Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze a religia
strony: [ 1 ]
Chowański Krzysztof26-09-2005 20:56:40   [#01]

Uczeń z upśl. umysł. w st. głębokim. Nauczanie indywidualne. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. 5x2godz.

Rodzice wystąpili o zajęcia religii. Wystąpiłem z wnioskiem do OP o zwiększenie godzin na religię zgodnie z wnioskim rodziców. OP odpowiedziało abym zrobił to z godzin przeznaczonych na rewalidację. Czy mogę z tych godzin organizować naukę religii?

beera26-09-2005 21:00:18   [#02]

nauczanie religii???

takie zajęcia moze prowadzic specjalista według scisle okreslonego, sporządzonego według potrzeb programu. Katecheta odpada

Nie ma w zaj rew- wych wyodrebnionych przedmiotów, bo to specyficzna realizacja obowiazku szkolnego.

jak rozumiem chodzi im o praktyki religijne...

nie lepiej by umowili się z ksiedzem na cotygodniowe odwiedziny u chorej?

Leszek26-09-2005 21:03:21   [#03]

ROZPORZĄDZENIE MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193)

§ 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

  1)  dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;

  2)  dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;

  3)  dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;

  4)  dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;

  5)  dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.

3. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla pozostałych uczniów wymienionych w ust. 2 w ciągu co najmniej 3 dni.

4. Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów zerowego etapu edukacyjnego oraz klas I-III powierza się jednemu nauczycielowi.

5. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.

 

nie powinieneś zabierać tych godzin na religię...

pozdrawiam

beera26-09-2005 21:04:38   [#04]

Leszku

ale ono- to dziecko nie ma NI

ono ma zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze...

.........

co w kwestii religii niewiele zmienia;-)

Jersz26-09-2005 21:05:58   [#05]

?

a ksiądź proboszcz posiada przygotowanie specjalistyczne ? Ukończył studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w tym zakresie? Jeśli tak to możesz rozważyć powieżenie mu prowadzenia tych zajęć, jak każdemu innemu nauczycielowi. Jeśli tak się stanie to niech w ramach 10 godzin tygodniowo (2 godziny dziennie) wprowadza elementy religijne. Są to jednak tylko rozważania teoretyczne. Poważnie już. Ja niestety odmówiłbym rodzicom. I przekazał ich prośbę księdzu. Posługa duchowa należy się każdemu parafianinowi (bezpłatnie), również (a może w szczególności ) poszkodowanemu przez los.

Jersz

beera26-09-2005 21:07:48   [#06]

natomiast

nie zgodze sie, ze w NI może nie byc religii

moze nie byc technologii inf i w-fu- jesli jest zwolnienie lekarskie.

jesli rodzice chcą religii w NI musi ona byc

ten zapis pozwala tylko na ograniczenie tresci,  nie na rezygnację z przedmiotu...

Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.

beera26-09-2005 21:09:21   [#07]

jersz

ksiądz odwiedzajacy chorą robi to w ramach ob owiazkow kapłanskich- nie musi mieć oligofrenopedagogiki do tego.

nie widze przeszkod by ksiądz odwiedzał chorą, jesli taka wola rodziców- taka jest moja rada w #1

Jersz26-09-2005 21:12:47   [#08]
Asi nie zrozumiałaś albo ja zbyt "bełkotliwie" wystukałem. Ksiądz może odwiedzać dziecko. Nie może jednak prowadzić zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (chyba że posiada kwalifikacje). Godziny zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie są przeznaczone na realizację zajęć religii.
beera26-09-2005 21:13:57   [#09]

aha

czyli jestesmy zgodni

:-)

bo się pogubilam :-)

Chowański Krzysztof27-09-2005 09:05:04   [#10]

Ale nie ma ramówki do zajęć rewalidacyno-wychowawczych dla uczniów z upośledzeniem w stopniu głębokim. Moim zdaniem ( może mylę się) w rozporządzeniu z 30 stycznia 1997r. w sprawie zasad organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodziezy upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (dz. U. Nr 14 poz. 76) religia nie występuje. Dlatego też, te 10 godzin zajęć winno być wykorzystane na zaj. rew.-wych. natomiast religia z dodatkowych godzin przeznaczonych dodatkowo za zgodą OP. Lecz nasz OP chcąc <zaoszczędzi" proponuje mi " .... umożliwić uczennicy naukę wnioskowanej religii w ramach przysługujących jej zgodnie z rozporządzenim godzin".

Tak więć wówczas zajęć rewalidacyjnych było by nie 10 a 9.

czy dobrze wnioskuję?

beera27-09-2005 10:10:07   [#11]

niedobrze

Bo jest jasne, że religii nie ma wśród nauczanych tresci, bo tresci te sa opisane w Rozporządzeniu i obejmują:

§ 8. 1. Zajęcia obejmują przede wszystkim:

 

1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,

 2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,

 3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,

 4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,

 5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,

 6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,

 7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

 2. Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący te zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu kwalifikacyjnym.

 

Nieuzasadnione jest żądanie rodziców wobec tego.

OP dał 10 godzin na zajęcia rew- wych i zachował sie OK- tyle powinien zrobić. Nie ma powodu by finansował dodatkowo naukę jakiegos przedmiotu- czy to religii, czy matematyki, bo nie ma dla takiego postepowania żadnego uzasadnienia.

I co więcej- Ty NIE MOŻESZ wydzielic z rew- wych niczego odrebnego, bo dzialanie w ramach rewalidacji i wychowania to pewien zespól nastawiony na realizacje celów, o ktorych wyżej .

Pomijam fakt, ze jak sobie wyobrazasz zajecia rew- wych z religii?

Ja jestem przekonana, ze chodzi po prostu o to by dziecko doświadczało praktyk religijnych- ale to już sprawa rodzicow, nie szkoły w tej sytuacji...

Boga27-09-2005 16:36:13   [#12]

dziecko głęboko upośledzone umysłowo

   

Orzeczenie o potrzebie organizowania przez szkołę indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z uczniem głęboko upośledzonym umysłowo wydaje się wyjątkowo - tylko w sytuacji, gdy uczeń ze względów na stopień np. niepełnosprawności ruchowej lub choroby uniemozliwiajacych mu uczestniczenie w zajęciach zespołowych na terenie placówki specjalistycznej,  nie może w nich uczestniczyć. To jest najczęsciej uczeń niechodzący, cierpiący fizycznie, bez kontaktu słownego.

"Lekcja religii" byłaby tu fikcją! Temu dziecku w ramach dziesięciu godzin zajęć tygodniowo potrzebna jest np. rehabilitacja ruchowa, masaż całego ciała jako pobudzanie zmysłu dotyku, rozwijanie jego percepcji słuchowej i wzrokowej, pobudzanie rozwoju mowy, a może nauka porozumiewanie się z otoczeniem jakąś metodą alternatywną dla języka ustnego itd. To ewentualnie potrafi robić (i rozumieć) absolwent oligofrenopedagogiki z jakimiś dodatkowymi kwalifikacjami i umiejętnościami, na pewno nie katecheta.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]