Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
wygląd i estetyka sal lekcyjnych |
Power4 | 04-11-2007 16:40:20 [#01] |
---|
Jak podczas przeglądu sal lekcyjnych oceniacie wystrój i estetykę sal lekcyjnych?
Na co zwracacie uwagę?
Chodzi mi nie o przepisy dotyczące oświetlenia, tablic, mebli ale np. o ilość gazetek, kolorystykę sali, ilość kwiatów.
Mam trochę wątpliwości czy powinnam zwrócić uwagę nauczycielowi jeśli uznam- a są to przecież moje subiektywne odczucia, że sala kipi nadmiarem kolorów i ilością gazetek co nie sprzyja nauczaniu. Może jednak się mylę?
Nie chcę nikogo urazić.
Może znacie jakiś ciekawy
artykuł dotyczący wpływu wystroju sal na proces nauczania oraz psychikę ucznia zwłaszcza nadpobudliwego? |
Grazia | 04-11-2007 17:37:12 [#02] |
---|
Moim zdaniem, im bardziej kolorowa pracownia, tym chetniej dzieci przychodza na zajęcia. Ale jednoczesnie wyznaje zasade, że na tablicach powinien byc ład i porządek.
Obecnie pracuję w przedszkolu, ale jeszcze rok temu moja pracownia przyrodnicza wygladała tak (Ilustracje sama malowałam, meble malowałam z rodzicami):
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/35080a874e3e7dd0.html
Tylko we wrześniu nowe dzieci przez pierwszy tydzień wiecej ogladały ściany niz były zainteresowane lekcją. Potem sie przyzwyczaiły. Często same tworzyły plakaty i zawieszały na tablicach. |
Janusz z W | 04-11-2007 17:41:30 [#03] |
---|
Mam nadzieje, że to nie są wypchane ptaki... ;-) |
mamma | 04-11-2007 17:55:11 [#04] |
---|
ostatnio na szkoleniu bhp pan stwierdził,ze nie powinno sie nic umieszczać na ścianach klas, bo to rozprasza uczniów.Ale uwazam ,ze jakas mała gazetka powinna byc. |
Gaba | 04-11-2007 17:58:16 [#05] |
---|
a pan to jakies badania ma, bo ja to się strzępię od razu o takie i na takie mecyje. Umiar to jeszczenikomu nie zaszkodził. |
grażka | 04-11-2007 17:59:26 [#06] |
---|
U nas raczej decydują nauczycielki. W tym roku mam ludowe mebelki, z którymi muszę sobie poradzić ;/ |
mamma | 04-11-2007 17:59:39 [#07] |
---|
nie wiem,ale jak napisałm,nie popieram tej teorii. |
ankate | 04-11-2007 18:04:49 [#08] |
---|
U nas od kilku lat mamy całoroczny konkurs klas, w regulaminie stoi, jakie gazetki okolicznościowe klasa powinna wykonać oraz punkt dotyczący estetyki.
Ja osobiscie zerkam czy w klasach jest jakieś odzwierciedlenie pracy na lekcji /projekty, mapy mentalne, słoneczka różniaste, kontrakty itp) |
Power4 | 04-11-2007 18:06:39 [#09] |
---|
grazia:Moim zdaniem, im bardziej kolorowa pracownia, tym chetniej dzieci przychodza na zajęcia.
Zgadzam się, że w przedszkolu i kształceniu zintegrowanym ma być kolorowo. Isnieją jednak chyba pewne zasady, którymi należy się kierować w urządzaniu sali by dzieci nie dekoncentrowały się podczas zajęć. |
beera | 04-11-2007 18:07:19 [#10] |
---|
pan z BHP to on ma własne teorie
nie " gazetki klasowe", bo te są potrzebne jak dziura w moscie, ale wzrokowe wmocnienie informacji- wręcz bym powiedziała pomoce wspierające proces dydaktyczny- te sa nie tylko potrzebne, ale wręcz niezbedne. |
Power4 | 04-11-2007 18:24:26 [#11] |
---|
Przepisy i komentarze BHP mówią
o firanach-nie zalecane
sufity-białe
Izba szkolna powinna być wyposażona w zależności od przeznaczenia w szafy, regały i inne urządzenia specjalistyczne. Ilość drobnego sprzętu, obrazków itp. powinna być ograniczona ze względu na gromadzenie się kurzu. Szafy i regały powinny stanowić wspólną płaszczyznę ze ścianą, aby nie zmniejszać kubatury pomieszczeń do nauki.-
Wykończenie wnętrz izby lekcyjnej
Ściany powinny być gładkie i utrzymane w jasnych pastelowych kolorach ze względu na warunki świetlne, jak i psychiczne oddziaływanie kolorów. O ile malowane są farbami klejowymi, należy przewidzieć lamperie olejne do wysokości 1,60 m w tej samej barwie co ściana.
Rozumiem, że nie ingerujecie w wystrój sali i wyznajecie zasadę im więcej i bardziej kolorowo tym lepiej( zakładam, że są estetyczne i część z nich to pomoce naukowe)?
Gdzieś słyszałam kiedyś, o wpływie wystroju sali na uczniów nadpobudliwych, nie mogę go jednak znaleźć i liczyłam na Was.Od tego czasu zweryfikowałam swoje poglądy na ten temat. |
beera | 04-11-2007 18:33:02 [#12] |
---|
nie- troche źle rozumiesz
nie ma sensu wieszanie niecelowych, choć ładnych i kolorowych, gazetek w klasie, ktore nie towarzyszą procesowi dydaktycznemu ( np- po wakacjach zestaw widokówek na gazetce klasowej budzi mój absolutny sprzeciw i zazwyczaj prosiłam o uzasadnienie jej znaczenia dla procesu nauczania)
Klasa jest przestrzenią edukacyjną- i takie myslenie powinno towarzyszeć aranżujacym ją |
aniuta | 04-11-2007 18:38:37 [#13] |
---|
Popieram Gabę i umiar! Znam klasy, które "ociekają" ilustracjami. Cale ściany upstrzone są myszkami i kaczorkami usmiechajacymi się do regul ortograficznych i wzorow matematycznych. Na co zwróci uwagę uczeń? Nudna reguła czy "śliczniutki" rysuneczek ukochanej pani? Opinia dziecięcego psychiatry (prosilam o nią!) brzmi: - wzmacniaj za pomocą bodźców wzrokowych, ale pamietaj, ze natlok informacji rozprasza i utrudnia spostrzeganie elementów najwazniejszych; - dzieci nadpobudliwe sadzaj z dala od gazetek i okien; A tak swoja drogą, to kto u Was maluje klasy?
|
Power4 | 04-11-2007 18:39:27 [#14] |
---|
Twoje zdanie:
Klasa jest przestrzenią edukacyjną- i takie myslenie powinno towarzyszeć aranżujacym ją
zacytuję- ładniej bym tego nie ujęła
Czyli jednak ingerujesz? |
Power4 | 04-11-2007 18:46:31 [#15] |
---|
Sale malujemy po części ze środków gminy, dochodów własnych, część sal malują także rodzice uczniów (np ze środków RR).Nasi rodzice wydatnie nas wspierają . |
beera | 04-11-2007 18:51:58 [#16] |
---|
ingeruję- oczywiście (ingerowałam- powiem dokładniej)
|
Power4 | 04-11-2007 19:00:07 [#17] |
---|
Jak zwracasz aniuta delikatnie nauczycielowi uwagę gdy sala ma wygląd o jakim piszesz w 13-zwłaszcza jeśli włożył w to tyle serca?
Niektórzy nauczyciele zaczęli robić przymiarki do powielania pomysłów na najbardziej kolorową salę i moim zdaniem powinnam dać im jakieś wskazówki bo zaczyna to iść moim zdaniem w złym kierunku.
W rozmowie muszę się na coś powołać.Przytoczoną opinię psychiatry też wykorzystam. |
ankate | 04-11-2007 19:05:35 [#18] |
---|
U nas każda klasa jest odpowiedzialna za swoją pracownię, ma swój kącik klasowy - tablicę na której są aktualności klasowe... i tu zadanie wychowawcy, trzeba tak pokierować zespołem redakcyjnym sciennej gazetki klasowej, żeby była estetyczna, ciekawa, pouczająca...i coś nowego wnosiła... nie powiem zadanie to dość trudne, niektóre klasy prześcigały się w kiczowatych dekoracjach, kwiatuszkach do kożucha, które powoli przeradzały się w interesujące gazetki ścienne...
Oprócz tego w zależnosci od klasopracowni pomoce dydaktyczne, tablice, projekty wykonane przez uczniów...dotyczące tego, co na bieżaco nauczyciel realizuje podczas lekcji. W najlepszej sytuacji są ci n-le, którzy mają swoje pracownie.
Sale maluje konserwator, kolory wybiera klasa, czasami ingerujemy, jak zażyczą sobie ostrej czerwieni lub czerni |
mamma | 04-11-2007 19:11:17 [#19] |
---|
a czy macie takie problemy jak niszczenie ławek swieżo pomalowanych?U mnie pisza po ławkach i nie moge tego wyplenić.Na dodatek oddziały ucza sie w róznych klasach i trudno dojsć ,kto dokonał szkód. |
Power4 | 04-11-2007 19:18:42 [#20] |
---|
Nie mamy tego problemu bo uczniowie przestali zmieniać co godzinę salę.
Poza gimnastyczną i komputerową uczą się tylko we własnej klasie.Pojedyncze wypadki są wtedy wykrywane od razu. Za zgodą rodziców muszą je wtedy osobiście doprowadzić do stanu pierwotnego( np umyć).Jeśli szkody nie da się naprawić we własnym zakresie odpowiada materialnie rodzic. |
beera | 04-11-2007 19:20:38 [#21] |
---|
Jeśli szkody nie da się naprawić we własnym zakresie odpowiada materialnie rodzic.
Oczywiscie wiem, że często się stosuje takie rozwiązania, ale chcę- na wszelki wypadek- zwrocić uwagę, że w zasadzie nie jest to do końca prawne wyjście |
beera | 04-11-2007 19:23:10 [#22] |
---|
wklejam pp:
Art. 426. Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę.
Art. 427. Kto na mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można, ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby powstała także przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się również do osób wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą pieczę nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać nie można. |
Power4 | 04-11-2007 19:27:48 [#23] |
---|
Moim zdaniem jest.
Za szkody dokonane przez nieletnich odpowiada rodzic: w sklepie, hotelu, na wycieczce i w szkole też.Chyba nie ma różnicy?
W jednym przypadku skierowaliśmy sprawę do sądu- celowe wybicie szyby.
Ten uczeń nic nam już więcej nie zniszczył.
Blat złamanej celowo ławki odkupili rodzice. |
Power4 | 04-11-2007 19:30:12 [#24] |
---|
Nadzór był właściwie prowadzony i dziecko złapane na gorącym uczynku przez nauczyciela dyżurującego. |
beera | 04-11-2007 19:30:32 [#25] |
---|
ja Ci wklejam przepis- możesz go stosowac, możesz nie stosować
Gorzej, jak Ci sie kiedys trafi rodzic, który zna przepisy |
beera | 04-11-2007 19:33:07 [#26] |
---|
Moze dodam
Uważam, że dziecko, rodzic, powinni mieć świadomość konieczności zrekompensowania szkody w ten, czy inny sposób.
Ale dyskutujac z rodzicami we wrzesniu i zawierając z nimi wstępne umowy na ten temat- warto wiedzieć, co na ten temat mowią przepisy prawa, zeby się nie zapędzić za daleko. |
Power4 | 04-11-2007 19:57:03 [#27] |
---|
Ja nie neguję istnienia tego przepisu.
I już rozumiem Twoje intencje-jak się rodzic uprze to płacić nie musi-zgadzam się
Inaczej postępujemy przy szkodach celowych, inaczej gdy wina dziecka jest nieumyślna.
Przed podjęciem decyzji o ukaraniu ucznia rozmawiamy z rodzicami i wspólnie podejmujemy decyzję jak mogą zrekompensować szkodę.
Zadośćuczynienie to także naprawa we własnym zakresie. Bierzemy pod uwagę możliwości finansowe rodzica.
Ponadto mamy też przypadki dzieci powyżej 13 lat. |
beera | 04-11-2007 19:58:54 [#28] |
---|
yhm
trzeba to po prostu sensownie przygotowac, zeby nie było sytuacji niepotrzebnej- sporu i skarg |
Power4 | 04-11-2007 20:04:30 [#29] |
---|
Przepis ten mówi także moim zdaniem, że uczeń po lekcjach podlega nadzorowi rodziców(także poniżej 13 lat), więc jeśli np. wytłucze szybę to usuwa szkodę rodzic |
aniuta | 04-11-2007 20:29:57 [#30] |
---|
Power4 Nie zwracam nikomu uwagi, bo nie jestem dyrektorem szkoly. Przy różnych okazjach bywam w klasach koleżanek i czasami przeraza mnie ich pęd do ozdabiania. Myslę, że dyrektor powinien przyhamować tego typu aktywność, bo znajdziemy się w sytuacji, ze uczniowie na nasz widok zaczną spiewać: "motyli drewnianych, konikow bujanych, cukrowej waty i z piernika chaty". :) Swoja drogą, to lubię "odpustowy" styl, ale czy on pasuje do szkół? |
Power4 | 04-11-2007 23:05:24 [#31] |
---|
Dzięki aniuta i spółka za opinię w tej sprawie. Nie chcę wyjść na czepialską ale doradzę moim koleżankom umiar i nieco wyhamuję pęd do ozdabiania wszystkiego. |
mika | 24-10-2013 15:24:57 [#32] |
---|
Potrzebuję informacji, skąd pochodzi przepis w poście 11 (nawet jeśli jest to nieaktualny zabytek). Może też ktoś wie, czy obecnie są jakieś przepisy regulujące kolory w salach lekcyjnych. |
Marek Pleśniar | 24-10-2013 16:58:47 [#33] |
---|
czasem aż oczy bolą od jednego zajrzenia, więc chętnie bym zobaczył jakiś przepis ograniczający pstrokaciznę w klasach;-) |
slos | 25-10-2013 09:24:36 [#34] |
---|
Nieustannie polecam "Przestrzenie i miejsca szkoły"Aleksandra Nalaskowskiego, nie tylko w kwestiach urządzenia sal. Po co na siłę przepisy - poczucie estetyki, praktyczność wystarczy. Dam przykład. Powoli wymieniam meble - przez pół roku zespół analizował potrzeby, wielkość szafek, inne detale tak, aby meble były jak najbardziej praktyczne, odporne na częste używanie) (np. wzmocnione zawiasy, zamknięcia, itp) przeglądali też strony szkół europejskich, amerykańskich - zebrane doświadczenia przekazali pani architekt i powstał zestaw do klas I-III ( z wysuwanymi pojemnikami dla każdego ucznia) i IV-VI (cały zabudowany) dużo mieszczący a niezagracający sali - oba zadziwiająco proste i oczywiste. Po dwóch miesiącach funkcjonowania zauważono, ze jeszcze niektóre rzeczy trzeba zmienić (m.im. ograniczyć otwarte przestrzenie, inaczej umocować uchwyty, czy zaaranżować przestrzeń wewnątrz) i wykonawca częściowo uwzględni to w tych zestawach i wprowadzi w kolejnych. Kolorystyka - klasyczny buk + akcent barwny: pojemniki. Sale w barwach pastelowych, z dostosowana kolorystyką żaluzji, tablic do prezentacji prac i plansz (bez dodatkowej "ornamentyki"), ławki i krzesła - buk ze stelażem w mocniejszym kolorze. W ciągu kilku lat zmienimy tak wszystkie sale... |
Magosia | 25-10-2013 10:56:13 [#36] |
---|
A ja mam fobię na tak zwane gazetki szkolne, które są często zbiorem wyciętych obrazków przyszpilonych do pilśniowych tablic- brr!r
Czemu, komu to służy?
Bo że z estetyką i dydaktyka niewiele ma wspólnego to wiem.
I jeszcze tego dużo w szkołach, jeżdżę i widzę:-( |
mika | 26-10-2013 08:25:48 [#37] |
---|
Dziękuję za odpowiedzi, zwłaszcza Slosa. Gdyby ktoś jednak mógł podać przepisy, będę wdzięczna. |
JarTul | 26-10-2013 09:45:22 [#38] |
---|
fotki :-) Część sal już nawet 10-11 lat po remoncie, kilka w trakcie zmian... post został zmieniony: 26-10-2013 09:50:30 |
Marek Pleśniar | 26-10-2013 10:48:06 [#39] |
---|
fajna szkoła
a budynek przepijękny po prostu |
JarTul | 26-10-2013 14:35:22 [#40] |
---|
Thx - jak "mawia" młodzież - :-) ... w imieniu własnym i całej społeczności szkolnej. :-)
post został zmieniony: 26-10-2013 14:35:51 |
Marek Pleśniar | 26-10-2013 17:50:05 [#41] |
---|
zawsze zazdrościłem takich szkół z przeszłością innym - mi się trafiła gierkowska seryjna:-)
(a w ruinę popadnie każda nieremontowana - i ta stuletnia i ta czterdziestoletnia) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|