Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Konsultacja OSKKO - Statuty ramowe - całość |
|
Marek Pleśniar | 20-05-2010 00:43:12 [#01] |
---|
Pozostawiamy dziś "nad kreską" tylko ten wątek. Link do pozostałych zamieszczamy poniżej:
1. Przedszkole publiczne: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42588&ux=10577&pst=0#pst0
2. Publiczna szkoła podstawowa: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42587&ux=10577&pst=0#pst0
3. Gimnazjum publiczne: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42589&ux=10577&pst=0#pst0
4. Liceum ogólnokształcące publiczne, liceum profilowane, liceum uzupełniające: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42590&ux=10577&pst=0#pst0
5. Publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42593&ux=10577&pst=0#pst0
6. Szkoły dla dorosłych: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42591&ux=10577&pst=0#pst0
7. Publiczne szkoły specjalne: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42592&ux=10577&pst=0#pst0
Ponadto zamieszczamy link do strony OSKKO z efektami konsultacji:
http://oskko.edu.pl/oskko/statut_ramowy/
ewa zespoliła naszą pracę w taki sposób
Uwagi Opolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu
ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r
w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
I. Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do
rozporządzenia
II. Ramowy statut gimnazjum – załącznik nr 3 do rozporządzenia
III. Ramowy statut publicznego liceum ogólnokształcącego, uzupełniającego
liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego – załącznik nr 4 do
rozporządzenia
IV. Ramowy statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe –
załącznik nr 5
|
Zapis projektu
|
Uwagi OSKKO
|
I. § 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w
oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:
5) w
szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem
społecznym – do 16.
II. § 3. ust. 4 pkt
5 - załącznik nr 3
III. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 4
IV. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 5
|
§ 4.
ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym
w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych
niedostosowaniem społecznym – do
14.
W przypadku, gdy
u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona,
liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.
|
I. § 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb
rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia
opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.
2. Zasady
organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu
z organem prowadzącym.
|
Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem
zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie § 9 ust. 2
rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych
zajęć.
Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis
martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się
niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.
|
I. § 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły
podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli
ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli
przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub
egzaminacyjnych, oraz
wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych
postępowań.
II. § 9. ust. 3 - załącznik nr 3
III. § 9. ust. 3 - załącznik nr 4
IV. § 9 ust. 3 -
załącznik nr 5
|
Zwracaliśmy wielokrotnie
uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać terminu złożenia
przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i
kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał
rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:
§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w
podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o
wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku
szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz
wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o
podjęcie tych postępowań.
|
I. § 11. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut.
II. § 10 - załącznik nr 3
III. § 10 -
załącznik nr 4
IV. § 10 -
załącznik nr 5
|
W
związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie
oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna"
wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub
„lekcja”.
|
I. § 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu
prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności
od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze
II. § 11 - załącznik nr 3
III. § 11 -
załącznik nr 4
IV. § 11 -
załącznik nr 5
|
Proponujemy zapis:
§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12
oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2
2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z
organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska
kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.
Konieczność tworzenia
stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich
funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje
się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu
oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego,
że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły
będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia
stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany
przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje
jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych
stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb
|
Uwagi dodatkowe:
- Podane zapisy, uwagi
OSKKO przedstawione na podstawie
załącznika nr 2 dotyczą również pozostałych zapisów w załącznikach nr 3-5 do rozporządzenia, z
podaniem odpowiednich paragrafów w poszczególnych ramowych statutach
szkół.
- OSKKO proponuje, aby we
wszystkich załącznikach do
rozporządzenia przesunąć zapis zatwierdzania przez organ prowadzący
arkuszy organizacji do 20 maja danego roku. Umożliwi to, organowi
prowadzącemu sprawdzenie, szczególnie w przypadku dużej ilości szkół i
placówek poszczególnych arkuszy, bez konieczności wcześniejszego ich
składania przez dyrektora do organu prowadzącego, a jednocześnie umożliwi
dyrektorowi dokonanie ewentualnych wypowiedzeń stosunku pracy w terminie
do 31 maja.
prosimy o resztę uwag
rano chcemy skończyć
post został zmieniony: 31-05-2010 13:00:12 |
bogna | 20-05-2010 09:59:40 [#02] |
---|
zależy mi, żeby znalazly się też uwagi dotyczące ramowego statutu szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
ale ja w wersję tabelkową będę mogła przygotować dopiero wieczorem |
AnJa | 20-05-2010 10:58:57 [#03] |
---|
no to wpisz je jakoś inaczej- ale tak, by było wiadomo o co chodzi- czyli jaki jest zapis, a jaki być powinien |
Dorota Majewska | 20-05-2010 13:36:25 [#04] |
---|
zastanawia mnie liczba oddziałów "12",,,,,,,,,od wrzesnia będę miała 11 i zlikwidowano etat wice ........11 oddziałów ,czy to mniej pracy aż tak? oczywiście organ prowadzący nie wyraził zgody ,,,,,,,Moim zdaniem nowy zapis nic nie zmienia tak naprawdę . Jeśli gmina ustala regulamin dodatków i zniżki godzin, to zawsze to będzie dyskusja. |
bosia | 20-05-2010 16:50:57 [#05] |
---|
§ 6.2. W szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się
we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni;
|
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się
we wszystkich semestrach nie rzadziej niż co dwa tygodnie
nie dłużej niż przez dwa dni;
|
§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji. |
§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
ustala semestralny rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji. |
to do załącznika nr 6 |
ddorota | 20-05-2010 19:55:21 [#06] |
---|
Dorota [#04]
nowy zapis jednak coś zmienia, przy 12 oddziałach wg nowego zapisu też możesz nie mieć wice
|
Ala | 20-05-2010 21:31:01 [#07] |
---|
ddorota, conajmniej 12 oznacza 12 lub więcej :-) więc przy 12 powinno być stanowisko wice |
bogna | 20-05-2010 22:18:35 [#08] |
---|
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:..
§ 2.3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, ... oprócz nazwy tej szkoły może zawierać nazwę zespołu lub nazwę ośrodka. |
rozbijanie zapisów dotyczących nazwy szkoły na dwa paragrafy jest mało czytelne |
§ 4. W technikum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne.
|
Ramowy plan nauczania dla LO z oddziałami dwujęzycznymi to 9 godzin więcej na języki obce w cyklu nauczania; ramowy plan nauczania technikum to 142 godziny w cyklu nauczania, jeśli dołożyć do tego 9 godzin języka to uczeń będzie mieć średniotygodniowo 37,75 godziny (rozp. dopuszcza max 36 godzin)
|
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej także dla młodocianych pracowników, zwiększających szansę ich zatrudnienia...
|
rozróżnianie tylko w tym punkcie uczniów i młodocianych pracowników sugeruje, że pozostałe zapisy statutu, w których mowa tylko o uczniach, pracowników młodocianych nie dotyczą |
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
d) korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
|
zapis sugeruje obowiązek korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły |
|
bogna | 20-05-2010 22:47:12 [#09] |
---|
§ 5. 1. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego, ... są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych. |
uważamy za malo realne zapewnienie korelacji między kształceniem ogólnym a zawodowym przy dopuszczeniu kształcenia ogólnego w grupach międzyklasowych,
|
§ 5. 2. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach,...
są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyszkolnych...
|
uważamy za wskazane określenie sposobu zatrudnienia nauczyciela prowadzącego zajęcia w grupie międzyszkolnej; a także zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego dyrektorów poszczególnych szkół nad grupą międzyszkolną |
brak w statucie szkół prowadzących kształcenie zawodowe zapisu analogicznego do zapisu w statucie LO/LP/LU:
§ 5. 1. Dyrektor liceum ogólnokształcącego ...
wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału, grupy oddziałowej lub grupy międzyoddziałowej od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
|
naszym zdaniem, wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym powinno dotyczyć wszystkich szkół dających wykształcenie średnie |
brak w statucie szkół prowadzących kształcenie zawodowe zapisu analogicznego do zapisu w statucie LP:
§ 5. 2. Przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum profilowanego uczeń deklaruje wybór profilu.
Statut liceum profilowanego określa warunki zmiany profilu w trakcie nauki.
|
brak takiego zapisu sugeruje, że uczeń ubiegający się o przyjęcie do szkoły prowadzacej kształcenie zawodowe nie deklaruje wyboru zawodu
oraz że nie ma on możliwości zmiany zawodu w trakcie nauki (co wydaje się być mało zasadne w przypadku zmiany w obrębie zawodów pokrewnych)
|
|
bogna | 20-05-2010 23:14:10 [#10] |
---|
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
7) nazwy zawodów, w których kształci szkoła; |
wymienianie zawodów, w szczególności w przypadku kształcenia w oddziałach wielozawodowych, powoduje konieczność corocznego nowelizowania statutu;
proponujemy zastąpienie tego zapisu określeniem kierunków kształcenia zawodowego
|
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów...
|
uważamy za wskazane określenie ile godzin zajęć w tygodniu może maksymalnie odbywać uczeń szkoły (zajęcia szkolne + zajęcia praktyczne + zajęcia dodatkowe)
|
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły; |
proponujemy uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne |
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
c) dbania o schludny wygląd, w tym zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły
|
naszym zdaniem należy też określić po czyjej stronie jest obowiązek wyposażenia ucznia w strój roboczy i ochronny na zajęciach praktycznych w szkole |
|
Marek Pleśniar | 21-05-2010 12:48:41 [#11] |
---|
chce skończyć TERAz tę pracę:-)
mam pytania o bognine rzeczy:
§ 1.
2. Statut szkoły określa
ponadto:
22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły; proponujemy
uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne
czy taka poprawka nie działa jak ten zapis o komórkach? że centra maja być?
czy bogna i bosia mogłyby ujednolicić statut ostatecznie?
post został zmieniony: 21-05-2010 12:51:49 |
bogna | 21-05-2010 22:18:22 [#12] |
---|
to ja to zaraz posklejam w całość;
coś dodać jeszcze, coś ująć? |
Marek Pleśniar | 21-05-2010 22:46:07 [#13] |
---|
bognoo:-) mamy strasznie szerokli front robót i ludzi maluśko
działajcie
nie sądzę że wiele osób pomoże - ale sprawa jest ważna
|
bogna | 21-05-2010 22:49:40 [#14] |
---|
ok, ok...już tu sklejam :) |
bogna | 22-05-2010 00:11:56 [#15] |
---|
nie kumam ewowego zapisu,
w punkcie mówiacym o tworzeniu stanowisk kierowniczych:
2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.
|
bogna | 22-05-2010 01:09:10 [#16] |
---|
Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu
ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
I. Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do rozporządzenia
II. Ramowy statut gimnazjum – załącznik nr 3 do rozporządzenia
III. Ramowy statut publicznego liceum ogólnokształcącego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego – załącznik nr 4 do rozporządzenia
IV. Ramowy statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – załącznik nr 5
V. Ramowy statut publicznej szkoły dla dorosłych – załącznik nr 6
|
Zapis projektu
|
Uwagi OSKKO
|
I. załącznik nr 2
§ 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.
II. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 3
III. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 4
IV. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 5
|
§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.
W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.
|
I. załącznik nr 2
§ 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.
2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
|
Zgodnie z art. 64 KN. nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych zajęć.
Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.
|
I. załącznik nr 2
§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
II. § 9. ust. 3 - załącznik nr 3
III. § 9. ust. 3 - załącznik nr 4
IV. § 9 ust. 3 - załącznik nr 5
|
Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:
§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
|
I. załącznik nr 2
§ 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
II. § 10 - załącznik nr 3
III. § 10 - załącznik nr 4
IV. § 10 - załącznik nr 5
|
W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub
„lekcja”.
|
I. załącznik nr 2
§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze
II. § 11 - załącznik nr 3
III. § 11 - załącznik nr 4
IV. § 11 - załącznik nr 5
V. § 9 - załącznik nr 6
|
Proponujemy zapis:
§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2
2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.
Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb.
Proponujemy też uregulować zasady tworzenia stanowisk kierowniczych w zespołach szkół.
|
I. § 1. 1 i § 2.4 - załącznik nr 2
II. . § 1. 1 i § 2.3 - załącznik nr 3
III. § 1. 1 i § 2.3 - załącznik nr 4
IV. załącznik nr 5
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:..
§ 2.3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, ... oprócz nazwy tej szkoły może zawierać nazwę zespołu lub nazwę ośrodka.
V. § 1. 1 i § 2.3 – załącznik nr 6
|
rozbijanie zapisów dotyczących nazwy szkoły na dwa paragrafy uważamy za niecelowe i mało czytelne
|
I. § 1. 2. 16) - załącznik nr 2
II. . § 1. 2. 16) - załącznik nr 3
III. § 1. 2. 18) - załącznik nr 4
IV. załącznik nr 5
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły;
|
proponujemy uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne, o ile szkoła centrum takie posiada
|
I. § 1. 2. 25)d) - załącznik nr 2
II. . § 1. 2. 26)d) - załącznik nr 3
III. § 1. 2. 27)d) - załącznik nr 4
IV. załącznik nr 5
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
d) korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
V. § 1. 2. 21)c) – załącznik nr 6
|
zapis sugeruje obowiązek korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły
|
IV. załącznik nr 5
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
7) nazwy zawodów, w których kształci szkoła;
V. § 1. 2. 3)a) – załącznik nr 6
|
wymienianie zawodów, w szczególności w przypadku kształcenia w oddziałach wielozawodowych, powoduje konieczność corocznego nowelizowania statutu;
proponujemy zastąpienie tego zapisu określeniem kierunków kształcenia zawodowego
|
IV. załącznik nr 5
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej także dla młodocianych pracowników, zwiększających szansę ich zatrudnienia...
|
rozróżnianie tylko w tym punkcie uczniów i młodocianych pracowników sugeruje, że pozostałe zapisy statutu, w których mowa tylko o uczniach, pracowników młodocianych nie dotyczą;
uważamy za wskazane określenie maksymalnej tygodniowej liczby godzin zajęć dla ucznia (zajęcia szkolne + zajęcia praktyczne + zajęcia dodatkowe)
|
IV. załącznik nr 5
§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:
31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
c) dbania o schludny wygląd, w tym zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły
|
naszym zdaniem należy też określić po czyjej stronie jest obowiązek wyposażenia ucznia w strój roboczy i ochronny na zajęciach praktycznych w szkole
|
IV. załącznik nr 5
§ 4. W technikum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne.
|
ramowy plan nauczania dla LO z oddziałami dwujęzycznymi to 9 godzin więcej na języki obce w cyklu nauczania; ramowy plan nauczania technikum to 142 godziny w cyklu nauczania, jeśli dołożyć do tego 9 godzin języka to uczeń będzie mieć średniotygodniowo 37,75 godziny (rozp. dopuszcza max 36 godzin)
|
IV. załącznik nr 5
§ 5. 1. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego, ... są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych.
|
naszym zdaniem, mało realne zapewnienie korelacji między kształceniem ogólnym a zawodowym przy dopuszczeniu kształcenia ogólnego w grupach międzyklasowych
|
IV. załącznik nr 5
§ 5. 2. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach,...
są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyszkolnych...
|
uważamy za wskazane określenie sposobu zatrudnienia nauczyciela prowadzącego zajęcia w grupie międzyszkolnej; a także zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego dyrektorów poszczególnych szkół nad grupą międzyszkolną
|
III. załącznik nr 4
§ 5. 1. Dyrektor liceum ogólnokształcącego i dyrektor uzupełniającego liceum ogólnokształcącego ... wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału, grupy oddziałowej lub grupy międzyoddziałowej od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
IV. załącznik nr 5 – brak analogicznego zapisu
|
naszym zdaniem, wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym powinno dotyczyć wszystkich szkół dających wykształcenie średnie
|
III. załącznik nr 4
§ 5. 2. Przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum profilowanego uczeń deklaruje wybór profilu.
Statut liceum profilowanego określa warunki zmiany profilu w trakcie nauki.
IV. załącznik nr 5 – brak analogicznego zapisu
|
brak takiego zapisu w odniesieniu do szkół prowadzących kształcenie zawodowe sugeruje, że uczeń ubiegający się o przyjęcie do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nie deklaruje wyboru zawodu
oraz że nie ma on możliwości zmiany zawodu w trakcie nauki (co wydaje się być mało zasadne w przypadku zmiany w obrębie zawodów pokrewnych)
|
V. załącznik nr 6
§ 6.2. W szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni;
|
Proponujemy zmianę zapisu:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach nie rzadziej niż co dwa tygodnie nie dłużej niż przez dwa dni;
|
V. załącznik nr 6
§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.
|
Proponujemy zmianę zapisu, gdyż w przypadku szkół prowadzących kształcenie w formie zaocznej nie jest zasadne określanie tygodniowego rozkładu zajęć - konsultacji:
§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala semestralny rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.
|
Uwagi dodatkowe:
OSKKO proponuje, aby we wszystkich załącznikach do rozporządzenia zmienić zapis dotyczący terminu zatwierdzania przez organ prowadzący arkuszy organizacji - do 20 maja danego roku. Umożliwi to, organowi prowadzącemu sprawdzenie, szczególnie w przypadku dużej liczby szkół i placówek poszczególnych arkuszy, bez konieczności wcześniejszego ich składania przez dyrektora do organu prowadzącego, a jednocześnie umożliwi dyrektorowi dokonanie ewentualnych wypowiedzeń stosunku pracy w terminie do 31 maja.
|
|
bogna | 22-05-2010 01:10:38 [#17] |
---|
koszmarnie to się porozwalało
ale nie mam juz siły zmieniać,
ślę do Marka mailem |
Marek Pleśniar | 22-05-2010 15:22:55 [#18] |
---|
byle w dokumencie dla MEN wyglądało:-) Tu może sie rozchodzić troszkę |
ewa | 22-10-2011 19:55:53 [#20] |
---|
czyli jest co poczytać
dzięki ;-)
|
Swistak2004 | 22-10-2011 20:58:14 [#21] |
---|
Po przestudiowaniu projektu rozporządzenia można powiedzieć nihil novi. Znów zastosowano "bardzo pojemne" i niejednoznaczne określenia np. co do liczby uczniów w oddziałach - "nie powinna przekraczać", czyli dla OP klasa może liczyć i liczy obecnie więcej niż wskazane 26 (SP i Gim.). A gdzie tu indywidualizacja, podmiotowość, bezpieczeństwo etc.. W XXI wieku dalej można łączyć uczniów na zajęciach np. języka obcego, klasę 4 z 5, a jak OP zechce przyoszczędzić, to i 6 do kompletu. Jeden wicedyrektor powyżej 12 oddziałów (a nie na 12 oddziałów), czyli 45 oddziałów i też jeden Wice, a tu IPET-y, ewaluacje. Dobrze że chociaż liczbę dzieci o specjalnych potrzebach w oddziałach określono "do", co w wielu OP jest czytane "nie mniej niż", a i więcej jak się da przycisnąć dyrektora, a KO nie zareaguje (bo nie reaguje - taka jest niestety prawda). Oj niekolorowo rysuje się przyszłość publicznej oświaty. Mimo wszystko pozdrawiam i życzę dużo samozaparcia i cierpliwości.
PS. Nieodparcie ciśnie mi się na myśl taka prawidłowość: Jak chcesz mieć zdrowe wszystkie zęby - leczysz się prywatnie, bo na kasę chorych leczą tylko do "3", dalej to tylko obcęgi.
a w niedalekiej przyszłości dojdzie jeszcze to: Chcesz mieć wykształcone dziecko, poślij je do prywatnej szkoły, bo w publicznej po 40-tu w klasach.
|
ewa | 22-10-2011 21:12:20 [#22] |
---|
coś nowego jednak się pojawiło ;-) |
rzewa | 23-10-2011 08:08:32 [#23] |
---|
poczytałam trochę (nie wszystko :-)) i stwierdziłam, że są zmiany w stosunku do tego co proponowano rok temu, więc może założyć osobny wątek?
Jedna podstawowa uwaga co mi się nasuwa do całego rozporządzenia - we wszystkich ramowych statutach jest zapis o konieczności sporządzenia przez dyrektora do końca kwietnia arkusza organizacyjnego, co ten arkusz ma zawierać, oraz kompetencję organu prowadzącego do zatwierdzania arkusza wraz z terminem
takie umiejscowienie tego zapisu, powoduje, że kompetencję OP trzeba wpisać do statutu szkoły, co zaburza, moim zdaniem, porządek rzeczy - statut szkoły nie powinien (i nie może!!) zawierać żadnych kompetencji ani obowiązków OP
aby ten stan choć trochę poprawić należałoby ten zapis umieścić w tekście samoistnym rozporządzenia, a nie w załącznikach -> czyli w każdym załączniku niech zostanie o arkuszu (bo są pewne różnice w brzmieniu zawartości), a w tekście rozporządzenia wpisać dodatkowy paragraf mówiący o tym, że arkusz organizacyjny, o jakim jest mowa w każdym z załączników zatwierdza organ prowadzący do 25 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego arkusz dotyczy.
I jeszcze kwestia tego terminu, a właściwie sankcji za jego niedotrzymanie - dla dyrektora sankcje są, bo je może wyciągnąć OP według uznania z racji swoich ogólnych kompetencji nadzorczych, ale dla OP?
niby może w tym wypadku zareagować KO, ale dopiero po rozpoczęciu roku szkolnego i stwierdzeniu, że szkoła pracuje bez zatwierdzonego arkusza, a przydałoby się wpisać coś na kształt instrukcji dla dyrektora czy poszerzenia kompetencji dyrektora do podejmowania decyzji organizacyjnych w takim wypadku.
post został zmieniony: 23-10-2011 08:10:04 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|