Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nowe nowości MENiS;-)
strony: [ 1 ]
zgredek09-08-2005 14:28:31   [#01]

Odpowiedzi na pytania dotyczące postępowań egzaminacyjnych

zgłaszane przez organy prowadzące szkoły

1)  Czy obydwaj eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnej powinni posiadać specjalność zawodową odpowiadającą typowi i rodzajowi szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel oraz specjalności zawodowej nauczyciela ubiegającego się o awans?

Czy w skład komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela języka angielskiego może wejść ekspert - specjalista w zakresie filologii rosyjskiej?

Organ prowadzący szkołę obowiązany jest do powołania komisji egzaminacyjnej w następującym składzie:

  • przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
  • dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel ubiegający się o awans;
  • dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu;
  • na wniosek nauczyciela w skład komisji wchodzi przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego.

»   Jeżeli nauczyciel ubiegający się o awans chciałby, żeby w skład komisji egzaminacyjnej wszedł przedstawiciel związku zawodowego, we wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego powinien wskazać właściwy związek zawodowy. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest wówczas zwrócić się do właściwego związku zawodowego o wskazanie swego przedstawiciela do udziału w pracach komisji egzaminacyjnej. Przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy związku.

 

»   W skład komisji egzaminacyjnej organ prowadzący szkołę obowiązany jest powołać dwóch ekspertów z listy ekspertów ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu - ogólnokrajowa lista ekspertów z podziałem na województwa dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (www.menis.gov.pl/oświata/sprawy nauczycieli/awans). Na liście podano telefony kontaktowe i adresy ekspertów, a także informację o ich specjalnościach zawodowych (kwalifikacjach) i doświadczeniu zawodowym.

 

»   Obaj eksperci powinni posiadać specjalność zawodową odpowiadającą:

 

Przykład:

2)  Czy w skład komisji egzaminacyjnej można powołać wicedyrektora szkoły? Czy wicedyrektor szkoły może wziąć udział w posiedzeniu komisji egzaminacyjnej w zastępstwie dyrektora?

Konsekwentnie do regulacji zawartych w art. 7 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, w myśl których dyrektor szkoły reprezentuje szkołę na zewnątrz i jest przełożonym służbowym nauczycieli, w przepisach art. 9g ustawy ustanowiono obowiązek powołania dyrektora szkoły w skład komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że ustawa – Karta Nauczyciela nie wyłącza stosowania przepisów ustawy o systemie oświaty. Zgodnie zaś z przepisem art. 39 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w przypadku nieobecności dyrektora szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w przypadkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący.

»   W świetle powyższego nie podlega dyskusji możliwość powołania w skład komisji egzaminacyjnej wicedyrektora, jeżeli np. dyrektor szkoły przebywa na urlopie, zwolnieniu lekarskim itp.

»   Nie ulega także wątpliwości, że dyrektor szkoły może upoważnić swojego wicedyrektora do reprezentowania go w komisji egzaminacyjnej, jeśli sam nie może wziąć udziału w jej pracach.

3)  Wśród wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego w § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593) wskazano umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Czy komisja egzaminacyjna ma prawo żądać od nauczyciela potwierdzenia spełnienia tego wymogu poprzez przedłożenie zaświadczenia ukończenia kursu informatycznego zorganizowanego przez ośrodek doskonalenia nauczycieli?

Wykaz dokumentów, które nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego winien obligatoryjnie załączyć do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego zawarto w przepisach § 9 ust. 1 pkt 1 - 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. Zgodnie z tymi przepisami, dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego obejmuje:

1) oryginały lub poświadczone kopie aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego oraz dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, tj. kwalifikacje do zajmowania danego stanowiska w danym typie szkoły,

2) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; jeżeli w okresie stażu nauczyciel zmienił miejsce zatrudnienia, winien przedłożyć świadectwo pracy z poprzedniego miejsca zatrudnienia, a jeśli to nie jest możliwe - zaświadczenie dyrektora szkoły, w której był poprzednio zatrudniony; analogicznie, w przypadku nauczyciela odbywającego staż w trybie określonym w art. 22 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela (przy równoczesnym zatrudnieniu w kilku szkołach), niezbędne jest przedłożenie świadectw pracy lub zaświadczeń dyrektorów z wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony,

3) zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji,

4) ocenę dorobku zawodowego za okres stażu, a w przypadku nauczyciela, który w okresie stażu zmienił miejsce zatrudnienia, także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia.

Jak wynika z powyższego wykazu, komisja egzaminacyjna nie ma podstaw domagać się przedłożenia przez nauczyciela zaświadczenia o ukończeniu kursu informatycznego.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego winien wykazać się umiejętnością wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zatem w okresie stażu nauczyciel winien realizować takie zadania, by udowodnić posiadanie tej umiejętności (np. prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera, Internetu, poczty elektronicznej, itp.). Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w planie rozwoju zawodowego, jak również w sprawozdaniu z jego realizacji.

emeryt09-08-2005 15:02:35   [#02]

a ja durny...

usilnie szukałem koniecznie dwóch anglistów. Aż znalazłem. Ale ile mnie to kosztowało trudu. A mogłem rusycystów których jest więcej na liście.

No cóż. Takie wyjaśnienie Menisek mógł dać na początku lipca. Ale był nieruchawy.

Gaba09-08-2005 15:19:17   [#03]
i wyszło na moje z tymi wickami, a co się mi na odpowiadano w naszym KO... to moje. Przecież to trochę zabawne, że se musi dyrektor pisac do MENiSa w sprawie zastępstwa za siebie na komisjach...
Leszek09-08-2005 17:39:44   [#04]

dwie pierwsze nowości były tam już trochę czasu, dziś dodano trzecią...

ale te zapisy to nic nowego...

pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]