracy to dwie różne sprawy.
Widzę,że sprawy spr. jeszcze wzbudzą wiele emocji. Proponuję ,abyśmy się trochę odstresowali | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|