Forum OSKKO - wątek

TEMAT: upośledzenie umiarkowane
strony: [ 1 ]
inka225-09-2005 15:50:15   [#01]
Dostałam od rodziców orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka (upośledzenie w stopniu umiarkowanym). Proszą o zorganizowanie nauczania w szkole. Czy da się to zrobić i jak? Mam nauczycielkę - magistra pedagogiki specjalnej. Jakie przepisy regulują te sprawy? Z góry dziękuję za rady.
beera25-09-2005 15:57:40   [#02]

ale

jaki charakter nauczania?

masz miec nauczanie w klasie i w szkole masowej, czy indywidualne?

inka225-09-2005 16:01:37   [#03]
Indywidualne.
beera25-09-2005 16:09:13   [#04]

no to prościej

masz orzeczenie, teraz musisz miec prosbe rodziców o zorganizowanie takiego nauczania.
I organizujesz je- u nas musi być najpierw decyzja OP w kwestii godzin, czyli pisze ja pismo do OP o przyznanie ich. Proszę zawsze o najwieksza ilośc, dostaję zawsze najniższą:-(.

Potem ustalasz plan nauczania takiego ucznia przyznajac liczbe godzin wlaściwym przedmiotom- pamiętaj, ze musza być wszystkie poza tymi na ktore masz zwolnienie lekarskie.

NI organizujesz w domu ucznia, ale masz - w miarę mozliwości- umozliwic dziecku uczestniczenie w zyciu szkoły.

realizujsz podczas zajęć inna podstawe programową. N-le pisza plany w oparciu o te podstawę.

No i musisz zrobic kolejny aneks do projektu

 

Przepisy:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193)
 1. Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zwane dalej "indywidualnym nauczaniem", organizuje się na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.

 

§ 2. 1. Indywidualne nauczanie dyrektor szkoły organizuje w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.

2. Indywidualne nauczanie prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania, w zakresie, miejscu i czasie określonym przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem § 3 ust. 4.

3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie indywidualnego nauczania ucznia nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole lub placówce.

4. Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

5. Zajęcia indywidualnego nauczania są dokumentowane zgodnie z przepisami w sprawie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania.

 


§ 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;
2) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;
3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;
4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;
5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.

3. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla pozostałych uczniów wymienionych w ust. 2 w ciągu co najmniej 3 dni.

4. Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów zerowego etapu edukacyjnego oraz klas I-III powierza się jednemu nauczycielowi.

5. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.

6. W celu pełnego osobowego rozwoju uczniów objętych indywidualnym nauczaniem oraz ich integracji ze środowiskiem rówieśników, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając stan zdrowia dzieci, organizuje im uczestniczenie w życiu szkoły (np. w uroczystościach okolicznościowych).

Barla26-09-2005 16:16:29   [#05]
Masz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a potrzebne jest orzeczenie o potrzebie nauczania indywidulanego - jeżeli tym trybem dziecko ma być nauczane.
beera26-09-2005 16:49:36   [#06]

ma

indywidualne- #2

jak zrozumialam- orzeczenie

Barla27-09-2005 12:34:04   [#07]

Asiu, aby skorzystać z rozporządzenia, które cytujesz powyżej dziecko musi mieć orzeczenie o potrzebie nauczania indywidulanego. Na ten moment mamy informacje o tym, że dziecko ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor nie ma więc podstaw do organizowania nauczania indywidualnego dla dziecka.

Uczeń powinien uczęszczać na wszystkie zajęcia organizowane dla klasy do której został przypisany. Nauczyciele dostosują wymagania do możliwości, potrzeb i zainteresowań dziecka. Jeśli dyrektor dostanie zgodę od OP to zorganizuje zajęcia rewalidacji indywidulanej zgodnie z potrzebami rozwojowymi dziecka.

cynamonowa27-09-2005 14:11:06   [#08]
 Barlo - ja myślę, że ten uczeń powinien realizowac swoja ramówkę  - bez przedmiotów ( dla uczniów umiarkowanych). tam bez łaski OP sa godziny rewalidacyjne.
Barla27-09-2005 14:57:59   [#09]

?

violu, a jak? Ramowe plany nauczania są dla szkoły a nie dla ucznia.
cynamonowa27-09-2005 18:44:54   [#10]
 Barlo - nie żeby sie upierać, dla szkoły ale ucznia obowiązuje własnie taka ramówka ( o ile nie jest oczywiscie nauczany indywidualnie)
beera27-09-2005 18:55:24   [#11]

barlo

w poscie 3 inka mowi, ze uczeń  ma miec nauczanie indywidualne

agabu28-09-2005 13:24:47   [#12]

Kurczę, znowu...

Uczeń z upośledzeniem umiarkowanym, z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub orzeczeniem o nauczaniu indywidualnym realizuje inną podstawę programową niż pozostali uczniowie w szkole, nawet jeżeli jest jedynym takim uczniem. Jeżeli jest inna podstawa programowa (zajrzyj w rozporzadzenie o podstawie), realizujemy program oparty na niej i kropka.

Dygresja - na tym przykładzie widać jaką głupotą jest używane przez PPP w orzeczeniach określenie "program szkoły specjalnej". Program szkoły specjalnej może być oparty na różnych podstawach programowych:

inny jest dla uczniów np.  niesłyszących - bo oparty na odrębnej podstawie programowej

inny, dla uczniów niewidomych i niedowidzących - bo oparty na odrębnej podstawie programowej

inny dla upośledzonych umiarkowanie -  bo oparty na odrębnej podstawie programowej

inny dla upośledzonych lekko - bo oparty na odrębnej podstawie programowej, tzn. "normalny" oparty na "normalnej" podstawie programowej z dostosowanymi do możliwości ucznia wymaganiami edukacyjnymi

Uczeń, czy nauczany w szkole na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, czy w domu na podstawie orzeczenia o nauczaniu indywidualnym (może mieć obydwa lub tylko drugie lub tylko pierwsze), jeżeli ma w jednym  z nich,lub obu,  napisane, że jest upośledzony umiarkowanie realizuje program oparty o podstawę programową dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym.

Barla28-09-2005 14:37:45   [#13]

Inko

wyjaśnij proszę, jakie orzeczenie/a posiada dziecko. Moim zdaniem otrzymałaś od rodziców orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i prośbę o zorganizowanie nauczania w szkole. Jeśli tak to nie masz podstaw do organizowania nauczania indywidualnego zgodnie z cytowanym rozporządzeniem. Masz natomiast obowiązek zapewnić realizację wskazań zawartych w otrzymanym orzeczeniu w miarę posiadanych środków finansowych.

Barla28-09-2005 14:55:57   [#14]

spokojnie a

Rozmawiamy o ramowym planie nauczania a nie o podstawie programowej.

Oczywiście podstawa programowa będzie wyznacznikiem dalszej pracy z uczniem.

Barla28-09-2005 15:56:27   [#15]

agabu

uczniowie z niepełnosprawnoscią intelektualną w stopniu lekkim nie mają odrębnej podstawy programowej. A głupota poradni jeśli czasem występuje, to moim zdaniem w nieco innym momencie jej fukncjonowania. Ponieważ istnieją programy dla szkół specjalnych (za MEN) to poradnia ma prawo tak napisać w orzeczeniu, bo ma też obowiązek napisać diagnozę dziecka i jest tam umieszczona informacja o rodzaju niepełnosprawności. Nie ma wieć wątpliwości o jaki program chodzi.
miecz14-10-2005 20:46:59   [#16]

upośledzenie umiarkowane, problem

Czy organ prowadzący może czy zobowiązany jest przydzielić godziny rewalidacyjne dla ucznia z upośl umiarkowanym?-MOZE KTO pomoże!!!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]