Od 1 września czwarta dodatkowa godzina obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w gimnazjum | Podstawy prawne : 1. USTAWA z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. (tekst jednolity) Art. 19. 2. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV, V i VI szkół podstawowych i gimnazjów wynosi 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - 3 godziny lekcyjne, w ciągu tygodnia, z zastrzeżeniem art. 61. Art. 61. 1. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego określony w art. 19 ust. 2 stosuje się: 3) dla uczniów gimnazjów - od dnia 1 września 2005 r. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 grudnia 2003r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego. (Dz.U. z 2003r. Nr 217, poz. 2128) § 1. Czwarta godzina obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w ramach tygodniowego wymiaru godzin może być realizowana w formie:
1) zajęć sportowych i rekreacyjnych; 2) gier i zabaw ruchowych; 3) zajęć korekcyjno-wyrównawczych; 4) aktywnych form turystyki; 5) imprez rekreacyjnych i rozgrywek sportowych; 6) udziału w szkoleniach młodzieżowych organizatorów sportu i sędziów sportowych; 7) uczestnictwa w ważnych dla środowiska wydarzeniach sportowych.
§ 2. Zajęcia wychowania fizycznego, o których mowa w § 1, mogą być organizowane przez szkołę jako zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne lub pozaszkolne. § 3.
- Dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, radę szkoły lub radę rodziców, przygotowuje propozycje wskazujące formy realizacji czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego, w ramach form wymienionych w § 1, do wyboru przez uczniów.
- Propozycje, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
- potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia sportowe w danej dziedzinie sportu bądź aktywności ruchowej;
- uwarunkowania lokalne;
- miejsce zamieszkania uczniów;
- tradycje sportowe szkoły i środowiska
- możliwości kadrowe.
§ 4. Dopuszcza się możliwość łączenia czwartych godzin zajęć wychowania fizycznego organizowanych w formach określonych w § 1 pkt 4-7 z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie. Organizacyjnie- czwarta godzina stanowi rozszerzenie zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych (ramowych planów nauczania), a środki na jej realizację są zabezpieczone w subwencji oświatowej W odpowiedzi na zapytania o formę i zasady realizacji czwartej godziny wf stwierdzić należy, iż przy jej realizacji mają zastosowanie wszystkie aktualne przepisy prawne dotyczące przedmiotu wychowanie fizyczne.
- Zajęcia te mogą prowadzić jedynie osoby posiadające kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania fizycznego (zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
- Dokumentowanie obecności uczniów podczas czwartej godziny wf powinno się odbywać jak w stosunku do innych zajęć edukacyjnych (dzienniki zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych)
- Uczestnictwo i aktywność uczniów na czwartej godzinie wf winna mieć wpływ na ocenę z przedmiotu jako całości.
- Liczebność grupy na zajęciach wychowania fizycznego określa rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. nr 61, poz 626)
- Przeprowadzenie wycieczek szkolnych, które są jedną z możliwych form realizacji wprowadzanej godziny wf powoduje w trakcie ich przygotowywania i przeprowadzenia konieczność przestrzegania przepisów dotyczących wycieczek szkolnych
- Rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych form realizacji czwartej godziny wf nie różnicuje zasad realizacji tych zajęć ze względu na typ czy rodzaj szkoły. Dopuszczalne formy obowiązują również np. w szkole specjalnej
Komentarz
- Wydaje się, iż naczelna zasadą przy wprowadzeniu zajęć dodatkowych powinna być zasada wolnego wyboru przez uczniów ulubionej/preferowanej formy zajęć. Tylko wtedy mamy szansę zmienić niekorzystne tendencje związane z unikaniem zajęć ruchowych, zwalnianiem z zajęć i ograniczaniem aktywności fizycznej młodzieży gimnazjalnej.
- Sprawne i zgodne z oczekiwaniami wprowadzenie na terenie szkoły form realizacji czwartej godziny wf wymaga dokonania diagnozy potrzeb i oczekiwań środowiska szkoły ( uczniów, nauczycieli, rodziców), zasobów kadrowych i możliwości bazowych
- Z uwagi na możliwość odchodzenia od systemu klasowo-lekcyjnego, fakultatywność zajęć, różnorodność podejmowanych form realizacji i możliwość kumulacji godzin realizacja czwartej godziny wf winna być poprzedzona stworzeniem planu dydaktycznego /szkoleniowego, harmonogramu działań czy też kalendarza imprez, zawodów i wycieczek
- Zasada wyboru przez ucznia ulubionej formy zajęć wf pociąga w konsekwencji konieczność ich czytelnego nazwania i jednorodność realizacji wybranej aktywności fizycznej przez okres przynajmniej jednego roku. Potencjalnie zmiany formy zajęć uczeń mogłaby dokonać po upływie roku szkolnego.
- Zróżnicowaniu potrzeb środowisk szkolnych i możliwości materialnych i organizacyjnych powinna towarzyszyć na terenie każdej szkoły możliwie najszersza oferta proponowanych form realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego.
- Odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego stanowić powinno rozwiązanie problemów bazowych na terenie placówek. Dodatkowo organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych może wpływać na racjonalne wykorzystanie bazy sportowej na terenie gminy.
z http://www.kuratorium.bialystok.pl/kuratorium2/DesktopDefault.aspx?tabindex=3&tabid=375 |