Forum OSKKO - wątek

TEMAT: 20 godzin zegarowych w etacie ped. specjalnego
strony: [ 1 ]
IkaP23-04-2005 17:54:30   [#01]

Podnoszę wątek.

Pytałam się niedawno na forum, czy pedagodzy specjalni pracujący w oddziałach integracyjnych mogą mieć podniesioną przez OP liczbę godzin z 18 do 20.

Wczoraj dowiedziałam się, że mają być to na dodatek godziny zegarowe, tak jak u pedagoga szkolnego. Szkopuł w tym, że w naszej szkole pedagodzy specjalni są na wszystkich lekcjach z klasą, dyżurują tak jak inni nauczyciele na przerwach, są wychowawcami klas integracyjnych. Nasz OP twierdzi od kilku dni, że nie jesteśmy nauczycielami.

Jakie są obowiązki pedagogów wpierających w Waszych szkołach integracyjnych i jakie mają pensum? Czy OP może wprowadzić takie zmiany?

Leszek23-04-2005 18:19:59   [#02]

myślę, że chodzi Ci tu o tzw. wspomagających nauczycieli:

ROZPORZĄDZENIE MENiS z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167)

§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:

  1)  przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;

  2)  przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi;

  3)  przedszkolach i szkołach integracyjnych.

§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:

  1)  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

  2)  odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

  3)  realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;

  4)  zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;

  5)  integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.

§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1:

  1)  rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

  2)  współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności:

a)    wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,

b)    dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,

c)    w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,

d)    uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;

  3)  prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;

  4)  udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;

  5)  prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.

3. Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1.

 

zatem jest jasne określenie "nauczyciele"

pozdrawiam

IkaP24-04-2005 08:00:46   [#03]

Koronnym argumentenm naszego OP jest twierdzenie, że pedagodzy specjalni /wspierający, wspomagający/ nie prowadzą zajęć edukacyjnych. W przytoczonym rozporządzeniu jest napisane "uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli". Pomija się się

c)    w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem

Co rozumiecie pod pojęciem uczestniczą w zajęciach? Jak te godziny zegarowe ująć teraz w arkuszu?

rzewa24-04-2005 08:05:48   [#04]

nie widzę problemu....

wszystkie godziny wszystkich nauczycieli to godziny zegarowe!

KN operuje tylko jednym rodzajem godziny - godzina zegarową. Ten nauczyciel, który zajęcia prowadzi też pracuje w godzinach zegarowych - wobec tego zapisujesz tak samo jak godziny innych n-li - bo są to te same godziny!

Maryna24-04-2005 08:28:36   [#05]
wymiar tygodniowy nauczyciela wspomagajacego w klasie integracyjnej wynosi 18 godz., tak jest w Krakowie. Wczesniej rzeczywiście było 20 godz.
IkaP24-04-2005 19:01:11   [#06]

U nas odwrotnie, było 18 teraz ma być 20.

Maryna - jak argumentowano zmianę pensum w Krakowie?

rzewa24-04-2005 19:09:48   [#07]

??

OP ustala pensum i tłumaczyć się z tego nie musi.

Kurator może jedynie mieć zastrzeżenia, jak pensum będzie większe niż 26 godzin (bo tyle ma, wykonujący zadania opiekuńcze, n-l śiwetlicy wg KN)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]